Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här finns HG400 med 11-36T som passar fint som ersättare.Hej!
Söker en ersättare för shimano cs hg200 9 11x36T.
Det verkar nästan omöjligt att få tag i originalet så jag försöker istället hitta en ersättare som passar.
Tack på förhand!
Men då passar inte den kedjan jag har kanske?Du kan köpa vilken 9 delad kasett som helst. Även SRAM, sunrace eller liknande. 11-34 funkar också bra om du inte hittat 11-36
Här finns ex HG400 billigt. Ca 11 eur med svensk moms..
Edit. Pucktvåa :)
Varför skulle den inte göra det (åtminstone om den inte är utsliten)?Men då passar inte den kedjan jag har kanske?
Varför skulle den inte göra det (åtminstone om den inte är utsliten)?
Siffrorna närmast efter "HG" på kassetten är mest en indikation på ytbeläggning (och pris).
<REDIGERAT>
Sen, @Longines var sna
34T är väl mindre diameter än 36T så då borde väl kedjan vara kortare? Men jag kanske tänker fel där?Varför skulle den inte göra det (åtminstone om den inte är utsliten)?
Siffrorna närmast efter "HG" på kassetten är mest en indikation på ytbeläggning (och pris).
<REDIGERAT>
Sen, @Longines var snabbare
Du tänker rätt, men det borde funka ändå. Annars får du korta kedjan nån länk.34T är väl mindre diameter än 36T så då borde väl kedjan vara kortare? Men jag kanske tänker fel där?
Om din nuvarande kassett är 9-delad 11-36 så borde du ju veta om kedjan behöver vara kortare eller ej för att funka på ngn av de tyngre växlarna.34T är väl mindre diameter än 36T så då borde väl kedjan vara kortare?
JaMen jag kanske tänker fel där?
Men TS skrev ju att nuvarande kassett är 11-36?Om din nuvarande kassett är 9-delad 11-26
Orimligt lång menar du väl i detta fall?Från 36 till 34 så skulle jag säga att det är skit samma om inte den nuvarande kedjan är orimligt kort. Om du anser att kassetten är sliten och du inte precis bytt kedja så köp ny kedja direkt som andra redan skrivit.
Det menar jag. Som jag sa. Men tvärtomOrimligt lång menar du väl i detta fall?
Ja fast en Cues kasett (LinkGlide) är inte kompatibelt med ett HG system i övrigt. LinkGlide kedja och singelklinga är väl ok till "gamla" 9 delad bakväxel och trigger dock men nog inte om han har 2-3 delat och framväxel. Men då börjar det kanske bli lite överkurs för TS som bara vill ha en ny kassett och kedjaJag rekommenderar att köpa Cues-kassett. LG400 till exempel.
Hur kompatibelt som helst. Kör 10 delad LG400 11-39 på min vintercykel med Tiagra 4700 "brifters" och en GRX-400 bakväxel och HG-kedja.Ja fast en Cues kasett (LinkGlide) är inte kompatibelt med ett HG system i övrigt. LinkGlide kedja och singelklinga är väl ok till "gamla" 9 delad bakväxel och trigger dock men nog inte om han har 2-3 delat och framväxel. Men då börjar det kanske bli lite överkurs för TS som bara vill ha en ny kassett och kedja
Ja det finns mycket som funkar där ute och bra att det funkar för dig. Shimano är ju väldigt konservativa i sina specar så ofta kan man komma undan med en hel del.Hur kompatibelt som helst. Kör 10 delad LG400 11-39 på min vintercykel med Tiagra 4700 "brifters" och en GRX-400 bakväxel och HG-kedja.
Köpte LG för att 10-delad 11-39 passade mina vinterbehov väldigt bra. Klart man ska köpa HG om man bekymrar sig över kompatibiliteten. Ska tillägga att jag kör singelklinga så mina uttalanden om detta inkluderar ingen framväxel.Ja det finns mycket som funkar där ute och bra att det funkar för dig. Shimano är ju väldigt konservativa i sina specar så ofta kan man komma undan med en hel del.
Men jag tycker ändå man skall vara försiktig i sina rekommendationer i ett fall som detta, eller i alla fall upplysa om att det inte är något som Shimano har på sina kompatibilitetslista.
Ibland funkar det för en person men inte en annan. Som när 12 delat grx kom och folk var lyriska över att köra den nya long Cage bakväxeln till ett 11 delat system med en 50t mtb kassett trots annan cable pull. Funkar för vissa. Men för andra funkade det kass. Beror nog väldigt mycket på hur känslig man är och vilken mix av grejer man sitter på.
Sen finns det väl egentligen ingen rimlig anledning att slänga in en LinkGlide kassett när man kan få tag på en korrekt ersättare för några hundringar. Även om det funkar så är det ju dumt att chansa. Sin sak om det varit sopslut på HG grejer