ESS Gesunda - Hetstråden!

En liten fågel viskade i mitt öra att det även var en del diskussioner bakom kulisserna i Falun, som uttryckligen hade en följ-stigen-regel, gällande att de egentligen inte kunde ha regler utöver SCF-reglerna...

Just sayin'

Edit: Cykelförbundet, inte Turistföreningen

Senast ändrad:
Fredrik Z skrev:
-------------------------------------------------------
> I tex Åre sas det både i år och förra året
> på förarmötet att det inte var möjligt att
> helbanda alla sträckor. Alla skulle hålla sig
> på stigen. Blev man påkommen med att gena så
> blev man diskad.
>
> I Gesunda så nämndes inte det (är väl där
> arrangörsmissen låg) Nu tyckte nog de flesta att
> det var solklart att man följde stigen, men enl
> regelboken, så som den är skriven så har väl
> ingen gjort något fel, annat än moraliskt i
> vissas ögon? Var ju flera ställen på tex ss5
> där många körde vid sidan av spåret, för att
> det var mkt slätare där.
>
> En enkel ändring i reglerna skulle kanske
> behövas i så fall. Är stigen utmärkt så är
> det stigen som gäller.
>
> Sen är det ju svårt att säga när någon fuskat
> eller inte efter en regeländring. När har man
> skurit en kurva för mkt?
>
> Personligen så tycker jag att det kan vara lite
> kul med kreativa linjeval, likt DH, men när det
> blir att man kapar bort hela, stora kurvor så
> blir det lite väl mkt.
>
> Men hur som helst så kan nog alla skriva under
> på att ingen ska behöva helbanda alla sträckor
> för att det ska funka i framtiden.

Ang. arrangörsmiss: jo fast det stod ju tydligt i tävlingsinformationen vad som gällde. Om nu en arrangör kan göra så även fast det inte finns en regel hos SCF. Fast det är eg en annan diskussion kan jag tycka.

Självklart är allt inte svart eller vitt. Det är ju inte alltid en tydlig "singletrack" utan ibland bredare stigar och där finns det så klart utrymme för linjeval osv.

Edit: tillägg

Senast ändrad:
H. skrev:
> En liten fågel viskade i mitt öra att det även
> var en del diskussioner bakom kulisserna i Falun,
> som uttryckligen hade en följ-stigen-regel,
> gällande att de egentligen inte kunde ha regler
> utöver SCF-reglerna...
>
> Just sayin'
>
>
> Edit: Cykelförbundet, inte Turistföreningen

Vem förde dessa diskussioner? Inget som jag har hört nåt av i alla fall.

Jag uppmuntrar alla som arrangerar tävlingar att fortsätta med "håll-dig-på-stigen-annars-blir-du-diskad" regeln. Skulle scf bråka om det så är det deras förlust.

Endurons tre grundregler:
Tidtagning utför
Respektera skog och mark
Ha skoj

:)

Maggieboi skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Preliminär serietabell efter Gesunda finns på
> > vår hemsida:
> > http://enduroswedenseries.se/
>
>
> Snabb fråga på den. Jag och vissa andra saknar
> poäng för Åre, trots att tävlingen
> fullföljdes. Är det tryckfelsnisse, eller annan
> anledning?

Är du anmäld till ESS? Vilken placering hamnade du på? Skicka pm till mig med namn så kollar jag upp :)

UrTomas skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten fågel viskade i mitt öra att det
> även
> > var en del diskussioner bakom kulisserna i
> Falun,
> > som uttryckligen hade en följ-stigen-regel,
> > gällande att de egentligen inte kunde ha
> regler
> > utöver SCF-reglerna...
> >
> > Just sayin'
> >
> >
> > Edit: Cykelförbundet, inte Turistföreningen
>
>
> Vem förde dessa diskussioner? Inget som jag har
> hört nåt av i alla fall.
>
> Jag uppmuntrar alla som arrangerar tävlingar att
> fortsätta med
> "håll-dig-på-stigen-annars-blir-du-diskad"
> regeln. Skulle scf bråka om det så är det deras
> förlust.
>
> Endurons tre grundregler:
> Tidtagning utför
> Respektera skog och mark
> Ha skoj
>
> :)

Jag hörde inte heller något om det. Jag borde ju ha hört ungefär samma fåglar som H. i Falun.

Luthman Photography skrev:
> Jag hörde inte heller något om det. Jag borde ju
> ha hört ungefär samma fåglar som H. i Falun.

