Få med alla prylar på racer

Jag packar aldrig om sadelväskan, det enda som skiljer mellan olika långa turer, var man cyklar, osv är mängden medhavd energi och mängden medhavda extra kläder.

Nu talar jag förstås inte om 1v cykelsemester i främmande land :)

Nturligtvis har man en sadelväska.
Vill man vara stilipetig så är det bättre med en lite diskret väska, än en "påse" som hänger och dinglar och skramlar, men det är ju upp till var och en.

Den sitter alltid på klar cykeln.
Jag behöver aldrig plock i grejorna i ryggfickorna utan allt är klart för start.

I väskan finns "förstaförband" för cykeln.

Ex slang, däcksjärn, multiverktyg, lagninglappar och ett par engångshandskar.
Sen sitter det en pump på flaskfästet.

Varje cykel har sin sadelväska och sina prylar.

Eftersom jag inte är finväderscyklist så har jag alltid slangarna i plstpåsar.
Eftersom gruset från bakdäcket letar sig in överallt, ända in i minsta skrymsle.
Och det minsta sandkorn mellan slang och däck ofelbart leder till ny punka.

Och inte är det många dagar på året av de jag cyklar som jag har bara tröja, utan det är väst jacka, regnjacka utanpå och det blir alltid krångligt med ryggficksproblematiken.

Faema skrev:
-------------------------------------------------------
> Stilpolisen säger att sadelväska får man alltid
> ha, utom på tävling. Gäller även ramklämd
> pump.
> Salve

Vad har du fått det ifrån?
Du har tydligen ingen aning om vad du pratar om. Rammonterad pump och cykelväska, mycket ska man läsa innan ögonen ramlar ur huvudet.

Han menade väl nu inte signaturen "Stilpolisen".
Du var lite snabb och stingslig. Men ta inte år dej, vi visste inte ens att du fanns här.

Här på ¨Happy" är stilpolisen ett utryck för ett visst slags image, som vi som cyklar tycker är skoj, rolig att driva med eller viktig att följa.

Som till exempel att man inte får ha vita strumpor till barends,

Stilpolisen skrev:
> Faema skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stilpolisen säger att sadelväska får man
> alltid
> > ha, utom på tävling. Gäller även ramklämd
> > pump.
> > Salve
>
> Vad har du fått det ifrån?
> Du har tydligen ingen aning om vad du pratar om.
> Rammonterad pump och cykelväska, mycket ska man
> läsa innan ögonen ramlar ur huvudet.

Senast ändrad:
När jag kom hem från dagens runda hade jag i;

vänster: 2x50cl kall Heineken
Mitten: Pump, Plastpåse med mobil, kreditkort, kontanter. Litet fodral med slang, däckjärn, mulitverktyg
Höger: 2 koffeingel, 1 snickers, 2 Gorbys orginal

Man får med sig mer än de flesta tror i ryggfickorna.

Niko/Frost skrev:
> Först och främst, vem fan har med sig totalt 10
> plastpåsar?!

Inte jag i alla fall. Men jag erkänner att det var otydligt formulerat. Slangarna har en egen påse var, och resten ligger i samma påse. Totalt fem alltså. Påsarna skyddar mot smuts och fukt, och håller sakerna på plats, med enbart en försumbar vikt och volym.

> För det andra,
> presta/schrader-adapter när man har med sig egen
> pump?!

Jag har varit med om att pumpen strulat (men funkat fint både före och efter), så det är en liten och lättviktig extra säkerhet.

> Totalt 3-4 par vinylhandskar, är det så
> hemskt att få lite olja på cykelhandskarna? Det
> går ju faktiskt bort i tvätten, och är man
> rädd om styrlindan så mekar man utan
> cykelhandskar och stoppar de skitiga fingrarna i
> cykelhandskarna.

Men jösses...? Vissa inlägg lämnar en verkligen med hakan i golvet...

1. Nej, det går inte bort i tvätten. Och mina svarta cykelhandskar är jag inte orolig för, utan mina övriga cykelplagg, som t ex mina cykeltröjor.
2. Åtminstone närmare halva året cyklar jag med kortfingrade handskar. Blir jag smutsig när jag mekar, så blir jag det framför allt på fingrarna, och mest på fingertopparna. Hur ska då mina kortfingrade cykelhandskar hjälpa?

