Få bort skit från bromsskivan??

ipkis

Aktiv medlem
Tjo!

Har fått något skit på bromsskivan som verkar vara omöjligt att få bort...
Har testat följande på både skiva och belägg:

*muc-offs break cleaner.
*Crc brakleen
*kokat bromsskivan
*Sandpapper på skiva och belägg

Får ändå ej rent skivan...
Fortfarande så att bromsen ”glider”.
Bromsen är luftad så inget problem där och när man står still så känns bromsen bra när man nyper. Absolut inte som att det vore luft i den. Oket är centrerat och bra så det är inte heller det som gör att bromsen inte tar.

Nån som har bra tips?

Btw så har jag beställt nya belägg och skiva men tänkte om nån här har något grymt tips så kan man ju kanske rädda även de gamla grejjerna. Som egentligen inte är så gamla, men funkar ju kass...

Kolla noga så att du inte har oljeläckage från oket nånstans, då det kan bli dåligt direkt igen med nya grejorna. Då behöver du nytt ok eller finservice av oket.

Har man kört bromsarna riktigt varma så att det ryker med ett tunt lager olja på så kan det bli glasering, dvs. ett halt och hårt material bildas av oljan, som fyller ut det porösa i beläggen. Kör man med det en stund sen så polerar man bara upp det mer. Då kan det typ aldrig kan bli bra igen, men bästa chansen har man nog isf om man slipar ganska noga och plant med grovt sandpapper på beläggen och skivan, men undviker att följa rotationsriktningen. Återskapa sneda kanterna som kommer på nya belägg. Det är förmodligen inte värt det dock.

Kolla noga så att du inte har oljeläckage från oket nånstans, då det kan bli dåligt direkt igen med nya grejorna. Då behöver du nytt ok eller finservice av oket.

Har man kört bromsarna riktigt varma så att det ryker med ett tunt lager olja på så kan det bli glasering, dvs. ett halt och hårt material bildas av oljan, som fyller ut det porösa i beläggen. Kör man med det en stund sen så polerar man bara upp det mer. Då kan det typ aldrig kan bli bra igen, men bästa chansen har man nog isf om man slipar ganska noga och plant med grovt sandpapper på beläggen och skivan, men undviker att följa rotationsriktningen. Återskapa sneda kanterna som kommer på nya belägg. Det är förmodligen inte värt det dock.
Jag brukar bränna med gaslåga på belägget och skrapa upp ytan med en mejsel eller nåt så den blir ojämn. Sen bromsar jag in det igen så funkar det. Precision som krävs är nära noll.

Själva skivan har jag nog faktiskt aldrig haft problem med, alltid beläggen för mig. Men vet att det kanske mest är tur eller slump.

Ett tips som kanske låter ganska ghetto, och kanske också är det, men som kommer från en av Sveriges duktigaste cyklister och produkttestare är att kladda in bromsskivan med sand och vatten och sen bromsa sig nerför lämplig backe. Funkar jättebra om bromsarna har en dålig dag men i ditt fall kan det krävas lite kraftigare behandling låter det som.

Vatten såg jag också nån som rekommenderade, men att förbättra bedding. Random grus drar jag mig för att hälla i mina icke sponsrade xtr.

Tillbaka
Topp