Etap vs di2

Hogren

Aktiv medlem
Etap vs di2
Funderar på uppgradera fin racern med elektroniska växlar har dura ace nu men är sugen på etap fast behålla mitt dura ace vevparti då det har både effektmätare o q-rings
Vilket ska man satsa på av dessa
Dura ace di2 kan man kanske hitta billigare nu när det kommit ny med det är något med etap som jag gillar

Etap vs di2
Det är ju estetiskt fel* att blanda men rent funktionellt bör det inte vara några problem. Personligen skulle jag nog köra Dura Ace tills det blir dags att uppdatera helt, inte minst för att det borde bli billigare än etap.

* Har man q-rings bryr man sig kanske inte om estetik?

Etap vs di2
Etap är enklare att installera jämfört med Di2. Det jag har läst så verkar det som om Di2 växlar lite snabbare jämfört med etap. Valde mellan dessa i somras jag gick på Di2.

Etap vs di2
Du känner ingen skillnad i snabbhet i växlingen värd att tala om, vad jag läst.
Jag kör etap och kan inte påstå att det känns segt.

En fördel är att du har två likadana batterier, på fram och bakväxel, så tar bakväxelns batteri slut, då har du ett kvar. Vem växlar fram i sverige för den delen? Du laddar batterierna i en vanlig laddare, du laddar inte hela hojjen.

Du får bra integration in i garmin cykeldator, jag ser växeln jag har i, fram och bak, på skärmen, en app från sram till garmin.

Inga sladdar, ingenting.

Jag ser inget som talar för Di2 annat än möjligen pris.
Det är befriande att ha en mer sladdfri hojj.

Det är jag det. Köp det du känner för, båda är pangbra, körs i alla stora etapplopp så att det inte skulle duga för oss amatörer finns inte.

Etap vs di2
Stervelo sa:
körs i alla stora etapplopp så att det inte skulle duga för oss amatörer finns inte.

De får betalt, så de kör på vad som helst bara den leverantören betalar bäst.

Där inte sagt att det i detta fallet inte är supergrejer.

Men proffskortet som ofta dras är lite missvisande.

Etap vs di2
Cerb sa:
Stervelo sa:
körs i alla stora etapplopp så att det inte skulle duga för oss amatörer finns inte.

TIll någon gräns i alla fall. Är materialet alltför uselt händer det väl att de gör en "re-branding", d.v.s. kör på annat material men sätter på klibbor från sponsorn. Fast det kanske inte är så vanligt numera. Vet bara att det förekom en del tidigare.

Etap vs di2
Tja, det diffar kanske en lusing på sin höjd.
Jag hade tagit, eller har tagit etap, alla dagar i veckan.
Fungerar så bra att jag verkligen vill ha det på TT hojjen, att slippa sladdar/vajrar från pinnarna vore super. Men, har campa record TT mekaniskt där och fungerar så jäkla bra att det är svårt att motivera.

Det som skulle motivera är att jag får fram pinnarna 3-4 cm längre med bara blips, är 189 lång, är man 190 får man flytta fram pinnarna 5 5 cm till. De där 3-4 jag kan köpa mig till är precis det jag behöver.

Etap vs di2
GoranS sa:
Cerb sa:
Stervelo sa:

TIll någon gräns i alla fall. Är materialet alltför uselt händer det väl att de gör en "re-branding", d.v.s. kör på annat material men sätter på klibbor från sponsorn. Fast det kanske inte är så vanligt numera. Vet bara att det förekom en del tidigare.

Så är det väl med Stages, t.ex? Man gör ett stort nummer av att Sky kör det, men så kör dom i själva verket med nån prototyp med tvåbensmätning som inte finns att köpa (än).

Etap vs di2
eiskall sa:
GoranS sa:
Cerb sa:
Stervelo sa:

Så är det väl med Stages, t.ex? Man gör ett stort nummer av att Sky kör det, men så kör dom i själva verket med nån prototyp med tvåbensmätning som inte finns att köpa (än).

