Ersätta Racing Ralph

Fritz78

Medlem
Ersätta Racing Ralph
Börjar bli dags att ersätta de däck som satt på när jag köpte min anthem för något år sedan. Som rubriken säger sitter det racing Ralph 27.5 2.25 på just nu. Vill hitta något med lite mer mönster på för vintersäsongen (har ice spiker vid isigt underlag). Maxxis ardent eller Hans dampf har jag funderat på. Borde väl duga på leriga stigar i höstrusket? Vill ha däck som inte är allt för tunga, så kanske max 750g/st. Något med bättre förslag än ovanstående?

Ersätta Racing Ralph
Jag har kört Thunderburt liteskin och Racing ralph på sommaren. Bytte till Continental Mountain King II ProTection när det blev sämre förhållanden. 2.2" bak (670g) och 2.4" fram. (760g) så 715g snitt. Bra med lite bredd på fälgen om du vill köra 2.4" dock.

Ersätta Racing Ralph
Kör också Mountain King som höst däck, 2,4 fram och 2,2 bak, rullar kanske inte så lätt men för vanlig träning när man vill ha grepp så är det toppen.

Ersätta Racing Ralph
Originaldäcken racing ralph var "performance" dvs dom billiga med dåligt gummi. Köp med evogummi så får du mycket bättre däck som är gjorda för slanglöst.

Kanske rocket ron? Det är ju "nästa steg". Cyklade själv 100 snömil med specialized ground control i vintras. Dom motsvarar rocket ron men var för tillfället billigare hos lbs.

Ersätta Racing Ralph
Hade bara tittat i all hast på nobby nic, men på bilden så tyckte jag dom såg ganska "snälla" ut i mönstret. Men har nu kollat lite mer noggrant.kom väl tydligen en uppdaterad variant i år om jag förstod det rätt. Ser ju faktiskt riktigt fina ut:) får bli lite black friday shoppande ikväll tror jag:)

Ersätta Racing Ralph
Kommer köra med slang i hjulen. Vad är då vitsen med att välja snakeskin varianten? Performance väger 630g och den dyra snakesin TL easy väger 670. Är det även mer exklusivt gummi i det dyra däcket, eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

Ersätta Racing Ralph
Att köpa Performance är väl att kasta pengarna i sjön om något. :)
Snakeskin är bra eftersom det skyddar sidoväggarna mot vassa stenar, dessutom beter sig däcket bättre vid låga tryck, speciellt då om fälgen är av smalare modell, har jag förstått.
Om du ändå väljer performance så ska du undvika det som kallas "Double Defense" som pesten. Det ger ett däck som rullar tungt på grund av punkteringsskydd "Raceguard" under däcksmönstret.

Du har dessutom två sorters fingummi att välja på till Nobby Nic. Trailstar för bästa fäste å Pacestar för lättare rull å lite mer slitstyrka.

frid!

Senast ändrad:
Ersätta Racing Ralph
Blir nobby nic i pacestar gummit. Men funderar på om jag skall slå till på 2,35 bredd när jag ändå är igång, för det borde väl passa på en anthem 27.5? (Med Racing Ralph 2,25 har jag ca 10mm på sidorna och ca 20 mm mellan däckets topp och länkaget)

Tänkte att det kan vara kul att prova med lite mer volym på däcken. Om det sedan rullar lite tyngre så ger det ju bara mer träning;) kör ju först och främst för att det är ett roligt sätt att träna på:)

Ersätta Racing Ralph
Lånar tråden lite. Har tidigare kört Thunder burt snakeskin 2.25x29. tyckte greppet räckte för det mesta men på slutet fick jag ett antal punkteringar i slitbanan och tänkte att ett däck med lite mer mönster kanske tål lite mer så jag bytte till racing ralph liteskinn i samma dimension. Läste nu ett test där det visade sej att rocket ron hade lägre rullmotstånd vid 1.7bar. Delar ni den erfarenheten? Hur upplevs skillnaden mellan racing ralph och rocket ron?

Ersätta Racing Ralph
Jag har kört både RoRo och RaRa ett antal omgångar under senaste åren och upplever RoRo som med tungrullade. De greppar lite bättre men suger fast mer i backen. Mitt val är RaRa.

Ersätta Racing Ralph
Fritz78 sa:
Blir nobby nic i pacestar gummit. Men funderar på om jag skall slå till på 2,35 bredd när jag ändå är igång, för det borde väl passa på en anthem 27.5? (Med Racing Ralph 2,25 har jag ca 10mm på sidorna och ca 20 mm mellan däckets topp och länkaget)

Tänkte att det kan vara kul att prova med lite mer volym på däcken. Om det sedan rullar lite tyngre så ger det ju bara mer träning;) kör ju först och främst för att det är ett roligt sätt att träna på:)

Ett tips är att köra olika fram och bak. Du behöver bättre grepp fram och kan köra ett mer lättrullat bak. Kör du mycket våta rötter och bergshällar så är Nobba Nic med Trailstar ok fram och rullar faktiskt förvånansvärt bra för det greppet (Men självklart trögare än med Pacestar.). 2,35 Trailstar fram och 2,25 Pacestar bak?

Ersätta Racing Ralph
Blev 2.35 nobby nic i pacestargummi. Var ju lite orolig för att de skulle vara för stora/breda och ta i, men det var absolut inget bekymmer. Blir en spännande premiärturen i morgon:)

Bilagor

• IMG_3704.JPG
    IMG_3704.JPG
    386.9 KB · Besök: 26
Ersätta Racing Ralph
Någon som kör på Vittoria Peyote Tnt, tycker de är riktigt snygga med de gråa sidoväggarna. Men frågan hur de står sig mot tex RaRa?

Tillbaka
Topp