Få igen pengarna för cykel som går sönder hela tiden!?!

ThomasN

Ny medlem
Halloj! är nu innerligt arg!
Köpte en cykel i Augusti-09 som var nedsatt. Den var på halva priset så fick betala 8000 kr.

Efter några veckors cykling så brakade helt plötsligt baksvingen av. mitt itu small den av.
Fick en ny baksving ditsatt, men nu i förrgår satt jag på cykeln och helt plötsligt gick bara skruven som fäster bakdämparen rakt av och cykeln rasade ihop. Tur nog hade jag ingen betydande hastighet på de båda tillfällena.

Nu undrar jag vad ni tror om möjligheten om att få antingen en helt ny cykel av Intersport, eller få tillbaka pengarna? För jag tänker inte ha en cykel som går sönder på såna väsentliga ställen som den gjort, utan hårdkörning. Även fast dom kan fixa den gratis eller så, så tycker jag att det är illa när en cykel inte håller för något, och eftersom den inte hållit för vad den borde klara, tycker jag att jag ska kunna yrka på att få tillbaka pengarna, alternativt byta in till något annat.
Någon som varit med om något sånt här? vad kan jag göra?

Själva bulten till dämparen går sönder ibland, det är naturligt, blir lite belastning och slitage där. Byts gärna mot någon bult med hårdare/segare stålblandning på Sieverts i Sthlm. Så det tror jag blir svårt att gnälla på, tyvärr.

Redworm skrev:
-------------------------------------------------------
> Själva bulten till dämparen går sönder ibland,
> det är naturligt,

Är du full? Den bulten skall absolut aldrig någonsin gå sönder under hela cykelns livslängd! Bussningarna däremot slits och det blir lite glapp, men glöm alla tankar på att det är normalt att bulten går av.

plumse skrev:
> Redworm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själva bulten till dämparen går sönder
> ibland,
> > det är naturligt,
>
> Är du full? Den bulten skall absolut aldrig
> någonsin gå sönder under hela cykelns
> livslängd! Bussningarna däremot slits och det
> blir lite glapp, men glöm alla tankar på att det
> är normalt att bulten går av.

+1

Konstigt, vet flera som knäckt sin dämparbult, men dom kanske också var berusade, vad vet jag, till och med tjejen har lyckats kröka sin på utförscykeln, men hon väger ju minst 47kg så hon är ju rätt så fet, det kanske dom inte tål...
Det kan ju bero på hur infästningen ser ut, är det väldigt långa distanser till dämparen kröks den lättare, titta på gamla Kona stinkorna, krokiga dämpar bultar i det övre fästet var inte direkt ovanligt.
Numera går ju länkaget ofta direkt an mot dämparen, då kan jag tänka mig att det är ovanligare.

Senast redigerad av en moderator:
Redworm skrev:
> Byts gärna mot någon bult med
> hårdare/segare stålblandning på Sieverts i
> Sthlm. Så det tror jag blir svårt att gnälla
> på, tyvärr.
Att det var normalt var kul men det var också kul att läsa om ännu starkare stål än det som normalt sitter på en 16k-hoj.

Första tipset är ju att prata med dem, på ett vänligt sätt!!

De har alltid rätt att avhjälpa felet i första hand. Omleverans alt. pengarna tillbaka kan även ske. Men det är upp till handlaren att bestämma, om de ska ske. Efter att den gått sönder trejde gången har du rätten på din sida att häva köpet och få penganra tillbaka enligt KKL.

Men du kan alltid skriva ut KKL och ta med dig, och proppsa på följande. Beror på hur de tolkar det hela.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

Tolkningen på detta är egenligen att om de inte skulle vilja laga ditt fel så har du rätten till hävning. Men de behöver man ju inte säga, beror på hur välvilliga och pålästa de är!

Lycka till!

Redworm skrev:
> Konstigt, vet flera som knäckt sin dämparbult,
> men dom kanske också var berusade, vad vet jag,

Jag har ingen aning heller om de var berusade eller ej och det har inte något med saken att göra för om du läser mitt första inlägg en gång till så inser du nog att det inte var cyklistens promillehalt jag frågade om.
Men en sak vet jag: om man anser att det är normalt att dämparbultarna går av, då är inte hela flocken i hagen.

