Ett halvår som cykelbud på Foodora

Personligen så tycker jag moped verkar vara det sämsta alternativet. Det är dyrt att försäkra och tanka, underhålla, går sönder ofta osv. Nu på vintern kan jag tänka mig att det är extra jävligt. När jag cyklar är jag alltid varm, medans på moppe skulle jag frysa röven av mig. Ingen motion får man heller.

Jag är inte bra på moped klass. Men alla matnud jag ser på moped har hjälm, men kör aldrig snabbare än 25 km/h, så jag förstår inte vilka klass de är. Jag har aldrig blivit omkörd av en matnud på moped, så de är inte så snabba. Och när det finns snö kör de i gånghastighet. Det har dock kankse mer med åkaren att göra än med transportmedlet.

Senast ändrad:
Apropå 72 hpå en vecka: Över 10 h/dag i snitt på en vecka är det nog få som gör som inte deltar i någon form av lopp.

F.ö., trevligt att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter. Har inga ambitioner åt det hållet själv, men intressant att få en inblick i den världen.

Jag är inte bra på moped klass. Men alla matnud jag ser på moped har hjälm, men kör aldrig snabbare än 26 km/h, så jag förstår inte vilka klass de är. Jag har aldrig blivit omkörd av en matnud på moped, så de är inte så snabba. Och när det finns snö kör de i gånghastighet. Det har dock kankse mer med åkaren att göra än med transportmedlet.
Det är nog klass 2, som får köras i Max 30km/h. Moped klass 1 får köras i 45, men kräver körkort, registreringsskylt, dyrare att försäkra och får inte köras på cykelbanor.

Det du vinner med högre maxhastighet på klass 1 moppen förlorar du på att du måste köra med biltrafiken. I förorter/mindre städer där det är mindre trafik och längre distanser för beställningarna är nog klass 1 moppen klart snabbare däremot.

Apropå 72 hpå en vecka: Över 10 h/dag i snitt på en vecka är det nog få som gör som inte deltar i någon form av lopp.

F.ö., trevligt att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter. Har inga ambitioner åt det hållet själv, men intressant att få en inblick i den världen.
Kul att det uppskattas, tack!

Det är nog klass 2, som får köras i Max 30km/h. Moped klass 1 får köras i 45, men kräver körkort, registreringsskylt, dyrare att försäkra och får inte köras på cykelbanor.

Det du vinner med högre maxhastighet på klass 1 moppen förlorar du på att du måste köra med biltrafiken. I förorter/mindre städer där det är mindre trafik och längre distanser för beställningarna är nog klass 1 moppen klart snabbare däremot.
För en som aldrig tog moppekorten. Men visst behöver även en klass 2 moppe även körkort? Det är väl behörighet som atraktor (och beroende på omständigheter) även traktor?

För en som aldrig tog moppekorten. Men visst behöver även en klass 2 moppe även körkort? Det är väl behörighet som atraktor (och beroende på omständigheter) även traktor?
Det ser ut som att det ändrades 2009. Nu är det även krav på körkort för klass 2. Där ser man! Jag tog klass 1 när jag fyllde 15 och då var det inga krav på körkort för klass 2.

får inte köras på cykelbanor.

Det du vinner med högre maxhastighet på klass 1 moppen förlorar du på att du måste köra med biltrafiken.

Talande att de som är ekonomiskt beroende av snabb, lätt transport väljer bort klumpigt vägnät och och skrymmande fordon. Bil är för för folk som är lata och inte tål att vara utomhus.

https://www.transportstyrelsen.se/s...ng-och-traktor/forarbevis-for-moped-klass-ii/
Vill du köra moped klass II behöver du ha ett förarbevis för moped klass II. Du som har ett körkort, traktorkort eller fyllt 15 år före den första oktober 2009 behöver inte ett sådant förarbevis.

Jag testade att dela ut reklam en dag för Svensk Direkt Reklam. Där är lönen mycket lägre, som huvudsaklig inkomst får man jobba bra många timmar för att få ut någon hyfsad lön. Jag skulle helt klart kunna testa jobba för Foodora eller liknande i ett tag o se vad man får ut av det som person utöver inkomsten.

Låter intressant som extraknäck. Jag kör så aggressivt dock att all mat skulle förmodligen välta. Finns det vettig lösning på det problemet?

