Ett första försök till byggtråd

MontyOnAcid

Aktiv medlem
En variant på det klassiska upplägget;
Plötsligt inser man att reservdelarna som ligger och skräpar här och där skulle kunna bli till en hel cykel!
Eftersom mina andra två cyklar fortfarande känns så nya, fina och dyra så tar det emot att köra riktigt hårt med dom i skogen (lite löjligt, jag veet..., och att jag aldrig haft en HT MTB, så föddes tankarna på detta simpla projekt.
CRC scannades febrigt efter delarna med "highest discount" som saknades. Tanken var på en riktigt lågbudget-hoj, men fortfarande med OK prylar, att smälla in i stenrösen med. Dvs. en liten, smidig ful-AM-trail-historia.
Gaffeln på 130mm fanns redan, så det fick bli en billig XC Alu-ram som enligt andra kunde hantera den gaffellängden.
Brand-X XC 7000:
Brand-X.jpg ht=480

Detalj:
Brand-Xdetalj.jpg ht=480

Rejäla svetsar, men ser väl OK ut i mina ögon

Senast redigerad av en moderator:
Första tanken var att strippa av färgen, för att få fram den rätta bruxiga känslan.
Andra tanken var att den var ganska fin i silvermetallic, så kanske behålla den så.
Realiteten fällde till slut avgörandet. Då paketet med prylar vägrade hitta vägen från CRC till min brevlåda, så fick det bli alu-rent ändå.
Flygger skrap inskaffades, och smetades på. Men först efter en rejäl uppruggning av lackytan. Detta var min egen idé, då det känns som skrapet borde få bättre chans att verka, ökad kontaktyta etc...
uppruggad.jpg ht=480

För att citera mig själv: "Jag är skeptisk". Ska detta verkligen fungera? Kan verkligen XX timmars slipande undvikas? Är den fria lunchen en verklighet?
Vi får väl se...

Brand-Xplastad.jpg ht=480

OK. Dags för lite techno-porr:
Upplägget är alltså 1x10, och med ett halvt öga på slutlig vikt.
Verkar som jag missar 10kg med några hekto, på pappret. Måste ju spara något till uppgraderingar... ;-)

Komponent Märke/modell

Ram Brand-X XC hardtail 7000
Gaffel DT Swiss XMC130
Hjul fram Hope pro II 15mm/Mavic 719
Hjul bak Shimano SLX/Mavic719/DTswiss champion
Däck fram Schwalbe Nobby-nic evo 2.1
Däck bak Schwalbe Rocket Ron evo 2.4
Slangar Continental MTB Light
Vevarm Bontrager Earl SS 1.0 32T inkl. bash
Trampor Wellgo flat CNC M138
BB Gusset Trident ISIS 68x113
Styrlager FSA Orbit Z no.9
Styrstam Hope 90mm
Styre Sunline Vone 254 carbon
Handtag ODI Ruffian silver lock-on
Broms fram Avid BB7
Bromswire fram Shimano XTR
Broms bak Avid single digit SL
Bromswire bak Shimano XTR
Bromshandtag Avid speed dial SL
Kassett Shimano SLX 10v HG-81 11-36
Växel Shimano XT 10v shadow medium cage M773
Växelwire Shimano Dura-Ace
Växelhandtag Shimano SLX 10v M660
Kedja SRAM PC-1051
Kuggskiva fram Bontrager 32T
Sadelstolpe Controltech Team Issue 1 27.2 40cm
Sadelklämma Thompson
Sadel WTB Rocket V
Bashguard Bontrager
QR-hjulklämma X-lite Tech 9 Ti (bak)

Snyggt. Ska du ha någon form av dekorering på ramen? Jag har en borstad aluram utan dekaler och det känns hela tiden lite naket och ofärdigt - inte alltid en strikt negativ känsla, men ibland känns det olustigt nog som att något saknas.

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> men smalare däck fram än bak?
> Jag röstar på 2.4 både fram och bak :)
>
> /johan

Mmm, jag vet... Ett litet experiment bara + vill få upp baken (på cykeln) lite för att kompensera för den längre gaffeln. Om det visar sig inte behövas, så blir det nog 2.4" fram.

tarkovskij skrev:
> Snyggt. Ska du ha någon form av dekorering på
> ramen? Jag har en borstad aluram utan dekaler och
> det känns hela tiden lite naket och ofärdigt -
> inte alltid en strikt negativ känsla, men ibland
> känns det olustigt nog som att något saknas.