Den här fågeln viskade det nu i eftermiddags. Men vi behöver inte gå närmare in på vem eller vad eller när. Poängen är mest att GBG-arrangörerna ska vara beredda på att diskussionen kan komma. Och att det inför nästa år ändras i reglerna på ett eller annat sätt. Alternativt att man accepterar att allt som inte är bandat är fritt vägval.

Jag åker ju bara på dessa rejsen för att vråla dryga saker från liften och knäcka bärs, så för mig är det lugnt att hålla mig på stigen (då jag inte kraschar...)

För dom som verkligen rejsar för att vinna är det däremot inte lika självklart hur man ska förhålla sig till att hålla sig på stigen. För att detta ska vara en riktig sport krävs det tydliga regler som är lika för alla. Jag är inte helt säker på vad som är den bästa vägen att gå, men att banda bättre kring uppenbara endurolines (och självklart diska dom som fortfarande försöker ta sig genom) är nog den enklaste och bästa snabba åtgärden. Att alla ska respektera enduro-Gud och inte vinna nödvändiga sekunder kommer nog inte hålla i praktiken. If you ain't cheating you ain't trying som Tito Ortiz skulle ha sagt.

Då ska regeln leda till att folk blir diskad och man får börja ha kontroller som faktiskt ger utslag. Sedan blir det också en bedömningsfråga kring vad som krävs för att man ska diska. Det är verkligen inte självklart i praktiken.

Alltså... Sitter det en snitsel i en innerkurva så måste man runda den och jag missade att sätta en sådan längst upp på ss5. Kan man bara i framtiden komma överens om sådana "pliktportar" så slipper vi helbanda allt... Har för mig att det funkade så i Åre.

jofahjalm skrev:
> Då ska regeln leda till att folk blir diskad och
> man får börja ha kontroller som faktiskt ger
> utslag. Sedan blir det också en bedömningsfråga
> kring vad som krävs för att man ska diska. Det
> är verkligen inte självklart i praktiken.

Jag tänker att det är lite som modereringen på happy. Det är upp till moderatorn att bestraffa.

Alltså vill man kan man göra det hur krångligt som helst, men det känns onödigt. Sporten är ännu inte så stor eller så uppstyrd och det känns som att det blir tråkigt om det blir krav på ett stort antal kontrollanter och funktionärer eftersom det kommer att göra att det blir svårt för arrangörerna. Då blir det helt plötsligt inga tävlingar att köra istället.

Vad jag vet fanns det inga problem med dylikt i Åre eller Falun, så då räcker det tydligen med att vara tydlig med att det är att hålla sig på stigen som gäller. Om det sen råkar vara så att arrangörernas egna regler egentligen inte har någon bäring, men alla följer dem ändå, förutom en snubbe eller två så är det väl rätt enkelt att lösa problemet med någon form av medborgarrättvisa i efterhand.

jofahjalm skrev:
> För dom som verkligen rejsar för att vinna är
> det däremot inte lika självklart hur man ska
> förhålla sig till att hålla sig på stigen.
För de allra flesta och det inkluderar väldigt snabba är det självklart. Märkligt va?

> För att detta ska vara en riktig sport krävs det
> tydliga regler som är lika för alla.
Varför då? Det är lika för alla.

>Jag är
> inte helt säker på vad som är den bästa vägen
> att gå, men att banda bättre kring uppenbara
> endurolines (och självklart diska dom som
> fortfarande försöker ta sig genom) är nog den
> enklaste och bästa snabba åtgärden.

Edit: ändrar här för du skriver självklara linjer och det håller jag med om.

> If you ain't cheating you ain't trying
> som Tito Ortiz skulle ha sagt.
Hå hå vad ostigt! :-)

Senast ändrad:
onegear skrev:
> Alltså... Sitter det en snitsel i en innerkurva
> så måste man runda den och jag missade att
> sätta en sådan längst upp på ss5. Kan man
> bara i framtiden komma överens om sådana
> "pliktportar" så slipper vi helbanda allt... Har
> för mig att det funkade så i Åre.

Precis, det hade inte behövts mer än en lite snittsel, även om jag inte i min vildaste fantasi hade gissat att någon skulle gena rakt över just där.

Det som diskuteras är ju inte att köra några decimeter utanför stigen, utan att helt kapa av ena böjen på en S-kurva så att man hamnar 20-30 meter från där stigen går.

