Få sid gaffel mer plush..

pennan

Aktiv medlem
Hur kan man få sin sid select gaffel 120mm att blir mer följsam i början av slaget?
Minskar jag lufttrycket så drar ju dämparen ihop sig och jag får bara ut max 100mm slaglängd...

Jag antar att den är servad.
Generellt skulle jag säga lågt tryck och lite + på lsc.

Men vad menar du med att den säckar ihop? Har du så lågt tryck att den faller ihop utan belastning?
Med belastning ska den sagga ca 20%

ja, om jag tex kör40-50psi så har jag inte 120mm slaglängd obelastad.
+ på isc??

low speed compression.
40-50psi kör mina barn på från runt 4-50kg och det blir ändå 120mm obelastat.

Så nåt är nog fel på gaffel eller handhavande. Jag är ingen expert men det enda jag kan tänka mig är att negativa kammaren har övertryck men det borde vara rätt svårt att få till. EDIT. Å annars nåt handhavande fel eller kass gaffel

Sen vet jag inte om du väger runt 45 kg men annars ska du troligen har i mer tryck också. Vill man köra så lågt får man maxa rebound (minimera rutur dämpning) och använda lite LSC

Nu har jag aldrig kört en modern SID men jag tror att det är tanken att den inte ska vara plush I början för att minimera energiförlusten. Om man vill har en plush gaffel borde man köpa en trail gaffel.

Kanske hjälper det att lägga till en eller två tokens, och sänka trycket, för att får en mer progressiv fjädring.

Testa med 1 eller 2 tokens med det lägre trycket så får du en mer progressiv kurva på dämpningen.

Om den drar ihop sig när du släpper ut luft beror på att negativa kammaren fortfarande har ett högre tryck, jämna ut det genom att komprimera gaffeln 5-10 gånger. Hjälper inte det är porten mellan positiva/negativa kammaren igensatt av fett och då behövs en service av luftfjädringen.

Nu har jag aldrig kört en modern SID men jag tror att det är tanken att den inte ska vara plush I början för att minimera energiförlusten. Om man vill har en plush gaffel borde man köpa en trail gaffel.

Kanske hjälper det att lägga till en eller två tokens, och sänka trycket, för att får en mer progressiv fjädring.
ja men den säckar inte ihop på 40psi

LSC finns inte på SID. Rebound finns som enda reglage.
på 120mm SID select har vi låsning & LSC. Det är dock inte senaste modellen.

Har man inte LSC så är det himla smidigt. Bara att pumpa efter tabell och inte bekymra sig om om plush. Om tabellen säger 40psi så bör man nog maxa rebound. (fart inte dämpning)

Barn verkar gilla plush som fan så att man kan pumpa lite på gatan utanför. Då är det bra med lite LSC+ och extremt lågt tryck

Oavsett om man sänker eller höjer trycket så måste det utjämnas mellan positiv och negativ kammare. Några centimeter in i slaget finns en "dimpel" på insidan av innerbenet, som förbinder de båda kamrarna när kolven passerar. Det tar rätt många cykler innan det skett, och sen får man kolla trycket igen.

Händer det inget så är dimpeln full av fett eller annat mög, och då får man skruva isär (EFTER att ha tömt gaffeln på luft!) och göra rent.

PS. Detta gäller även bakdämpare med luftfjäder. DS.

Tillbaka
Topp