> Plånbok, WTF?! Ta ut ett
> kreditkort/ID-kort samt ett par sedlar och lämna
> resterande 0,4kvm död ko hemma.

Varför? Mycket bättre att ha allt samlat. Men när jag springer gör jag så. Där hoppar det så mycket upp och ner att jag vill minimera den "lösa" vikten. På cykel gör det ingen märkbar skillnad. Troligtvis inte heller mätbar.

> Slang men inga
> lagningslappar? Allt detta nerpackat och blir
> ändå ståendes om oturen skulle vara framme två
> gånger på samma tur?

Jag har försökt laga slangar några gånger, men aldrig fått till det. Det blir veck, fäster dåligt och är jävligt meckigt. Får man en punktering per år, eller knappt det, så känns det inte så angeläget om jag redan har med två slangar.

> Ingen insexnyckel? Sist jag
> vurpade var jag iaf glad att jag hade nyckel för
> att vrida tillbaka höger växelreglage och sätta
> styrstammen rakt igen...

Jo, jag glömde skriva det. En 2.5 mm till pedalklossar, en 4 mm och en 5 mm. I höger ficka.

Men såna saker gör jag utan att skruva. Bara drar hårt i styret och bankar på reglaget. Om de vred sig så går de att vrida tillbaks.

Jag brukar låta fickans konstruktion hålla reda på sakerna i fickan. Om det nu inte är hål i fickan.
Fattas det inte momentnyckel, patientbricka och vita arkivet för att turen skall vara säkerställd?

Hehe, beror väl iofs på vad man har för prylar, jag drar ogärna reglaget med väldigt mycket våld på ett fiberstyre eller styrstammen dito på ett fiberstyrrör ;) ...illa nog att det rört sig med våld en gång.

Har man en opålitlig pump är det väl läge att uppgradera. Extra slang för att man inte kan laga slang är det väl läge att öva? Jag tror du skulle kunna lätta din totala packning bortåt 200-250gr och minska volymen (exkl.kläder) till mindre än hälften utan att påverka "överlevnadsfaktorn".

Vad gäller handskar så är mina helvita till modellen och jag har mekat kedja ofta i dom, de blir perfekt rena i vanlig 40 grader maskintvätt utan förbehandling. Detsamma gäller mina vita och ljusa cykeltröjor.

Fast hur ofta mekar ni när ni är ute (och då syftar jag först och främst på kedjan)? Har aldrig varit med om ett kedjehaveri när jag har varit ute och cyklat lvg (vilket är vad denna tråd syftar på). Jag har på sin höjd bytt slang några gånger samt dragit åt någon bult som har suttit löst. Och om det blir så oljigt att alla kläder blir förstörda när ni fixar kedjan så kanske ni har alldeles för mycket (tjockflytande) olja på kedjan. Men jag kan kanske förstå att kläderna kan bli förstörda när man meckar, och inte när man cyklar hem. Och då borde det kanske vara styrlindan som blir förstörd (och inte kläderna - och en styrlinda kan man ju köpa för mindre än en hundring...). Som sagt, kläderna kan jag tycka borde klara sig (om man nu tar av sig handskarna innan man lagar cykeln).

Ett par vinylhandskar är mycket billigare än en styrlinda. Har man som jag en vit styrlinda så lär man sig efter första mekstoppet varför det är bra med ett par vinylhandskar. Mina cykelhandskar är oftast av den fingerlösa modellen varpå det inte hjälper att ta på sig cykelhandskarna när man skitat ner sig.

Jag tycker det är lite intressant att många i tråden påpekar att man får plats med allt i tröjan, men jag tycker inte det har getts några direkt skäl till varför detta skulle vara bättre än en sadelväska. "Stil" kan ju inte vara ett giltigt skäl till att riskera att glömma grejer, obekvämt, skaderisk om man vurpar m m.

Jag får svarta fingrar av att sätta på/ta av bakhjulet vid punka, men jag är inte heller särskilt mån om att försöka hålla mig ren utan gör det hellre så snabbt som möjligt. På MTB händer det att frugans kedja hoppar av, skulle behöva kedjestyrare där, så då blir det skitigt av att lyfta på den igen.