Låter troligt. Har man en tillverkare av cykelkomponenter som stor sponsor så är det nog vanligare att de sätter press på tillverkaren om något fungerar dåligt, och kan ha specialtillverkade grejor, eller prototyper, som då också driver på utvecklingen - gammal hederlig win-win.

Låt säga att Etap verkligen skulle vara lite seg i vissa lägen, då jobbar förmodligen utvecklingsavdelningen dygnet runt och stallen har tillgång till uppgraderingar/prototyper långt innan elitpendlarna.

Att dom skulle ha grejor från annan tillverkare är nog en sista utväg, och ganska ovanligt, även om man isf maskerar.

Etap vs di2
Hogren sa:
Billigaste di2 uppdaterings kit kostar 13000kr
Var handlar du?
Hos tex Mantel kostar en komplett Di2-grupp 10200SEK, med internt batteri https://www.mantel.com/se/shimano-ultegra-6870-di2-gruppset
Nöjer man sig med ett internt uppgraderingskit kostar det 944,33 € hos http://www.bike-discount.de/de/kaufen/shimano-ultegra-di2-6870-elektronik-kit-intern-intern-163743
Det går säkert att hitta billigare

Hos Mantel kostar ett etap uppgraderingskit 13 465 kr https://www.mantel.com/se/sram-red-etap-upgrade-kit
och hos Bike-Discount 1.574,58 € http://www.bike-discount.de/de/kaufen/sram-red-etap-upgrade-kit-514680

/Håkan

Etap vs di2
Stervelo sa:
Du känner ingen skillnad i snabbhet i växlingen värd att tala om, vad jag läst.
Jag kör etap och kan inte påstå att det känns segt.

En fördel är att du har två likadana batterier, på fram och bakväxel, så tar bakväxelns batteri slut, då har du ett kvar. Vem växlar fram i sverige för den delen? Du laddar batterierna i en vanlig laddare, du laddar inte hela hojjen.

Du får bra integration in i garmin cykeldator, jag ser växeln jag har i, fram och bak, på skärmen, en app från sram till garmin.

Inga sladdar, ingenting.

Jag ser inget som talar för Di2 annat än möjligen pris.
Det är befriande att ha en mer sladdfri hojj.

Det är jag det. Köp det du känner för, båda är pangbra, körs i alla stora etapplopp så att det inte skulle duga för oss amatörer finns inte.

Du får det att låta som om man inte gör något annat än laddar batteriet hela tiden. Jag laddade mitt Di2-batteri i början av April och har sedan dess avverkat lite drygt 270 mil. I går indikerade den att den var nere på 50%

Di2 gör som så att framväxeln slutar fungera om batterispänningen är för låg. Att ladda med sladd är knappast svårare än att koppla loss batteriet från etap och sätta det i laddaren. Dessutom har du två att hålla reda på ?

Etap vs di2
Stervelo sa:
Tja, det diffar kanske en lusing på sin höjd.
Jag hade tagit, eller har tagit etap, alla dagar i veckan.
Fungerar så bra att jag verkligen vill ha det på TT hojjen, att slippa sladdar/vajrar från pinnarna vore super. Men, har campa record TT mekaniskt där och fungerar så jäkla bra att det är svårt att motivera.

Det som skulle motivera är att jag får fram pinnarna 3-4 cm längre med bara blips, är 189 lång, är man 190 får man flytta fram pinnarna 5 5 cm till. De där 3-4 jag kan köpa mig till är precis det jag behöver.

Nu har de väll i och för sig kablar från blipparna till en central Box på tempoversionen av etap.

Till trådskaparen, smaksak skulle jag säga. Du blir nöjd oavsett. Angående det där med skruv på framväxeln så har sram skickat ut utbytes och skulle inte förvåna om de inte bytt på de som tillverkas nu.
Jag hade personligen valt etap, dels pga att trådlöst känns smidigt och stilrent. Men även för jag finner deras nya sätt att växla som klart intressant.