Det vore trist med en "absolut aldrig vara utanför stigen"-regel också tycker jag, kommer dessutom vara oerhört svårt att bedöma och säkert bara leda till en massa nytt gnäll.

Bättre då att sätta en snitsel i innerkurva för att markera.

Okej nu har jag snackat lite både med Oliwer (Kangas) och tävlingsledningen för Gbg:s kommande tävling och kan därmed försöka lugna ner stämningen här lite.

För det första så tycker jag/vi det är bra att Oliwer rakryggat gett sin syn på saken och belyst ett problem att det är lite oklart vad som gällt, sett ur toppåkarnas perspektiv. Eller rättare sagt i efterhand så framkom det en regel som inte togs upp som regel på den här tävlingen (bilden onegear postade). Vare sig han eller jag/vi vill att nån skugga ska vila över hans resultat i Gesunda. Att jag diskuterar det är enbart för att det belyser ett problem med otydlighet som vi inte vill ha när det är tävling, jag har ingen åsikt om Gesundas resultat. Oliwer och jag har ingen beef utan vill ha fair play för alla, utan situationer som kan leda till tjafs.

Vi vill alla samma sak - att tävling ska vara tävling och med tydliga och lika villkor för alla.

Jag har också pratat lite med vår tävlingsledningsgrupp och vi tänker sikta på att se till att det kommer bli inte några problem i gbg i praktiken. Tumregeln att följa stigen kommer gälla och presenteras tydligt inför tävlingen och på rider briefing. Vi kommer också tydligt banda av alla ev sniklinjer och dessutom ha en förtrupp som kör igenom banan dagen innan + samma dag och spanar efter fler. Samt ta feedback från er som tränar och ser någon nån möjlig genväg så lägger vi till mer bandning. Helbandning går tyvärr inte att lösa i praktiken eftersom vi inte får spärra av naturreservatet.

Dessutom kommer banan i Gbg bli awesome (om jag får säga så mkt) och vi hoppas få se både alla i toppen och så många entusiaster som möjligt komma och shredda hos oss om ett par veckor!

Senast ändrad:
Det står i UCI:s regler att man på vissa avsnitt kan använda sig av "pliktportar" alltså där man ska åka igenom. Om man istället för band har pinnar med riktningspilar på så måste man passera dessa på vänster sida om pilen sitter på höger sida och höger om den sitter till vänster. Hur svårt kan det vara? Har arrangören inte pilat/bandat ordentligt så kan åkaren definitivt inte lastas för att ha genat på något av dessa avsnitt. Men det är väl något som kommissarien borde ha sett vid besiktningen av banan.

kexpetter skrev:
> kommissarien borde ha sett vid besiktningen av banan.

:)

Edit: plockar bort det här då det kanske var onödigt att dra upp det igen samt att saker ha retts ut utanför Happy.

Senast ändrad:
Vet inte hur cykelreglementet är skrivet men jag kör enduro (med motor) och där är reglerna så här:

1: Är det bandat så håller man sig inom bandet, och råkar man köra ur av misstag så ska man åka in på samma ställe som man körde ur.

2: Är det pilat med dubbelpil, s.k. port så måste man åka mellan pilarna.

3: Är det pilat med en enkelpil så får man åka max 5 meter från pilen.

Finns det ställen som är så uppenbara att man kan gena på som på bilden här så ska det antingen vara bandat, eller en uppilad port som man måste åka igenom, gör man på detta sätt så ska det mycket till för att kunna misstolka hur spåret ska gå, och skulle någon gena ändå så är det mycket enklare att diska någon då tolkningsmöjligheterna försvinner när man bara kan åka där det är tänkt att åka.

Belse skrev:
> Vet inte hur cykelreglementet är skrivet men jag
> kör enduro (med motor) och där är reglerna så
> här:
>
> 1: Är det bandat så håller man sig inom bandet,
> och råkar man köra ur av misstag så ska man
> åka in på samma ställe som man körde ur.
>
> 2: Är det pilat med dubbelpil, s.k. port så
> måste man åka mellan pilarna.
>
> 3: Är det pilat med en enkelpil så får man åka
> max 5 meter från pilen.
>
> Finns det ställen som är så uppenbara att man
> kan gena på som på bilden här så ska det
> antingen vara bandat, eller en uppilad port som
> man måste åka igenom, gör man på detta sätt
> så ska det mycket till för att kunna misstolka
> hur spåret ska gå, och skulle någon gena ändå
> så är det mycket enklare att diska någon då
> tolkningsmöjligheterna försvinner när man bara
> kan åka där det är tänkt att åka.

