Etap vs di2

Etap vs di2
Behövs ingen systemkunskap för att föra felträdsanalyser när man pratar i allmänna ordalag... Då förutsätter vi att alla andra aspekter av systemen är identiska, eftersom det enbart är överföringen vi då pratar om ("bullshit in, bullshit out" som vi i branscher säger).

Etap vs di2
Men om man ska åter till grundfrågan med eTap vs di2... Har inte testat eTap nångonting, någon skrev att det växlade åt det hållet man tryckte från.. Kan någon förklara vad som menas? Funkar inte paddlarna på samma sätt som på de andra briftersarna (typ doubletap)?

Etap vs di2
Höger växlar till större (innät) på kassetten. Håll inte och den hoppar flera steg. Vänster till mindre (utåt). Håll inne och... Båda skiftar fram. Pressa båda och släpp vänster så har du korsväxlat. (Und so weiter som schweizaren säger...)

Etap vs di2
Nu blev det bakvänt. Den för växelföraren åt den sidan du trycker på. Så, för att få större kugg bak, lättare växel, så trycker du på vänster sida. Höger för tyngre/mindre kugg. Båda för att flytta framväxeln. Den har bara två lägen.

Etap vs di2
GoranS sa:
Finns det alltså dyra delar i elväxlarna (vad det gäller datakommunikationen)?
Shimano använder väl den för/av fordonsindustrin utvecklade CAN-bussen,
"Komponenterna hos Ultegra Di2 styrs med CAN Bus-teknik",
"The CAN bus protocol has been used on the Shimano Di2 electronic gear shift system for road bicycles since 2009".
Då borde kretsarna för datakommunikationselektroniken inte kosta särskilt mkt.

GoranS sa:
Jag hade naivt trott att det tämligen höga priset på elväxelsystem mest var en fråga om att det går att plocka ut ganska mkt pengar för saker i det övre segmentet och att de har rätt bra marginaler på de systemen.
+1

/Håkan

Reigerat: Länk

Senast ändrad:
Etap vs di2
Att de elektriska blir bra mycket dyrare går ju att förstå, det är ju helt samma växel, med motor där vajern gick in, så att säga, så den kan flytta växeln och avancerad logik programmerad i något chip för att det ska fungera

Resten av växeln är ju precis samma sak. Sen lär de ta så bra betalt det går, som alltid. Marginalen som de kan ta, den står vi för, vi är tydligen beredda att betala 6-10k mer för elväxlar. Det är väl i det spannet en grupp/cykel blivit dyrare av elväxel?

Etap vs di2
Hur ofta behövs el växlat justeras ?
Tänker lite i jämförelse med mekaniska där vajrar mm töjs
Är lite kass på fixa sådant så en sådan sak väg helt klart in för mig med

Etap vs di2
Hogren sa:
"Aldrig", elväxel växlar lika precis om det så är 10:e gången eller 10000:e gången du växlar.

Etap vs di2
emmer sa:
Leo83 sa:
Hogren sa:
"Aldrig", elväxel växlar lika precis om det så är 10:e gången eller 10000:e gången du växlar.
Det är givetvis slitagekomponenter i en elväxel.
Jovisst själva växeln slits på samma sätt som en mekaniskväxel slits så ingen skillnad där, frågan gällde dock justering av vajer och någon sådan finns inte på elväxel.

Etap vs di2
nadderf sa:
Hur funkar etap om man har flera hjul. Hur smidigt justerar man till 1-2 lägen som vissa nav/kassetter kan kräva?

Borde vara rätt smidigt. "Vajerspänningen" justeras genom att hålla in en liten knapp på paddeln samtidigt som man trycker på den. Man klämmer alltså åt paddeln med tumme och pekfinger och för den i sidled för att justera.
Ändlägena är som vanligt.

Etap vs di2
frause sa:
nadderf sa:
Hur funkar etap om man har flera hjul. Hur smidigt justerar man till 1-2 lägen som vissa nav/kassetter kan kräva?

Borde vara rätt smidigt. "Vajerspänningen" justeras genom att hålla in en liten knapp på paddeln samtidigt som man trycker på den. Man klämmer alltså åt paddeln med tumme och pekfinger och för den i sidled för att justera.

Tack! Typ som på di2 då

Etap vs di2
frause sa:
nadderf sa:

Varje klick flyttar växeln 0.25 mm. Fungerar riktigt bra och enkelt.

Etap vs di2
Idag köpte jag dura ace di2 reglage för ett löjligt bra pris på cykelcity rean
Så nu är modell vald nu blir frågan om man ska bygga allt med dura ace eller köra fram o bakväxel ultegra skiljer ju löjligt mycket pengar mellan dom två kan det vara värt det ?

Etap vs di2
Hogren sa:
Idag köpte jag dura ace di2 reglage för ett löjligt bra pris på cykelcity rean
Så nu är modell vald nu blir frågan om man ska bygga allt med dura ace eller köra fram o bakväxel ultegra skiljer ju löjligt mycket pengar mellan dom två kan det vara värt det ?
Det låg ju lite mer di2-grejor där här och var på/under borden.

Etap vs di2
Minns inte var men jag läste någon artikel där några proffs intervjuades och där sa alla mer eller mindre att Ultegra 6870 var det dom hade kört på sina cyklar om dom inte varit sponsrade och fick tänka på prestanda vs pris. Någon tyckte DA 9000 var fullt tillräckligt och gillade känslan av mekanisk växling. Detta var visserligen innan eTAP hade släppts så det kanske skulle se annorlunda ut idag om man ställde frågan igen.

Etap vs di2
Vilket jävla bakslag när jag tittade närmre på sidorna på reglagen så ser jag att det var 7970 10 delat ? Så nu är dom tillbaka lämnade och jag står igen på ruta 1

Tillbaka
Topp