ESS 2018 - Glennduro i Göteborg 15:e april

Jimel sa:
Anders Lantz sa:
Säg det till killen som fick åka ambulans för tävlingen förra året pga att han inte hade ryggskydd.

Fast det var väl inte därför.
Medicinskt ska jag inte säga för mycket om vad som hade hjälpt eller inte men olyckan i sig var en typisk freak accident som hände på ett ganska plant parti, inte där det var svårt.

Fick precis dåliga nyheter. Cykeln som skulle kommit denna veckan från Canyon är försenad en månad så nu står jag här utan hoj.
Min syster ska köra (med min gamla cykel), kan vi använda samma cykel?
Startar damerna separat mot herrarna?
Är det bara att glömma?
Hyra/låna cykel? Vart?

Tacksam för svar.

Jag vet att åtminstone Mtbstore i Göteborg har hyrcyklar. De är nog inte ensamma om det om du ringer runt.

Det kommer inte att vara några enorma luckor mellan olika startgrupper särskilt inte om ni ska köra i samma klasser.

Rattnalle sa:
Loftberg sa:
Är söndag sista dag för anmälan även för motionär?
Ordinarie anmälan, ja.

Återkommer med mer detaljerad info men det kommer att finnas möjlighet till efteranmälan tisdag till lördag till högre pris.
Kan tillägga att det bara är ca 50 platser kvar inför sista helgen ordinarie anmälan är öppen så oklart hur mycket is i magen det går att räkna med.

Hur halt det blir beror ju på vädret och vilka sträckor det blir.
Jag kör det som sitter på cykeln d.v.s Maxxis Minion DHR+DHF.

Insåg att Rock Razor på 2015 när jag körde banan var helt värdelöst, blev avhängd efter 2 kurvor och bortom syn efter några till. Låg sidleds varje gång jag rörde bakbromsen, minion SS kanske är bättre.

Magic Mary för mig bak tills jag hittat något ännu fräckare med lika lågt rullmotstånd.

Nån mer som kör på plus? Själv kör jag 3.0 NN speedgrip bak och 2.8 soft fram. Delvis för att jag tror att plus är en fördel när underlaget är halt, men framförallt för att jag inte fått tummen ur och köpt ett par 29or till min Hightower..

Velar lite om jag ska ta mina plus hjul med 2.8 NN fram och RoR bak eller 29or med 2.4 DHR fram och 2.3 Agressor bak. Men lutar nog åt 29orna.

AX3L sa:
Nån mer som kör på plus? Själv kör jag 3.0 NN speedgrip bak och 2.8 soft fram. Delvis för att jag tror att plus är en fördel när underlaget är halt, men framförallt för att jag inte fått tummen ur och köpt ett par 29or till min Hightower..
Personligen tycker jag plus verkar tillföra rätt lite men jag har inte provat än ;-)
Greppet lär ju vara gött men redan med vanliga däck vill jag numera ha lite mer grepp än vad som behövs för genomslagskydd för att de ska vara stabila också.

Rattnalle sa:
AX3L sa:
Personligen tycker jag plus verkar tillföra rätt lite men jag har inte provat än ;-)
Greppet lär ju vara gött men redan med vanliga däck vill jag numera ha lite mer grepp än vad som behövs för genomslagskydd för att de ska vara stabila också.

Plushjul på höst/vinter har varit rena jäkla revolutionen alltså. Knappt en enda gång har jag saknat dubbat och ofta har jag tagit mig upp riktigt bra. Nästan kunnat haka på fatbikes i snöslasket där vanliga smalhjul haft det betydligt värre. För vanlig lugnare stigcykling där du kan justera ner trycket utan större risk för genomslag sväljer det rötter som inget annat. Men hur de fungerar där man brötar på mer återstår att se.

Vizual54 sa:
Velar lite om jag ska ta mina plus hjul med 2.8 NN fram och RoR bak eller 29or med 2.4 DHR fram och 2.3 Agressor bak. Men lutar nog åt 29orna.

Gör en frankenbike?

Körde Hans Dampf fram och Rock Razor bak förra året. Funkade bra på lördagen då solen var framme men vädret var ganska mycket sämre på söndagen så saknade grepp lite var stans då, framför allt bak. Kör DHF runt om i år :)

Förra året var en del blöta stenpartier och det ser ut att bli blött igen. Jag kör på mjuka Maxxis DHF och highroller II bak. Kanske kör på ett mjukt DHF bak om det är halt om det är bättre? Gissar mig fram :D

Anmälan skulle egentligen stängd vid midnatt men redan nu är loppet fulltecknat och vi har därmed stängt anmälan.

