Ett världslag - Visma-Soudal-Jumbo-Quickstep

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Såå. Kommer bli kul att titta på world touren nästa år om det här skulle gå igenom. Kanske kan bli ett lyft för intresset för de mindre pro tour lagen? Räcker det inte att Jumbo herrlag utklassade alla andra i år? Vad ska de göra nästa år, ta alla topp-tio platser i treveckorsloppen?

Ja, jag hoppas verkligen inte att det blir av, förstår inte hur det skulle kunna vara positivt sen kan väl en sponsor bygga vilket lag de vill om de vill. Finns kanske inga tekniska eller formella hinder för att det skulle kunna ske?

At vad blir av?

Jumbo har bestämt sig att de slutar med sponsoring av lvg teamet, speedskating team (som också vinner allt) och Max Verstappen i slutet av 2024. Det blir säkert av. Oklart är vad som händer med lvg teamet i 2024. Jumbo har sagt att dom kan drar sig tillbaka tidigare om någon är intresserad.

Att Jumbo-Visma och Soudal Quickstep slås ihop till ett överlägset lag som gör tävlingarna helt ointressanta då det saknas reella konkurrenter.

Är det inte redan nu fallet med Jumbo-VIsma?

Jag trodde att Jumbo skulle drar sig tillbaka som sponsor om dom slås ihop och Jumbo är de större sponsor. Man jag har inte följt sista ryktena.

Senast ändrad:
@Berk Jumbo aviserade redan i juli att dom drar sig ur senast efter 2024:s säsong.

Dom aviserade redan i mars.

Dom sade också att dom kan drar sig tillbaka tidigare från lvg teamet om en annan sponsor tar över. Därför tror jag att dom drar sig tillbaka i slut av 2023 om teamet slås ihop med ett annat.

Har för mig att det spekulerades om mkt ex-Jumbo + Ineos och att Ineos inte förlängt med flera gubbar pga.....
Edit: se inlägg #13

Senast ändrad:
Tror inte det blir av. Vart fall inte till 2024. Utöver andra tveksamheter runt att det verkligen skulle ske så tror jag inte UCI kommer godkänna det. För många cyklister som hamnar utan kontrakt och andra problem att göra en sån stor förändring så kort inpå nästa säsong.

Blev det av vore det hemskt trist. Nu är förvisso Jumbo-Visma redan ett superlag. Skulle ju inte bli mycket mer än Remco som skulle innebära någon fundamental förstärkning från Quick-step-gänget. Men skulle ändå vara väldigt tråkigt

Jag tycker det vore trist för att så många blir utan jobb, är ju två rätt så fulla laguppställningar redan (och all personal runtomkring). Rent tävlingsmässigt tror jag faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad, quickstep har redan börjat göra sig av med klassiker-åkare och sprinters för att satsa på Remco i touren, men deras hjälpryttare upplever jag som ett snäpp sämre än de jumbo redan har (för bergsetapper).

Edit: Tog årets laguppställning, nu ändrad till nästa år. Färre cyklister men JV är väl ännu starkare med Jorgenson in.

Rent praktiskt så nära nytt år låter det ju sjukt krånglig att slå ihop två fulla lag med allt vad det innebär med personal etc. Och om vi håller oss till cyklisterna. Vilka från Quickstep skulle bli kvar i så fall? Remco? Asgreen? Jämför laguppställningen som det ser ut idag. JV har väl bättre cyklister på i alla fall 90% av platserna.
1695756857680.png

Bilagor

• 1695756672903.png
    1695756672903.png
    28.3 KB · Besök: 45
tror jag inte UCI kommer godkänna det.
Kan UCI verkligen säga nej?

Inför nästa säsong är nog alldeles för tight. Alla formella förberedelser måste i princip redan vara klara inför 2024 tänker jag.

Som det nämnts här att Jumbo planerar att lämna som sponsor efter 2024 senast så tror jag det kommer bli en hel del förändringar till 2025. Lagen kommer se annorlunda ut. Jumbo blir av med sin storsponsor och har uppenbarligen två för många gc-åkare. Vem som går var till vad nu lagen kommer heta vet jag inte men tror det blir rejäla omkastningar. UAE-Quickstep - Remco och Tadej tillsammans. Och när ska Pidcock få bli hjälpryttare och till vem?

Kan UCI verkligen säga nej?
De har ett komplicerat regelverk med massa saker som måste uppfyllas för ett Worldtour-team och den som äger licensen. Ganska säker på att även om de nu inte formellt skulle kunna förbjuda det så kan de nog sätta stopp på något vis ändå om de skulle önska.

Oavsett som du skriver så hinner de säkerligen inte blir klart för nästa år, alla ansökningar för namn och sponsorer mm måste vara klart till i mitten av oktober

Brian Holm hade ju en rolig ingång till det:

"I think that Patrick Lefevere wants it to happen. Because he wants to retire and have less to do,"

Håller med om att det skulle vara sjukt trist om det skulle bli av. Nu floreras det ju i och för sig rykten om att Roglic ska byta lag. Kan ju också tänkas att Kuss skulle vilja byta för att få köra för GC. Har ju varit riktigt kul att se Jumbo-Visma i år. För oss tittare så kan man hoppas att det blir en del transfers från Jumbo/Soudal för att fylla ut de mindre lagen isåfall.

Det är väl ett bättre alternativ än ytterligare sportwashing team från petroliumindustrin?

Men ett budget-(löne)-tak borde införas, man kan även kolla NHL drafton när det gäller kontrakt med nya pros. Cyklingen blir mer underhållande med jämnare lag. Säsongen som varit har varit tristastare en peak Sky. Enskilda etapper och lopp har varit kul (speciellt vårklassiker) men Jumbo och UAE är för dominanta för att det skall bli hållbart i längden.

Ja, det är lite intressant. Sky hatades här på happy för att de var överlägsna, medan Jumbo-Visma verkar älskas när de är det. Lite inkonsekvent.
Det vore bra om det skakas om lite inför nästa år.

Tillbaka
Topp