Fälgbandsproblem - fel bredd eller teknik?

Tjena,

Har en fälg där fälgbandet sitter som på bilden. Ser inte helt rätt ut. Bandet sitter rätt (hela bredden) på 2/3 av fälgen men på 1/3 så sjunker det ner enligt bild pga av spänningen i bandet.

Borde jag ha ett bredare band och trycka ner det i dalen runt hela fälgen eller hur gör man? Är jag väldigt försiktig med bandet så kan jag få till det så det ligger platt över hela bredden och runt hela fälgen. Men när man kränger på däcket så är det svårt att det inte åker ner som på bilden på sina ställen...

IMG_3175.jpg

Jag tycker det ser för smalt ut, även om du lyckas få på det utan att det sjunker ned i "dalen" så kommer det direkt att tryckas ned dit när du pumpar upp slangen. Nu är det inte säkert att det spelar någon roll för fälgbandets huvudsakliga uppgift är att skydda slangen från ekerhålen. Så jag skulle försöka få det att ligga någorlunda mitt på fälgen med ungefär lika mycket "glapp" på varje sida om du hajar. Då borde det vara lungt.

Du tror inte att det är risk att kanten på bandet gnager mot slangen och man till slut får punka? Eller kommer slangen trycka ner bandet så det är lugnt?

Det ska åka ner annars får du inte dit däcket (och det kommer ändå åka ner så fort du pumpar).
Men det ska vara bredare så det går kant till kant när det följer konturen - så säg 22mm (i.st.f. 18mm) fälgband på den fälgen.
Har du ingen lust att krångla så är det viktigaste att fälgbandet ligger "där nere" (och täcker nippelhålen) men ofta kan det finnas lite märken i fälgen där den är skarvad som kan ge punkor om inte fälgbandet är fullbrett - plus att det kan bli lite otäckt om det punkar i fart och däcket sitter för löst :-)

magnusottosson sa:
Du tror inte att det är risk att kanten på bandet gnager mot slangen och man till slut får punka? Eller kommer slangen trycka ner bandet så det är lugnt?
Nej den chansen tror jag inte på. Om det är svårt att få bandet att ligga som du vill så kan det hjälpa att ta tag i det med en liten finkäftad tång och dra det åt ena eller andra hållet. När man väl pumpat upp slangen och kört ett tag brukar bandet ligga kvar där du lagt det

Det är ganska lätt att få det att ligga som man vill (platt över hela bredden) men minsta vibration gör att det glider och lägger sig som på bilden.

magnusottosson sa:
Det är ganska lätt att få det att ligga som man vill (platt över hela bredden) men minsta vibration gör att det glider och lägger sig som på bilden.
Som sagt, lägg det så mitt i du kan och tryck ned det i dalen så att du får ungefär lika stor glipa på båda sidor. På med däck och slang och pumpa upp det och kör

Kan du få det att ligga centrerat medan du kränger på däck och slang så är allting gott och väl.
(Däremot skulle jag säga att utan lite lim eller dubbelhäftande tejp så går inte det :-) )

magnusottosson sa:
På andra hjul jag har så ligger bandet superstabilt men de hjulen har inte den dalen jag har i mitten.
Jo det har dom, men kanske inte så djup och med så markerade flanker.
Men med rätt bredd på fälgbandet kommer det bli "stabilt" (sa Dr. Alban).

Jag fick tag i ett par 21mm. När man tryckte ner de i dalen så var även de lite för smala men de såg att att täcka de viktiga områdena så jag körde med dessa. Körde en provtur igår och det verkade funka :) Hittills...

Ska köra hjulen tubeless när jag slitit ut mina nuvarande däck. Då blir det väll någon tejp. Läste om en som körde med gorillatape vilket tydligen fungerade väldigt bra: https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Gorilla-Tape-Tubeless-Conversion.html

Tillbaka
Topp