App app app... inte gå händelserna i förväg nu... Jag har en plan... :-)

App app app... inte gå händelserna i förväg nu... Jag har en plan... :-)

Spännande. Baserat på ditt potentiella tonfall finns det en chans/risk att jag kommer "låna" inspiration från din plan : )

Några bilder till på framskridandet.

Halvvägs:

halvvgs.jpg ht=480

Efter avsköljning:

bttre....jpg ht=480

Titta; vågen blev lite gladare också! (1828g original)

lighter.jpg ht=480

En sväng till med guckan och lite skrapande till så är jag nog ganska hemma på färgfronten.
Sedan blir det lite puts.

Ok. Nu räcker det för idag...

Nej, lite jobb och verklighet kom emellan... :-)

Eftersom CRC tyckte jag absolut skulle ha skivbroms bak istället för V-broms (se annan tråd), så var plötsligt V-bromsfästena överflödiga, och vad tycker vi om överflödiga saker på cyklar...? :-)
Handfilade bort det ena fästet (urk) och gick lös på det andra med vinkelkapen... enda tills grannen under bankade på dörren.
Det ska f-n vara cykelbyggare i lägenhet med grannar med hörapparater...

Inga fler bilder på G?

Jag är oväntat intresserad av den här tråden eftersom jag håller på med ett liknande projekt.

Men du ska köra 10-växlat (endast bak); mekanisk skiva fram och v-broms bak?

Själv kör jag bara en v-broms bak - men bakhjulet har pajat så jag måste ändå köpa nya hjul, och då funderar jag på att skippa bakbromsen helt och endast köra skiva fram (förmodligen hydraul). Kör bara 8-växlat (XTR), men helstelt (Mossogaffel).

Vad var det du gjorde för att 'erodera' till ramen?

OK, här kommer några bilder på framskridandet.
Långt ifrån någon knullputs, men lite till ska jag väl orka med innan komponenterna monteras.
400 våtslip borde vara en vettig bruks-ambitionsnivå.

90g lättare än utgångsvikten är ju också en liten bonus.

minusknullputs.jpg ht=480

minusv-broms.jpg ht=480

Uff, nu får det nog räcka med putsande... lätt att fastna i träsket med allt finare våtslippapper.
Fuskslipat med 600 + en lätt putsning med flytande "Jif cream".
Den här skulle ju ursprungligen vara en "dog", istället för "finhojjarna".
Nu får det räcka med trista rambilder, nästa vecka blir det assembly!

putsf.jpg ht=413

putsf2.jpg ht=480

Skulle precis skriva.. Hade det inte varit lättare att blästra, tills jag såg de sista bilderna. Det där blänket får du inte om du blästrar..
Nice som fasen.

Håller på med ett bygge med, men har bara kommet till lackering av ram. Känns som det är roligare att köpa delar till fincyklarna, så mitt project lär dröja tills vidare.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1496865/1496865#msg-1496865

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Snyggt. Kommer du behandla ramen med t ex klarlack
> eller behövs inte det?

Nää... aluminiumoxid är det nya svarta. Inbyggt skydd utan addera vikt (ja ja, lite vikt då)
Lackering av alu-ram är bara för det estetiska.

tobbe83 skrev:
> Skulle precis skriva.. Hade det inte varit
> lättare att blästra, tills jag såg de sista
> bilderna. Det där blänket får du inte om du
> blästrar..
> Nice som fasen.
>
> Håller på med ett bygge med, men har bara kommet
> till lackering av ram. Känns som det är roligare
> att köpa delar till fincyklarna, så mitt project
> lär dröja tills vidare.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1496865/14968
> 65#msg-1496865

Tack!
Blästra är ju praktiskt, men känns så... könlöst på något sätt. Då temat kommer vara strikt silver och svart, så känns det gott med lite bling-blänk. :-)

Trött Fisher-ram, blir kul att se resultatet!

MontyOnAcid skrev:
> Uff, nu får det nog räcka med putsande... lätt
> att fastna i träsket med allt finare
> våtslippapper.
> Fuskslipat med 600 + en lätt putsning med
> flytande "Jif cream".
> Den här skulle ju ursprungligen vara en "dog",
> istället för "finhojjarna".
> Nu får det räcka med trista rambilder, nästa
> vecka blir det assembly!
>
> *blänkande bilder*

Bling!