Har jag vit/ljus styrlinda mekar jag utan handskar och annars med :)

Vad gäller fingerlösa handskar så ser jag inget skäl att sätta fingertopparna på kedjan/bakväxeln vid mek med bakhjul eller lyfta tillbaka tappad kedja, allt det kan man göra med de delar av händerna som täcks av handskarna. Man kan ju även cykla hem med handskarna i ryggfickan/byxlinningen om man skitat ner dom men vill skona styrlindan.

Men jag håller med, det är inte så ofta att det förefaller nödvändigt eller överhuvudtaget lämpligt att ta med sig en halv låda latexhandskar ;)

Senast ändrad:
Är det inte som så att när man lagar slang så behöver det lite tid på sig att bli bra. Varför man inte cyklar på en nylagad slang utan alltid byter slang, tar hem den slangen som punkat och lagar den hemma varpå man sedan använder den som reservslang nästa gång man åker?

Jag brukar klämma parktool förlimmade lappar ungefär en minut mellan tumme/pekfinger, alltid kommit hem på det men ibland har det släppt 2-3 dagar senare om cykeln fått stå. Men jag är snobbig så jag cyklar aldrig flera gånger på lagad slang utan byter till ny när jag kommer hem. Lagade slangar får ibland leva kvar på reservcyklar.

Niko/Frost skrev:
> Hehe, beror väl iofs på vad man har för prylar,
> jag drar ogärna reglaget med väldigt mycket
> våld på ett fiberstyre eller styrstammen dito
> på ett fiberstyrrör ;) ...illa nog att det rört
> sig med våld en gång.

Höll det för vurpan och rörelsen den gången lär det hålla för varsam men bestämd vridning för hand. I alla fall gott nog för att ta sig hem i begränsad fart i värsta fall.

> Extra slang för att man inte kan laga
> slang är det väl läge att öva?

Men jag skrev ju att jag har testat. Det blir inte bra, och därför är det meningslöst att försöka. Ren idioti att stå och kleta med lim och försöka få hålla en sladdrig liten jävla gummiflärp på plats på en ännu sladdrigare slang tills det torkat. För att sen höra det pysa så fort man trycker i luft och göra om proceduren igen. Byta slang är så mycket smidigare. Hade jag, som vissa här, drabbats av punka ofta, så kanske jag hade varit tvungen att stå ut med idiotin, men inte med <1 punka per år.

> Vad gäller handskar så är mina helvita till
> modellen och jag har mekat kedja ofta i dom, de
> blir perfekt rena i vanlig 40 grader maskintvätt
> utan förbehandling. Detsamma gäller mina vita
> och ljusa cykeltröjor.

Skitsnack!

Slangar lagas aldrig, de kastas!
Punka får man tre ggr per år, topps.

Två slangar, däckjärn och CO2pump med två patroner är alltid med på turerna.

Sen tillkommer energi, lösa ärmar, ev jacka, ev pengar. Mobil. Allt beroende på typ av tur och väder.

Haha, just det ja. Däckavtagare har jag med också. Det funkar inte annars. Trepack blåa från Park Tool. De bästa jag hittat, och jag har avverkat en hel del!

Good lord! Alla tre däckjärnen med?! Räcker väl med en...

Nej, helt sant om vita handskarna. De åker med kallingar, t-shirts å annat i vanliga tvätten å kommer ut prickfritt vita varje gång. Gäller både när jag kört torr eller våt kedjeolja. Gäller även andra delvis vita handskar jag haft tidigare.

Vad gäller lagningslappar så finns det både bra och dåliga sådana, tips är att pröva parktools självhäftande, då får du med dig motsvarande 5 nya slangar för under 4 gram (inkl. Förvaringsask, sandpapper och komplett insgruktionsbok!) ...Plus att det är fan svårt att misslyckas med dom...

Tille skrev:
> Det spelar ingen roll var, med vilka och hur långt man cyklar. Alltid samma saker?

Nej, inte för min del. Jag situationsanpassar min cykel och det jag har med på turen. Kortare rundor <10 mil så är det inte mycket jag har med och vid lite längre eller på lopp så som VR lite mer prylar.