Kul att så många vill köra!

Dirren sa:
Går det o hitta någon startlista?
Det går att se andra anmälda på Racezoo men en riktig startlista är på g.

Angående reservplatser så har vi fått ett gäng frågor. Vi diskuterar hur vi ska göra. Vi var inte riktigt beredda på att det faktiskt skulle bli fullt när vi höjde taket till 50% fler än vad som deltog förra året.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Dirren sa:
Går det o hitta någon startlista?
Det går att se andra anmälda på Racezoo men en riktig startlista är på g.

Angående reservplatser så har vi fått ett gäng frågor. Vi diskuterar hur vi ska göra. Vi var inte riktigt beredda på att det faktiskt skulle bli fullt när vi höjde taket till 50% fler än vad som deltog förra året.

Jag skickade även ett mejl innan jag skrev här då jag blev så tagen när jag skulle in och boka på Racezoo.

Jag och systern min är väldigt sugna på varsin plats så du får gärna återkomma när ni vet hur det blir.

Tack på förhand!

Fy f-n, bra sugen på lite race & adrenalinpåslag nu.. 110% överladd & marksyning redan på SS1, Göteborg kommer bli grymt!

Rattnalle sa:
Henrik83 sa:
Fy f-n, bra sugen på lite race & adrenalinpåslag nu.. 110% överladd & marksyning redan på SS1, Göteborg kommer bli grymt!
Haha. Kör marksyningen på lördagen så har du det gjort till tävlingsdagen :)

Gjorde jag i målet på SS4 förra året på träningen, krökte öra och bakväxel som var nytt och monterat på fredagen :D.

Är det nån mer än jag som är dum nog att ställa upp på hardtail?
Jag kör en Ragley BigWig med 140mm gaffel och har att välja på Schwalbe Hans Dampf 2.35 eller On-One Chunky Monkey 2.4.

Schwalbe-däcken sitter på nu så jag tänkte köra på dem, funkar det eller behöver jag ngt grövre?

Vi har B-lines på alla sträckor där det är feta dropp så väljer du dessa snällare spåren funkar en Htail. Om du inte gillar att hucka iofs.. :)
/banläggaren

ÄGB är stenig terräng med många naturliga dropp med mer eller mindre snäll landning. Så ja. Det är en hel del dropp till flat på A-line. Men inget extremt som pajar cykeln...rätt hanterat dvs. ;)

Jag körde förra året på hardtail (ragley mmmbop) visst snabbast är man inte men inte sist heller och hade jävligt skoj! Skulle kört iår med på hardtail ✌. Men lill grabben ska hjärtopereras så fick ge upp min start iår.

skier sa:
Låter bra! Cykeln är jag inte så rädd om, är lite sugen på nya hjul ändå :)
Ja och förra året va det fin fint underlag dagen onnan race men sen ös regn natten. Så fick panik lösa butcher dh 2.5 däck fram o bak vilket va jäkligt gött på ht ?

Hur lång tid tror ni man behöver för att rulla igenom sträckorna på lördagen? Funderar på när man måste åka hemifrån nämligen.

Förra året rullade jag igenom banan på ~3,5h inkl. fikapaus och en del pushbike för att köra om svårare partier några gånger extra.
Hur det är i år beror ju såklart på vilka banor och transporter som används men kan inte se att det skulle kunna ta längre tid än så.

Senast ändrad:
rekrevs sa:
Förra året rullade jag igenom banan på ~3,5h inkl. fikapaus och en del pushbike för att köra om svårare partier några gånger extra.
Hur det är i år beror ju såklart på vilka banor och transporter som används men kan inte se att det skulle kunna ta längre tid än så.

Tackar, duger gott som riktmärke.

Jag körde igenom årets bana på ca 2.5 h i ganska lågt tempo. Vi kommer att släppa kartor med lämpliga publikplatser markerade. Ungefär som förra året.

Någon, några med bra koll på banorna som skall ut och kolla på racet som man kunde få hänga på.
Så man slipper att virra runt själv i skogarna.
/M..

Tillbaka
Topp