Fälgbredd – däckbredd?

John L

Medlem
Fälgbredd – däckbredd?
Jag gillar att braka runt i Hellas på min Ragley Bluepig, och nu tänkte jag testa lite bredare däck än de som kom med cykeln (2,25" & 2,3"). Det finns gott om plats mellan kedjestag och gaffel, men fälgarna är bara på innermått 23 mm. Vad rekommenderar Happy med de här förutsättningarna?

Fälgbredd – däckbredd?
Förmodar att dina däck är 55-57 mm breda om/när du mäter dem?
Det är inte boost fram/bak på den cykeln väl?
Hur (mycket) bredare däck får plats bak innan däcket tar i kedjan på lättaste växeln? Mät avståndet från nuvarande däck.
Räkna ut hur breda däck som får plats fram och bak, mätt i mm. Det blir enklast så.

Värt att tänka på att ett däck som flyttas från 23 mm till 35 mm fälg blir 4-5 mm bredare.
Ett 2,8" däck på 23 mm fälg är lika brett som ett 2,6" på 35 mm fälg.
Det skiljer även en hel del i bredd mellan olika däck/märken/modeller trots att de har samma bredd i katalogen.

Fälgbredd – däckbredd?
Tack för info. Däcken är 58-60 mm breda (WTB Trailboss & Vigilante). Vad är boost?

Jag har 15 mm tillgodo till kedjan, så i princip skulle däcket kunna vara åtminstone 20 mm bredare? Men, funkar 2,8" och uppåt på 23 mm fälg? Tänker att det blir väldigt oskönt tryck på däcket i kurvor osv.

Tar gärna emot förslag på allround-däck dessutom! Bra grepp och tålighet går före låg vikt för min del.

Fälgbredd – däckbredd?
Nej 2,8 funkar inte bra på 23 mm fälg.

Jag skulle inte rekommendera mer än 2,4" däck på dina fälgar.

För 2,8" behöver du minst 30mm innerbredd.

Vill du ha bra däck så är väl Maxxis DHF, DHR eller HR2 vettiga val att titta på. Schwalbe Magic Mary är ett fint däck också.

Senast ändrad:
Fälgbredd – däckbredd?
MatteXC sa:
Nej 2,8 funkar inte bra på 23 mm fälg.

Jag skulle inte rekommendera mer än 2,4" däck på dina fälgar.

För 2,8" behöver du minst 30mm innerbredd.

Vill du ha bra däck så är väl Maxxis DHF, DHR eller HR2 vettiga val att titta på. Schwalbe Magic Mary är ett fint däck också.

Ok! Då kan jag lika gärna vänta tills jag skaffar ett par bredare hjul. Tror inte jag kommer känna någon skillnad på 2,3" och 2,4"!

Tack för däcktips. Är det alltså Minion och High Roller du menar?

Fälgbredd – däckbredd?
Det gör du nog rätt i :)

Japp, annars är väl Continental Baron och Der Kaiser ganska schyssta svålar i samma klass. Jag tycker Michelin gör ganska bra däck också, men de har ändrat namnen en del på senaste så man blir förvirrad, ForceAM är t.ex. mer ett bitigare XC däck än AM (All Mountain).

Tillbaka
Topp