Själv har jag fått en dubbelpunka mitt uppe på höjdenen som är mellan Munkfors och väg 240, Sunnemovägen. Jag fick gå typ 6 km barfota på nylagt oljegrus, ner till Munkfors. Väl i Munkfos fick jag tag i en kille på moppe som åkte och köpte en ny slang till mig. Han fick 100:- och körde iväg. Och visst kom han tillbaka med en ny slang. Han fick naturligtvis behålla växeln.

Men helt kul var det inte att ta på sig cykelskorna, med blåsor stora som femkronor, som jag fick när jag gick ner från höjden, och sedan cykla lite drygt 7 mil hem. Vad är det dom bruka säga. "Det som inte dödar, det härdar" Och mina fötter är härdade nu, tro mig ;/)
Och sedan dess dubbel upp med slangar.

Senast ändrad:
Nja, mindre än två klarar inte jag att få av ett räserdäck med. I alla fall inte på de kombinationer av däck och fälgar som jag använder. En för att lirka upp kanten först, som jag sen låser mot en eker. Sen nästa för att lirka vidare ett tag tills jag fått av kanske 1/3 av kanttråden. Därefter går det att dra med en. Och en i reserv på det. Så blir det tre.

Jag har faktiskt testat Park Tools självhäftande små "frimärken". Jag kallar dem hellre självlossnande. Inte mycket till greppförmåga hos dem.

Jag vet inte vad du tvättar i, men alla oljefläckar jag nånsin fått på mina kläder sitter kvar, i mer eller mindre oförändrat skick, som de var när de hamnade där. Trots åtskilliga tvättar och i vissa fall fläckbehandlingar.

Pebben skrev:
> Jag situationsanpassar min
> cykel och det jag har med på turen.;/)
> Och sedan dess dubbel upp med slangar.

Jag struntar faktiskt i allt utom det jag har i mittenfickan (dvs mobil, nyckel och plånbok) om jag ska köra backintervaller på Ramberget. Det är bara knappt två kilometer bort, så skulle det hända nåt där så är det inte så märkvärdigt att promenera hem.

Jag tvättar i regel med Via eller Ariel, inte ens specifikt för vittvätt.

Du kan lyfta kanten med ett däckjärn, hålla fast den kanten med en stadig hand, dra ut däckjärnet och lyfta kanten igen 7-8cm bredvid där du håller kvar den redan lyfta kanten med den andra handen. Och så vidare. Har funkat på alla däck/fälgombinationer (edit: med undantag för några downhilldäck/fälgar) jag haft de senaste 10 åren, även funkat med resterna av ett avbrutet däckjärn.

Förutsättningen är förstås att du petar in däcket i mitten av fälgen hela vägen.

Senast ändrad:
Niko/Frost skrev:
> Jag tvättar i regel med Via eller Ariel, inte ens
> specifikt för vittvätt.

Ok, kanske är dundermedel i dem. Jag måste ha oparfymerat. Tveksamt om det påverkar tvätteffekt, men allt är väl möjligt... ;)

> Du kan lyfta kanten med ett däckjärn, hålla
> fast den kanten med en stadig hand, dra ut
> däckjärnet och lyfta kanten igen 7-8cm bredvid
> där du håller kvar den redan lyfta kanten med
> den andra handen. Och så vidare. Har funkat på
> alla däck/fälgombinationer (edit: med undantag
> för några downhilldäck/fälgar) jag haft de
> senaste 10 åren, även funkat med resterna av ett
> avbrutet däckjärn.

Nej, det har jag varken fingrar eller handkraft nog att göra.

Det är rätt fascinerande hur mycket tid och energi du lägger på vad jag har med mig i fickorna på mina cykelturer. Som om jag inte själv skulle kunna arbeta fram en uppsättning som funkar bäst för mina behov. Vad DU behöver och vad JAG behöver behöver inte vara samma, och är det uppenbarligen inte heller.

För en del räcker det nog med telefon och en bilburen partner med mycket fritid och tålamod. Jag som inte har nån som kan hämta mig väljer att ha med mig lite mer saker för att slippa bli stående. Taxi är en nödlösning, men en extremt dyr sådan. En lösning jag kommer att ta till i absolut sista hand. Jag går tveklöst hellre en dryg mil hem än att ta taxi.

