Fälgar som inte är gjorda av smör

Pierre A

Medlem
Är på jakt efter ett nytt bakhjul. Kör en del enduro och har har tittat lite på, Dt swiss E1900, Hunt wild enduro samt Hope fortus.

Finns det fler alternativ som tål lite bröt?
Jag väger in på runt 85 kg, inte fjäderlätt men ingen klumpeduns heller.

Har nu kört på Specialized roval traverse, och det gick väl så där.

DTs fälgar är som regel stryktåliga på så sätt att de kan bli rätt buckliga utan att fälgen blir helt obrukbart skev. Nu vet jag inte vad som sitter på ett E1900, gissningsvis den icke svetsade versionen av EX511, och den bör tåla en del. Både just EX511, EX471 eller om man verkligen vill att det ska hålla FR540 syns rätt ofta på DH-cyklar.

Senast ändrad:
Skulle slå ett slag för Mavic DeeMax. Nu har jag förvisso lagt både Enduro och MTB på hyllan. Men hade precis som du Roval Travers på min Stumpjumper som var precis kassa. Bytte till ett par DeeMax pro var verkligen supernöjd, inte allt för tunga men väldigt stabila.

Reserve och Raceface t.ex har livstids garanti på pangade hjul. Det gjorde valet lätt för mig i alla fall. Det finns kanske fler tillverkare med samma generösa garanti. Reserve har förmodligen smidigare garantihantering än Raceface (gissar jag).
/fälgmördare

för oss som är för fega för downhill och princessärtar oss med lägre tryck och därför vill ha bredare fälg, finns det några hållbara sådana? 35i eller mer. böjde just sönder min newmen 35-fälg.

för oss som är för fega för downhill och princessärtar oss med lägre tryck och därför vill ha bredare fälg, finns det några hållbara sådana? 35i eller mer. böjde just sönder min newmen 35-fälg.
DtSwiss som övriga är inne på tidigare har flera modeller i sina serier, bl.a. H1900 och HX1700. De finns som i35 och ska vara anpassade för emtb, ASTM 4 och upp till 150 kg (förare + cykel).

Edit: Länk
Edit 2: länk till 6skruvs-variant

Senast ändrad:
Körde sönder mitt bakhjul för snart två år sen och rekommenderades DT Swiss E1900 av flera här på happy. Har inte kört sönder det än. Inte ens behövt rikta hjulet. Finns ju betydligt dyrare men för min åkning verkar det hålla (stig (åt endurohållet) och en del dh). Väger ca 74 kg just nu.

Tillbaka
Topp