Tänkte också skriva att den såg ju snyggare ut innan du 'bumsade' den men som tur var skrev jag inget! =)

Efter att ha knåpat ihop ett st. Parktool PCS-10 så gick monterandet som en dans. No more ryggont!

I linje med temat "Ny cykel i sunkig soffa", så kommer här dagens resultat;
Fulmontage, dvs. minus kedja, kablar, kapning av styrrör, och med maxhöjd på sadeln... ja ja.
11.0kg på vågen, så gissar på 11.3 färdig.
Kanske något för Cykelvasan, bara därför att...?

Återkommer med riktiga bilder.

fulmontagehappy2.jpg ht=446

fulmontagehappy.jpg ht=595

MontyOnAcid skrev:
> Nää... aluminiumoxid är det nya svarta. Inbyggt
> skydd utan addera vikt (ja ja, lite vikt då)
> Lackering av alu-ram är bara för det estetiska.

Jag har kört bilvax på de bumsade och polerade ramarna jag har haft. Det har funderat förvånasvärt bra och hållit blänket vid liv.

90gram... det är rätt många procent av ramvikten...

Stalle

Kul att ni gillar den!

Får nog bli 2.4" Rocket Ron fram också... 2.1" NN ser lite vekt ut.

Spenderat de senaste 4 timmarna med att försöka fixa till växlingen. Det gick *något* lättare när jag väl monterade rear derailleur (f-n heter det på svenska nu igen?) rätt...

Monterade och kortade också fel kedja (för 9 kransar) innan jag insåg misstaget. Lite farligt att meka med rejäl förkylning... ;-)

tarkovskij skrev:
> Snyggt. Ska du ha någon form av dekorering på
> ramen? Jag har en borstad aluram utan dekaler och
> det känns hela tiden lite naket och ofärdigt -
> inte alltid en strikt negativ känsla, men ibland
> känns det olustigt nog som att något saknas.

Så här löste jag det problemet + att alla kan se vem ni kränker... :-)

Nu återstår bara hur man skyddar det hela. Tjackade bokplst, men misstänkter att ett rejält ramskydds-klibba vore det bästa?

MontyOnAcid3.jpg ht=517

5491242107_4f7723bd61_b.jpg ht=348

Det bidde ju en GBG-HT :) - ett populärt ämne i annan tråd...
Skämt åsido - SNYGG! Har själv tänkt bygga nåt liknande till äldste grabben. Har det mesta liggande utom ramen. Budgeten är dock tänkt att vara ännu tajtare än att inkludera en sprillans ny Brand-X ram.
Om nån i GBG-området har en gammal HT ram i storlek L som bara ligger o samlar damm - PMa mig!
/HH
ps. du skall definitivt byta ut 2.1 däcket fram. Ser ju snarast ut som ett fälgband i jämförelse med 2.4an bak

Jag hör och lyder.
2.1 är nu utbytt mot NN 2.25, men det ser lite tunt ut det med...
2.4 är beställt.

Vikten rasade upp till 11,5kg. Vet inte riktigt hur det gick till, så 10-klubben kan man nog glömma för det här bygget. Men nästa gång så... :-)

Har mina tvivel om att kedjan kommer hålla sig på plats utan hjälp från en chainguide, men det blir en senare fråga.

För att summera bygget så gick det lättare än beräknat, det vill säga efter att ramen var klar... blev mycket dyrare än beräknat, och att den personliga ambitionsnivån höjdes rejält allt efter som.
Helt normalt m.a.o. ;-)

Har följt din byggtråd, resultatet vart klart över förväntan. Snyggt jobbat!

Ang skyddsplast så kollade jag runt lite på olika typer, att köpa ett kit för cykel funkar men jag har hittat en glasklar plastfolie som säljs hos glasmästaren. 70 cm bred och på rulle, 70 x 20 - 25 cm räcker till en ram och man får klippa till den som man vill ha den. Glaskillarna använder den till ex lyktglas, jag skyddar cyklarna och det funkar över förväntan.

Så har då "MontyOnAcid-bygget fått bli lite skitig också. En fin dag för premiär.