Jag testade att dela ut reklam en dag för Svensk Direkt Reklam. Där är lönen mycket lägre, som huvudsaklig inkomst får man jobba bra många timmar för att få ut någon hyfsad lön. Jag skulle helt klart kunna testa jobba för Foodora eller liknande i ett tag o se vad man får ut av det som person utöver inkomsten.
Är du nyfiken så skadar det inte att testa? Om du såg mina tidigare inlägg om lön så tänk på att att jag har betalat för lite i skatt i de exempel jag ger. Då Foodora är en sidoinkomst ska jag betala 30% skatt istället för 13%.

Som jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag Foodora är okej som extrajobb, jag skulle inte rekommendera det som en heltidssysselsättning.

Är du nyfiken så skadar det inte att testa? Om du såg mina tidigare inlägg om lön så tänk på att att jag har betalat för lite i skatt i de exempel jag ger. Då Foodora är en sidoinkomst ska jag betala 30% skatt istället för 13%.

Som jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag Foodora är okej som extrajobb, jag skulle inte rekommendera det som en heltidssysselsättning.

Kid1000 har viktigare saker att syssla med ;)

Låter intressant som extraknäck. Jag kör så aggressivt dock att all mat skulle förmodligen välta. Finns det vettig lösning på det problemet?
Som en annan skrev så får man ta det lite mera chill än vad man kanske gör annars. Eftersom distanserna är relativt korta när man levererar så tjänar man faktiskt inte särskilt mycket på att spurta mellan destinationer, i de flesta fall resulterar det i att du får sitta och vänta längre på nästa restaurang. Det finns tillfällen då det kan va bra att bränna på lite, men för det mesta är det bäst att hitta ett lagom tempo man kan hålla hela passet.

En snabb och lätt cykel är nice, men tar du din räcercykel med sportig körställning kommer det bli svårt att hålla allt på rätt köl i ryggan.

Följdfråga, vad händer om en kraschar maten?
Är den kraschad så att den inte är lämplig att leverera till kunden så kontaktar man supporten på foodora, så löser dom det med kunden.

Än så länge har jag inte vurpat med käk, men det var en soppa som läckte en gång. Beställningen låg i en pappkasse som blev blöt, och när jag skulle räcka över den till kund så ramlade allt genom påsen ut på marken i en jävla röra. Det vara bara att be om ursäkt och be kunden ta kontakt med supporten, så får kunden kompensation.

Att sånt här händer ibland är okej, och foodora verkar ha förståelse för det. Om det däremot händer ofta att man vurpar så kommer dom nog börja föreslå stödhjul förr eller senare?

Är den kraschad så att den inte är lämplig att leverera till kunden så kontaktar man supporten på foodora, så löser dom det med kunden.

Än så länge har jag inte vurpat med käk, men det var en soppa som läckte en gång. Beställningen låg i en pappkasse som blev blöt, och när jag skulle räcka över den till kund så ramlade allt genom påsen ut på marken i en jävla röra. Det vara bara att be om ursäkt och be kunden ta kontakt med supporten, så får kunden kompensation.

Att sånt här händer ibland är okej, och foodora verkar ha förståelse för det. Om det däremot händer ofta att man vurpar så kommer dom nog börja föreslå stödhjul förr eller senare?

Så du fick betalt ändå fast du inte kunde leverera?

så här har man löst det i tokyo. syns i gatubilden...
.
IMG_0248.jpeg
IMG_0249.jpeg

Kul att läsa om dina erfarenheter!

Jag orkar inte citera de olika moped-inläggen men under min period som moped-pendlare i Göteborg har jag lite observationer och (kanske felaktiga) slutsatser:

De flesta Foodora-bud kör moped Klass 2 (25km/h) mopeder och 100% är av skoter-modell.

Fördelen med Klass 2 är att du får köra på cykelbana och att du kan parkera den som en cykel. Klass 1 måste köras på vägbanan och parkeras i parkeringsrutor.

Fördelen med skoter är att de är automatväxlade och har lågt insteg och låg tyngdpunkt så de är smidiga att hantera.

En del är uppenbart Klass1 utan skylt eller trimmade.. Dock är det rätt sällan de kör vårdslöst fort, antagligen med tanke på maten. Kreativa genvägar däremot är det gott om. ?

PGO Big Max är en poppis modell bland de bud som ser lite mer seriösa ut. Många har dubbdäck på. Den är billig och rätt robust. Den är kinesisk idag och heter MotoCr men var Korea eller Taiwan innan och då känd för att hålla. Kostar typ 25k. Man ser den även hos budfirmor. Med fyrtaktsmotor blir den hyfsat snål; gissar snitt kanske 0.35-0,4 i stadstrafik.

