Extremt hållbara fälgar - vad använder ni nuförtiden?

• Trådstartare Trådstartare pn
  • Start datum Start datum

pn

Medlem
Jag har haft turen att känna en hjulbyggare personligen. Han har byggt fantastiska, prisvärda, bakfälgar åt mig. 36-ekrade Mavic A317, A729 osv.

Nu har jag nött på dessa i tio-femton år och börjar fundera på ett nytt bakhjul. Om inte någon har ett hyfsat oanvänt A729 till salu? :-)

Är det DT-ekrar som gäller?
Vilka fälgar är "bullet-proof"? Bryr mig inte om vikten på dem.

Tacksam för alla råd!

DT Swiss FR 560 -fälgar är väl rätt så tåliga enligt beskrivning, med 30mm innerbredd, klassad som kategori 5 enligt ASTM, och har max rekommenderad systemvikt på hela 140 kg. Finns säkert andra alternativ också.

Om du ska ha 36h så kanske denna:

Verkar ha fått bra omdömen för styrka och styvhet och används för freeride och DH, så bör vara hållbar. 24mm innerbredd är ju helt ok, och 570g tyder ju på mycket material och högre styrka.

Kan du acceptera 32h (svårt om du ska återanvända ditt gamla nav) så är DT FR 560 nog ditt absolut bästa val.

Annars så kan du ju ta steget upp och satsa på 48h ;) Sun Ringlé Rhyno Lite går att hitta online med 48h. De lär inte gå sönder i första taget.
Och så ett Halo Spin Doctor baknav på det.

Ja .
28 räcker gott och väl .
För mig handlar det om att ha en pansarfälg till min pendlare. Den rullar ca 400 mil per år, i ur och skur. Jag är både tung och har ett jäkla tryck i benen. För 10-15 år sedan klarade en 32-håls fälg ungefär tre månader. Sedan gick det antingen ekrar eller så behövde de spännas. Med 36 hål och mer massa i fälgen (då var downhill det stadigaste) försvann problemen. Vissa av mina bakfälgar har inte behövt någon form av service på 5 år.

Är dagens 28-ekrade hjul lika starka? Har jättesvårt att tro det.

Senast ändrad:
För mig handlar det om att ha en pansarfälg till min pendlare. Den rullar ca 400 mil per år, i ur och skur. Jag är både tung och har ett jäkla tryck i benen. För 10-15 år sedan klarade en 32-håls fälg ungefär tre månader. Sedan gick det antingen ekrar eller så behövde de spännas. Med 36 hål och mer massa i fälgen (då var downhill det stadigaste) försvann problemen.

36 är kung!

Jag utgick från att det skulle vara 26" för att ersätta ett gammalt 26" hjul. Då går newmen bort. Men jag har kanske fel.

Fler ekrar betyder starkare hjul, om allt annat är lika. Så om dagens 28-ekrade är lika starka som 15 år gamla 36-ekrade så bör ju dagens 36-ekrade vara mycket starkare.

Om du ska ha 36h så kanske denna:

Verkar ha fått bra omdömen för styrka och styvhet och används för freeride och DH, så bör vara hållbar. 24mm innerbredd är ju helt ok, och 570g tyder ju på mycket material och högre styrka.

Kan du acceptera 32h (svårt om du ska återanvända ditt gamla nav) så är DT FR 560 nog ditt absolut bästa val.

Annars så kan du ju ta steget upp och satsa på 48h ;) Sun Ringlé Rhyno Lite går att hitta online med 48h. De lär inte gå sönder i första taget.
Och så ett Halo Spin Doctor baknav på det.
Ljusblå! ?

48 vore förstås THE shit! Nog för att jag har accepterat att 36 ekrar ger ett tyngre hjul, men 48 kanske är något i överkant...

Newmens fälgar verkar ju extremt mkt tåligare än dt swiss dito. Så Newmen EVOLUTION SL E.G.30 verkar vara det hållbaraste jag vet om.
Den lättare trailfälgen i test HÄR

Ja, Newmen SL A.30 verkar vara mycket tåligare än andra alufälgar från den test, som verkar pålitlig. Jag haft några genomslag på vassa sten med men SL A.35 hjul på min helstel MTB och fälgarna har ingen skador alls, däck skadades dock.

