Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Först och främst, vem fan har med sig totalt 10
> plastpåsar?!
Inte jag i alla fall. Men jag erkänner att det var otydligt formulerat. Slangarna har en egen påse var, och resten ligger i samma påse. Totalt fem alltså. Påsarna skyddar mot smuts och fukt, och håller sakerna på plats, med enbart en försumbar vikt och volym.
> För det andra,
> presta/schrader-adapter när man har med sig egen
> pump?!
Jag har varit med om att pumpen strulat (men funkat fint både före och efter), så det är en liten och lättviktig extra säkerhet.
> Totalt 3-4 par vinylhandskar, är det så
> hemskt att få lite olja på cykelhandskarna? Det
> går ju faktiskt bort i tvätten, och är man
> rädd om styrlindan så mekar man utan
> cykelhandskar och stoppar de skitiga fingrarna i
> cykelhandskarna.
Men jösses...? Vissa inlägg lämnar en verkligen med hakan i golvet...
1. Nej, det går inte bort i tvätten. Och mina svarta cykelhandskar är jag inte orolig för, utan mina övriga cykelplagg, som t ex mina cykeltröjor.
2. Åtminstone närmare halva året cyklar jag med kortfingrade handskar. Blir jag smutsig när jag mekar, så blir jag det framför allt på fingrarna, och mest på fingertopparna. Hur ska då mina kortfingrade cykelhandskar hjälpa?
> Plånbok, WTF?! Ta ut ett
> kreditkort/ID-kort samt ett par sedlar och lämna
> resterande 0,4kvm död ko hemma.
Varför? Mycket bättre att ha allt samlat. Men när jag springer gör jag så. Där hoppar det så mycket upp och ner att jag vill minimera den "lösa" vikten. På cykel gör det ingen märkbar skillnad. Troligtvis inte heller mätbar.
> Slang men inga
> lagningslappar? Allt detta nerpackat och blir
> ändå ståendes om oturen skulle vara framme två
> gånger på samma tur?
Jag har försökt laga slangar några gånger, men aldrig fått till det. Det blir veck, fäster dåligt och är jävligt meckigt. Får man en punktering per år, eller knappt det, så känns det inte så angeläget om jag redan har med två slangar.
> Ingen insexnyckel? Sist jag
> vurpade var jag iaf glad att jag hade nyckel för
> att vrida tillbaka höger växelreglage och sätta
> styrstammen rakt igen...
Jo, jag glömde skriva det. En 2.5 mm till pedalklossar, en 4 mm och en 5 mm. I höger ficka.
Men såna saker gör jag utan att skruva. Bara drar hårt i styret och bankar på reglaget. Om de vred sig så går de att vrida tillbaks.