Senast ändrad:
Nu har jag ju ingen räser, men väl en CX.. allt i ryggfickorna.

Vänster ryggficka:
-slang
-pump

Mittersta ryggfickan (i en tygpåse):
-mobtfn i plastpåse
-nycklar
-miniverktyg inkl kedjebrytare
-vxlöra
-kedjelås

Höger ryggficka:
-vattenflaska

Jag brukar inte vara ute längre än 3-4 h så jag brukar inte ta med ngn mat (nu längre, förr kunde jag smyga ner en hamburgare ibland ;).

Jag är bara förundrad över folk som tar med sig hela verktygsväskan, fiskespöet, golvpumpen och tre örngott för att cykla 4 timmar. Och särskilt folk som gör det varje gång, och sen dessutom tutar ner allt i en ficka på tröjan...

Jag menar, målsättningen att effektivisera det man gör, är väl ganska universiell för de flesta cyklister? Inget arbete i onödan och så mycket lön som möjligt för sin möda...

Som att ha med sig två extra slangar (200 gram är rätt väsentligt!) istället för att ens försöka lära sig laga... Det är smått otroligt? Och att ha med sig fyra par latexhandskar, hur du än vrider på det ska du inte behöva använda mer än en handske per tillfälle så det är att räkna med 8 missöden på en cykeltur? Stort WTF i min bok...

Man har inte med sig megafon när ringklockan är uppfunnen, så du får ursäkta om jag blir nyfiken när någon kommer med både megafon och extra batterier till den... Just in case!

Niko/Frost skrev:
> Jag tvättar i regel med Via eller Ariel, inte ens
> specifikt för vittvätt.
>
> Du kan lyfta kanten med ett däckjärn, hålla
> fast den kanten med en stadig hand, dra ut
> däckjärnet och lyfta kanten igen 7-8cm bredvid
> där du håller kvar den redan lyfta kanten med
> den andra handen. Och så vidare. Har funkat på
> alla däck/fälgombinationer (edit: med undantag
> för några downhilldäck/fälgar) jag haft de
> senaste 10 åren, även funkat med resterna av ett
> avbrutet däckjärn.

Testa det med gamla Campahjul och Vittoriadäck och rapportera här. Jag tömmer Coop Forum i Vällingby på chipspåsar så länge.

Ta inte detta på fel sätt, men din föreställningsförmåga ter sig extremt begränsad när man läser det du skriver här och i andra inlägg i tråden.

Niko/Frost skrev:
> Jag menar, målsättningen att effektivisera det
> man gör, är väl ganska universiell för de
> flesta cyklister? Inget arbete i onödan och så
> mycket lön som möjligt för sin möda...

Och jag hävdar att skillnaden, förutom vid specialgrenar som backtempo, är försumbar, på gränsen till omätbar. Ska man dra ditt resonemang till sin spets kan man ju strunta i massa saker. Varför inte stå när man cyklar. Då kan man spara in på sadel, sadelstolpe och cykelbyxor! På köpet slipper man en öm ändalykt. Jäklar vad effektivt!

> Som att ha med sig två extra slangar (200 gram
> är rätt väsentligt!) istället för att ens
> försöka lära sig laga... Det är smått
> otroligt? Och att ha med sig fyra par
> latexhandskar, hur du än vrider på det ska du
> inte behöva använda mer än en handske per
> tillfälle så det är att räkna med 8 missöden
> på en cykeltur? Stort WTF i min bok...

Slangarna jag använder väger ca 70 g styck. Jag har redan förklarat för dig att jag testat att laga, inte varit nöjd med hur tidskrävande och besvärlig proceduren är, särskilt med tanke på hur osäkert resultatet blir. Det står dig fritt att laga med små klisterflärpar. Jag befattar mig inte med såna idiotier.

Jag har två händer, och därmed behöver jag två handskar per tillfälle. Att du kan göra allt med en hand är imponerande, men du får nog räkna med att de flesta andra inte är cirkuskonstnärer, utan behöver använda båda händerna, i alla fall om man ska få nåt gjort i rimlig tid. Handskarna är dessutom rätt klena, så de går hål på lätt om man kommer när nåt vasst (t ex en ekernippel, en tand på kassetten och liknande). Då är det bra med ett extra par. De väger bara några gram styck, och tar minimalt med plats, så det är inget problem annat än i din tankevärld.

