Extra hjulpar. Råd tack

kluster

Medlem
Extra hjulpar. Råd tack
I mitt nya träningsschema ingår en del icke-stigcykling och jag börjar bli less att byta däck varje gång jag ska byta underlag. Jag funderar på att köpa ett extra hjulpar så jag har att byta med.

Efter lite sökande hittade jag Mavic Crossride för 2102 kr på CRC http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic-crossride-disc-mtb-wheelset-2014/rp-prod87466

Är det vettiga? Någon som har annat tips i ungefär samma prisklass? I dagsläget kör jag xt-nav med några alexrims-fälgar eller vad det nu är.

Följdfrågor:

1. Kan jag köra Shimano XT-kassett till sram x9 grupp rakt av? Jag har sram-kassett på nu.
2. Behöver tips på skivor. Dessa har jag nu: http://www.wiggle.co.uk/magura-storm-sl-disc-brake-rotors/
3. Har jag missat något. Räcker ett hjulpar, 2x slang och däck, bromskivor, och en kassett?

Extra hjulpar. Råd tack
Jag tycker att roses egna byggen är prisvärda, en klassiker är väl 717 med xt nav

http://www.rosebikes.se/artikel/mtb...disc--shimano-deore-xt-disc-250476/aid:250478

får ibland bättre betyg än crossride. Titta runt bland deras hjul en gång är mitt tips. Glöm isf inte fälgband för det ingår ej.

1. Jag blandar, det fungerar utan problem.
2. Skivor har jag provat många, de enda jag inte gillade var alligator, snygga som fan men för lite bromsyta. De du länkar till funkar säkert!
3. som sagt, fälgband isf.

Extra hjulpar. Råd tack
Inte ett svar på din fråga, men du kanske skulle öva lite på att byta däck? Jag bytte igår kväll, och det tog mindre än 10 minuter inklusive pumpning till rätt tryck. Med ett extra hjulpar är ju ändå fler av momentan samma som att bara byta däck. Jag tror att du bara sparar några minuter på att ha två hjulpar. Att det kan vara bra att ha ett extra hjulpar om man kraschar sönder ett hjul är ju en annan sak.

Extra hjulpar. Råd tack
mattiasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte ett svar på din fråga, men du kanske skulle
> öva lite på att byta däck? Jag bytte igår
> kväll, och det tog mindre än 10 minuter
> inklusive pumpning till rätt tryck. Med ett extra
> hjulpar är ju ändå fler av momentan samma som
> att bara byta däck. Jag tror att du bara sparar
> några minuter på att ha två hjulpar. Att det
> kan vara bra att ha ett extra hjulpar om man
> kraschar sönder ett hjul är ju en annan sak.

Jag skulle inte påstå mig vara dålig på att byta däck, men det går ju betydligt snabbare att bara byta hjul par än att byta däck på samma hjulpar.

På en mtb med skivbromsar går det ju på några sekunder att byta fram- och bakhjul, plus att man slipper pumpa och jäklas. Jag har två hjulpar till crossen och om jag inte hade det skulle det inte bli mkt rullande på landsvägsdäck på den.

Extra hjulpar. Råd tack
Även jag har två hjulpar till CX:en, och då med den extra finessen med 12-25 kassett på lvg-hjhulen och 12-28 på Crosshjulen. Personligen tycker jag att det går mycket snabbare att byta däck på MTB:n än på CX:en, eftersom allt är trängre på CX-hjulen. På MTB:n använder jag bara händerna, medan jag måste krångla med däckjärn (heter det så?) på CX:en. Jag justerar trycket på MTB:n inför varje tur, så pumpen måste fram i alla fall.

Just nu sitter det trainerdäck på lvg-hjulen till CX:en, och de är så djävliga att kränga att jag överväger ett tredje hjulpar. Rullar kräver för övrigt två trainerdäck innan någon kommer med invändningar.

Extra hjulpar. Råd tack
mattiasp skrev:
> Inte ett svar på din fråga, men du kanske skulle
> öva lite på att byta däck? Jag bytte igår
> kväll, och det tog mindre än 10 minuter
> inklusive pumpning till rätt tryck. Med ett extra
> hjulpar är ju ändå fler av momentan samma som
> att bara byta däck. Jag tror att du bara sparar
> några minuter på att ha två hjulpar. Att det
> kan vara bra att ha ett extra hjulpar om man
> kraschar sönder ett hjul är ju en annan sak.

Jag är rätt bra på att byta däck eftersom jag bytt innan nästan varje tur ;)

Det är hur som helst omständligt och då och då går inte de där j*vla raceking-däcken på på fälgen som de ska. :)

Extra hjulpar. Råd tack
LinusG skrev:
> Klart du skall ha extra hjul!
> Du har väl separata vinter- vs sommarhjul till
> bilen? ;)
>
> Rekomenderar actionsports. Jag gick på
> http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Wheelset-Spec
> ials/MTB-Disc-Wheels-26er/DT-Swiss-350-disc-XR-400
> -Laufradsatz-26er-1690g::60179.html

Det är 29er-hjul jag måste ha.

Vad räknas vara lätta hjul respektiva tunga hjul för runt 2500-3000kr paret?
Antar att man får vara nöjd med 1800 gram för ett par 29ers då?

Extra hjulpar. Råd tack
Jag skulle rekommendera att du går på samma nav som du redan har för att minska risken att behöva justera bromsok när du byter hjul...

Extra hjulpar. Råd tack
Det är mest att det behövs inte så mycket för att det ska ta i oket...
Min erfarenhet är att om jag byter mellan hjul med shimano nav då behöver jag inte justera medan om jag byter till Fun works så behöver jag justera.

Extra hjulpar. Råd tack
Sedan så är det ju så jädra olustigt om man skulle råka ha sönder slangen (om man nu kör slang), och inte ha någon mer liggandes. Nä det är klart du skall ha extra hjul.

Extra hjulpar. Råd tack
Om det diffar i läget på skivan mellan 2 hjul, kan man shimsa ut de skiva som sitter längst in mot navet. Så slipper man problem vid hjulbyte.

Extra hjulpar. Råd tack
C-dale skrev:
> Om det diffar i läget på skivan mellan 2 hjul,
> kan man shimsa ut de skiva som sitter längst in
> mot navet. Så slipper man problem vid hjulbyte.

Hur gör man det?
Jag har två hjulpar och måste justera oken lite varje gång jag byter hjul...

Extra hjulpar. Råd tack
Tillbaka
Topp