Ett till forum

Tobe

Aktiv medlem
Ett till forum
Gick in i kikade lite på Velo...
En tråd handlar om ett nytt forum, efter en liten titt, så konstaterade jag att så vill jag INTE att happy ska bli.
10-15 olika ställen att glutta i.

Döm själva:

<http://www.laxrom.ath.cx/FORUM/index.php>

Ett till forum
Hahaha, så där kan det ju inte se ut! Det går ju bara runt i skallen. Helt värdelöst. Heja Happy!

Fast jag blev litet orolig en förmiddag för några veckor sedan när Jomper trixade lite med färgerna...

Ett till forum
Dela upp forumet kan ju vara bra då det börjar bli >100 aktiva, det skulle vara nästintill omöjligt att följa alla trådar på ett "platt"-forum, det skulle krävas strikta regler för att minimera alla OT och allt som inte hade 100% substans.
Titta tex på
http://www.visualbasicforum.com/
och fundera hur man hanterar närmare miljonen inlägg utan att dela upp forumet.

Nu är kanske inte happy så stort men det kan ju bli så döm inte ut uppdelning som metod.

Ett till forum
Håller med skaparen ang. stora forum, jag surfar ofta linux/unix forum, och utan struktur skulle man inte kunna hitta ngt överhuvudtaget. Så den designen finns av ett skäl.

Leo's uttalande om hemkänsla håller jag också med om, Happymtb.org är kanske det trevligaste jag sett på mycket, mycket länge! Men växer Happymtb.org mycket så kommer det bli svårt att följa med nuvarande design på forumet.

Ett till forum
puh, jag vet inte om ni okynnessurfar vbforum eller linuxsajter, men det sätt som jag kollar cykelforum är vitt skilt från det sätt jag letar hård info på datanördssajter.

Här letar jag inte efter något särskilt utan tittar mest in lite då å då för att se om nåt kul diskuteras just nu, då är det jobbigt att behöva beta igenom 19 olika forum liksom...

Ett till forum
hmmm, sant iofs, man okynnessurfar inte VB men fundera över happy's framtid.
Ponera att det tillströmmar besökare som både vill snacka lite skit emmelanåt och diskutera teknik och träning mm. Det finns en gräns för hur många inlägg per dag ett platt forum kan gör överskådligt. Ska man då sätta en gräns för antalet besökare eller?

En uppdelning skulle då kanske vara tre forum, ett som hette teknik, ett för träning och ett för övrigt (turer, trails, snicksnack).

Inte för att jag är en stark förespråkare för en uppdelning av happy men jag blev så paff när jag läste hur inläggen tidigare i denna tråd dömde ut alla uppdelningar, slog sig för bröstet och sa att happy var bäst.

Ett till forum
VB-forumet har ju nästan 40000 registrerade användare! Visst, om happy blir så enromt, går det inte att ha en enda kategori... Som skaparn säger så låter ju de olika kategorierna som han (?) föreslår vettiga, OM och endast OM, happy sväller och blir jättestort.

Ett till forum
Oskar wrote:

> Vilka svampar?!?

Dessa svampar.

Hoppas forumet ovan drar fjortisarna från Velo så de inte kommer hit och har sig :)

Visst kommer Happy att behöva delas upp en vacker dag när användarantalet stiger. Bättre att låta behovet bestämma designen än att göra om ovanstående och "facka in" allt innan det kommit igång.

Gör man en gräsplan/park mitt i en stad gör man bäst i att inte sätta dit gångbanorna och så gräset förrän man ser vilka vägar folk kommer att välja över den...

Ett till forum
Min ståndpunkt i det hela:

Den dagen inläggsantalet och besöksantalet är så stort att det krävs så ska jag fundera på det. Om det ens kan bli så stort i ett land som är så litet som Sverige.

Idag behövs det inte och dessutom blir det som någon nämner klart hemtrevligare med bara ett forum.

Happy är lika mkt social samvaro som ren informationsdelning för min del och jag tror många håller med om det, den biten försvinner den dagen vi delar upp det i för många olika forum.

Jonas

Ett till forum
Tobbe, du har så rätt så. O Jonas... TACK för att du står emot dessa kategoriseringsivrare.

Jag VET att det inte skulle bli bättre(har jobbat med informationssystem i snart 8 år) för en man, som Johan säger, uppnår en mkt större besöksmassa.

Jag och, jag lovar, många med mig vill inte blir kategoriserade. Jag är inte XC cyklist, eller "freeridecyklist" eller rejsercyklist etc etc.. Jag är intresserad av cykling. Punkt slut.

Jonas - håll ut!!

Ett till forum
ett lite mer uppdelat forum kanske uppmuntrar till att ha en större verksamhet, sånna som är osäkra på om nån ska börja klaga har ett forum för den frågan

jag tycker dock att aktiviteten kan bli liiite för låg på ett forum
happy är det bästa mtb-forumet på nätet just nu
det nya som den här tråden är om. njae, känns mer som att det kommer att dö pga brist av besökare för alla kategorier

äh, vetifan

Ett till forum
"ett lite mer uppdelat forum kanske uppmuntrar till att ha en större verksamhet, sånna som är osäkra på om nån ska börja klaga har ett forum för den frågan"

Ehhh.. vad menar du?