Silver-tejps-falangen kör gamla kinamoppar typ BTM, Viarelli, QuingQi, Baotian (och tjugo andra namn på typ samma produkt) och många är tvåtakt som ryker eller dåligt skötta fyrtakt. Såna mopeder får man för två-tre tusenlappar. Där körs inte med dubbar på vintern.

Elmoped har jag bara sett en; en Cake elmoped men gissar att den är/var sponsrad av tillverkaren eller att det är en entusiast i stil med TS då den börjar på 45k utan pakethållare och annat.

En ”europeisk” moppe typ Piaggio, Honda, Yamaha, Vespa eller Peugeot har jag inte sett än hos nåt bud.

Inte heller andra elmopeder. Få har räckvidd nog att orka en hel dag så skall man investera pengarna som krävs för ett eller två extra batterier behöver man köra en hel del för att räkna hem det.

Elcykel är kanske inte så dumt i Göteborg som är rätt kuperat. Foodora buden brukar dock föredra typ helstela gamla mtb cyklar med 26”. Bra val tror jag.

Kul att läsa om dina erfarenheter!

Jag orkar inte citera de olika moped-inläggen men under min period som moped-pendlare i Göteborg har jag lite observationer och (kanske felaktiga) slutsatser:

De flesta Foodora-bud kör moped Klass 2 (25km/h) mopeder och 100% är av skoter-modell.

Fördelen med Klass 2 är att du får köra på cykelbana och att du kan parkera den som en cykel. Klass 1 måste köras på vägbanan och parkeras i parkeringsrutor.

Fördelen med skoter är att de är automatväxlade och har lågt insteg och låg tyngdpunkt så de är smidiga att hantera.

En del är uppenbart Klass1 utan skylt eller trimmade.. Dock är det rätt sällan de kör vårdslöst fort, antagligen med tanke på maten. Kreativa genvägar däremot är det gott om. ?

PGO Big Max är en poppis modell bland de bud som ser lite mer seriösa ut. Många har dubbdäck på. Den är billig och rätt robust. Den är kinesisk idag och heter MotoCr men var Korea eller Taiwan innan och då känd för att hålla. Kostar typ 25k. Man ser den även hos budfirmor. Med fyrtaktsmotor blir den hyfsat snål; gissar snitt kanske 0.35-0,4 i stadstrafik.

Silver-tejps-falangen kör gamla kinamoppar typ BTM, Viarelli, QuingQi, Baotian (och tjugo andra namn på typ samma produkt) och många är tvåtakt som ryker eller dåligt skötta fyrtakt. Såna mopeder får man för två-tre tusenlappar. Där körs inte med dubbar på vintern.

Elmoped har jag bara sett en; en Cake elmoped men gissar att den är/var sponsrad av tillverkaren eller att det är en entusiast i stil med TS då den börjar på 45k utan pakethållare och annat.

En ”europeisk” moppe typ Piaggio, Honda, Yamaha, Vespa eller Peugeot har jag inte sett än hos nåt bud.

Inte heller andra elmopeder. Få har räckvidd nog att orka en hel dag så skall man investera pengarna som krävs för ett eller två extra batterier behöver man köra en hel del för att räkna hem det.

Elcykel är kanske inte så dumt i Göteborg som är rätt kuperat. Foodora buden brukar dock föredra typ helstela gamla mtb cyklar med 26”. Bra val tror jag.
Bra inlägg, håller med om dina observationer. Foodora har en flotta med Cake-elmoppar på vissa ställen, som bud kan få låna. Vet däremot inte exakt hur systemet funkar, då dessa inte finns att låna i Sundbyberg/solna där jag håller till.

Nu har det snart gått sex månader sedan jag började ett nytt extrajobb på Foodora, där jag kör hem mat till folk på min cykel. Min tanke med detta inlägg är att övergripande beskriva min upplevelse hittills, för att förhoppningsvis ge lite vägledning till andra som kanske har funderat på olika sätt att ha cykeln som en extra inkomstkälla. Svarar gärna på frågor.

Att cykla är kul, det kan nog alla på detta forum skriva under på. Jag har inget intresse av att tävla, utan jag cyklar just för att det är kul och för att jag mår bra av det. Ofta kan det dock vara svårt att veta vart man ska en tur och vilken väg man ska cykla. Att bara sticka ut och se vart man hamnar är kul, men ofta har jag känt att jag skulle vilja ha någon form av struktur eller mål. Jag började spela ett GPS-spel som heter Turf, där man ska ta sig till olika zoner ute i världen för att samla poäng och medaljer. Kul spel, värt att testa för er som inte gjort det.