Etap vs di2
Har aldrig ägt en cykel med elväxlar men provat såväl Di2 som EPS på hyrcyklar, båda systemen fungerade klockrent.
Etap har jag aldrig testat men de flesta som köpt produkten verkar vara riktigt nöjda dom också.
Min personliga farhåga gällande Etap systemet med ett flertal olika batterier utspridda på cykeln är att man riskerar mer problem i framtiden då det finns fler riskkällor inbyggda i systemet.
Jag vet inte vad det är för batterier Sram använder men de flesta batterier som står oladdade längre perioder tar ofta stryk på något sätt.

Etap vs di2
HåkanC sa:
Var handlar du?
Hos tex Mantel kostar en komplett Di2-grupp 10200SEK, med internt batteri https://www.mantel.com/se/shimano-ultegra-6870-di2-gruppset
Nöjer man sig med ett internt uppgraderingskit kostar det 944,33 € hos http://www.bike-discount.de/de/kaufen/shimano-ultegra-di2-6870-elektronik-kit-intern-intern-163743

/Håkan

Funderar själv på DA Di2 eller eTap och blev lite förvånad och glad när du länkade men såg att det bara var ultegra. Att jämföra priser på etap och ultegra blir lite fel.

Etap vs di2
Samma här har testat di2 men har lite korta fingrar och känner att ibland när jag växlar kan jag trycka på fel knapp kanske bara ovana
Därför lutar det mycket på etap

nadderf sa:
HåkanC sa:
Var handlar du?

/Håkan

Funderar själv på DA Di2 eller eTap och blev lite förvånad och glad när du länkade men såg att det bara var ultegra. Att jämföra priser på etap och ultegra blir lite fel.

Etap vs di2
Etap är ju deras RED, alltså DA från shitmano. Jämför lika med lika om det nu ska jämföras är väl rimligt?

6870 är ultegra. TS frågar specifikt om DA di2, inte ultegra. Så de kostar ungefär lika mycket.

Etap vs di2
HåkanC sa:
nadderf sa:
Att jämföra priser på etap och ultegra blir lite fel.
Det är inte Ultegra, det är Di2. Har du använt 6870?
Att etap endast finns i en, överprissatt, version gör ju inte 6870 sämre.

/Håkan

Hmm va? 6870 är ultegra och 9070 är Dura-ace. Har inte sagt att det är dåligt men ska man jämföra så är eTap i Red versionen dvs srams värsta och 6870 ett steg under Dura-ace som är shimanos värsta

Har kört med 6870 hur nu det kan vara relevant. Det står ju tillomed Ultegra på produkten

Etap vs di2
Ver inte hur det är från alla butiker,men kompis köpte Uppgraderingskitt av 6870,följer ju inte med alla kablar (då det ju skiljer mellan storlekar på ramar),det är ju inga billiga saker. För honom sprang det iväg typ 1000-1500kr eller nått om jag minns rätt. Antar att det är lika med DA, kan vara värt att räkna med om man nu ska jämföra priser.

Och Nej, man kan inte jämföra red etap med ultegra di2 bara för att det är di2 och sram ännu inte har nån elektrisk i lägre segment. Och jo Håkan, 6870 är ultegra annars skulle shimano inte skriva ultegra på sakerna ?

Etap vs di2
Cerb sa:
Stervelo sa:

Var det inte nån av de stora gc åkarna som inte ville gå över till elektroniska växlar för nåt årsedan? Contador?

Etap vs di2
Konkret sa:
Cerb sa:
Stervelo sa:

Var det inte nån av de stora gc åkarna som inte ville gå över till elektroniska växlar för nåt årsedan? Contador?

Tror att både Contador och Nibali kör mekaniskt växelsystem på sina cyklar.

