Fälg/punkteringsskydd.

Brams

Aktiv medlem
Fälg/punkteringsskydd.
Vad finns det för erfarenheter här av olika skuminsatser till hjulen?

Jag är främst ute efter ett skydd mot genomslag för mina fälgar. Vad jag förstått så är det Cushcore som är det "bästa" alternativet enligt många. Men jag kan inte riktigt komma överens med prislappen på dem. Är det tex värt att betala det tredubbla för Cushcore kontra Pepis tire noodles som ligger på ca 600:- för ett par. De väger dessutom mindre än hälften...

Finns ju massor av olika märken och modeller. Vad har ni testat? Vad tycker ni?

Fälg/punkteringsskydd.
Durietz konstaterade att vad gäller skyddsnivå att ”man får vad man betalar för i vikt”.
Sen har olika skydd olika egenskaper ”på vägen” huck norris förändrar inte cykelegenskaperna, men ett pepis noodle med ungefär samma vikt hjälper till lite att hålla däcket mot fälgen (i teorin börjar det ge motstånd tidigare också men de är så mjuka att det inte lär märkas) men skyddar nog fälgen mindre.
Cushcore och liknande ska ge betydande fördelar i att ge stadigare däck till lägre tryck.

Pepis noodle kan vara ett elände att kränga däck runt, liksom cushcore och andra lär vara, och vara väldigt besvärligt att stoppa i ryggan om man iallafall får punka och vill ersätta med slang i spåret.

Senast ändrad:
Fälg/punkteringsskydd.
Jag har kört ett tag nu med Barberi Anaconda
https://r2-bike.com/BARBIERI-Anaconda-Puncture-Protection-29-M-25-35-mm-Rim-incl-Carbon-Valves

jag tog mediumvarianten, sitter i ett Maxxis Forekaster 2.25 på en fälg med 27mm innerbredd. Det var rätt drygt att få på plats, tror en small-variant hade passat bättre. Kvaliteten är ungefär som rörisolering (mao inte speciellt imponerande) och kolfiberventilerna som följde med var för korta till min fälg.

De ger en ganska dämpad känsla (ungefär som att köra med ett dh-däck) som är trevlig när man kör hardtail över rötter, cykeln känns lugnare. Jag inbillar mig att rullmotståndet blivit lite högre, så jag är sugen på att prova en platt variant istället som inte fyller upp däcket så mycket, den här: https://bikerumor.com/2018/12/20/ma...beless-pinch-flats-from-gravel-to-trail-plus/

Den borde ge ett bättre fälgskydd iom ett stabilare material, däremot hjälper den inte till att hålla däcket uppblåst lika bra om man skulle punktera. Jag är mest ute efter att i första hand skydda fälgarna från att slås sönder och i andra hand däcken från att snakebite-punktera när jag kör lite lägre tryck.

Fälg/punkteringsskydd.
Jag har försökt något liknande med en strimlad liggunderlag (grön variant, används till camping).
Fördelen: det gick att poppa däcket på kanten bara man blåste lite med munnen in i ventilen.
Nackdelen: den mattan var inte av det som heter "closed cell foam" och slukade upp typ en liter tätningsgucka.

Så kolla upp vad det är för material först, men annars bör det fungera lika bra som vilken som helst strimlad yogamatta.

Fälg/punkteringsskydd.
det har berättats om en ghettovariant att borra ett ventilhål extra, och sedan montera ett tubdäck som stötdämpande kärna.

fördel; lättare att montera yttre däcket jämför med fast kärna eftersom inre tubdäcket kan vara tomt i det läget, lättare att få ner kanttråden av ytterdäcket centralt. går att reglera hårdheten på kärnan helt fritt. vill man gå ifrån systemet monteras bara en extra tl-ventil.

nackdel; knappast billigare eller lättare.

Fälg/punkteringsskydd.
Pepis Tire Noodles funkar så bra att till och med Nino kör på dom. (och jag men det smäller ju inte riktigt lika högt) ca 600 för paret med ventiler.

Fälg/punkteringsskydd.
Soon to be tested in a naturreservat close to you (åtminstone om du bor i Stockholm)
Pepis tyre noodle rokkline, i motsats till den tidigare tillgängliga raceline)
Väger in på 100 gr i samma storlek som raceline väger ca 80. Men är betydligt hårdare, för handen iallafall, det är möjligt att de bara är 20% bättre mot rejäla genomslag.

