Skruven är av.Söndergängad skalle, det kan funka med en bit silvertejp eller en gummisnodd rakt över hålet och sedan vanlig stjärnmejsel eller vad som ska användas. Eller banka in en torxmejsel. Om lite av huvudet sticker ut kan man försiktigt göra en skåra med en dremel och använda en vanlig plattmejsel. Eller två skåror och en stjärnskruvmejsel om skruven dessutom sitter hårt.
Helst inte faktiskt.Googla "grispitt".
Nja uppdraget är att få ut skruven. Videon visar hur det ser ut pretty much. Skruven är av.Man blir ju intresserad varför just metoden i filmen måste användas, vad ska ut och från vart?
Har googlat. Massa metoder och verktyg dök upp. Söker alltså nån som kan göra jobbet med lämpliga verktyg, från videon eller från en proffsig verktygslåda.Googla "grispitt".
Vet du om det är straffad i botten på ett hål eller om den bara sitter i gängan?Skruven är av.
Sitter bara i gängor. Straffad är överkursVet du om det är straffad i botten på ett hål eller om den bara sitter i gängan?
Det är enkelt i 2a fallet, klart görbart i 1a också.
Sitter den tillgängligt?
Tanken har slagit mig. Saknar metallborr och borrmaskin. Hade jag haft lite verktyg hade provat. Hade den bara suttit löst hade jag bankat in nån spetsig bits och provat. Men sitter nog hårt (kopplat till själva skiten att den gick av).Finns möjlighet så leta fram en lämplig torxbits, borra ett hål som är snäppet mindre* än spetsen och slå in den i hålet. Sen på med en passande nyckel på bitsen och gänga ut aset.
Edit: *mindre som i inte full bredd av torxen.
Sitter den i en coolfiberram eller är det metall runt?Tanken har slagit mig. Saknar metallborr och borrmaskin. Hade jag haft lite verktyg hade provat. Hade den bara suttit löst hade jag bankat in nån spetsig bits och provat. Men sitter nog hårt (kopplat till själva skiten att den gick av).
Kan jag förstå, grispittar är jävulens påfund, använd hellre en kantig tapp som knackas in i ett borrat hål. Den modellen funkar mycket bättre än dom koniska grispittarna.Helst inte faktiskt.![]()
+1Det underlättar ju inte när man inte vet var den sitter och i vad.
Varför inte bara värma runt skruven och sen på med rostlösare och värma så röst lösare går ner i gängorna du har väl en varmluft pistol.Ja, vore super om du kan komma förbi och svetsa på en mutter![]()
Varför skriver du överhuvud taget att du gjort det förut om du nu inte ens kan det.Sparar bilder till tillverkarens mailbox måndag. Jag ser ärligt talat inte vad bilder kan tillföra MIG och viljan att hitta ngn som gör jobbet baserat på ovan svar.
Alla dessa förslag. Men ingen som vill tjäna stålars och fixa skiten.
Pengarna för varmluftspistol, 2000kr grispittar, svetsaggregat, borrmaskin med lågt varvtal etc är ju i potten. MinstSamt svetsutbildning - blir mer än vad cykeln kostade. Pengar som jag nu lägger på att få en bok publicerad... Hur man får ut en skruv som gått av. Undertitel: Teoretiska betraktelser.
Nej det har han inte. Står tydligen föredragen kommunikationsmetod och uppdragsbeskrivning i trådstart. Stockholm!Har han sagt var han bor någonstans än?
Vad avser du? Gjort vad?Varför skriver du överhuvud taget att du gjort det förut om du nu inte ens kan det.
Nu är jag med varför inte gå till en verkstad och e dom ta ur skruven men då får dubetala här vill du troligen ha det gratis.Vad avser du? Gjort vad?
Kan inte du starta två separata trådar kring:Nu är jag med varför inte gå till en verkstad och e dom ta ur skruven men då får dubetala här vill du troligen ha det gratis.
Varför skulle jag starta 2 trådar om möjliga orsaker till din orsak är det inte bättre att skriva hjälp jag kan inte få ur en skruv.Du har inte ens visat ett foto på vad som skall ur. Utan en video påhandyman från gb.Kan inte du starta två separata trådar kring:
-varför inte gå till en verkstad (möjliga orsaker)
-här spekulerar vi om ersättning utgår
De som svarat på PM, bor i Sthlmtrakten och kan utföra uppdraget får såklart betalt.
Ja ironin gick öht överhuvudtaget över huvud taget inte fram. Men dina spekulationer om att någon inte skulle få betalt är väl ändå bättre i en annan tråd?Varför skulle jag starta 2 trådar om möjliga orsaker till din orsak är det inte bättre att skriva hjälp jag kan inte få ur en skruv.Du har inte ens visat ett foto på vad som skall ur. Utan en video påhandyman från gb.
Jag är inte lagd åt ironihålket och har aldrig förstått det heller men det är tydligen det nya.Ja ironin gick öht överhuvudtaget över huvud taget inte fram. Men dina spekulationer om att någon inte skulle få betalt är väl ändå bättre i en annan tråd?
TS är en förfrågan om hjälp. Går nog inte att misstaga sig på.
Finns bild i videon! Skruven är av jämns med ramen - videon ger att man måste angripa problemet på brottsytan framifrån. Kan du hjälpa till med praktiskt arbete?Senast jag hade motsvarande problem var på en genomgående axel. Då kom jag åt att borra från baksidan och då roterade axeln med ut eftersom det blev rätt rotationsriktning när borren greppade i axeln. Eftersom vi inte får se någon bild är det svårt att avgöra om det fungerar för dig.
Alltså vad gör du i tråden?Jag är inte lagd åt ironihålket och har aldrig förstått det heller men det är tydligen det nya.
Du vill ha en räkmacka gratis. Men verktyg kostar pengar. Varför inte testa Biltema har dom erfordliga verktygen.
Kollade videon nu. Är typ exakt så jag gjorde med skillnaden att jag borrade från baksidan eftersom jag inte hade någon vänstervriden borr. Då gissar jag att du redan testat detta och mitt tips faller platt.Finns bild i videon! Kan du hjälpa till med praktiskt arbete?
Att avgöra vad som ”fungerar för dig” doesn’t really cut it.
Det är ett skitläge. Går bara att komma åt framifrån.Kollade videon nu. Är typ exakt så jag gjorde med skillnaden att jag borrade från baksidan eftersom jag inte hade någon vänstervriden borr. Då gissar jag att du redan testat detta och mitt tips faller platt.
Det är tydligen topphemligt.Svårt att veta om man kan hjälpa till med det praktiska utan att ha sett en bild på problemet/utmaningen.
Ridgid är bäst för uppgiften. Du behöver bara köpa det som behövs inte en hel sats. Nej, Ridgids verktyg är inte grispittar. De expanderar inte materialet mycket och går inte gärna av.Teorin:
1. Borra upp ett hål.
2. Få in ngt verktyg/don som fäster an i hålet.
3. Skruva ur den trasiga skruven