Fälgbredd
Föll för grupptrycket och gick och köpte mig ett Fat Albert däck att prova på bakhjulet. Min baksving är rätt tight så min lokale cykelhandlare lånade ut sitt bakhjul försett med Fat Albert så jag kunde prova om det fick rum. Han hade rigtigt breda fäljar och däcket fick plats med max 2 mm marginal. Tänkte att det blir nog lite mer marginal med mina klena 317 fälgar. Det blev en massa fler mm i marginal ! Däcket såg mycket sjystare ut på den breda fälgen. På mina 317:on ser det inte alls lika grymt ut. Nu vill jag åxå ha breda fälgar !
-Vad har ni för bredd på fälgarna ? (vilket märke och modell)
-Har fått för mig att om man har en bredare fälg så är risken för att däcket "viker" sig i en kurva minde än med smala fälgar. Att man därför skulle kunna köra med lägre tryck om man har bredare fälgar. Stämmer det ?
-Finns det några sjyssta lite bredare fälgar som inte är DH tunga? De får gärna vara lika lätta starka/svaga som 317 men bredare.
-Vad har ni för bredd på fälgarna ? (vilket märke och modell)
-Har fått för mig att om man har en bredare fälg så är risken för att däcket "viker" sig i en kurva minde än med smala fälgar. Att man därför skulle kunna köra med lägre tryck om man har bredare fälgar. Stämmer det ?
-Finns det några sjyssta lite bredare fälgar som inte är DH tunga? De får gärna vara lika lätta starka/svaga som 317 men bredare.