Bilagor

• IMG_20190411_144659.jpg
    IMG_20190411_144659.jpg
    207 KB · Besök: 109
Fälg/punkteringsskydd.
Anders Lantz sa:
Pepis Tire Noodles funkar så bra att till och med Nino kör på dom. (och jag men det smäller ju inte riktigt lika högt) ca 600 för paret med ventiler.
Ja, många i eliten som kör dem. Jag har precis beställt Rokkline, men att jag kör dem smäller nog inte så högt det heller. :)
Men jag tänker främst att jag kan köra med ännu lägre tryck och få bra grepp samtidigt som jag skyddar kolfiberfälgarna.

Fälg/punkteringsskydd.
Bulldog76 sa:
Anders Lantz sa:
Ja, många i eliten som kör dem. Jag har precis beställt Rokkline, men att jag kör dem smäller nog inte så högt det heller. :)
Men jag tänker främst att jag kan köra med ännu lägre tryck och få bra grepp samtidigt som jag skyddar kolfiberfälgarna.

Förhoppningsvis så slipper man höga smällar med nudlar i däcken :-)

När jag satt i rokkline i bakhjulet på hardtailen lär jag kunna göra en någorlunda bra bedömning, den har jag kört så mycket med på sistone att jag känner ganska små skillnader i däckstryck och känsla (kommer iof sätta på sommardäcket samtidigt så blir lita annan känsla ändå)

Fälg/punkteringsskydd.
konscious sa:
Tanke att kunna gå ner i tryck precis som på Enduro MC.

Just så. Jag har gått upp en del i tryck på sistone sedan jag haft lite för många nära-däck-döden upplevelser på ht'n och resultatet är rätt aggresiv rebound och stötig gång över rötter o.d.

Fälg/punkteringsskydd.
skier sa:
Jag har kört ett tag nu med Barberi Anaconda
https://r2-bike.com/BARBIERI-Anaconda-Puncture-Protection-29-M-25-35-mm-Rim-incl-Carbon-Valves

jag tog mediumvarianten, sitter i ett Maxxis Forekaster 2.25 på en fälg med 27mm innerbredd. Det var rätt drygt att få på plats, tror en small-variant hade passat bättre. Kvaliteten är ungefär som rörisolering (mao inte speciellt imponerande) och kolfiberventilerna som följde med var för korta till min fälg.

De ger en ganska dämpad känsla (ungefär som att köra med ett dh-däck) som är trevlig när man kör hardtail över rötter, cykeln känns lugnare. Jag inbillar mig att rullmotståndet blivit lite högre, så jag är sugen på att prova en platt variant istället som inte fyller upp däcket så mycket, den här: https://bikerumor.com/2018/12/20/ma...beless-pinch-flats-from-gravel-to-trail-plus/

Den borde ge ett bättre fälgskydd iom ett stabilare material, däremot hjälper den inte till att hålla däcket uppblåst lika bra om man skulle punktera. Jag är mest ute efter att i första hand skydda fälgarna från att slås sönder och i andra hand däcken från att snakebite-punktera när jag kör lite lägre tryck.
Vad hindrar den där platta att inte ställa sig på högkant så att säga.

Har just beställt de du kört, men i small

Fälg/punkteringsskydd.
Nu har det gått ett tag. Uppdatera oss hur det gått.

Har röd medium (pepis) till mina 2.35:or. Ska köpa gul ”big s” till 2.25-2.3 däck.

Någon som kunnat jämföra gula och röda Pepis? Viktstraffet värt det?

Fälg/punkteringsskydd.
Det har verkligen gått ett tag.
Jag tyckte att roklline var tydligt bättre än den första versionen av Pepis tyre noodle.
Nu sitter ett tubolito inlägg i hts bakhjul och när jag bytte så hade rokklinen skador, men inte lika mycket som den första fick, och jag tyckte nog att den inte sög i sig vätska lika mycket heller.

Tuvboliton har jag inte demonterat så kan inte uttala mig om hur den har tagit vinterns smällar,
Men den kan ge något mer stöd och skydd. Fördelen mot Pepis är att den (ännu) inte ligger lös och rör sig mellan fälg och däck som Pepis gör efter ett tag, och att man kan köra med vanlig slanglösventil, som inte kläggar igen lika lätt som Pepis gör.

Tillbaka
Topp