Etape du Tour 2013

ason

Medlem
Etape du Tour 2013
I onsdags öppnade anmälan till nästa års Etape du Tour http://www.letapedutour.com/ET1/us/homepage.html Jag hängde på låset och fick en av dom 4000 första platserna, som kostar 75 EUR mot 95 EUR för dom resterande 6000. Trots att det bra är ett lopp 2013 är det fortfarande inte slutsålt så om någon funderar är det läge passa på. Kanske beror det på att nästa års upplaga saknar dom legendariska stigningar som etappen brukar förknippas med. Det verkar ivf så på en del kommentarer jag läst på diverse forum. 130 km och ca 3500 hm kommer nog kännas i benen vid målet hur som helst. Stigningen upp till Semnoz på 11,3 km och 8,3% kommer absolut att göra det.

Nästa år blir tredje raka etapen för min del och efter missären för två år sedan mellan Issoire och St Flour samt årets upplaga mellan Albetville och La Toussuire med lätt regn i starten och sedan uppklarnade hoppas jag på en upplaga med fint men inte för varmt väder hela vägen.

Bilagor

• EDT13_profil.jpg
    EDT13_profil.jpg
    28.6 KB · Besök: 59
Etape du Tour 2013
Trevligt!
Jag och ett gäng kompisar är också anmälda, vi anmälde oss dock via Sports Tours International då det kändes enklast att fixa boende i Annecy i samma veva.
Vi laddar upp på Korsika veckan innan :)

Etape du Tour 2013
emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt!
> Jag och ett gäng kompisar är också anmälda, vi
> anmälde oss dock via Sports Tours International
> då det kändes enklast att fixa boende i Annecy i
> samma veva.
> Vi laddar upp på Korsika veckan innan :)

Schysst uppladdning. Blir det debut på EdT? Kul med fler svenskar på startlinjen.
Jag kommer att frun och barnen med som support, eller kanske dom och badar i stället. Har bokat hotell i Aix-les-Bains fre-mån.

Etape du Tour 2013
Vi är fem i sällskapet som cyklar + min sambo som kör support. Första EdT för oss alla, första motionsloppet i alptrakterna faktiskt, så det blir en ny upplevelse...

Etape du Tour 2013
Rosenberg skrev:
> Fan vad kul! Jag körde starten på Giro D'Italia
> i Herning i våras och det var superbt!

Touren nästa då :)

Etape du Tour 2013
Kommer hänga på korsika 1-2 veckor, titta på etapp 1,2 och 3, samt cykla en hel del såklart!
Är det någon som vet om det är möjligt att helt enkelt "hänga på" och köra Etapp 1 efter att cirkusen har dragit iväg, den är ju relativt platt iaf :)

MvH Patrik

Etape du Tour 2013
Jag körde EdT 2011 och fick förmånen att köra över Col du Telegraphe, Col du Galibier (från rätt håll) och Alpe D'huez i strålande sol. Skrev ett (alltför?) långt blogginlägg här om upplevelesen: http://selast.blogspot.se/2011/07/letape-du-tour-2011.html
Mina intryck i korthet var att det var ett fantastiskt evenemang som arrangerades på ett föredömligt sätt fast för oss blev det bara 1 dags cykling på 4 dagars resa vilket kändes lite klent. Jag var sugen att åka nästa år igen men tycker banan var lite lam med tanke på att det finns roligare berg att cykla över. Varför tog dom tex inte etappen som går upp för Alpe D'huez 2 gånger?

Etape du Tour 2013
Selast skrev:
> Jag var sugen att åka nästa år igen men
> tycker banan var lite lam med tanke på att det
> finns roligare berg att cykla över. Varför tog
> dom tex inte etappen som går upp för Alpe D'huez
> 2 gånger?

Kanske skulle bli lite rörigt i backen när täten kommer på sitt andra varv samtidigt som svansen skall upp första gången. Dessutom går väl La Marmotte där dagen innan. Skulle jag fått bestämma en etapp skulle det blivit http://www.letour.fr/le-tour/2013/us/stage-9.html

Kan iofs hålla med om att nästa års upplaga ser lite lam ut, ivf om man jämför med dom två senast åren. Jag tycker dock den är ett bra val med tanke på logistiken. Det blir ganska enkelt att tranportera sig från målet till parkeringen/starten. Typ vända cykeln och rulla ner till Annecy.

Etape du Tour 2013
Ni som ska köra detta eller har kört tidigare år; hur löser ni det med läkarintyg/licens?
Det var uppe i en annan tråd tidigare, men då det gäller Etape du Tour specifikt så är det kanske enklast att ta det här.

Problemet är att jag inte lyckats hitta någon läkare som kan ge ett intyg för mindre än ca. 1500-2000:-.
Ett möjligt alternativ är att skaffa tävlingslicens med utlandstillägg från SCF, men efter lite googlande så verkar det lite si och så med om det kommer att fungera.
Finns flera exempel med britter som har licens från British Cycling som blivit nekade att delta, medan andra lyckats.

Etape du Tour 2013
Lyfter tråden lite.
Fått definitivt svar från ASO angående licens. SCF utlandslicens gäller INTE för motionslopp i Frankrike.

Läkarintyg är alltså ett måste.

Någon som har tips om en cykelvänlig läkare?

Etape du Tour 2013
mikko skrev:
> Vilken typ av intyg krävs? Vad ska man genomgå
> för undersökning? Gäller detta även
> motionsvarianterna på Flandern och Roubaix tex?