Eftersom jag nu redan cyklade runt mellan olika platser runt om i staden så slogs jag av tanken att jag kan göra nästan exakt samma sak och få betalt för det, genom att hämta och köra hem mat till folk. Att få betalt för att cykla och få in lite extra motion, hur bra låter inte det? Nyfikenheten var för stark, och jag var tvungen att testa. Några veckor senare stod jag där med min rosa rygga och skulle köra mitt första pass.

Känslorna var blandade när jag stod där och skulle köra i gång. Det finns ett stigma kring app-matbuden, dessa stakars satar som får slita i ur och skur för slavlöner. Jag undrade vad fan jag håller på med egentligen. Ska jag som vanlig Svensson med tryggt och bra heltidsjobb frivilligt ge mig in i en bransch med ett ökänt dåligt rykte, som gång på gång anklagas för att utnyttja människor som inte har några andra alternativ. Ingen tid att fundera över det nu, det vara bara att köra i gång med passet.

Man kan säga att jag började på easy-mode, en fin sommarkväll i augusti. Passet var tre timmar långt. Det plingade till i telefonen, jag fick en restaurang att åka till för upphämtning, sedan en adress där beställningen skulle lämnas av. Det tar inte lång tid att komma in det. Jag lärde mig snabbt att granska väganvisningarna i Google maps innan jag började cykla, då man ibland kan bli skickad på riktiga villovägar. Efter passet kände jag mig ändå rätt nöjd, det var ungefär så som jag trodde att det skulle vara. Det kanske inte var en så dum idé ändå!

Självklart bjuder inte alla pass på härligt väder. En fin sommarkväll kan det vara hur trevligt som helst, till skillnad mot en novemberkväll med två plusgrader och hällregn som kan vara ren misär. Man lär sig däremot att hantera vädret, mycket handlar om att hitta rätt utrustning som man trivs med. I det stora hela är jag ändå rätt nöjd, jag ur ute och cyklar några timmar tre kvällar i veckan i alla väder. Nästan alla jag träffar är trevliga, restaurangpersonal som kunder. Många är förvånade över att se en svensk som kör Foodora.

Över lag vill jag säga att jag är rätt nöjd, och jag tänker fortsätta ett tag till. Om du gillar tanken på att få betalt för att cykla och få lite extra motion och har minst 10 timmar över per vecka så kanske detta är något för dig. Jag avråder absolut från detta jobb om du behöver pengarna för att få din ekonomi att gå ihop, då finns det bättre jobb än Foodora. För min del går pengarna till extra sparande samt lite nöjen, inte att köpa mat och betala räkningar. Kör inte Foodora på heltid eller ens halvtid, det kommer suga själen ur dig.

Som sagt, har ni mer specifika frågor om lön, arbetstider, schemaläggning osv så kan jag gärna gå in på det i mer detalj. Om du vill se mer av hur ett pass kan se ut så kolla in @ridewithniko (inte jag) på YouTube som kör Foodora i Stockholm. Tack för mig!
Hur länge kommer du att ta det här jobbet?

Jag är inte bra på moped klass. Men alla matnud jag ser på moped har hjälm, men kör aldrig snabbare än 25 km/h, så jag förstår inte vilka klass de är. Jag har aldrig blivit omkörd av en matnud på moped, så de är inte så snabba. Och när det finns snö kör de i gånghastighet. Det har dock kankse mer med åkaren att göra än med transportmedlet.
Klass 1 moped får gå i högst 45km/h och måste ha regristerings skylt. (Får ej köras på cykelväg)

Klass 2 moped får gå i högst 25km/h och har ej regristerings skylt. (Har samma regler som cyckel)

Klass 1 kräver körkort medans klass två endast kräver förarbevis om man inte fyllt 15 före 2009.

Klass 1 kräver endast trafikförsäkring.

Hoppas det hjälper till med förståelse för hur det eventuellt ligger till? (Att dom kör i gång hastighet kan vara okunnighet eller dålig motor som ej klarar kylan)

Klass 1 moped får gå i högst 45km/h och måste ha regristerings skylt. (Får ej köras på cykelväg)

Klass 2 moped får gå i högst 25km/h och har ej regristerings skylt. (Har samma regler som cyckel)

Klass 1 kräver körkort medans klass två endast kräver förarbevis om man inte fyllt 15 före 2009.

Klass 1 kräver endast trafikförsäkring.