Visst om det måste dras så långt och om det är det som krävs för att kunna utfärda diskningar. Men min åsikt är fortfarande att det inte borde behövas, man skulle kunna diska ändå.

Jaja sluta tjafsa nu! Två små snittslar hade gjort susen i det här fallet och inte särskilt jobbigt att sätta upp. Jag missade det och tar på mig det.
Det är dessutom i bikeparken så det blir ingen grinig markägare att ta en fajt med. Kommissarien flåsade sig upp en gång för berget och det räckte precis till för hans lungor utan att dö helt. Tror det sista han tänkte på var avsaknaden av två snittslar...

onegear skrev:
> Jaja sluta tjafsa nu!

Jaja, förlåt då! :)

Edit: 1 -> !

Senast ändrad:
onegear skrev:
Kommissarien
> flåsade sig upp en gång för berget och det
> räckte precis till för hans lungor utan att dö
> helt. Tror det sista han tänkte på var
> avsaknaden av två snittslar...

Haha! Kanske dags för SCF att utbilda lite yngre förmågor :)

Förutom att Peppe röker lite för mycket och har lite dåligt flås så var han en riktigt skön snubbe och faktiskt en riktig tillgång. Jag trodde att kommissarien skulle mest vara i vägen men han var pragmatisk och lätt att jobba med.

Stalle

Jag tycker att man ska dopa sig, någon annan skulle ju kunna göra det och i så fall får man ju stryk. Så det gäller att göra det själv också.

AddeN skrev:
> Jag tycker att man ska dopa sig, någon annan
> skulle ju kunna göra det och i så fall får man
> ju stryk. Så det gäller att göra det själv
> också.

+1:)

AddeN skrev:
> Jag tycker att man ska dopa sig, någon annan
> skulle ju kunna göra det och i så fall får man
> ju stryk. Så det gäller att göra det själv
> också.

Samt ordna med förlöpare som "råkar" riva ner/bort alla irriterande flaggor o snitslar så slipper man svänga också...

Var skaffar man boende? Sist jag var i Gesunda (2006) kunde man bo i små hotellrum i anslutning till värdshuset men det alternativet verkar inte finnas kvar.

Taskig tajming av Oppdal att lägga samma datum som Gesunda som var ute med datumet långt före...

Kan avslöja att det blir 4 å en halv sträcka på berget i år och en av sträckorna kommer att gå i en helt ny led. Varken Under Liften eller Malin spelar hockey blir med i år utan vi flyttar över till andra sidan av berget med lite mindre döds och mera lek.

Glöm inte att anmäla er till avslutningsmiddagen på toppstugan på lördagkväll och häng gärna kvar över söndagen och lek mer i bikeparken och delta i skojtävlingen Gesunda Downhill Cup no:3

Fan, det hade varit så jävla roligt att köra det här rejset! Om bara min chef oxå kunde fatta det?

Synd att det är fre-lördag. Annars hade jag gärna kommit för att få revansch på förra årets krasch.

Ska försöka komma iväg nån helg istället.

Hej alla enduro-cyklister!
Påminner om det här igen.

Nu är det dags för den avslutande cuptävlingen och det kommer att bli en riktig Bikepark-fest! Vi erbjuder fantastisk cykling med mindre döds och mer flow. Helgen till ära bjuds det på ett nybyggt spår i Gesunda Bikepark.
Vi kommer att starta som förra året med cykling uppför berget. Det kommer att vara 50 % liftåkning och 50 % cykling till de olika sträckornas startpunkter. Endast en sträcka utanför Bikeparken. Karta med specialsträckorna kommer att presenteras under denna vecka.
Tävlingshelgen avslutas med en läcker middag på Toppstugan med utlottningspriser till närvarande tävlande.
Anmälan till katarina.lavin@gesundaberget.se.
Gratis lift till middagen!
Ta chansen och anmäl dig, om du inte redan har gjort det!
Inbjudan till tävlingen och middagen finns på CF Fricyklisternas hemsida: http://fricyklisterna.wordpress.com
Länk till anmälan:
https://endurancecui.active.com/new...5f2cd62c35&e4rt=Safetynet&_p=6317103850367742
Vi ses i Gesunda!
/CF Fricyklisterna

Var förbi i helgen och tänkte äta på värdshuset som stod på skylten skulle finnas. Hittade det dock inte, vart ligger det? Kan man bara äta uppe i toppstugan?

Tillbaka
Topp