Här finns exempel på intyg:
http://www.letapedutour.com/ET1/us/medical-certificate.html

Vad som krävs för att få intyget stämplat bestämmer din läkare. Känner hen sig nöjd med att småprata lite så räcker det, en annan vill kanske göra arbetsprov och EKG.

Samma regler gäller mig veterligen för Paris - Roubaix Challenge men inte för RvV då det senare går i Belgien.
Kan ha fel.

Etape du Tour 2013
Nu är det mindre än två veckor kvar så det börjar dra ihop sig. Fixade läkarintyg förra veckan.

Startnummerna och seedningen finns nu ute på hemsidan. Hamnade i fjärde ledet iår (av 12) och det kommer nog att bli bra. Erfarenheten från förra året säger att seedningen stämmer ganska skapligt. Det var inte speciellt många som kom ikapp bakifrån. Inte heller var det speciellt många sniglar framför som skulle passeras.

Jämfört med dom lvg lopp jag kört i Sverige går det mycket lungare till efter starten gått. Alla vet att det är inte på platten det gäller.....

Etape du Tour 2013
Imorgon gäller det. Varmt skall det bli det här gången, upp mot 30 grader var det idag och det skall bli samma imorgon

Bilagor

• DSC_0084.jpg
    DSC_0084.jpg
    70 KB · Besök: 51
Etape du Tour 2013
Lycka till! Jag körde 2009 (uppför Mont Ventoux) och det var ett grymt proffsigt arrangemang. En del vill tokköra utför, men det var en del otäcka vurpor man såg också, så ha som huvudmål att fullfölja.

Jag fixade läkarintyget via vår företagshälsovård och betalade sådär 350kr.

Etape du Tour 2013
Lycka till imorgon! Körde "etappen" 2011 uppför Col du Galibier och Alpe d'Huez och kan instämma i tidigare uttalanden om extremt proffsigt arr. Mer "Pro" än imorgon kommer du antagligen aldrig känna dig! Njut av det och se till att uppleva allt. Avis är jag men det behöver väl inte tilläggas...

Etape du Tour 2013
Ätit, fixat det sista med kläder, näring och cykel.
Ser ut att bli riktigt svettigt imorrn, senaste prognosen säger 31 grader.

Snart läggdags :)

Imorgon gäller det!

/#9974

Etape du Tour 2013
Blir tredje etappen på lika många år så jag har provat pro känslan ett par gånger nu och den ger mersmak varje gång.
Nu är det läggdags, frukost klockan fem imorgon.

/ #3191

Etape du Tour 2013
Det gick skapligt men inte mer för mig. Rullade på bra fram till Monte Revard stigningen. Där började magen krångla, så därifrån körde jag på sparlåga in i mål. Kändes dom kroppen inte tog upp den näring som jag hällde i den. Varmt var det dessutom när man kom ner från bergen så det gick åt en hel det dricka.
Stigningen uppför Semnoz var riktigt grym, tänk er Sa Calobra på lite för tung växel. Kom ivf imål på strax under 6.5 timme om jag såg rätt på klockan. Utan magproblemen hade jag kapat ett antal minuter men sånt är livet ibland.

Nu sitter jag och frun och dricker dricker bordeauxvin utanför ett hus vi hyrt i närheten av Cannes. 28 grader och syrsorna spelar, man kan ha det sämre ;-)

Etape du Tour 2013
Verkar ändå som ett trevligt lopp. Kändes lite surt att lämna Chambery i går när ni passerade så nära... hade varit kul att cykla upp till bansträckningen och kolla. Nu är vi i Bormes les Mimosas. Första cykelpasset här är avklarat. I morgon blir det en längre cykeltur upp i bergen via St Tropez som ligger rätt nära.

Finns en hel del cykelleder i bergen i området, info med t ex höjdkurvor och svårighetsgrad. :)
Såg nu att det även var några etapper i Cannesområdet.

Thomas

Etape du Tour 2013
Snyggt jobbat ändå ason! Ingen lek att köra så långt och hårt om kroppen stretar emot. Verkar ha gått ungefär lika snabbt för emilh också. Grattis!

Etape du Tour 2013
Gick över förväntan för mig, i alla fram till Semnoz.
Den klättringen var som en vägg, mosade mig fram i ca 10km/h mestadels på 34-28.
Innan Semnoz tyckte jag inte det se några större problem förutom att allt jag tog in uppför tappade jag utför :-)

Rullade in på 6:13 och var riktigt trött, värmen tog ut sin rätt.

Väldigt bra arrangerat dock och helt fantastiskt att köra på helt avstängda vägar!
Långt upp till den här nivån för svenska lopp.

Etape du Tour 2013
Tack Selast.

Bra jobbat emilh. Du slog mig uppför med ca 20 min men imål skilde bara 6 min, jäkla mage ;-). Såg jag kom in på 6,19 vilket var 10 min snabbare än jag trodde när jag kom imål , datorn lade av lite efter start. Jag är väl inte snabbast ner för bergen men jag brukar köra om fler än jag blir omkörd av. Samtidigt skall man har respekt för utförsköringarna och inte gå över sin kapacitet. Såg två som kraschat hårt utför Col de Pres, hoppas dom inte var allvarligt skadade.

Såg förresten att Julien Absalon var tvåa imål, det är skaplig klass på tätåkarna.

Thomalin, hoppas ni får trevliga cykelturer i bergen. Min cykel är nerpackad för resten av resan. Nu blir det semester hela dagarna :-)

Etape du Tour 2013
Etape du Tour 2013
Och idag är det proffsens tur!

Ska bli kul att återse bansträckningen i TV och samtidigt se hur lättvindigt vissa kan ta sig an klättringarna på ungefär halva tiden :)

Tillbaka
Topp