Få ut skruv som gått av pga trams.

CJ

Medlem
Finns det någon här som kan eller känner någon som kan detta? Samt har verktygen.

(kan = gjort det förut med framgång, väldigt hög sh för att lyckas).

skruven är ca 7-8mm diameter M8?

skicka PM

Mathias

Aktiv medlem
Söndergängad skalle, det kan funka med en bit silvertejp eller en gummisnodd rakt över hålet och sedan vanlig stjärnmejsel eller vad som ska användas. Eller banka in en torxmejsel. Om lite av huvudet sticker ut kan man försiktigt göra en skåra med en dremel och använda en vanlig plattmejsel. Eller två skåror och en stjärnskruvmejsel om skruven dessutom sitter hårt.

CJ

Medlem
Söndergängad skalle, det kan funka med en bit silvertejp eller en gummisnodd rakt över hålet och sedan vanlig stjärnmejsel eller vad som ska användas. Eller banka in en torxmejsel. Om lite av huvudet sticker ut kan man försiktigt göra en skåra med en dremel och använda en vanlig plattmejsel. Eller två skåror och en stjärnskruvmejsel om skruven dessutom sitter hårt.
Skruven är av.

CJ

Medlem
Vet du om det är straffad i botten på ett hål eller om den bara sitter i gängan?
Det är enkelt i 2a fallet, klart görbart i 1a också.
Sitter den tillgängligt?
Sitter bara i gängor. Straffad är överkurs😬

tillgängligt på det sättet att det skulle gå att borra rakt in i skruven.

däremot gått av jämns med ramen så ingen vinkelslip el tång kan användas.

CJ

Medlem
Finns möjlighet så leta fram en lämplig torxbits, borra ett hål som är snäppet mindre* än spetsen och slå in den i hålet. Sen på med en passande nyckel på bitsen och gänga ut aset.

Edit: *mindre som i inte full bredd av torxen.
Tanken har slagit mig. Saknar metallborr och borrmaskin. Hade jag haft lite verktyg hade provat. Hade den bara suttit löst hade jag bankat in nån spetsig bits och provat. Men sitter nog hårt (kopplat till själva skiten att den gick av).

Manurhin2

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig. Saknar metallborr och borrmaskin. Hade jag haft lite verktyg hade provat. Hade den bara suttit löst hade jag bankat in nån spetsig bits och provat. Men sitter nog hårt (kopplat till själva skiten att den gick av).
Sitter den i en coolfiberram eller är det metall runt?
Om coolfiber, gör som Torsten menar men ta det jäv...t försiktigt så att du inte får för mkt värme och spränger ev hylsa ur coolfibern, använd helt skarpt borr.
Kolla om du kan hitta mitten på skruven och dra ett körnslag, tänk på att gängan kan synas på delar av varvet så mitten kanske inte är där det först verkar.
Borra ett mindre hål först och prova med ex torx eller grispitt, om det inte går så borra lite större och prova osv. Grispitt funkar bärt om du har så mkt gods kvar att du inte spränger fast skruven i gängan.I sista läget kan du borra så stort hål du törs och plocka ur gängorna manuellt, förutsätter att du hittat mitten skapligt. Det blir då bara som en hylsa kvar och du kan "bryta" loss den, i värsta fall bit för bit.
Sannolikt kommer den lossna under tiden om den inte sitter fast i ett bottenhål.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ta en gammal kniv och försök få fäste med spetsen långt ut på brottytan. Knacka på kniven med en hammare. Med lite tur börjar den röra sig.

CJ

Medlem
Alltså satt skruvdjäveln i en gammal skottkärra hade jag redan provat knivar, hammar och what else.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det underlättar ju inte när man inte vet var den sitter och i vad. Ridgid har eller har haft en bra sats där man borrar ett hål och knackar ned en räfflad pinne. På pinnen trär man sen en hylsa som man kan vrida pinnen med och få ut skräpet. Annars kan sänkgnistning vara ett alternativ. Men då måste vara möjligt rent fysiskt och prylen värd insatsen ekonomiskt.

Senast ändrad:

mcperand

Aktiv medlem
Det kanske har framgått och jag bara missat det, men om det förväntas att någon ska plinga på dörren med verktyg i handen och erfarenheten av att använda dem underlättar det att veta var i landet det ska ske. Jag har prylarna och använt dem så pass att jag känner mig ganska säker på det, men jag vet inte om jag är så sugen på att åka upp till Luleå eller ner till Ystad och fixa det.

Scut

Aktiv medlem
Vare sig grispitt eller vänsterdriven borr fungerar om skiten har koroderat så pass mycket att skiten sitter fast. När allt är nytt och fräscht utan korrosion funkar det där ypperligt men det brukar finnas en anledning varför skruvar har dragits av..

Något som fungerar hyffsat bra är att bara borra bort skiten med en borr som är lite mindre än gängdjupet och försöka gänga om. Alternativt borra upp och sätta i insatsgänga eller överväga i fall man klarar sig genom att göra skruven genomgånde och köra mutter på andra sidan. Alternativt borra och gänga för mindre dimension i den avdragna skruven om hållfastheten inte spelar jättestor roll.

Att dränka skiten i korrosionlösare typ 5.56 eller WD40 ett dygn och ge skruven ett dornslag efterföljt av lite värme och avkylning brukar hjälpa.