Etap vs di2
Tror nog många kör mekaniskt och än fler skiter i vad det är så länge det är hyfsat samma hela tiden. Det finns ju inga dåliga mekaniska nu för tiden (om man undviker Shimanos bottenskrap).

Etap vs di2
Jag tror att feläkällorna för Etap är MINDRE än DI2. Alla elektriska kontakter, vilket DI2 har en del, det är de känsliga områdena. Etap har En per komponent, batteri till växel och i handtag. Skumma elfel, vilket förekommer på DI2, kan bli färre. Men, jag tror båda system är så bra för det de ska göra att man inte behöver oroa sig.

Batterierna är samma typ mellan alla tillverkare skulle jag gissa, samma typ som sitter i din mobiltelefon, kamera och allt som kostar över 500 pix är elektriskt typ.

Men jag önskar verkligen att SRAM släpper en FW där jag kan byta håll på växlandet, jag vill trycka ÅT det hållet växelföraren bak rör sig, inte på den "SIDA" växelförararen ska röra sig åt.

Etap vs di2
Googla:
shimano di2 electrical fault
och du får en inte oanselig mängd träffar, just på problem med kablar och kontakter.

Inte en träff när du söker på:
sram etap electrical fault

Men, det behöver ju inte betyda jättemycket. Det är ganska nytt och för shimanos del att det finns i mycket mycket större antal på marknaden, jag tror det rör sig om många hundra gånger fler.

Det betyder en sak dock, det är inte vanligt med problem med etap.
Det är så testat att man får hoppas att de hittat de flesta problemen och löst dem.

Som jag ser det finns det inte en nackdel mot DI2. Men alla får värdera det på sitt sätt.

Det där med långa skruvar hade jag, det löste jag med en dremel, men jag han få en repa på insidan av veven, men det är bara lack, kom inte ner i kolfibern, så det är ett "battle scar" som jag inte ens fixar.

Det går inte jämföra med wifi eller bluetooth på luren, sånt trasslar hela tiden. Jag kört det nu den här säsongen och haft NOLL gånger den strulat.

Etap vs di2
Ge gärna ett exempel på någon dataöverföring någonsin i världshistorien som introducerats i trådlös form utan att föregåtts av trådbunden lösning först för att den trådlösa varianten skulle ha "färre felkällor". Om du har svårt att hitta det så kan du fundera på varför det är så.

Etap vs di2
Som utvecklingschef för ett företag i just branschen trådlös kommunikation är jag nog lite biaserad... Men om man vet vad man håller på med och har slutna system och inte har krav på att uppfylla olika kompatibilitetsstandarder går det att göra trådlösa system väldigt tillförlitliga. I ett system som eTap är det ju dessutom väldigt korta avstånd med tanke på att de använder en 802.15.4-radio med hyfsad uteffekt.

Jag skulle alla dagar i veckan kört trådlöst före kablar som rör sig (styren som vrids, etc) givet att den som gjort det trådlösa har en susning om vad de pysslar med.

Etap vs di2
e120guru sa:
Som utvecklingschef för ett företag i just branschen trådlös kommunikation är jag nog lite biaserad... Men om man vet vad man håller på med och har slutna system och inte har krav på att uppfylla olika kompatibilitetsstandarder går det att göra trådlösa system väldigt tillförlitliga. I ett system som eTap är det ju dessutom väldigt korta avstånd med tanke på att de använder en 802.15.4-radio med hyfsad uteffekt.

Jag skulle alla dagar i veckan kört trådlöst före kablar som rör sig (styren som vrids, etc) givet att den som gjort det trådlösa har en susning om vad de pysslar med.

Jag ifrågasätter inte tillförlitligheten på de existerande produkterna. Jag ifrågasätter påståendet att trådlöst, per automatik, har färre felkällor. Löser man felkällorna, oavsett orsak, med kvalitet, med en kostnad därefter, så är det förstås inget problem. Det är ju därför elväxlarna kostar multium trots att datakommunikationsbehovet är oerhört banalt.

