Fakta om nya cykelm Nishiki Competition? 80-talare

Edip

Ny medlem
Handlade en Nishiki Competition av en trevlig äldre herre utanför Göteborg.

Hade tänkt bygga en ss till en polare i present men när jag kom dit så var cykeln i så nära nyskick en använd pryl kan vara. Han hade aldrig cyklat i regn med skönheten sen den köptes 1982. :)
Ingenting är ändrat samt att jag fick med två extra hjul för tubdäck i mycket ruskigt fint skick.

Kommer nog behålla cykeln själv och köpa en annan till polaren men skulle vara kul att veta lite om den.

Ser exakt lika ut som den på bilden men är mörkblå istället för svart (om cykeln på bilden inte nu är blå). Har t.o.m vattenflaskan och pumpen som sitter på cykeln på bilden. Även styrlindan tror jag är orginal.

Kommer någon galen cykeltok att slå mig blodig med en kedjepiska om jag plockar om den till en SS.
Behållet givetvis orginal grejorna.
nishikicompetition.jpg ht=532

Går det att få tag på nya "gummihattar" eller vad det nu kan kallas.
Alltså gummiskydden på bromshandtagen då dessa e ruskigt torra.

Någon som vet vad det satt för fälgar monterade vid leverans.

har tubdäck på Superbe nav och Araya red fälgband.
Dom andra är vanliga fälgar med Shimano 600nav tror jag och Araya 700C 1W står det på själva bandet. Tror att det var aerodynamiska ekrar också :)

Senast redigerad av en moderator:
En sådan vattenflaska satt det på min Arrow Speed när jag köpte den. Tyvärr försvann flaskan nånstans och då fick även flaskstället åka därhän.

Kommer nog inte att kunna hålla fingrarna borda allt för länge.
Men e ju i så jäkla fint skick. E Lite svag för gamla grejor i kanonskick.

Pallar nog tyvärr inte rikigt att ha fixa då jag bor längst upp i masthugget i Gbg.

Utan att veta vad det är för bromshandtag du har så skickar jag denna länk .Kanske kan det vara rätt <http://branfordbike.com/itemdetails.cfm?id=799> .Snälla bygg inte om den till en SS .Putsa hellre upp den lite i såfall och sälj den för en bra slant och köp en SS-hoj

Står A c250g på bromshandtagen

Får kanske bli att sälja den och köpa en lös ram. Känns inte lika fel eller vad man skall säga.

Vad kan man begära? Tror att en del orginalpapper och prylar finns.

Senast redigerad av en moderator:
Jag betalade 800 för räcern här ovan med komplett 600ax arabesque (den där snirkligt fina gruppen) Med en uppsättning hjul till och lite bättre skick, säg 1500-2000. Svårt att säga, skulle nästan auktioneras snarare än försöka sätta pris, om skicket är i topp.

Skitfin! Jag kommer personligen hemsöka dig i dina drömmar om du ss:ar den. Försedd med både kedjepiska och niosvansad katt.

Gummihattarna ser väl likadana ut idag?

absolut, original. Jag säger det igen, SS är framtidens epatraktorer, (=fåniga fordon byggda av helcoola duetter)/J :)

(och jag hoppas att alla i liknande tankar inser att ursäkten "jag spar origialdelarna" är just en ursäkt, hur många kommer att hitta prylarna om det en dag blir aktuellt att återställa?)

Singlespeed är bara fegt. Då har man något att skylla på när man inte hänger med. :D
Fast det kan ju vara användbart ibland, speciellt inför sig själv.....

Ingen som har nån kul gammal broschyr eller vet något mer om modellen?
Kan inte hitta nått alls.

Det här borde vara rätt forum att leta på tycker jag. (blev nästan lite småkul där)

Edip skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Kommer någon galen cykeltok att slå mig blodig
> med en kedjepiska om jag plockar om den till en
> SS.
> Behållet givetvis orginal grejorna.

Det är ju ingen kulturminne, men fin hoj är den. Vill du _köra_ SS, så go for it, tycker jag!
Cyklar är för att cyklas, inte att hållas inne i en vitrin och dräglas.

Och använder du inte vinkelslip, går det nog att restaurera hojen efteråt. En slaktat Duett är nog ganska långsökt jämfört med att bara plocka bort några delar som man kan skruva tillbaks i fem minuter. Och nej, jag har ingen SS eller fixed, alla hojar är med växlar.

Mina 50 öre...

Ola

Nishiki Competition 1982:
- Ram:
Champion no2 chromium molybdenum reducerade lättviktsrör 0,7 mm. Växelreglage och vajerfästen är lödda liksom flaskställ och kedjehållare, som är avtagbart.
- Styre:
SR "CTD-420L" 420 mm.
- Styrstam:
Nitto "Technomic Aero"
- Kedja:
Maeda Sun Tour "Ultra 6" silver
- Vevparti:
Sugino "Mighty Aero". 53-42 t.
- Pedaler:
MKS "Esquartz" Aero Dynamic.
- Fälg:
Araya Tubular "16B red label". 36Hx36H.
- Däck:
Soyo Tubular Z-240 g.
- Ekrar:
Hoshi reducerade rostfria 2 mm.
- Nav:
Maeda Sun Tour Superbe lågfläns.
- Växlar:
Maeda Sun Tour Cyclone. Mark II Aero.
- Bromsar:
Dia Compe "Aero Compe G"
- Frikrans:
Maeda Sun Tour. New winner silver 13-14-15-17-19-21
- Sadel:
Kashimax Aero "Suede". Anatomisk utformning. Läder
- Sadelstolpe:
SR "CT-P5A" Aero 26,6
- Färg:
Gum metal blue
- Vikt:
Ca 9 kg
- Ramhöjder:
510, 535, 560, 585, 610, 635 mm
- Tillbehör:
Pump, remmar, flaska och flaskställ ingår

Generalagent Unicykel AB Göteborg

/G

Tackar och bockar!
Då var däcken orginal som satt på fälgarna. Tyvärr så var dom lite torra av någon konstig anledning.

tack igen

Tillbaka
Topp