ESS Falun - Var är hetsen?

Mathias B

Aktiv medlem
Var är hetsen? Har jag blivit blind? Eller har ESS blivit så jävla avslappnat och chill så att ingen bryr sig om att hetsa?

Vem krigar om sistaplatsen? Vilka kör om första? Vilken maltbaserad sportdryck är den bästa?

Eller det absolut viktigaste, vilka kommer vara på plats?

Drog på 2v semester utan cykel och har konsumerat fler öl och mer god mat än vad som kan kallas streetsmart...

Så jag är i toppform... kanske skall kolla om Öhlins kan expressleverera en hårdare fjäder bara.

Vägval från Sthlm? E4 Rakt norrut och sedan 90 grader vänster sväng i Gävle mot Falun känns sämre även om den vägen föreslås av hitta. Går det för långsamt via fartkamerorna i Sala är det det som gör det?

@tomcat: Det är vad jag skulle välja. Varför trassla med salavägen i onödan?

Själv laddar jag med dirtjump, chips och öl.

tomcaten sa:
Vägval från Sthlm? E4 Rakt norrut och sedan 90 grader vänster sväng i Gävle mot Falun känns sämre även om den vägen föreslås av hitta. Går det för långsamt via fartkamerorna i Sala är det det som gör det?

Det är nog snarare Hedemora-Falun biten som drar ner farten mest. Nya vägen mellan Enköping och Fjärdhundra? Är ju riktigt najs och Sala-Hedemora är ju oxå snabb å fin.

Ska bli hur kul som helst men den här varma sommaren har medfört att 3,5orna har runnit ner i alldeles för stor mängd så magen är större än någonsin och flåset sämre än sämst....
Undrar vad det blir för ändringar gällande sträckor... Kommer alla gå på Lugnet? Är nya spåret Gruvfrun med?

xdr sa:
@tomcat: Det är vad jag skulle välja. Varför trassla med salavägen i onödan?

Själv laddar jag med dirtjump, chips och öl.

För annars riskerar jag somna i Merca-fåtöljen hehehe, höll på hända ett par ggr. när jag jobbade som UPS-chaufför(värsta jobbet som jag haft, håller er borta) när man gled hem i den från det jobbet.

Dåså, jag ser fram emot falunkorven!

Mathias B sa:
Var är hetsen? Har jag blivit blind? Eller har ESS blivit så jävla avslappnat och chill så att ingen bryr sig om att hetsa?

Vem krigar om sistaplatsen? Vilka kör om första? Vilken maltbaserad sportdryck är den bästa?

Eller det absolut viktigaste, vilka kommer vara på plats?

...jooorå Mattias här hetsas för fullt i smyg ;) Precis luftat bromsar o bytt belägg, tunat lite bakdämp för ännu mer grepp bak om de blir blött. Hoppas på blöta banor!! Och rehab för fingret jobbas med konstant, tror de är mer än tillräckligt bra tills nästa helg. Å tycker jag skött träningen hyggligt bra sista veckorna... så in alles pekar allt åt rätt håll o gjort va jag kan för att köra ifrån mig själv nästa helg ??..

BTW imorrn blir de lägga ett gäng laps i Källviken när liften går dänne.. ;)

Jimel sa:
Får ta falu ess nästa år, dålig planering i år. Men vi syns på gesundas ess Mathias.

Trist att du inte kommer, men självklart ses vi i Gesunda! ?

peter_skraddarbacken sa:
...jooorå Mattias här hetsas för fullt i smyg ;) Precis luftat bromsar o bytt belägg, tunat lite bakdämp för ännu mer grepp bak om de blir blött. Hoppas på blöta banor!! Och rehab för fingret jobbas med konstant, tror de är mer än tillräckligt bra tills nästa helg. Å tycker jag skött träningen hyggligt bra sista veckorna... så in alles pekar allt åt rätt håll o gjort va jag kan för att köra ifrån mig själv nästa helg ??..

BTW imorrn blir de lägga ett gäng laps i Källviken när liften går dänne.. ;)

Då måste det vara väldigt i smyg! Jag har samma planer för min hoj, dämparservice, ett gäng tokens (inte en dag för sent) och nya fräscha belägg ska fixas på måndag.

Jag kommer imorgon och kör några vändor jag med. Kastar mig direkt i bilen efter jobbet och bränner över till Källviken!

Henrik83 sa:
onegear sa:
Undrar vad det blir för ändringar gällande sträckor... Kommer alla gå på Lugnet? Är nya spåret Gruvfrun med?

Är det Gruvfrun som är det där maskinbyggda kringel-krok-spåret?
Kringelkrokigt är det, man ser nästan sitt eget bakhjul i vissa kurvor, men det handbyggt med hacka och spade.

(Det nya maskinbyggda på Lugnet är XCO-banan, men dom hoppen är nog för stora för ESS. I vart fall A-linjen ner mot pumptracken. :) )

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
XC-hopp för stora för endurotävling, onekligen lite humor ändå.

