Evans Cycles - finansiella problem

Aj då, även om jag inte förstår förtjusningen i dem, priserna är inte extrema å något sätt. Men har kollat där lite, då blir det nog inget köp om inte konkursköpp då

Synd, jag gillar evans. De har lite roliga märken, var nära att beställa hem en jamis stålpendlare. Jag velade för länge och den tog slut.
Köpte dotterns cykel därifrån också, en Pinnacle. Hoppas det löser sig.

60 fysiska butiker som försöker ta betalt för mervärden som kunden inte är beredd att betala för. Kanske idé att uppdatera sortiment, tjänsteutbud och affärsidé? Istället för att anlita svindyra konsulter från PwC som förmodat har noll-koll på cykelbranschen, parallellt med att anlita andra svindyra konsulter för att tigga ännu större krediter från Allied Irish och HSBC. Kan bara sluta på ett sätt.

Sixten Fors sa:
60 fysiska butiker som försöker ta betalt för mervärden som kunden inte är beredd att betala för. Kanske idé att uppdatera sortiment, tjänsteutbud och affärsidé?
Nu kan ju inte varenda tomte leka canyon och sälja ihopplockade grejor med maxad spec på sådant folk kikar på först.
Dock har generellt high-street butiker, mer eller mindre oavsett bransch, problem i store städer i uk beroende på ruggiga hyror; Även om många undersökningar visat att mervärdet i butik och personligt möte uppskattas av tillräckligt många (utifrån vad de säger vid intervju).

Problemet är att uppskattas inte betalar räkningarna. Klart att det är mysigt att strosa omkring i en fin butik full med snäll personal att fika med, men som affärsidé med krav på lönsamhet och avkastning funkar det inte.

Det var rätt folktomt på denna Evans jag var in på i lördags eftermiddag, trots rea... Riktigt stor och välsorterad butik, men bara 2-3 kunder där.

Bilagor

• IMG_0236.JPG
    IMG_0236.JPG
    263.1 KB · Besök: 68
Mycketvillhamer sa:
Kristoffer R sa:
Jag hade helt missat att CRC och Wiggle går ihop.

Inte bra för kunderna, det blir ett enormt stort företag....

Det är redan ett enormt företag, då det var rätt länge sedan Wiggle köpte crc.
Syns ju tydligt när man jämför dem också, samma priser på det mesta (jag vet att enstaka skillnader finns), samma köp- och fraktvillkor, deras egna varor/varumärken har konvergerat, osv.

ooms sa:
Mycketvillhamer sa:
Kristoffer R sa:
Jag hade helt missat att CRC och Wiggle går ihop.

Inte bra för kunderna, det blir ett enormt stort företag....

Det är redan ett enormt företag, då det var rätt länge sedan Wiggle köpte crc.
Syns ju tydligt när man jämför dem också, samma priser på det mesta (jag vet att enstaka skillnader finns), samma köp- och fraktvillkor, deras egna varor/varumärken har konvergerat, osv.

Jag har inte köpt cykelprylar på någondera på ett tag, bara simgrejer på Wiggle. Men när jag slötittat på båda ställena har jag snabbt tappat intresset så nu förstår jag varför! :)

Tråkigt...
Jag skall till london till helgen och tänkte titta förbi en av butikerna för ett mindre stödköp.

Är det någon av butikerna i London som är bättre/större än de andra?

Ja, den på Mortimer Street är deras flaggskepsbutik. Var där förra helgen men de hade inte så mycket som jag var intresserad av. Hade hoppats på den nya Norco fluid FS1 skulle finnas för att titta på men de hade inte kommit in då. Finns en bättre butik i stort sett brevid på Great Portland Street som hade bättre utbud av kläder och tillbehör. Och Velorution lite längre bort om du vill ha lite mer cityfokus.
Edit: Ska du dit får du gärna kolla in Norcon och fråga vad den väger!

Senast ändrad:
clnr sa:
Ja, den på Mortimer Street är deras flaggskepsbutik. Var där förra helgen men de hade inte så mycket som jag var intresserad av. Hade hoppats på den nya Norco fluid FS1 skulle finnas för att titta på men de hade inte kommit in då. Finns en bättre butik i stort sett brevid på Great Portland Street som hade bättre utbud av kläder och tillbehör. Och Velorution lite längre bort om du vill ha lite mer cityfokus.

Tack för svar!
Reser mer två cykelointresserade kompisar så jag får se vad jag hinner.

clnr sa:

Det var inte mycket kul att kolla på där.
Lite emtb, några få finare racer och sedan mest instegsmtb. Helt tydliga effekter av ekonomiska problem.

Det första man möttes av var denna skylten.
42D02FDF-FF21-4EFB-8D15-46E5B7D07366.jpeg

Bara en handlar med kreditkort är pengarna inte ett problem vid konkurs, tänker jag. Däremot jobbigt vid eventuell retur eller reklamation.

Sixten Fors sa:
60 fysiska butiker som försöker ta betalt för mervärden som kunden inte är beredd att betala för. Kanske idé att uppdatera sortiment, tjänsteutbud och affärsidé? Istället för att anlita svindyra konsulter från PwC som förmodat har noll-koll på cykelbranschen, parallellt med att anlita andra svindyra konsulter för att tigga ännu större krediter från Allied Irish och HSBC. Kan bara sluta på ett sätt.
Nu är consultrapporten klar och butikerna var lönsamma i stort sett alla och det var head office och den hanteringen (centrallager, inköp, webförsäljning etc) som sänkte verksamheten.
Verkar med andra ord vara ungefär precis tvärs emot vad stockholmsexpertisen förutsåg.

Jag kanske har missat det tidigare, men nu verkar de inte skicka utanför UK över huvud taget....

Bilagor

• evans.PNG
    evans.PNG
    9.8 KB · Besök: 84
Krompa sa:
Har det ordnat upp sig? Finns ju mycket på sidan i alla fall.

Man hoppas ju. Det går ju t.o.m. att lägga saker i varukorgen numera. Gick inte tidigare i vintras.

Gillar också Evans. Har handlat flera cyklar därifrån. Kul med lite lite andra märken än the usual suspects.

Det här gick mig förbi helt. Köpte stänkskärmar och en baklampa i slutet av oktober. Det var något fel på lampan så i mitten av januari reklamerade jag den. De skickade en ny utan frågor samma dag och jag hade den två dagar senare. Grym service.

Har spanat på en Pinnacle Arkose senaste månaden och kan rapportera att det nu går att köpa cyklar till Sverige igen (dvs lägga dem i varukorgen; köp har jag inte genomfört). Tillbehör har funkat sedan någon månad.

Testade lägga en Small Ramin 3 Plus komplett bajk i korgen och tog det så långt att jag fick se att de vill ha 1040:- för frakten.

Undrar hur länge det dröjer innan Evans v2.0 får problem. Igen. Grundförutsättningarna är samma som förut, Wiggle/CRC har lägre kostnader och kanske även intressantare utbud?

“We are pleased to have rescued the Evans Cycles brand. However, in order to save the business, we only believe we will be able to keep 50% of stores open in the future. Unfortunately, some stores will have to close.”

Evans, which employs 1,300 people in total, of whom about 880 work in store, had been struggling to survive amid tough high street conditions that have already seen Toys R Us, Maplin and House of Fraser collapse into administration, and a string of other well-known names close their stores.

The cycle retailer also faced fierce price competition, particularly from the fast-growing online sports retailer rival Wiggle.

Som nämnt tidigare i tråden var det ju centrallager och webdelen som var de stora förlustaffärerna. Oavsett hut omodernt det må vara i vissa modefixerades ögon.

Om man gör dåliga affärer on-line beror det på fel sortiment, priser, kundservice etc. Det är inte fel på Internet.

Om butikerna nu var guldgruvan, varför stänga hälften av dem?

Tillbaka
Topp