Få loss sadelstolpe...

Ackelman

Ny medlem
Få loss sadelstolpe...
Som rubriken säger..

Min sadelstolpe sitter ordentligt jävla fast och går inte att rubba..
Det är en stålram och en stålstolpe, och troligen har de väl rostat fast.

Någon som har en bra idé på hur jag skall gå tillväga för att få loss stolpen?

Få loss sadelstolpe...
Provat med upprepade behandlingar 5-56? Värme och kyla? Typ värm hela paketet länge med värmepistol sedan kyl stolpen med kylspray.

Ett sista alternativ är att såga av stolpen och sedan såga upp den på längden med ett löst sågblad. Enormt tidsödande redan med en aluminiumstolpe upptäckte jag.

Få loss sadelstolpe...
Började precis med 5-56 och tänkte köra några vändor för att se om de hjälper..

Om man värmer hela paketet finns inte risk för att man förstör lacken på ramen då?

Få loss sadelstolpe...
Ackelman skrev:
-------------------------------------------------------
> Började precis med 5-56 och tänkte köra några
> vändor för att se om de hjälper..
>
> Om man värmer hela paketet finns inte risk för
> att man förstör lacken på ramen då?

Beror helt på hur mycket du värmer. Värmer du direkt på lacken ökar risken. Värmer du på stolpen så att ramen värms inifrån är risken mindre eftersom hela röret måste nå för hög temperatur innan lacken skadas.

Få loss sadelstolpe...
Råkade ut för samma sak för några veckor sedan, det framgångsrika receptet blev:
5-56 i och utanpå röret under några timmar.
Värmde med varmluftpistol utanpå sadelröret så mycket jag vågade för lackens skull samtidigt som jag blåste tryckluft genom stolpen för att få så hög temperaturskillnad som möjligt.
Ställde vevhylsan på klossar och knackade på stolpen med stor slägga tills den släppte.

Gick några försök innan dess men det gick...

Få loss sadelstolpe...
+1 på WD40/5-56 etc och en dos tålamod med det, applicera och låta dra in i minst ett dygn. Gärna i kombination med värme/kyla som föreslagits ovan. Men, det kommer ett ögonblick när tålamodet tryter och storsläggan känns motiverad.
När du väl tar beslutet att offra sadelstolpen (sätter stora rörtången i den tex) så vill jag slå ett slag för den universella glidhammaren, exv http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Glidhammare-2000016770/

Antagligen enklast att borra lämpligt hål rakt igenom stolpen och köra igenom en bult som man sedan krokar glidhammaren i, eller så går det att haka i direkt i sadelfästet...
Inga skruvstäd eller bändkrafter i ramen behövs.

/Morgan

Senast ändrad:
Få loss sadelstolpe...
***Ett sista alternativ är att såga av stolpen och sedan såga upp den på längden med ett löst sågblad. Enormt tidsödande redan med en aluminiumstolpe upptäckte jag.***

Det finns en slags handtag att köpa som man spänner fast på bladet, då får man lite bättre kraft och sparar fingrarna, jag använde ett sådant till en envis stolpe, visst tog det tid, men det gick!

Mvh Ulf S.

Få loss sadelstolpe...
Tack för alla tipsen gott folk!

Ska testa mig fram lite med 5-56 och eventuellt försöka få tag på nå liknande wurth produkter som Zliper pratade om.

Hoppas man får loss skiten snart!

Få loss sadelstolpe...
Efter mycket slit o släng så sitter stolpen fortfarande kvar...
Ser att jag skrev i första inlägget att det var en stålstolpe men är ju en alustolpe..

Troligen har det skett ngn form av reaktion mellan ramen och stolpen. Sitter fast som fan gör den iaf.
Har testat 5-56 i en veckas tid gick sedan över till att försöka med rörtång och lyckades med två personerskraft få stolpen att gå runt, men den kommer inte uppåt.
Försökte oss på att använda spännband mellan två träd också men hände ingenting, var dessutom svårt att få fast spännbandet i stolpen på något bra sätt..

Förstår inte hur fan de kan sitta fast så förbannat! =/

Få loss sadelstolpe...
Det kan inte vara så att du har en stolpe med långt instick som du lyckats dra fast med framväxelns klämma eller flaskställets skruvar?

Få loss sadelstolpe...
Borra ett hål igenom och slå loss den med en glidgammare. Hålet används för att fästa glidhammaren i stolpen. Vrid samtidigt med en stor rörtång.
Det kommer funka.

Tillbaka
Topp