Ett till forum
hmm, fråga inte mig.
jag vet inte riktigt

tror att jag försökte säga att det finns folk som tvekar om det är rätt forum att fråga en fråga i, finns sånna som vill ha uppdelat för att veta "Dual-däck" ska jag fråga i det forumet

ett forum med mer kategorier kan utvecklas mera eftersom att det finns flera användare som gillar t.ex. Dualslalom, downhill, xc, urban,
så att dom ser forumet som "sitt eget" och att det gör att dom skriver mera där

äh, skitsamma

Ett till forum
OT lite grann, hehe, men kan inte låta bli att minnas tillbaka på ett avsnitt av den helt skruvade engelska knäppserien vi såg på video nere i Verbier i somras. Där fanns den en liten byhåla med en egen liten affär. Högst egen, för så fort det kom någon utböling till affären och ville handla så var svaret: "This is a _local_ shop for local people, what do You want from us, leave us alone!?" Alla som besökte affären försvann på ett mystiskt sätt... :-D Kommer inte ihåg vad serien hette men kul var den... :-)

Happy är väl lite mer gästvänligt än så, trots avsaknaden av uppdelning och massor med hemkänsla.

/Leo

Ett till forum
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Sluta bumpa trådar och fixa fram fler Årebilder
> istället!

Vadå? Sitter och tittar på dom just nu. ;)

Ett till forum
ara.jpg ht=500

Ett till forum
Va, klaga inte på Swebikers! Det är fan så mycket bättre än Happy! Mm, fatta att så e de!

Öh, nej. Mårten slaps Mårten around a bit with a large trout.

Ett till forum
Jaha, här försöker man leta upp den äldsta uppdelnings-tråden för att tramsbumpa på en lördagskväll. Såklart har den redan bumpats en gång av überarkeologen 42Hz...

Tyckte dock ändå detta var lite roligt...

skaparn skrev den 4e december 2003:
> Dela upp forumet kan ju vara bra då det börjar
> bli >100 aktiva, det skulle vara nästintill
> omöjligt att följa alla trådar på ett
> "platt"-forum, det skulle krävas strikta regler
> för att minimera alla OT och allt som inte hade
> 100% substans.

hmm....

Ett till forum
ol__ sa:
Tyckte dock ändå detta var lite roligt...

skaparn skrev den 4e december 2003:
> Dela upp forumet kan ju vara bra då det börjar
> bli 100 aktiva, det skulle vara nästintill
> omöjligt att följa alla trådar på ett
> "platt"-forum, det skulle krävas strikta regler
> för att minimera alla OT och allt som inte hade
> 100% substans.

hmm....

Jag detta var ett kul citat! :-)

Senast ändrad:
Ett till forum
danne sa:
hoppas att alla nu en gång för alla förstår vitsen med att INTE dela upp forumet i smådelar...

Men varför inte bara dela upp forumet i MTB, LVG, BMX, CX, mm.
Vore ju toppen att då bara gå in på MTB om det är det man enbart sysslar med, jag förstår inte problemet med det.

Ett till forum
kay sa:
danne sa:
hoppas att alla nu en gång för alla förstår vitsen med att INTE dela upp forumet i smådelar...

Vore ju toppen att då bara gå in på MTB om det är det man enbart sysslar med, jag förstår inte problemet med det.

Men vilken kategori ska man då posta om monstercross då ? Eller gravelbikes? Eller vanliga hybrider och pendling? Och lastcyklar?

Ett till forum
kay sa:
danne sa:

För att just när du behöver hjälp med att byta vevlager på din BMX så kan jag som solskenscyklande mountainbiker hjälpa dig snabbare än snabbast. Du behöver inte vänta på att en mek-hipster ska titta in i BMX-kategorin.

Eller när du ska spänna en eker, ja, då finns vi där oavsett cykel. Dessutom blir trådar som "Petris stora tråd om cykelfrågor" inte grenspecifika utan ett mirakelunderverk som innehåller allt från räsercyklar till poseringsbilder i storlekssammanhang mm.

Ett till forum
Fattar INTE! varför det ska vara så ångestfyllt med okategoriserat. Sök psykologhjälp för bövelen!
Svarstiden på svåra, eller typ alla, frågor här är ju ändå alltid kortare än att ens försöka googla upp samma fråga!!

Senast ändrad:
Ett till forum
Är väll på sin plats att posta s inlägg...

Målgruppen för happy är inte i första hand personer som bara använder forum när dom vill veta hur man justerar en bakväxel eller renoverar sin framgaffel med billiga delar och sedan skiter i forumet tills nästa gång grejorna krånglar. Den kategorin användare är oftast de som blir frustrerade för att de inte hittar. Tack fan för det. Happy har mer karaktären av ett socialt nätverk, som råkar vara i forumformat, där man träffas och diskuterar cykel, livet, universum och allting. Det är ett livfullt och intensivt nätverk. Då funkar inte en kategorisering. Det blir lite som att dela upp en Pub i olika bord där man bara får diskutera ett ämne åt gången. Sitter du vid musikbordet får du inte diskutera bilar eller brudar. Så, när man slutar betrakta happy som ett vanligt forum så inser man att uppdelning är som att svära i kyrkan.

Ett till forum
HejPåDej sa:
Är väll på sin plats att posta s inlägg...

Målgruppen för happy är inte i första hand personer som bara använder forum när dom vill veta hur man justerar en bakväxel eller renoverar sin framgaffel med billiga delar och sedan skiter i forumet tills nästa gång grejorna krånglar. Den kategorin användare är oftast de som blir frustrerade för att de inte hittar. Tack fan för det. Happy har mer karaktären av ett socialt nätverk, som råkar vara i forumformat, där man träffas och diskuterar cykel, livet, universum och allting. Det är ett livfullt och intensivt nätverk. Då funkar inte en kategorisering. Det blir lite som att dela upp en Pub i olika bord där man bara får diskutera ett ämne åt gången. Sitter du vid musikbordet får du inte diskutera bilar eller brudar. Så, när man slutar betrakta happy som ett vanligt forum så inser man att uppdelning är som att svära i kyrkan.

Lite så ja

Tillbaka
Topp