Jag vilar, Happy är precis som alltid.
Har det inte hänt alla så har det inte hänt. Tragiskt...Jag ser inte ngt ovanligt, faktiskt. en bult kan ju gå av, eller är det också omöjligt och extremt.
Ja jag tror att det finns ngt bättre att få tag i än det som sitter original ja, går den av är det något fel, titta på den har den skavmärken kanske.
Men tycker Happymobben annat så är det säkert så, ni brukar ju ha rätt..

Redworm skrev:

> Ja jag tror att det finns ngt bättre att få tag
> i än det som sitter original ja, går den av är
> det något fel, titta på den har den skavmärken
> kanske.

med andra ord så är det inte normalt? Det kan ju inte vara normalt att det är fel :)

Det blir en reparation till innan dom ens kommer att lyssna på dig när det gäller pengar tillbaka eller omleverans.

ThomasN skrev:
> Nu undrar jag vad ni tror om möjligheten om att
> få antingen en helt ny cykel av Intersport, eller
> få tillbaka pengarna?

Jag anser att du har stora möjligheter att få tillbaka pengarna.

> Någon som varit med om något sånt här? vad kan jag göra?

Ja och efter att företaget "lagat" felet två gånger så hävde jag köpet. Dom har rätt till det eller rättare sagt då var det så. Men vid tredje tillfället angav jag min rätt att häva köpet och att jag ville ha tillbaka pengarna. Det var inga problem.

Det du ska göra är att du ska häva köpet och kräva att få pengarna tillbaka om det är det du vill. Detta bör ske skriftligt. Dvs att du senare om det blir strul har papper på att du har hävt köpet inom skäligt tid efter det att felet upptäckts. Då felet uppsått inom 6 månader efter inköpet så är det att ses som ett ursprungligt fel och då ska handlaren i princip alltid stå för detta.
I detta fall har jag svårt att se att du inte skulle nå framgång med att hävda köpet.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

-kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
-kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
-kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
-häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
-hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
-Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Du kan läsa mer på KO,s sidan om konsumentköplagen.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

Lycka till.

Det kanske är så att de klantat sig vid monteringen av sving #2 och den brustna bulten är ett följdfel.

Du skriver inget om modellen? Om det är en Scott/Giant så finns det nog ett hav av kundrecensioner att ösa fakta ur på Internet. Om du behöver extra hävarm (haha).
Om inte annat är det ju intressant info för andra potentiella kunder som vill köpa samma modell.

mr Lindwall skrev:
> Ska vi gissa?
>
> Intersport + fulldämpat hm, Scott eller Giant.
> Jag gissar Scott.

Är inte bägge i samma kvalitetsnivå och lika troliga att trilla i bitar.

Men en gissning är en gissning.

Hoppas det ordnar sig.

Är det inte SAMMA fel som ska ha varit alla tre gångerna innan pengarna tillbaka kan vara aktuellt?

jomper skrev:
> Är det inte SAMMA fel som ska ha varit alla tre
> gångerna innan pengarna tillbaka kan vara
> aktuellt?

Detta är min uppfattning.

Nej det är det inte. OM det finns upprepade fel på en produkt så har man rätt att häva köpet.
Tex en TV Där ljudet försvinner. Sen att bilden försvinner och slutligen det viktigaste av allt "remoten" inte fungerar. ja då kan man häva köpet är min uppfattning.

Och nej det är inte nödvändigtvis så att det måste till tre fel för att du ska få tillbaka pengarna.
Men om jag fårstått det rätt så kan du kräva att köpet hävs efter då. Dvs handlaren har då inte rätt att åtgärda felet.

Det normala, enligt mig och de affärer som jag jobbat på, är att om kunden inte är nöja och vill häva köpet och den är trasig. Ja då godtar man detta. Men sen finns det alltid en risk att större kedjor skulle kunna ha en lita annorlunda filosofi här. Typ skit i den kunden det kommer nya i morgon.

Däremot tror jag inte att dom vill komma på KO.s motsv lilla lista över affärer som kunder inte är riktig nöjda med.

Redworm skrev:
> Jag vilar, Happy är precis som alltid.
> Har det inte hänt alla så har det inte hänt.
> Tragiskt...Jag ser inte ngt ovanligt, faktiskt. en
> bult kan ju gå av, eller är det också omöjligt
> och extremt.
> Ja jag tror att det finns ngt bättre att få tag
> i än det som sitter original ja, går den av är
> det något fel, titta på den har den skavmärken
> kanske.
> Men tycker Happymobben annat så är det säkert
> så, ni brukar ju ha rätt..

