Fälgbredd vs däcksbredd

perzzon

Aktiv medlem
Fälgbredd vs däcksbredd
Har letat i diverse gamla trådar men det verkar inte vara någon som skrivit något om hands-on erfarenhet av bredare däck på landsvägs fälg.

Skall köpa hjul till 28"-are och suktar lite efter en CXP 22 för att få en aning aero. Men jag vill gärna köra lite bredare däck, Vilket kanske möjligen tar bort hela aero-tänkandet, vad vet jag?!

Det har ju länkats till http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html#width tidigare. Och om man går efter den så tycker han att man får köra upp till 44 mm-däck på den 20.2 mm breda CXP 22. Eller är 20.2 yttermått månne? Mavics hemsida ger ju inte så mycket kött på benen direkt.

Hur som haver, är det rimligt/säkert eller ens meningsfullt att köra bredare, typ 35 mm på en CXP 22 eller skall jag gå på den helt platta Sun CR 18 som verkar vara det enda vettiga alternativet där jag skall handla.

Fälgbredd vs däcksbredd
Sun verkar för övrigt fått vettig kritik på MTBR och är rimligt lätt så bortsett från den helt platta profilen är den nog bra.

Fälgbredd vs däcksbredd
Fast jag har kört mina Nokian W240 problemfritt hela vintern på CPX21-fälg, som jag antar är rätt lik CPX22. Inga 28 mm här inte ;)

Fälgbredd vs däcksbredd
passar på-
fälgbredd när man är sugen på att fixa en "monster-cross"?
nån slags bredare trekking-fälg eller en vanlig racer, typ open-sport eller så?

Fälgbredd vs däcksbredd
Nej, det har suttit som klistrat på fälgen, om man kan säga så om kanttrådsdäck ;)

Inga problem alls faktiskt. Har haft dem ganska skapligt tryck i dem, vet inte riktigt hur det påverkar.

Fälgbredd vs däcksbredd
mav033-28.jpg

Jag kör med dessa på krossesn med 32 mm panaracer messenger. Funkar kalas att lägga ner, känns betydligt stabilare än med 23 däck.

Tillbaka
Topp