Fälgbredd och däckbredd

Robdon

Medlem
Fälgbredd och däckbredd
Är inte så värst kunnig och hoppas på hjälp.

Önskar bredare däck för att öka komforten.
Fälgen jag har är 622x16 och däcket som sitter på är 30-622. Kan jag gå upp till 37-622 utan problem och kommer det göra någon skillnad i komfort?
Kan tillägga att jag bara pendlar till jobbet på asfalt.

Tacksam för er expertis.

Fälgbredd och däckbredd
Enligt de officiella ERTRO specifikationer tar en 16 mm bred fälg max 34 mm breda däck men en 17 mm fälg max 57 mm. Helt galen. Jag tycker att 37 mm däck är lite breda på 16 mm fälgar. Det går men då kan man inte köra särskilt låg tryck för att däcket kan vika i kurvorna. Borde dock ger nåt mer komfort. Men har cykeln utrymme till 37 mm däck?

Fälgbredd och däckbredd
Enligt de officiella ERTRO specifikationer tar en 16 mm bred fälg max 34 mm breda däck men en 17 mm fälg max 57 mm. Helt galen. Jag tycker att 37 mm däck är lite breda på 16 mm fälgar. Det går men då kan man inte köra särskilt låg tryck för att däcket kan vika i kurvorna. Borde dock ger nåt mer komfort. Men har cykeln utrymme till 37 mm däck?
Ja det är inga problem med utrymme men om det blir farligt så skippar jag det såklart.

Fälgbredd och däckbredd
Smala fälgar plus breda däck plus lågt tryck kan bli farligt när man svänger. Däcket kan liksom vrida sig av fälgen i sidled. Det är lite obehagligt. Men vid lite högre tryck har jag svårt att tro att 37:or på en 16 mm bred fälg skulle kunna bli farligt vid normalt pendlande.

Fälgbredd och däckbredd
Smala fälgar plus breda däck plus lågt tryck kan bli farligt när man svänger. Däcket kan liksom vrida sig av fälgen i sidled. Det är lite obehagligt. Men vid lite högre tryck har jag svårt att tro att 37:or på en 16 mm bred fälg skulle kunna bli farligt vid normalt pendlande.
Frågan är väl snarare hur mycket komfort man egentligen kommer tjäna om man måste pumpa de större däcken lite hårdare än önskvärt. Dessutom blir 37:orna antagligen inte riktigt 37 mm på så smal fälg.

---------

Edit: Vad har trådskaparen för däck idag? Det är inte bara storlek som avgör komfort. Ett punkasäkert pendeldäck är ofta avsevärt obekvämare än ett tunt och följsamt (men mer punkabenäget) findäck.
Nästa fråga är vilket tryck du kör idag. Det kanske går att sänka en skvätt?

Fälgbredd och däckbredd
För 20 år sedan körde man 2,25" breda MTB-däck på 17 mm däck, så 38 mm däck på 16 mm fälg lär inte vara någon fara. Sedan är det naturligtvis bättre med en bredare fälg till de däcken.

Fälgbredd och däckbredd
Frågan är väl snarare hur mycket komfort man egentligen kommer tjäna om man måste pumpa de större däcken lite hårdare än önskvärt. Dessutom blir 37:orna antagligen inte riktigt 37 mm på så smal fälg.

---------

Edit: Vad har trådskaparen för däck idag? Det är inte bara storlek som avgör komfort. Ett punkasäkert pendeldäck är ofta avsevärt obekvämare än ett tunt och följsamt (men mer punkabenäget) findäck.
Nästa fråga är vilket tryck du kör idag. Det kanske går att sänka en skvätt?
Det är 30-622 på idag.

Tillbaka
Topp