Expertis kring laktatmätningar sökes! (Input på MLSS protokoll)

Hej,

Jag har under de senaste tre dagarna genomfört 3 st MLSS tester på cykel enligt protokollet nedan. Testerna görs på trainer inomhus med ERG mode aktiverat. Jag tar laktattester själv samtidigt som protokollet fortgår. Laktatmätningar sker efter sista steget av uppvärmningen (5 min @ 165w) och sedan var 5:e minut under "Test-delen", dvs. @ 5 / 10 / 15 / 20 / 25 / 30 min.

Not: Laktatmätaren jag använder är tillverkad av TaiDoc (modell TD-4289) och inköpt hos Löplabbet (https://www.loplabbet.se/tillbehor/traningsredskap/taidoc-laktatmatare-taidoc/black-orange). Den mäter högre värden jämfört med vissa andra laktatmätare på marknaden enligt Löplabbet. De påstår att den är kalibrerad mot Roche Cobas och att man kan multiplicera de absoluta värdena med en "offset" på 0.7 för att få fram kanske mer jämförbara värden med de man är mer van vid att se.

Uppvärmning
3 min @ 149w
3 min @ 165w
3 min @ 182w
10 min @ 198w
5 min @ 165w
Test-delen
30 min @ 290w / 300w / 310w (för respektive dag 1 / dag 2 / dag 3)
Nedvarv
5 min @ 165w

Eftersom jag då och då mäter oväntade laktatvärden (kanske p.g.a bristfälligt utförande och/eller felmarginalen hos laktatmätaren (CV < 7.5%)) så mäter jag ibland en extra gång så snabbt som möjligt direkt efter den tidigare mätningen. Detta innebär att den andra mätningen kan ha påverkats av (men jag vet inte om laktatet är så känsligt?), i) att jag slutar trampa i 3-5 sekunder då jag tar testet och ii) att jag nu cyklat cirka 30-40 sekunder ytterligare (detta spelar nog ingen roll förutom på sista steget då protokollet automatiskt går över till nedvarv @ 165w). Följande extramätningar har gjorts:
  • Under mitt andra test (@ 300w) så mätte jag laktatet två ggr @ 5 min (först 7.5 mmol och sedan 6.2 mmol) och två ggr @ 30 min (först 8.6 mmol och sedan 6.3 mmol)
  • Under mitt tredje test @ 310w så mätte jag två ggr @ 30 min (8.4 & 9.8)
Som ni ser i bilden nedan har jag i mitt andra test @ 300w använt mig av 6.2 mmol istället för 7.5 mmol @ 5 min och snittet av 8.6 och 6.3 mmol @ 30min (7.5 mmol) samt under mitt tredje test använt snittet av 8.4 och 9.8 @ 30 min (9.1 mmol).

Baserat på nedan graf och uppmätta värden är jag osäker på vilken slutsats jag ska dra. Laktatet ser ut att ligga hyfsat stabilt även @ 310w, dock är 9.1 - 7.2 = 1.9 mmol, alltså enligt standardregeln (om laktatet ökar > 1.0 mmol mellan minut 10 och minut > 10) så befinner jag mig nu över mitt MLSS och således bör mitt MLSS ligga mellan 300w och 310w (förutsatt att 300w ser stabilt ut). Under andra halvan av testet @310w uppskattade jag ansträngningen till 18 (Mycket ansträngande) på Borgskalan 6-20.

Tacksam för er input kring i) mitt hanterande av värden som uppmätts genom två mätningar vid samma tillfälle och eventuella errors och ii) slutsats kring vilken watt som motsvarar mitt MLSS.

1712606674025.png

Mvh

Ingen expert, men är inte definitionen av MLSS den högsta effekt/löphastighet där laktatet stiger max 1 mmol under sista 20 minuterna av ett minst 30 minuter långt test på konstant effekt/löphastighet? Isf 290w för din del?
Laktatkoncentrationer på 7.5 och 9.1 förefaller också vara i högsta laget för att vara förenliga med MLSS, även om det säkert kan förekomma hos vissa individer.

Tillbaka
Topp