Joggingspåret vid Kaknäs var hårdpackat och fint, med en efterföljande tur runt södra Djurgården (fotgängare... fi fan).
Blev förvånad över hur lätt och pigg, men samtidigt stabil den kändes.
2.4 bak och mjuk WTB-sadel gjorde att jag inte en enda gång saknade bakdämparen från mina andra cyklar.
Enda "dramat" var att vevarmarna satt ruggigt löst när jag kom hem igen. Var lite fundersam vid monterandet att de inte gick på längre in på ISIS-fästena, men nu sitter de där.

Eftersom ramen är en "small" så är den ju egentligen lite för liten, men det var så jag ville ha det. För att cykla seriöst några längre sträckor behövs nog en ytterligare lite längre sadelstolpe. Thompson gör en som är 41cm tror jag, finns det ännu längre tro?

För att summera; jäkligt nöjd!
Nu vill man ju bara hugga in på nästa projekt... har ju en extra RS Revelation XX 150mm som ligger och skräpar... :-)
Tack för alla kommentarer och synpunkter!

Montypremir.jpg ht=566

Blev inspirerad och igår skulle jag beställa en likadan ram (fast lite större...) som födelsedags-present till min äldste son. Minste grabben har redan ett Brand-X bygge.
Tyvärr har CRC sålt helt slut på dem (behöver en Large)- bara Small kvar.
Nån som har ett förslag på annan budget ram som ändå är OK. Har bara positivt att säga om Brand-X utifrån den ramen vi redan har.
Har kollat lite på Vitus (som CRC också säljer grymt billigt), men gillar inte bla kabeldragningen för bakväxeln - under vevpartiet och längs med kedjestaget.
Det är dessutom lite tajt med tid - han fyller år om tre veckor.

Hej!

Kul bygge du haft för dej och vad fin hojjen blev.
Då jag har en likadan gaffel så vill jag passa på att fråga om du mekat med den någon gång?
Har precis beställt hem olja för en uppfräschning inför kommande säsong, men vad det verkar så är ju gaffeln inte direkt den vanligaste...

// Larsa :D

Kapar denna lite.

Har cykeldelar värda två cyklar liggandes. För 7-8 år sedan slutade jag att tävla/träna p.g.a. utlandsflytt och lite sånt. Intresset försvann eftersom och konstutställningar i Paris lät intressantare än att trampa runt i leriga skogar och svettas i onödan. Nu, några år klokare, så inser man hur korkat det var och jag ska börja ta upp i varje fall träningen igen. Min gamla mtb byggde jag om till en hybridhoj i höstas (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1303187/1466923#msg-1466923) men nu har jag beslutat mig för att åter göra den till mtb. Men om detta ska ske behöver jag även en allroundhoj som jag kan cykla till jobbet med, ha med ut på picnic, samt ta små skogsrundor med. Så den ska jag först bygga ihop.

Köpte loss en 10+ år gammal och trött Easton Eliteram. Väldigt fin - men ruggad och tärd. Spenderade gårdagen med att såga bort fästen för cantisar och v-bromsar, och satt sedan och kollade på På spåret-finalen samtidigt som jag slipade, tvättare och polerade upp den. Lite superstark cykeltvätt från Cykel City, lite biltvätt + vax, samt några klickar autosol senare och resultatet blev helt okej.

elite2.jpg ht=246

elite1.jpg ht=548

Cykeln kommer bli en helstel 1x8:a och de ungefärliga specsen är:

Ram: Easton Elite
Gaffel: Mosso alu (ny)
Hjul: Mavic XM317 med XT-nav (nya)
Bakväxel: XTR
Växelreglage: LX
Vevparti: LX
Frambroms: Clarks mekanisk skivbroms (Ny)
Bromsreglage: Avid Speed Dial Ti
Däck: Schwalbe Nobby Nic (Nya) varvat med Continental Sport Contact
Pedaler: Shimano MD324
Styre: Easton EA50 (Ny)
Styrstam: Easton
Styrlager: FSA Orbit
Grep: Token Double Lock-on (Ny)
Sadelstople: Easton EA50 (Ny)
Sadel: Brooks B17 Narrow (Ny) samt ibland en apsnygg blå gammal Selle Italia Flite Gel

Morgondagen kommer spenderas med att sätta fast det mesta. Hjulen och greppen väntar jag dock på från CRC och BD.

MontyOnAcid skrev:
> Kul!
> Låter som ett redigt Frankensteins monster... :-)

Jadu - tvivlade först på allt vad puts och rengöringsmedel heter, men där den tidigare låg i arbetsrummet och absorberade ljus, skiner och blänker det värre nu! :)

Tillbaka
Topp