Vet inte i vilket mekmoment man måste vidröra kassett och/eller kedja med båda händerna samtidigt. Och om resten av din cykel är så smutsig att det krävs handskar för att vidröra den föreslår jag att du tvättar cykeln ;)

Självklart gör det ingen mätbar skillnad att tömma fickorna, men det tillför liksom ingenting att släpa en massa överflöd heller.

Och att du försökt, misslyckats och gett upp, det är inte samma som att försöka lära sig något. Man kan ju faktiskt öva i sin stilla ro hemma på en överbliven slang, bli bättre och slippa släpa på något som motsvarar att ha en extra löparsko i ryggfickan...

Niko/Frost skrev:
> Vet inte i vilket mekmoment man måste vidröra
> kassett och/eller kedja med båda händerna
> samtidigt. Och om resten av din cykel är så
> smutsig att det krävs handskar för att vidröra
> den föreslår jag att du tvättar cykeln ;)

Se min inledande kommentar i mitt förra inlägg...

> Självklart gör det ingen mätbar skillnad att
> tömma fickorna, men det tillför liksom ingenting
> att släpa en massa överflöd heller.

Överflöd i din värld. Precis lagom i min verklighet.

> Och att du försökt, misslyckats och gett upp,
> det är inte samma som att försöka lära sig
> något. Man kan ju faktiskt öva i sin stilla ro
> hemma på en överbliven slang, bli bättre och
> slippa släpa på något som motsvarar att ha en
> extra löparsko i ryggfickan...

Men VARFÖR? Varför ska jag ha med en extra sak (du menar väl inte att man ska ha med lagningsflärparna i stället för två slangar)? Hur gör du om slangen går av vid ventilen? Där lär du inte få fast en lagningslapp vilka cirkuskonster du än försöker dig på.

Personligen chansar jag utan slang, men det är en kalkylerad risk. Men två slangar? Risken att drabbas av två slangrelaterade olyckor på samma tur som inte kan lösas med lagningslappar, den är nog mindre än risken att drabbas av rambrott. Och till lagningslapparnas fördel så är den risken nog mindre än att drabbas av fler än två punkor - vad gör du den dagen? ;)

Vad gäller kalkylerade risker så har jag haft betydligt fler ekerbrott än slangar som inte kunnat lagas, typ 5-1 i den statistiken...

Och jag har aldrig haft ekerbrott och får ytterst sällan punka. Förstår du nu att vi har olika behov, och därför olika "last"?

Dessutom har jag varit med på flera rundor där folk dubbelpunkat. Rambrott, däremot, har jag inte varit med om att nån råkat ut för, så där är nog din gissning fel ute.

Senast ändrad:
Du menar dubbelpunka som av tekniska skäl inte kan lösas med lagningslapp? Annars stöder du bara min teori att efter en dubbelpunka är man uta på hal is om 2 slangar är allt man har. ;) Med lagningslappar kan du ta mer än trettio punkor för 10 gram extra vikt i fickan ;)

Och sen ger du som skäl att du släpar 2 slangar när andra i regel har högst 1, för att du får punka så oerhört sällan?! Logiken i det argumentet förstod jag inte fullt ut...

Haha, nog om det - du ät på defensiven och då hjälper inga tips hur du skulle kunna släpa nästan ett halvkilo mindre på varje tur.

Nu är det läggdags här, tack o hej!

Senast ändrad:
Ja jösses, du är helt otrolig. En gång till: dina behov och mina behov är inte identiska. De prylar vi har med oss skiljer sig därför åt. Är det verkligen så svårt för dig att begripa?

Kan man inte ha en extra cykel på ryggen eller i sadelväskan. Så löses ju alla problem med laglappar och extraslangar. ;-)

Bara att byta direkt till den andra. Otur bara om man måste byta två gånger. :-D

Det beror ju egentligen på hur och var man cyklar men jag har alltid samma kit med i en sadelväska, trots att det inte är korrekt. Den rymmer 2x slang, pump, däcksjärn, kedjelås, multiverktyg och en vindjacka.

Vid längre turer(längre än 10mil) används vänster- och högerfickan.