Detta är inte en del av happymobben skulle ja vilja styrka... Efter många år på cykel varav 2 säsonger på DH och en i svenska cupen så har jag aldrig hört eller sett någon lyckas med detta brott. Alltså är vi flera som kan styrka att de inte händer ofta.

Har sett en och annan krokig dämparbult, men det är nog väldigt modellspecifikt. Som någon skriver skapas ett moment om det är längre distanser och större avstånd mellan länkageplattorna.

Lösningen är nog inte en hårdare härdning, utan en mjukare. Finns säkert de som har avvikande uppfattning även på den punkten.

Det är inte vanligt, men det sker.

//K

Tjena!

Har också sett lite för många dämparbultar, som gått av, för att jag ska tycka att det är onormalt..
Dock har tillverkarna blivit bättre på att konstruera svingar och länkageplattor så att bultarna inte blir lika påfrestade.. Så happymobb? Ja..

Har sett många böjda, men har ju bytt dom då självklart innan dom går av ...

Från en utbrytargrupp .....

Pebben skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Är det inte SAMMA fel som ska ha varit alla
> tre
> > gångerna innan pengarna tillbaka kan vara
> > aktuellt?
>
>
> Detta är min uppfattning.
>
> Nej det är det inte. OM det finns upprepade fel
> på en produkt så har man rätt att häva
> köpet.
> Tex en TV Där ljudet försvinner. Sen att bilden
> försvinner och slutligen det viktigaste av allt
> "remoten" inte fungerar. ja då kan man häva
> köpet är min uppfattning.
>
> Och nej det är inte nödvändigtvis så att det
> måste till tre fel för att du ska få tillbaka
> pengarna.
> Men om jag fårstått det rätt så kan du kräva
> att köpet hävs efter då. Dvs handlaren har då
> inte rätt att åtgärda felet.
>
> Det normala, enligt mig och de affärer som jag
> jobbat på, är att om kunden inte är nöja och
> vill häva köpet och den är trasig. Ja då
> godtar man detta. Men sen finns det alltid en risk
> att större kedjor skulle kunna ha en lita
> annorlunda filosofi här. Typ skit i den kunden
> det kommer nya i morgon.
>
> Däremot tror jag inte att dom vill komma på KO.s
> motsv lilla lista över affärer som kunder inte
> är riktig nöjda med.

Din tolkning är de generösa och oftast bra kundvård. Men enligt KKL är det tre gånger för samma fel, dvs den har varit inne för sama fel 2 ggr tidigare och nu uppkommer felet igen.

Du som kund kan välja om du vill ha pengarna tillbaka alt. omleverans, men detta får inte överstiga skälig kostnad för näringsidkaren.

Dvs går en cykelhjälm sönder, så byter man ut den alt. pengarna tillbaka. För att skicka den på reparation skulle kosta för mkt. Men går en cykel sönder så lagar man den, för att ge kunden en ny skulle kosta för mkt.

Men i slutändan handlar de ju om vad man vill ha för rykte hos sina kunder också, kontra hur mkt pengar man har råd att lägga på reklamationer, grantiärenden och godwill!

Kan säga att de är sjuka summor som handlarna får stå för här, iom att många stora tillverkare oftast är hel galna i huvudet när de gäller reklamationern och man som handlare har helt skillda villkor mot leverantörer kontra vanliga kunder.

Själv tycker jag att de låter som om thomas inte är särskilt duktig på ngt som har med cyklandet att göra(no offense)
De jag menar med det hela är att han säkert glömt dra åt bultarna osv..

ninjakenneth skrev:

> Men enligt KKL är det tre gånger för
> samma fel, dvs den har varit inne för sama fel 2
> ggr tidigare och nu uppkommer felet igen.

Nu ska jag inte vara sådan. Men vart står det att det ska vara samma fel i KKL.
Jag kan inte hitta det i allafall.

Däremot att du har rätt att kräva köpet efter att det uppståt ett fel på en vara.

"Om det är något fel på din vara kan du:

-kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
-kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
-kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
-häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
-hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
-Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

Och det handlaren faller på är att det uppstår en extra kostnad för mig om dom ska avhjälpa felet.

"Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig"

Kostar pengar att åka fram och tillbaka. Således bara att återbetala pengarna om kunden så önskar, enligt mig.

