Fälg istället för Mavic D521

TiTeX

Aktiv medlem
Har ju varit hiskeligt inaktiv på det här forumet och har hållit mig tämligen dåligt uppdaterad vad gäller nyheter inom cykelvärlden de senaste åren och behöver nu hjälp.

Råkade knäcka min gamla Mavic d521 fälg för ett tag sedan och behöver en ny, liknande, fälg. Var inne på CRC och blev förvirrad på alla de nya modellnamnen som Mavic har numera. Vad motsvarar egentligen den gamla 521an? Och är det den nya varianten jag ska ha eller är det någon annan fälg som funkar till samma sak, typ street och downhill?

Välkommen tillbaka! Numera heter den EX721. Gamla D->EX, första siffran är snobbskalan (1-7), sista två är bredden i mm. Börjar det på 8 är det UST-fälgar.

Okej, så då är det antingen EX721 eller något motsvarande från annat märke jag ska ha, någon som har något att rekommendera?

EX721 är jättebra, men kanske något überkill för skogen. Vet inte vad du cyklar nu, men om du kör tuffare stigkörning/AM och inte ren utförskörning kan du också kolla in XM719. Den är lite lättare men fortfarande väldigt stark! 721 bak och 719 fram är en rätt bombproof kombination.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> EX721 är jättebra, men kanske något überkill
> för skogen. Vet inte vad du cyklar nu, men om du
> kör tuffare stigkörning/AM och inte ren
> utförskörning kan du också kolla in XM719. Den
> är lite lättare men fortfarande väldigt stark!
> 721 bak och 719 fram är en rätt bombproof
> kombination.

Det är ett bakhjul det gäller och uppenbarligen har jag ju haft sönder en D521 som ska vara samma som EX721 numera så det krävs nog en liknande fälg, är väl kanske lika bra att köpa en sådan iom jag vet att mavic har funkat tillfredställande förr. Anledningen jag behöver en liknande fälg som D521an är att jag har en gammal HS33a bak, vilket väl antagligen är anledningen till att fälgen har gett med sig också...

Tillbaka
Topp