Jag förstår dock inte helt skillnaden mellan SL E.G.30 och E.G.30. Enda skillnaden verkar vara 6069 mot 6061 aluminium. Vikten är samma och både klassificeras till downhill. Men då måste SL versionen vara tåligare om den har bättre och lika mycket material.

Senast ändrad:
Ja, Newmen SL A.30 verkar vara mycket tåligare än andra alufälgar från den test, som verkar pålitlig. Jag haft några genomslag på vassa sten med men SL A.35 hjul på min helstel MTB och fälgarna har ingen skador alls, däck skadades dock.
Samma för mig, kör inserts och tävlar enduro och inte en buckla på 2 säsonger trots rejäla plongljud. Fälgarna har report men inga bucklor. Jag kör Evo SL A30

Jag förstår dock inte helt skillnaden mellan SL E.G.30 och E.G.30. Enda skillnaden verkar vara 6069 mot 6061 aluminium. Vikten är samma och både klassificeras till downhill. Men då måste SL versionen vara tåligare om den har bättre och lite mycket material.
Exakt, är stor skillnad i egenskaper hos olika aluversioner.
Det som förr var standarden Stans Flow körde väl också 6069.

För mig handlar det om att ha en pansarfälg till min pendlare. Den rullar ca 400 mil per år, i ur och skur. Jag är både tung och har ett jäkla tryck i benen. För 10-15 år sedan klarade en 32-håls fälg ungefär tre månader. Sedan gick det antingen ekrar eller så behövde de spännas. Med 36 hål och mer massa i fälgen (då var downhill det stadigaste) försvann problemen. Vissa av mina bakfälgar har inte behövt någon form av service på 5 år.

Aha. Ska det vara för pendling och heavy duty-vardagsbruk och inte enduro/DH så kanske en av dessa kan vara passande? Finns för 36 ekrat och har rekommenderad max 150 kg systemvikt, och ca 590-610 gram fälgvikt för 30mm bredd.

Avsedda för tunga el-cyklar, därav namnet Hybrid, som i DT Swiss fälgbenämningar inte rakt av har med hybrid/trekking-cyklar att göra.

Senast redigerad av en moderator:
Aha. Ska det vara för pendling och heavy duty-vardagsbruk och inte enduro/DH så kanske en av dessa kan vara passande? Finns för 36 ekrat och har rekommenderad max 150 kg systemvikt, och ca 590-610 gram fälgvikt för 30mm bredd.

Avsedda för tunga el-cyklar, därav namnet Hybrid, som i DT Swiss fälgbenämningar inte rakt av har med hybrid/trekking-cyklar att göra.

Det är dock fortfarande MTB fälgarna. Betvivlar om dom är starkare än Newmen E.G.

Om man vill har smalare fälgar till pendling finns DT U 623, billig och max systemvikt på 180 kg:

Det är dock fortfarande MTB fälgarna. Betvivlar om dom är starkare än Newmen E.G.

Om man vill har smalare fälgar till pendling finns DT U 623, billig och max systemvikt på 180 kg:

Bara la upp dom som exempel på 36-håls som pn verkade vilja ha.

Ryde Andra 30 (eller 40) kanske kan vara nåt. Svintunga dock.
Mina Andra 30 på touringcykeln har gjort 600 mil i rätt backig terräng med 110kg förare, 30 kg bagage och 15 kg cykel och det syns knappt.

Jag har varianten med wolframkarbid bromsyta vilket är fantastiskt för slitstyrkan map. bromsning, men lämnar lite att önska på snabb inbromsning i blött väder. Kräver även specialbromsklossar.

Senast ändrad:
newmen är dyrt, det är pilligt att behöva bygga med nippelbrickor och de fula logotyperna går inte enkelt att få bort.

om en inte kör slanglöst är ju andra eller big bull väldigt prisvärda. big bull tyckte jag var smidiga att bygga med och det är mycket lättare att få på och av däcken jämfört med en fälg förberett för slanglöst.

Tack för alla tips och ursäkta för sent svar. Jag har njutit av jakten efter ett nytt hjul. :-)
Det slutade med ett splitternytt Ryde Andra 40 med Deore XT nav. 36 ekrat i fyrkors. Ett rejält pansarhjul. Hittade hjulet på tyska ebay och priset blev ca 1200 kr inklusive frakt. Jag är helnöjd.
Återigen tack!

Tillbaka
Topp