Vänsterficka:
Ätbara grejer

Mittenfickan:
Mobil +Pengar +kort i vattentät påse
Armvärmare om vädret är sånt

Högerfickan:
Ätbara grejer, mest swe gel
ev. kamera

erik h skrev:
> Ekerspänningsmätare och brotsch ska med.

glöm inte rörkapen.

Rock skrev:
> det är bara 4 mil från dig och runt på
> färingsö va?

9. :)

Niko/Frost skrev:
> Helvete vad mycket grejer ni har med er,
> personligen lämnar jag telefonen hemma med tre
> argument.
>
> 1: Den är tung.
> 2: Folk klarade sig fint innan mobilen blev var
> mans ägodel.
> 2: PÅ CYKELN ÄR JAG LEDIG.
>
> Sen vad gäller övriga grejer, multiverktyg med
> endast 3mm, 4mm, 5mm insexnycklar. Behöver man
> mer än så på en racer så kan man gott se över
> och byta några bultar och i gengäld lämna andra
> verktyg hemma, typ
> torx/stjärnmejsel/plattmejsel/8mm/10mm och spara
> 70 gram på kuppen.
>
> Extra slang har jag inte med mig, och trots
> otaliga punkor aldrig behövt. Jag har ett
> däckjärn, 5 självhäftande lagningslappar, 2
> kolsyrepatroner och en kolsyrepump.
>
> Och sist en väldigt minimalistisk kedjebrytare.
>
> Allt det här kan jag lätt och ledigt hålla i en
> hand, och det går ner i en 2,5dl stor sadelväska
> med riktigt gott om plats kvar för
> pengar/hemmanycklar och med lite våld en halv
> energikaka...
>
>
> Jag menar om vi jämförelsevis tittar på
> Geologens lista (redigerade bort kläder ur
> listan)
>
> Vänster:
> - slang
> - pump
> - vinylhandskar (2 par)
> - allt inlindat i tunna plastpåsar
>
> Mitten:
> - mobil
> - plånbok
> - lägenhetsnyckel (instoppad i plånboken)
> - allt invirat i en tjock plastpåse (just nu en
> apotekspåse)
>
> Höger:
> - slang
> - kedjelås (SRAM Powerlink)
> - kedjebrytare (Park Tool CT-5)
> - adapter - bilventil till räserventil
> - vinylhandskar (1-2 par)
> - allt inlindat i tunna plastpåsar
>
> Först och främst, vem fan har med sig totalt 10
> plastpåsar?! För det andra,
> presta/schrader-adapter när man har med sig egen
> pump?! Totalt 3-4 par vinylhandskar, är det så
> hemskt att få lite olja på cykelhandskarna? Det
> går ju faktiskt bort i tvätten, och är man
> rädd om styrlindan så mekar man utan
> cykelhandskar och stoppar de skitiga fingrarna i
> cykelhandskarna. Tvättmaskinen gör rent dom
> även invändigt. Plånbok, WTF?! Ta ut ett
> kreditkort/ID-kort samt ett par sedlar och lämna
> resterande 0,4kvm död ko hemma. Slang men inga
> lagningslappar? Allt detta nerpackat och blir
> ändå ståendes om oturen skulle vara framme två
> gånger på samma tur? Ingen insexnyckel? Sist jag
> vurpade var jag iaf glad att jag hade nyckel för
> att vrida tillbaka höger växelreglage och sätta
> styrstammen rakt igen...

+1 på allting....

Jag orkar inte berätta vad jag har med mig men det är mittemellan minimum och maximum av vad som beskrivits tidigare.

Har alltid två slangar. Dels för min egen säkerhet men också ifall jag skulle behöva hjälpa någon olycklig medcyklist. Inte säkert att det passar, men om det gör det så vill jag inte vara helt utan efteråt. Ser man nån som i förtvivlan leder sin cykel med dyra cykelskor på fötterna eller i handen så är det lätt att få ihop till dagens goda gärning genom att överlåta en slang.

När det gäller överkursprylar att ha med sig så har jag faktiskt med mig en ekernyckel. Har nödriktat ett bakhjul på en Shellmack. Gjorde jobbet med en abnormt stor skiftnyckel som jag lånade av personalen. Inte kul!

Tillbaka
Topp