Hoppas det hjälper till med förståelse för hur det eventuellt ligger till? (Att dom kör i gång hastighet kan vara okunnighet eller dålig motor som ej klarar kylan)

Har ett bra fast arbete på heltid med bra lön men ville testa, var på introduktion i Sthlm som hölls på engelska för att ingen pratade svenska, fortfarande inte fått nått schema att arbeta efter, kontaktpersonen jag blev tilldelad går inte att nå eller så svarar hen först efter 24 timmar och då med att hen återkommer (svar på engelska), kläderna jag blev tilldelade var för små, större storlekar fanns inte, knappt någon som kan prata svenska, inte ett dugg imponerad så långt och deras personal support suger verkligen!

Senast ändrad:
Då har jag testat på detta i några skift efter mitt ordinarie arbete och jag är absolut inte imponerad och tycker synd om de människor som tvingas syssla med detta för det är rent slaveri.

Jag har trampat drygt 24 mil fördelat på 4 skift a' 3 timmar, 28 leveranser utförda totalt, avstånden är ju i vissa fall groteska för många "vanliga" cyklister, i mitt fall utgår jag från centrum och fick en leverans 8 km bort, sedan ska du tillbaka, detta är inget ovanligt och det går inte att neka, skiter du i det straffas du och får inget förlängt kontrakt som numera skivs på en månad i stöten, man gör också en utvärdering av dig på veckobasis för att kolla din ROI.

Vissa ställen är svåra att hitta, det tar tid, massa hemmakockar och felaktiga adresser, folk som inte är hemma osv.

Totalt har jag enligt appen dragit in 1.980 kr, tillkommer sedan skatt på det.

Detta är verkligen något som en insider reporter borde testa på och göra ett inslag om för det är rent slaveri!

Nästa gång jag själv beställer via Foodora kommer jag dricksa, och det rejält för det är synd om dessa människor, huvuddelen har inte riktiga grejer, gamla cyklar från blocket för 300 kr eller så är det övermålat stöldgods i många fall.

Detta är att utnyttja en redan utsatt grupp människor och jag hoppas transport ser till att avtalen förändras.

Tack och adjö Foodora!

Vem är överraskad över att en extremt billig tjänst behöver förlita sig på att arbetstagarna utnyttjas för att gå runt ekonomiskt?

Fint initiativ att "undersöka inifrån", men ingen kan ju påstå att de är förvånade över hur förhållandena är. Folk gör som de brukar - det löser deras bekymmer och är billigt, resten är skit samma.

Jag räknar med att nästa projekt blir att du åker som gästarbetare till Kina och tillverkar små billiga plastgrejer. Ser fram emot det reportaget!😊

Det bekräftar vad man gissat. Finns ju liknande på paketleveranser med. Även om man kan känna med de som verkligen sliter så kan jag inte delta i upplägget. Hoppas de hittar något annat.

Tror att Expressens grävreportrar gjort en hel del djupare reportage om skiten på senare tid, även Über och Bolt på ”taxi”-sidan som har liknande upplägg.

Då har jag testat på detta i några skift efter mitt ordinarie arbete och jag är absolut inte imponerad och tycker synd om de människor som tvingas syssla med detta för det är rent slaveri.

Jag har trampat drygt 24 mil fördelat på 4 skift a' 3 timmar, 28 leveranser utförda totalt, avstånden är ju i vissa fall groteska för många "vanliga" cyklister, i mitt fall utgår jag från centrum och fick en leverans 8 km bort, sedan ska du tillbaka, detta är inget ovanligt och det går inte att neka, skiter du i det straffas du och får inget förlängt kontrakt som numera skivs på en månad i stöten, man gör också en utvärdering av dig på veckobasis för att kolla din ROI.

Vissa ställen är svåra att hitta, det tar tid, massa hemmakockar och felaktiga adresser, folk som inte är hemma osv.

Totalt har jag enligt appen dragit in 1.980 kr, tillkommer sedan skatt på det.

Detta är verkligen något som en insider reporter borde testa på och göra ett inslag om för det är rent slaveri!

Nästa gång jag själv beställer via Foodora kommer jag dricksa, och det rejält för det är synd om dessa människor, huvuddelen har inte riktiga grejer, gamla cyklar från blocket för 300 kr eller så är det övermålat stöldgods i många fall.

Detta är att utnyttja en redan utsatt grupp människor och jag hoppas transport ser till att avtalen förändras.

Tack och adjö Foodora!
fy, jag bli förbannad när jag läser detta! Min 11-årig son uppmanar mig att beställa mat hem via foodora och jag läxa upp honom att vi ska inte behandla människor som djur för någon annans vínning, ditt inlägg är en bekräftselse för mig att jag tänker rätt!

Tillbaka
Topp