Men så hade de som jag jobbatde åt också ett väldigt gott rykte också.

Pebben skrev:
> ninjakenneth skrev:
>
> > Men enligt KKL är det tre gånger för
> > samma fel, dvs den har varit inne för sama fel
> 2
> > ggr tidigare och nu uppkommer felet igen.
>
>
> Nu ska jag inte vara sådan. Men vart står det
> att det ska vara samma fel i KKL.
> Jag kan inte hitta det i allafall.
>
> Däremot att du har rätt att kräva köpet efter
> att det uppståt ett fel på en vara.
>
> "Om det är något fel på din vara kan du:
>
> -kräva avhjälpande, det vill säga få varan
> reparerad.
> -kräva omleverans, vilket innebär att du får en
> annan, likvärdig, vara.
> -kräva prisavdrag eller ersättning för att
> rätta till felet.
> -häva köpet om felet är av stor betydelse för
> dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
>
> -hålla inne så mycket av betalningen som krävs
> för att få säkerhet för ditt krav.
> -Säljaren har dock rätt att i första hand
> erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta
> kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad
> för dig."
>
> http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-ko
> nsumentkoplagen/
>
> Och det handlaren faller på är att det uppstår
> en extra kostnad för mig om dom ska avhjälpa
> felet.
>
> "Säljaren har dock rätt att i första hand
> erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta
> kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad
> för dig"
>
> Kostar pengar att åka fram och tillbaka. Således
> bara att återbetala pengarna om kunden så
> önskar, enligt mig.
>
> Men så hade de som jag jobbatde åt också ett
> väldigt gott rykte också.

Du har rätt att det inte står någonstans i KKL om detta. Dock så finns det praxis på detta:
"En konsument skall normalt inte behöva godta mer än två försök att avhjälpa ett fel."

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/131/

Absolut, betala tillbaka pengarna är ju det absolut bästa under kundsynpunkt. Sedan beror de ju alltid på hur dyra varor de handlar om. Kund har ju alltid rätt till skadestånd vilket oftast består av få sina omkostnader betalda, som tex. resa till och från stället de reklamerar produkten på..

Sker reklamationen efter 1 år så har tom näringsidkaren rätt att reducera beloppet på de återbetalade pengarna pga nyttjandeavdrag.

Senast redigerad av en moderator:
Det är en Merida Transmission speed!!

Tyvärr, så blev den stulen inatt så nu är det inget att göra med bulten.. Få hoppas tjuven fick för sig att provcykla den och kraschar hårt i någon stenig backe!!!

ThomasN skrev:
> Det är en Merida Transmission speed!!
>
> Tyvärr, så blev den stulen inatt så nu är det
> inget att göra med bulten.. Få hoppas tjuven
> fick för sig att provcykla den och kraschar hårt
> i någon stenig backe!!!

Hadde du inbrott i lägenheten??

//svein

MR hyde skrev:
> Hadde du inbrott i lägenheten??
>
> //svein

Idiot.

VCN skrev:
> MR hyde skrev:
> -----
> > Hadde du inbrott i lägenheten??
> >
> > //svein
>
> Idiot.

> Har tyvärr inte papper på det , så jag kan tyvärr inte joina din lilla klubb..

//svein

Nä, cykeln stod utanför huset. Och som vanligt, så fick tjuven för sig att just den dag jag inte låst fast den i stolpen utanför lägenheten att stjäla den! men men, få väl se det positivt; Blev ju av med skiten, få väl hoppas att försäkringarna betalar för tjuvens ha-begär!

Vilken osakligt tråd full med taskiga attityder.

Klart en dämparbult i teorin kan gå av om du TOK bottnar hojjen, men ingenstans beskrivs på vilket sätt hojen används...?

Istället e massa påhopp och trams om KKL mm

Chipspåse är alltid läge att ha tillhands när man ska in på goa Happy!

Preacher skrev:
> Oscar: Bea?

Baconcrisp med Beadipp är den ulitimata och slutgiltiga lösningen på folk som gnabbas :D

Oscar skrev:
> Preacher skrev:
> -----
> > Oscar: Bea?
>
>
> Baconcrisp med Beadipp är den ulitimata och
> slutgiltiga lösningen på folk som gnabbas :D

Slutar dom inte gnabbas dör dom snart av kolesterolet...?

Tillbaka
Topp