Sväng förbi och kika på dem ;)

Det visar ändå på att xc inte är xc längre. Förbjud all fjädring och sätt maximal däcksbredd till 50mm så blir kanske xc xc igen. Svettotävlingar där FTP/Kg är nyckeln till vinst snarare än akut dödslängtan.
XCM finns ju kvar.

Iofs. Och CX för de som gillar svetto bättre än dödz.

Jag var iallafall inte ett dugg sugen på xc hoppen på nya banan med min endurohoj, eller någon annan hoj heller för den delen.

Jag har sett hoppen och visst är de stora.

XCO har landat rätt nu tycker jag, hoppen i Falun är ju inte standard för alla xc-banor (snarare tvärtom) och XCM är fortfarande samma grusvägsrace som alltid varit.

Oavsett storlek på ev. features så ser vare sig XC-banan eller Gruvfrun ut (via Youtube..) som något som hör hemma på ett endurorace i mitt tycke. Tillrättalagd grusväg har man i andra discipliner.

Gruvfrun är ändå ganska klurig, det är kanske inga större stenar eller rötter som ställer till det men det svåra är att skapa fart och ta tillvara på den, det krävs att man är duktig på mycket för att köra snabbt där. Någon grusväg är det inte tal om och som hela området ser ut så är det lätt att kombinera flera leder på ett åk, så det kan bli intressant.

Här hoppas det endurobåge i xc-banan ?
Rider: Jacob Lingman foto: Matte Lingman

Bilagor

• 20180729_233236.png
    20180729_233236.png
    413.1 KB · Besök: 73
Känner att min egen personliga hets peakat i all fall, får (förhoppningsvis) hem mina nya ram den 1a och hinner både skruva ihop och provköra den lite innan den 4-5..

Det kan vara så att jag kommer sakna lite "småviktiga" saker som dropper och sådär. Men vafan.

Bengt-re sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
XC-hopp för stora för endurotävling, onekligen lite humor ändå.

Sväng förbi och kika på dem ;)

Det visar ändå på att xc inte är xc längre. Förbjud all fjädring och sätt maximal däcksbredd till 50mm så blir kanske xc xc igen. Svettotävlingar där FTP/Kg är nyckeln till vinst snarare än akut dödslängtan.

Så i princip Tempo fast utan konstiga styren?

XCO-MTB för mig handlar om att vara snabb och tekniskt duktig så uppför som nedför berget (MOUNTAIN-bike).
Är man bara intresserad av att tävla om vem som har bäst flås så finns ju alltid diverse grenar på landsvägssidan.

(Sen ser det sällan så dramatiskt ut när eliten ska köra nedför då de inte attackerar banan på samma sätt som man gör i de rena utförsdisciplinerna, men det beror ju på att det är taktiskt smart att spara energi och återhämta sig inför nästa klättring, vilket också kräver god teknik utför)

Har ni fått race-pm'et på mejlen? Det var strul när jag skulle anmäla mig och har fortfarande lite noja över ifall jag står med på listorna eller inte. Ifall ni har fått det men inte jag så får jag börja jaga rätt på nån som vet

SÅKLART!!! VARJE JÄVLA GÅNG JAG TÄVLAR I FALUN!!!!

Hoppas det iallafall blir bättre än förra gången...

DSC_4650.JPG

blunder: Jag har fått PM:et

Ser ut att vara 3 st sträckor på lugnet, varav XCO banan är en, bara några enstaka band satt uppe när jag kikade förbi idag.
Och det ser ut som att det bara blir någon mindre skvätt med regn i helgen! Pepp!

Gushem sa:
Ser ut att vara 3 st sträckor på lugnet, varav XCO banan är en, bara några enstaka band satt uppe när jag kikade förbi idag.
Och det ser ut som att det bara blir någon mindre skvätt med regn i helgen! Pepp!

Svårt att se att man ska köra xco banan som en sträcka. Den är inte riktigt enduro. Men visst, en del av den ska man säkert köra däremot :)

marr sa:
Gushem sa:

Svårt att se att man ska köra xco banan som en sträcka. Den är inte riktigt enduro. Men visst, en del av den ska man säkert köra däremot :)

nej, det är delar av den som ingår i ss6, den övre delen med någon enstaka klättring, inga trippeldropp är med.

Gushem sa:
marr sa:
Gushem sa:

nej, det är delar av den som ingår i ss6, den övre delen med någon enstaka klättring, inga trippeldropp är med.

Det var ju väl, de var rätt brutala..

20180803_114753.jpg

20180803_114651.jpg

20180803_114532.jpg

Nu är det bandat på Lugnet i alla fall. Rullade igenom SS4 och SS6. 6 var riktigt skojig, ganska mycket XCO-banan med byggda svängar och konstgjorda stenkistor där man kan välja att bomba igenom, hoppa över osv.
SS4 på andra sidan gamla slalombacken var mindre skoj på min HT och bör tillfredsställa alla älskare av sten. Velodromkurvan och dubbelhoppen som finns på den sidan har undvikits till förmån för sten. Och sten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp