Fairlight Faran/Strael/Secan

Hej!

Jag villhöver en bra allroundcykel med stålram och överväger att beställa en Faran. Verkar vara en grym cykel som tilltalar mig Jag har ett par funderingar som ni Fairlightkännare kanske kan hjälpa mig med. Dels funderar jag på hjulen. Hur går det att beskriva skillnaden mellan alternativen DT Swiss G 1800 och Hope RX24 Pro 5? Det är 700C som är aktuellt.

Det andra alternativet jag överväger är Croix De Fer. Både verkar vara väldigt bra alternativ men är det något särskilt som gör att Fairlight sticker ut?

Svårt att se detaljer på Genesis sidan men spontant:
- Faran rymmer bredare däck
- mer eleganta lösningar för saker som dynamokablage osv.
- Faran fixar Sram transmission (oklart för mig med Genesis)
- tror Faran har bättre tweakad geo för touring med packning och genomtänkt placering av fästen
- Lyxigare rör på Faran och troligtvis lättare

Tror båda fixar biffen, men Faran är snäppet mer genomarbetad i detaljerna och lite lyxigare.
Om det sen är värt pengarna är upp till köparen att bedöma.

Tack för dina svar. Alltid svårt att bedöma om det är värt pengarna. När den rationella delen av mig tittar på mina sex andra cyklar så blir nog svaret nej. När den romantiska cykelälskaren i mig funderar/drömmer så blir det mer... JA 😊

Tar gärna emot fler tankar om det finns.

Någon som köpt en faran som kan skvallra om vad slutprislappen blev?
Finns en simulator på deras sida.

Räknat på 13 kr i växelkurs blir det typ knappt 15.500 kr (bara ram+gaffel, utan styrlager eller andra tillval).

Bilagor

• faran.webp
    faran.webp
    33.9 KB · Besök: 52
Det skulle vara intressant att höra. Enligt de beräkningar som går att göra på Fairlights hemsida får jag det till att den skulle kosta ca 35000 inkl frakt och svensk moms. Det är i standardutförande utan några tillval. Lägger man exempelvis till dynamo hoppar det upp ca 10000:-, för det verkar som att det blir ett dyrare hjul då också.

Hej!

Jag villhöver en bra allroundcykel med stålram och överväger att beställa en Faran. Verkar vara en grym cykel som tilltalar mig Jag har ett par funderingar som ni Fairlightkännare kanske kan hjälpa mig med. Dels funderar jag på hjulen. Hur går det att beskriva skillnaden mellan alternativen DT Swiss G 1800 och Hope RX24 Pro 5? Det är 700C som är aktuellt.

Det andra alternativet jag överväger är Croix De Fer. Både verkar vara väldigt bra alternativ men är det något särskilt som gör att Fairlight sticker ut?
Den stora skillnaden är väl styrgeometrin, Faran har mindre försprång (trail), kan nog vara värt att testa en liknande geo innan du beställer för det är olika vad man gillar det, fast man vänjer sig förstås och båda har för och nackdelar.

Cruix de fer görs i olika rör men samma geo tror jag. Vilka rör som är bäst beror på.

Senast ändrad:
Den stora skillnaden är väl styrgeometrin, Faran har mindre försprång (trail), kan nog vara värt att testa en liknande geo innan du beställer för det är olika vad man gillar det, fast man vänjer sig förstås och båda har för och nackdelar.

Cruix de fer görs i olika rör men samma geo tror jag. Vilka rör som är bäst beror på.
Ok, det här är utanför min kunskapsnivå. Kan du utveckla vad det innebär med mindre försprång? Vad innebär det för cykelns egenskaper?

Ok, det här är utanför min kunskapsnivå. Kan du utveckla vad det innebär med mindre försprång? Vad innebär det för cykelns egenskaper?

I marknadsföringstugg uttryckt har jag för mig de skrev: Olastad ska Faran bete sig som deras landsvägshoj Strael, och lastat mer som gravelhojen Secan.

Om det sen är så eller inte har jag ingen aning om :)

Det låter ju helt klart bra i marknadsföringen :) Men för min del som inte bryr mig om att cykla fort, men gärna långt och har som ambition att cykelsemestra lite mer i framtiden så skulle det ju vara bra om den kan fungera fint för bägge delar.

Det låter ju helt klart bra i marknadsföringen :) Men för min del som inte bryr mig om att cykla fort, men gärna långt och har som ambition att cykelsemestra lite mer i framtiden så skulle det ju vara bra om den kan fungera fint för bägge delar.

Och på vilket sätt menar du att den inte skulle göra det? Det är ju poängen, att den ska vara rolig att cykla långt på vare sig den är lastad eller inte.

Jag menar inte att den inte skulle göra det, mer att det är en positiv grej. Jag formulerade mig nog mest lite otydligt i mitt svar på när du skrev om det är så eller inte. Det är en av sakerna som gjort mig intresserad av cykeln! Det finns så klart bra marknadsföring bakom cykeln men mitt intryck är att det är väldigt genomtänkta cyklar och det finns substans bakom det Fairlight säger.

Trail mäts som avståndet i markplan mellan framaxeln och en en tänkt linje genom styrhuvudet och ger hur mycket styrningen strävar efter att gå rakt fram, mindre trail ger att mindre kraft behövs för att styra och svänga men också sämre kursstabilitet och omvänt.

Jag har en cykel med nästan identisk styrgeo som Faran och upplevelsen är att den är väldigt skön att cykla långa etapper med, den lättare styrningen gör att jag slappnar av bättre i överkroppen, axlar och armar. Men den mindre kursstabiliteten märks i hög fart och i kraftig sidvind och den är svårare att cykla utan att hålla i styret. Kanske det också bidrar till att min cykel har tendens till egensvängning (wobbel) om den lastas fel, fast det är många faktorer som inverkar så inte säker.

Nu är den inte extrem utan trail på Faran är ungefär samma som touring/randonneurcyklar hade på åttiotalet om man monterar bredare däck, som min Miyata 610/1000 och den har rullat många mil med packning. Men det är ganska stor skillnad ändå mot en med större trail tycker jag, så kan vara värt att försöka testa innan om du inte har cyklat på en mid/low trailcykel förut.

Tanken med lägre trail är ofta att det skall kompensera för last på framgaffeln som gör cykeln tyngre i styrningen och det låter inte orimligt att det till en del kan göra det men jag har ingen riktig egen erfarenhet så kan inte säga så mycket där, lastar allt bak på min för att ramens flex och jag själv trivs bäst med det.

Senast ändrad:
Det är ju det. Bor man som jag inte i storstad så är det näst intill omöjligt. Och känner jag mig själv rätt så tror jag på två vägar här. Antingen ebbar begäret ut och jag låter allt bero eller så chansar jag och älskar cykeln för att jag köpt den med hjärtat :)

Men det är superbra med all input jag får här, tack!

Det är väl inte så mycket chansning egentligen, både Fairlight Faran och Cruix de fer är riktigt fina och bra cyklar, de har olika styrgeometri men vilken som är bäst är nog nästan omöjligt att svara på, jag har båda på olika cyklar och jag vet inte själv, det beror på vilken jag är van vid just då.

Det är ju det. Bor man som jag inte i storstad så är det näst intill omöjligt. Och känner jag mig själv rätt så tror jag på två vägar här. Antingen ebbar begäret ut och jag låter allt bero eller så chansar jag och älskar cykeln för att jag köpt den med hjärtat :)

Men det är superbra med all input jag får här, tack!

Fast det är en illusion att det är bättre i "storstad".
Kan inte minnas sist jag köpte något cykelrelaterat med emotionellt värde över disk.
Visst nån växelvajer, eller annan mindre pryl blir det då och då men i övrigt är ju utbudet i mångt och mycket begränsat till stora mainstreammärken.

Fullt medveten om att det finns vissa nischbutiker som Urban Bike Wear och några andra som har lite roligare prylar men bor.man inte i närheten så är det enklare att bara klicka hem grejerna :)

Fast det är en illusion att det är bättre i "storstad".
Kan inte minnas sist jag köpte något cykelrelaterat med emotionellt värde över disk.
Visst nån växelvajer, eller annan mindre pryl blir det då och då men i övrigt är ju utbudet i mångt och mycket begränsat till stora mainstreammärken.

Fullt medveten om att det finns vissa nischbutiker som Urban Bike Wear och några andra som har lite roligare prylar men bor.man inte i närheten så är det enklare att bara klicka hem grejerna :)
100% en illusion att det är bättre i storstäderna.
Jag försökte köpa ett basic gravelstyre men ingen av dom 5+ butiker jag kikade hos hade något på hyllan.
Två butiker hade "fel på lagersaldo" och jag borde ringt och dubbelkollat innan jag for dit tyckte dom.

Dom gångerna jag provat beställa hem något till butik för att stötta lokalt har det alltid tagit jättelänge att få hem. Betydligt längre än butiken själva sagt. (Över två veckor för ett däck?)

Såååå, lättare att bara beställa hem grejerna direkt så man sparar både tid, pengar och frustration

100% en illusion att det är bättre i storstäderna.
Jag försökte köpa ett basic gravelstyre men ingen av dom 5+ butiker jag kikade hos hade något på hyllan.
Två butiker hade "fel på lagersaldo" och jag borde ringt och dubbelkollat innan jag for dit tyckte dom.

Dom gångerna jag provat beställa hem något till butik för att stötta lokalt har det alltid tagit jättelänge att få hem. Betydligt längre än butiken själva sagt. (Över två veckor för ett däck?)

Såååå, lättare att bara beställa hem grejerna direkt så man sparar både tid, pengar och frustration
Håller med i mycket men det finns vissa fall, där bla Cycling och Sigges räddat mig med något litet men helt nödvändigt från deras ”bra att ha lådor”.

Rule 58 är en bra tillägg. Köpte en midjeväska till sonen, goggles och nyaste OneUp kolfiberstyret, allt till samma pris som hos tysken. Bra att kunna prova och det hos en trevlig butik. Tyvärr, eller inte tyvärr, var OneUp styret lite skadat, så jag fick en bra rabatt. Kändes ovan att kunna köpa fina saker hos en LBS.

Håller med att Cycling är bra för lite udda grejer, och lite snack såklart.

Håller med i mycket men det finns vissa fall, där bla Cycling och Sigges räddat mig med något litet men helt nödvändigt från deras ”bra att ha lådor”.

Absolut, det är butikens otacksamma lott. De ska lösa våra akuta problem. Men mer genomtänkta inköp hamnar sällan i butik på grund av att utbudet inte matchar våra entusiastönskemål.

Cycling specifikt som exempel har jag köpt Lake skor hos. Men ren tur att det fanns min storlek och jag fick nöja mig med en modell.som hade utgått (passade dock mina behov).

Behöver man nåt specifikt måste man alltid ringa och kolla att varan verkligen finns, och bara att faktiskt få tag på någon i butiken brukat kräva en hel del tid och tålamod - betydligt längre än att klicka hem varan. Sen ska man ta sig till butiken, behöver man köra bil i Stockholm beroende på tid på dygnet och varifrån man åker är det en mental härdsmälta för sig. Då har vi inte ens vägt in kostnaderna för drivmedel, eventuell parkering, trängselskatter osv.

Även på saker från K&S där säljaren bor i Stockholm ber jag ofta om att få det skickat. Det blir typ billigare än om jag ska åka till andra sidan stan, smidigare för säljaren som klickar hem frakten på webben och dumpar paketet vid nästa mathandling.

Samtidigt bor det troligtvis för få människor här för att en butik med superspetsigt utbud skulle kunna gå runt.

+1 på cycling och rule58
Där är dom jättehjälpsamma och trevliga. Handlar gärna där om möjligheten finns

Cykelcity skulle också vara okej om man kunde gå direkt till verkstan utan att behöva ha med kassapersonalen att göra. Känner mig alltid som jag inte är fin nog för att handla där 😂

Då kan jag, åtminstone ur det perspektivet, var fortsatt helnöjd att bo på Östschöttaslätten.
Då kanske en annan (inflyttad) östgöte bistå med lite cykeltestning:

Jag har förvisso varken en Fairlight eller Genesis, men väl en mid/low-trail stålis (Soma Wolverine) och en handbyggd stålis med geo starkt inspirerad av Strael. Finns att provcykla i Linköping, dock i stora storlekar - jag är 190.

Håller med om det mesta som skrivits här ovan om butiker osv. Finns guldkorn, men även hos dem är det svårt att vara för specifik och så fort man är riktigt nischad/insatt är det nästan lönlöst. Man får väga sina inköp - jag försöker köpa allt som går lokalt, så att man kan fortsätta nyttja servicen även över tid. Trots det gissar jag att jag lägger mycket mindre än hälften av mina inköp lokalt, helt mot min vilja..

Köpa cykel gör man när man vet vad man vill ha känns det som. Innan dess är det supersvårt. Glömmer aldrig när jag letade efter min första racercykel och ville provcykla en på Cykelcity i Göteborg (när de fanns här). De tittade på mig som att jag var helt tokig och menade att det väl bara var att beställa en. Så kan jag göra idag ibland, men då hade jag inte en aning om vad jag ville ha. Beställde därefter en ram av en annan lokal handlare förvisso, men det var en krokig väg.

Förslaget som @velovin kommer med är förmodligen den optimala lösningen annars. Efterlys cykelmodell och storlek och försök få tag i en happyit som har just en sådan. Gissar att de allra flesta entusiaster ställer upp med sådant om man är snäll och trevlig. Min Fairlight har blivit provcyklad några gånger, senast av trådkändis som numer har en Strael. Jag hade lätt hojtat till igen om någon önskade prova en Strael i storlek 58R!

Då kanske en annan (inflyttad) östgöte bistå med lite cykeltestning:

Jag har förvisso varken en Fairlight eller Genesis, men väl en mid/low-trail stålis (Soma Wolverine) och en handbyggd stålis med geo starkt inspirerad av Strael. Finns att provcykla i Linköping, dock i stora storlekar - jag är 190.
Tack för ett generöst erbjudande! Jag är dock bara 175 cm lång så det blir nog svårt att få en vettig känsla.

Beställt från Witslingers nu, får se hur leveranstiden blir.

3/7 beställde jag. Bra kommunikation fram tills det var bestämt hur det skulle bli. 2-3 veckors leverans, hemsidan stod det då 4-6. Båda var ok.

Sen blev det tyst, slutet av augusti så fick jag till slut ett livstecken. Mycket att göra det är på väg.

Utan att höra mer så plingade det till från UPS, paket på väg. Nice, äntligen.
Sen plingade det till från UPS att de hade levererat paketet, till något med helt annat namn än mig...

Witslingers har felanmält leveransen och om det inte har dykt upp igen inom slutet av nästa vecka så skulle han sy en ny och skicka till mig. Så en månad till kanske jag har en väska.

Utan att höra mer så plingade det till från UPS, paket på väg. Nice, äntligen.
Sen plingade det till från UPS att de hade levererat paketet, till något med helt annat namn än mig...
Hade en liknande grej med UPS där det skulle vara hemleverans och sen var paketet plötsligt levererad till ett helt annat namn. När jag tittade närmare på adressen som stod noterad med leveransen så var det ett utlämningsställe där paketet låg och gick att hämta.

Hade en liknande grej med UPS där det skulle vara hemleverans och sen var paketet plötsligt levererad till ett helt annat namn. När jag tittade närmare på adressen som stod noterad med leveransen så var det ett utlämningsställe där paketet låg och gick att hämta.

Ja det är den analysen jag gjort här. Tyvärr är där väldiga brister i möjligheten att kommunicera via tal med de som jobbar på det här utlämningsstället så de förstår inte vad jag menar.

Nu har den anlänt till slut, 10 veckor leverans. Ingen katastrof i sig om man hade vetat om det men när man blir meddelad 2 veckor och sen blir det radiotystnad så drar det ner lite.

Men väskan andas helt klart kvalité och måtten får jag säga han lyckats väldigt bra med. Kanske skulle varit 2-3 mm kortare för att bli helt perfekt men ska man komma så nära får han nog måtta på ramen själv.

Trist inomhus kvällsfoto med provmontage.

2025-09-15 19.52.44.webp

Nu har den anlänt till slut, 10 veckor leverans. Ingen katastrof i sig om man hade vetat om det men när man blir meddelad 2 veckor och sen blir det radiotystnad så drar det ner lite.

Men väskan andas helt klart kvalité och måtten får jag säga han lyckats väldigt bra med. Kanske skulle varit 2-3 mm kortare för att bli helt perfekt men ska man komma så nära får han nog måtta på ramen själv.

Trist inomhus kvällsfoto med provmontage.

Visa bilaga 793723
Snygg!

Jag funderar på det här med 1x eller 2x inför köp..

Om man tittar på deras 1x12 som är 40, 10-51 får jag det till en ratio på 0.78-4.0 (spann på 3.22)
Med 2x12 som är 46-30, 11-36 blir ration 0.83-4.18 (spann 3.35)

Betyder det att 1x har en lättare utväxling pga 0.78 medans 2x har en tyngre högsta utväxling med 4.18?

Deras 1x13 som jämförelse, 40, 10-46 ger 0.87 - 4.0, alltså minst spann av dom tre alternativen?

Jag funderar på det här med 1x eller 2x inför köp..

Om man tittar på deras 1x12 som är 40, 10-51 får jag det till en ratio på 0.78-4.0 (spann på 3.22)

Betyder det att 1x har en lättare utväxling pga 0.78 medans 2x har en tyngre högsta utväxling med 4.18?

Deras 1x13 som jämförelse, 40, 10-46 ger 0.87 - 4.0, alltså minst spann av dom tre alternativen?
Tänker du Secan?

Jag ångrar lite att jag byggde min med 2by med tanke på hur mycket mindre däck man går in (max typ 47 mm) jämfört med typ 55 min med 1by.

Jag kör 1* på min gravel (dock inte Fairlight), hade 2* förut men saknar det inte alls.
Har Sram AXS och beroende på utväxlingsbehov är det enkelt att byta till en bredare mtb kassett bak eller lite tätare annan kassett respektive ha ett vevparti som man enkelt kan byta drev på.
Tex hemma kan man köra ett 40-42t drev och skulle det bli berg och last så kan man köra 34-36t.

Ja.
Hur stor skillnad det gör i praktiken kan diskuteras. Enda gången jag använder lägsta växeln på någon av mina cyklar är när jag cyklandes ska ta mig förbi ett cykelhinder på en brant gångbana vid huset där jag bor. Om maxutväxlingen räcker beror helt på ditt användningsområde och din maxkadens.
Sedan finns det nästan oändligt många fördelar och nackdelar med båda alternativen.

Nej, spann är 4,0/0,78 = 5,13 och 4,18/0,83 = 5,04.

Men spann i sig är inte direkt intressant. Viktig är vad lättaste och tyngste växeln är som du behöver. Det kan vara svart att veta när man inte vet var man kommer att cykla eller/och när man inte vet hur stark man blir eller vilken kadens man kommer att föredra. Min gruscykel har 42/11 som tyngste växel och den använder jag så lite att jag skulle kunna missa den. Lättaste är 42/32, som egentligen är lite för tung till branta backar på still kring Stockholm, men jag överlever.

Tillbaka
Topp