Etap vs di2
Finns det alltså dyra delar i elväxlarna (vad det gäller datakommunikationen)?

Jag hade naivt trott att det tämligen höga priset på elväxelsystem mest var en fråga om att det går att plocka ut ganska mkt pengar för saker i det övre segmentet och att de har rätt bra marginaler på de systemen.

Etap vs di2
JT sa:
Stervelo sa:
Jag tror att feläkällorna för Etap är MINDRE än DI2.
Inte en chans.
Hur tusan skulle det kunna bli glappande kontakter eller oxiderade kontakter (vanliga fel, om man nu kan tala om "vanliga") om där inte är några kontakter?
Visst, man kan tänka sig glapp eller oxid på SRAMs batterikontakt, men den drar dels ström (mindre känsligt) och är dels är det ju ett interface som inte den som monterar påverkar (genom kabeldragning etc.).
Vad gäller kommunikationen så är det ju samma signaler oavsett om det går i en sladd eller i luften.

Etap vs di2
JT sa:
e120guru sa:

Jag ifrågasätter inte tillförlitligheten på de existerande produkterna. Jag ifrågasätter påståendet att trådlöst, per automatik, har färre felkällor. Löser man felkällorna, oavsett orsak, med kvalitet, med en kostnad därefter, så är det förstås inget problem. Det är ju därför elväxlarna kostar multium trots att datakommunikationsbehovet är oerhört banalt.

Antalet felkällor blir ju per automatik färre om man har färre ställen där fel kan uppstå. Det är ju en annan sak än tillförlitligheten. I det aktuella fallet har ju de kablade systemen fler ställen där fel kan uppstå, ergo har de trådlösa färre felkällor - men de behöver som sagt var inte betyda att det funkar bättre. Just kablar och kontakter tenderar ju att vara bland de vanligaste felkällorna, kan man då eliminera dem så är mycket vunnet, men för att få ett mer tillförlitligt system krävs också att man vet vad man pysslar med.

Etap vs di2
e120guru sa:
Antalet felkällor blir ju per automatik färre om man har färre ställen där fel kan uppstå. Det är ju en annan sak än tillförlitligheten. I det aktuella fallet har ju de kablade systemen fler ställen där fel kan uppstå, ergo har de trådlösa färre felkällor - men de behöver som sagt var inte betyda att det funkar bättre. Just kablar och kontakter tenderar ju att vara bland de vanligaste felkällorna, kan man då eliminera dem så är mycket vunnet, men för att få ett mer tillförlitligt system krävs också att man vet vad man pysslar med.

Menar du att den trådlösa överföringen inte har några felkällor? Nu är ju behovet av överförhastighet ganska minimalt för lite växlar som ska kommuncera så det är möjligt att det i praktiken är väldigt enkla felkällor att lösa, men det betyder ju inte att de inte finns några.

Etap vs di2
JT sa:
e120guru sa:

Menar du att den trådlösa överföringen inte har några felkällor? Nu är ju behovet av överförhastighet ganska minimalt för lite växlar som ska kommuncera så det är möjligt att det i praktiken är väldigt enkla felkällor att lösa, men det betyder ju inte att de inte finns några.

Läs om läs rätt!

Etap vs di2
emmer sa:
JT sa:
e120guru sa:

Läs om läs rätt!

+1

Etap vs di2
Största risken med trådlöst system är naturligtvis alla olika batterier som är utspridda på cykeln.
Batterier har en begränsad livslängd och speciellt om dom står oanvända längre tider vilket ofta blir fallet med landsvägscyklar i detta land.
Kablar kan strula dom också förstås men av de problem jag hört gällande Di2 som funnits på marknaden ett antal år så verkar merparten handla om just batteriet.
Personligen kör jag hellst mekaniskt även om de elväxlar jag provat fungerat klanderfritt just av den anledningen att dom är i princip felfria.

Tillbaka
Topp