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Det underlättar ju inte när man inte vet var den sitter och i vad.
+1
Metall, om den gått av jäms med ytan, min favoritmetod är att svetsa fast en mutter på stumpen. Värme, och en färsk greppyta brukar gå bra. Och om muttern släpper är det oändligt mycket lättare att gå över till borrning än om man dragit av en grispitt i hålet.

CJ

Medlem
Sparar bilder till tillverkarens mailbox måndag. Jag ser ärligt talat inte vad bilder kan tillföra MIG och viljan att hitta ngn som gör jobbet baserat på ovan svar.

Alla dessa förslag. Men ingen som vill tjäna stålars och fixa skiten.

Pengarna för varmluftspistol, 2000kr grispittar, svetsaggregat, borrmaskin med lågt varvtal etc är ju i potten. Minst😂😂😂 Samt svetsutbildning - blir mer än vad cykeln kostade. Pengar som jag nu lägger på att få en bok publicerad... Hur man får ut en skruv som gått av. Undertitel: Teoretiska betraktelser.

sdx

Aktiv medlem
Sparar bilder till tillverkarens mailbox måndag. Jag ser ärligt talat inte vad bilder kan tillföra MIG och viljan att hitta ngn som gör jobbet baserat på ovan svar.

Alla dessa förslag. Men ingen som vill tjäna stålars och fixa skiten.

Pengarna för varmluftspistol, 2000kr grispittar, svetsaggregat, borrmaskin med lågt varvtal etc är ju i potten. Minst😂😂😂 Samt svetsutbildning - blir mer än vad cykeln kostade. Pengar som jag nu lägger på att få en bok publicerad... Hur man får ut en skruv som gått av. Undertitel: Teoretiska betraktelser.
Varför skriver du överhuvud taget att du gjort det förut om du nu inte ens kan det.

CJ

Medlem
Nu är jag med varför inte gå till en verkstad och e dom ta ur skruven men då får dubetala här vill du troligen ha det gratis.
Kan inte du starta två separata trådar kring:
-varför inte gå till en verkstad (möjliga orsaker)
-här spekulerar vi om ersättning utgår

De som svarat på PM, bor i Sthlmtrakten och kan utföra uppdraget får såklart betalt.

sdx

Aktiv medlem
Kan inte du starta två separata trådar kring:
-varför inte gå till en verkstad (möjliga orsaker)
-här spekulerar vi om ersättning utgår

De som svarat på PM, bor i Sthlmtrakten och kan utföra uppdraget får såklart betalt.
Varför skulle jag starta 2 trådar om möjliga orsaker till din orsak är det inte bättre att skriva hjälp jag kan inte få ur en skruv.Du har inte ens visat ett foto på vad som skall ur. Utan en video påhandyman från gb.

CJ

Medlem
Varför skulle jag starta 2 trådar om möjliga orsaker till din orsak är det inte bättre att skriva hjälp jag kan inte få ur en skruv.Du har inte ens visat ett foto på vad som skall ur. Utan en video påhandyman från gb.
Ja ironin gick öht överhuvudtaget över huvud taget inte fram. Men dina spekulationer om att någon inte skulle få betalt är väl ändå bättre i en annan tråd?

TS är en förfrågan om hjälp. Går nog inte att misstaga sig på.

sdx

Aktiv medlem
Ja ironin gick öht överhuvudtaget över huvud taget inte fram. Men dina spekulationer om att någon inte skulle få betalt är väl ändå bättre i en annan tråd?

TS är en förfrågan om hjälp. Går nog inte att misstaga sig på.
Jag är inte lagd åt ironihålket och har aldrig förstått det heller men det är tydligen det nya.
Du vill ha en räkmacka gratis. Men verktyg kostar pengar. Varför inte testa Biltema har dom erfordliga verktygen.

Jay Jay

Aktiv medlem
Senast jag hade motsvarande problem var på en genomgående axel. Då kom jag åt att borra från baksidan och då roterade axeln med ut eftersom det blev rätt rotationsriktning när borren greppade i axeln. Eftersom vi inte får se någon bild är det svårt att avgöra om det fungerar för dig.

CJ

Medlem
Senast jag hade motsvarande problem var på en genomgående axel. Då kom jag åt att borra från baksidan och då roterade axeln med ut eftersom det blev rätt rotationsriktning när borren greppade i axeln. Eftersom vi inte får se någon bild är det svårt att avgöra om det fungerar för dig.
Finns bild i videon! Skruven är av jämns med ramen - videon ger att man måste angripa problemet på brottsytan framifrån. Kan du hjälpa till med praktiskt arbete?
Att avgöra vad som ”fungerar för dig” doesn’t really cut it.

Jay Jay

Aktiv medlem
Finns bild i videon! Kan du hjälpa till med praktiskt arbete?
Att avgöra vad som ”fungerar för dig” doesn’t really cut it.
Kollade videon nu. Är typ exakt så jag gjorde med skillnaden att jag borrade från baksidan eftersom jag inte hade någon vänstervriden borr. Då gissar jag att du redan testat detta och mitt tips faller platt.

CJ

Medlem
Kollade videon nu. Är typ exakt så jag gjorde med skillnaden att jag borrade från baksidan eftersom jag inte hade någon vänstervriden borr. Då gissar jag att du redan testat detta och mitt tips faller platt.
Det är ett skitläge. Går bara att komma åt framifrån.

CJ

Medlem
Teorin:
1. Borra upp ett hål.
2. Få in ngt verktyg/don som fäster an i hålet.
3. Skruva ur den trasiga skruven

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer