Fakenger? a.k.a. "De/Dem/Dom tråden"

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
dtb, om man på happy uttrycker något sådant som att en viss grupp t.ex har bristande personlighet, nu var det väl inte exakt det jag sade, men känner jag happy rätt så kan det tolkas så, vilket inte är helt politiskt korrekt åsikt - då har jag ju plötsligt haft en åsikt om en enskild grupp som tar illa vid sig, och då kommer ofta popcorn-fighterna... det är ett happy-fenomen, ha ha...

att folk köper in sig i en hel livsstil, utan att egentligen själva ha utvecklats till den mer än till den grad att dem drogs dit av coolhetsfaktorn och "dem andra barnen"-effekten, är helt och fullständigt en egen uppfattning baserad på observationer och antaganden, som jag saknar tyska Tour-tester eller andra vetenskapliga belägg för... :-)

icke desto mindre finner jag nog någon slags sanning i att verkligheten faktiskt ter sig så, även om ett tyskt Tour-test skulle visa på något annat, ha ha...

Senast redigerad av en moderator:
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Det jag ställer mig lite frågande till, som
> kanske ni icke-fakengers men som ändå använder
> det, kan svara på... va fasiken är syftet med
> messengerbag/budväska typ Timbuk2 osv, jämfört
> med en ryggsäck typ stor camelback,
> multisport-ryggsäck, lr liknande?

Jag använder min budväska till att frakta verktyg i. Är snickare och det är fint med en stoooor väska som man får ner några verktygslådor i. Men mest för att jag är fake, och jag gillar det.

Shit va skitnödigt.
-Orka bry sig vad andra har för väska eller hur långa byxor de har. Väx upp eller börja med landsväg för böveln, då är det tydligen legio att till och med analysera varandras kroppshår.

hur är det med mini u-lock som man sticker mellan bältet och brallan. tycker själv de låsen verkar lite korta för att låsa fast i saker. men väldigt smidiga, jag vill nog ha ett iaf

Niko/Frost skrev:
> dtb, om man på happy uttrycker något sådant som
> att en viss grupp t.ex har bristande personlighet,
> nu var det väl inte exakt det jag sade, men
> känner jag happy rätt så kan det tolkas så,
> vilket inte är helt politiskt korrekt åsikt -
> då har jag ju plötsligt haft en åsikt om en
> enskild grupp som tar illa vid sig, och då kommer
> ofta popcorn-fighterna... det är ett
> happy-fenomen, ha ha...
>
> att folk köper in sig i en hel livsstil, utan att
> egentligen själva ha utvecklats till den mer än
> till den grad att dem drogs dit av coolhetsfaktorn
> och "dem andra barnen"-effekten, är helt och
> fullständigt en egen uppfattning baserad på
> observationer och antaganden, som jag saknar tyska
> Tour-tester eller andra vetenskapliga belägg
> för... :-)
>
> icke desto mindre finner jag nog någon slags
> sanning i att verkligheten faktiskt ter sig så,
> även om ett tyskt Tour-test skulle visa på
> något annat, ha ha...

det kan du för min del få tro. tycker inte att det var särskillt stötande på nåt vis. en fråga bara:
vem är mest sökande. den som köper sig ett färdigt koncept (kanske för att den attraheras av det, för att det är roligt, sexigt, ballt etc).
den som letar efter ett ledigt koncept som inte redan är upptaget av "en massa andra"(kanske för att den attraheras av det, för att det är roligt, sexigt ballt etc) men, som då detta "heliga" koncept invaderas "en massa andra" väljer att lämna detta koncept som om det vore ett sjunkande skepp.
vilken av dessa två kategorier anser du har valt det koncept som den av egen lust vill ingå i.

Atlas skrev:
> Shit va skitnödigt.
> -Orka bry sig vad andra har för väska eller hur
> långa byxor de har. Väx upp eller börja med
> landsväg för böveln, då är det tydligen legio
> att till och med analysera varandras kroppshår.

+1
jag borde köpa en hoj med växlar, men raka benen?

Min anledning till varför jag gärna härmar cykelbudsstilen: Dom har sin "stenhårda" attityd i stan helt enkelt för att det är det säkraste o snabbaste sättet att ta sig fram, och kläderna är rätt ändamålsenliga. Killen på teckningen på sid 1 är dock lite väl attitydig och dessutom opraktiskt klädd och utrustad (fixie? nja tack!) men ok då! Var och en gör väl som den vill. Jag tyckte konceptet var ok att köpa in sig i - delvis - så det gjorde jag.

Fan också jag har ingen axelväska, bara rygga. Ja då var det inget, sorry.

Atlas skrev:
> Shit va skitnödigt.

kunde inte sagt det bättre själv.

dtb, jag vill nog tillägga att det faktiskt finns en kategori (placerar absolut inte mig själv i denna dock) som har utvecklat en egen stil utifrån en egen vilja att uttrycka sig i kombination med funktionalitet till den levda vardagen. Sen om nån här och var av dem lyckas skapa ett mode som slår stort, och överger "det sjunkande skeppet", så är det väl var och ens beslut - jag dömer nog ingen för det...

Ungefär som med folk som slutade lyssna på Kent när dem slog igenom.

Men när dem börjar slå sig för bröstet och hävda "Jag lyssnade minsann på Kent innan dem blev stora" eller "Jag cyklade minsann fixie innan det blev en fluga" och tycker att dem ska ha credits för det, då tycker jag väl bara dem är löjliga...

Om någonting man gör som är unikt, blir populärt eller inte, kan man nog själv inte råda över och bör inte ta till sig varken kritik eller beröm över att man minsann var "först". Men det är ju då en helt annan diskussion än den om att köpa in sig på någon annans koncept...

dtb skrev:
> undrar vad som är mest wannabe. någon som
> anstränger sig för att se ut som någon eller
> någon som anstränger sig för att UNDVIKA se ut
> som någon? mig veterligen är det samma skrot.
> en liten fundering bara.
>

Fullträff! :)

Atlas skrev:
> Shit va skitnödigt.

Ha ha, det är väl ganska många diskussioner/tyckande som är skitnödiga här på happy, så varför inte denna... :-)

/CJ

Niko/Frost skrev:
> dtb, jag vill nog tillägga att det faktiskt finns
> en kategori (placerar absolut inte mig själv i
> denna dock) som har utvecklat en egen stil
> utifrån en egen vilja att uttrycka sig i
> kombination med funktionalitet till den levda
> vardagen. Sen om nån här och var av dem lyckas
> skapa ett mode som slår stort, och överger "det
> sjunkande skeppet", så är det väl var och ens
> beslut - jag dömer nog ingen för det...
>
> Ungefär som med folk som slutade lyssna på Kent
> när dem slog igenom.
>
> Men när dem börjar slå sig för bröstet och
> hävda "Jag lyssnade minsann på Kent innan dem
> blev stora" eller "Jag cyklade minsann fixie innan
> det blev en fluga" och tycker att dem ska ha
> credits för det, då tycker jag väl bara dem är
> löjliga...
>
> Om någonting man gör som är unikt, blir
> populärt eller inte, kan man nog själv inte
> råda över och bör inte ta till sig varken
> kritik eller beröm över att man minsann var
> "först". Men det är ju då en helt annan
> diskussion än den om att köpa in sig på någon
> annans koncept...

cool. då är vi antagligen helt i linje med varandra. tror det finns oändligt fler än tre kategorier. de två jag tog upp för jämförelse valde jag för att det var de som ofta är kritikgivare och kritigtagare i den diskussionen, mest för att tydliggöra hur jag tänker. jag är fullt medveten om att det om ens några, är väldigt få som tillhör någon av dessa kategorier. tror och hoppas att de flesta tänker och känner efter själva.

dtb skrev:
> undrar vad som är mest wannabe. någon som
> anstränger sig för att se ut som någon eller
> någon som anstränger sig för att UNDVIKA se ut
> som någon? mig veterligen är det samma skrot.
> en liten fundering bara.
>

Jag försöker alltid undvika att se ut som någon som försöker se ut som någon. Men jag är inte säker på att jag lyckas.
För övrigt tycker jag att "dem" är helt oantastligt när det används rätt. När det används fel blir det helknasigt. Fattar inte att det händer. "Dom" funkar alltid, åtminstone i dom här sammanhangen.

Dem är lite kul tycker jag. Lite nysvenskt sådär. Eller förresten lite dalmål faktiskt när jag tänker efter!

staine skrev:
> Dem är lite kul tycker jag. Lite nysvenskt
> sådär. Eller förresten lite dalmål faktiskt
> när jag tänker efter!

Förekommer i en del norrländska dialekter.

Gary+Fisher+Final+fitting-13.jpg ht=500

Frågor på det?

förstår inte. är det jag som skriver "dem" hittar det inte någonstans. hänvisa tack.
skulle aldrig falla mig in att skriva "dom" (talspråk)
använder mig uteslutande av de

om vi nu ska vara "den som är den" eller heter det kanske "dom som är dom" jag skulle nog välja "de som är de"

sen har ju jag två modersmål, vilket kan ställa till det ibland :)

dtb skrev:

> skulle aldrig falla mig in att skriva "dom"
> (talspråk)

Om det är på det viset så måste du ju ändå skriva "dem" emellanåt. Annars skulle du reta dem som anser sig veta bäst. De skulle börja gnälla!

yes det är möjligt men den enda anledning till att jag nästan aldrig skriver "dem" är för att jag inte riktigt behärskar användningen och som du själv var inne lite på, så väljer jag att helgardera med undantag att jag inte, som du föreslog, skriver dom. istället skriver jag de som sig bör i skrift.

för att klargöra.

jag kan ju ha fel men är ändå ganska övertygad om att "dom" är talspråk. i text skriver man de då man utifrån talspråk menar dom. när man använder dem kanske du kan ge svar på mister know how ;)

Jag använder en axelremsväska, Timbukt2, för att det är lättare att reglera var på ryggen den hamnar än de ryggor jag tittade på. Om jag inte cyklar så är det skönare att ha väskan högre upp och tajt kring ryggen, när jag cyklar släpper jag ner väskan så att den vilar mer på höften och lämnar ryggen fri för värme transport.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> I realiteten är det väl väldigt få som har en
> genuint egen stil. På söder säger sig alla ha
> skapat en egen stil för att avvika men ser
> likadana ut.
>

Alla vill ha samma typ av annorlunda saker.
Vara lite udda på ett likadant sätt.

Och vad man än försöker när man söker nya smaker,
Så har nån annan jävel garanterat en dublett.

;)

Budväska är bra bra om man behöver komma åt prylar då och då när man stannar, t.ex. om man gör ärenden på stan eller ska plocka fram sitt lås när man kommer fram till jobbet. Bara klicka loss extraremmen, svänga fram väskan och plocka med det man ska ha. Sen svänger man tillbaka den på ryggen. Helt utan att ta av väskan som man måste göra med ryggan. Kör nästan alltid med min PAC-väska.

I like. Men ska man ha mycket tunga prylar sitter en ryggsäck klart bättre.

De som verkligen har en egen stil är ju byfånarna och orginalen, de som man ser ner på och tycker är konstiga. Alla vi andra är posörer. Lite vardagsedge på sin höjd. Inser man det har man kommit långt i sin personliga utveckling. Kanske kan man börja se Horst och den där snubben som alltid går i shorts vid Sergels Torg som livskonstnärer.

Fikasvettot skrev:
> Det är väl svårt att kombinera ryggsäck och
> tempostrut?

Ohyggligt! Jag fick själv erfara det när jag skulle till ett tempolopp för ett par veckor sen och behövde ha med mig lite extragrejer i en rygga. Gissar att det såg jävligt kul ut också...

99,99% av alla ryggsäckar är konstruerade för en upprät rygg.
Om man tycker det är kul att cykla med en sådan, med en framåtlutad ställning med 10kg som ligger och trycker över skulderbladen rakt ned i händerna, så får man göra det.

Skulle vara intresserad av att veta vilka budryggsackar som ar bra. Hittills har jag bara last daliga saker om budryggsackar - ingen som haft rekommendationer i alla fall.

Platt och lite bred ar antagligen bra matt. De flesta ryggsackar jag har ar relativt smala och det ar inte optimalt nar man cyklar och bar tungt.

Upup skrev:
> 99,99% av alla ryggsäckar är konstruerade för
> en upprät rygg.
> Om man tycker det är kul att cykla med en sådan,
> med en framåtlutad ställning med 10kg som ligger
> och trycker över skulderbladen rakt ned i
> händerna, så får man göra det.

Knappast!

Jag har flera ryggsäckar, och bara en av dem är ens i närheten av det du beskriver. Den jag använder mest, den största, hänger ungefär mot svanken/ryggslutet när jag cyklar. Lastar jag den proppfull vilar den främst mot nedre delen av bröstkorgen (bröstryggen?).

För att vara petig och exakt då, så enligt svenska akademins ordlista tillkom ordet "dom" ganska nyligen (tio-femton år sedan), innan dess var "dem" rätt sätt att skriva det vi i dagligt tal säger som dom, dom var bara talspråk men man stavade dem. Men där för tio-femton år sedan accepterade svenska akademins ordlista båda stavningarna men ordets mening är densamma.

Dom och dem är båda rätt, och innebär båda samma sak.

Som vanligt ska jag givetvis inte svära på detta, men jag kommer ihåg det från att jag gick i skolan när detta skedde, och det stod om det i tidningarna, blev ett herrans liv när läraren vägrade tro mig så jag fick visa upp artikeln om det nyintagna ordet i akademins ordlista.

Var ju såndär drygfan som älskade att sätta lärare på plats :-)

Dem är alltså gammelsvenska, och jag använder det när jag vill göra ett sånt där pompöst framläggande när det ska verka som om jag har rätt! Ha ha ;-)

Edit,
för att klargöra då, som jag förstått det, så är det lika rätt att säga
"De där bilarna."
"Dem där bilarna."
"Dom där bilarna."

eller

"De där människorna."
"Dem där människorna."
"Dom där människorna."

Med reservation för att jag säkert kan ha jättefel :-)

Dom börjar bli accepterat i skriftspråk också nu. Finns med i SAOL som vardagligt uttryck. Språket är dynamiskt och ändras hela tiden, inte minst stavningsreglerna. Så det så
mvh/språkpolisen

PerryE skrev:
> Skulle vara intresserad av att veta vilka
> budryggsackar som ar bra. Hittills har jag bara
> last daliga saker om budryggsackar - ingen som
> haft rekommendationer i alla fall.
>
> Platt och lite bred ar antagligen bra matt. De
> flesta ryggsackar jag har ar relativt smala och
> det ar inte optimalt nar man cyklar och bar tungt.

Jag tycker att det finns många fördelar med en budväska vs rygga; mindre rygsvett, enklare att lasta i och ur etc.

Jag köpte min budväska på Zara i Frankrike för ca 10 år sedan (det var nog ganska precis tio år sedan på vår bröllopsresa). Den sitter som en smäck på ryggen trots att den saknar extrarem över bröstet. Man kan också lasta mycket i den om det behövs. Största fördelen är att den är plastad på insidan och enda nackdelen är att den är ljusblå vilket gör att den lätt blir smutsig. Tyvärr går den nog inte att få tag på.

Niko/Frost skrev:
> "De där bilarna."
Rätt.

> "Dem där bilarna."
Fel.

> "Dom där bilarna."
Rätt.

Dem kan alltid bytas ut mot dom. Men dom kan inte alltid bytas ut mot dem.

Oj, det var en snöboll som kom i rullning.

@Aron: Snygg bild, med den som mall verkar jag klara mig fint, men för att ta det säkra före det osäkra kanske i jag fortsättningen borde köra racer med full lycraoutfit och ev liten rygga vid fortsatt pendelcykling och skippa MTB med slicks + timbuk2 :P

Du är bra dtb, jag håller med dig.

Så här gör jag och det känns bra för mig:

Om det inte de/dem var en samling personer/saker utan en person, skulle jag säga hon/han eller henne/honom.

hon/han = de
henne/honom = dem

Jag har jobbat för honom. Jag har jobbat för dem.
Han är en fakeger. De är fakengers.

För att sammanfatta de/dem-diskussionen:
De utsätter dem för sexuella trakasserier. Han utsätter henne för sexuella trakasserier. Hon utsätter honom...

De/han/hon/vi = subjekt
Dem/henne/honom/oss = objekt

Dom har, enligt min utbildning i lingvistik, godtagits som ersättare för både de och dem vid skriftspråk, men inte på någon högre nivå (inom akademisk skrift använder man till exempel inte dom).

Vidare finns det några grammatiska regler för huruvida de eller dem ska användas som objekt efter en preposition (regeln reglerar snarare bara när man inte får använda de), men det känns inte så relevant då man kan sånt per automatik om man har svenska som förstaspråk. :)

Tillbaka
Topp