Fälgbredd

Peter E

Aktiv medlem
Fälgbredd
Föll för grupptrycket och gick och köpte mig ett Fat Albert däck att prova på bakhjulet. Min baksving är rätt tight så min lokale cykelhandlare lånade ut sitt bakhjul försett med Fat Albert så jag kunde prova om det fick rum. Han hade rigtigt breda fäljar och däcket fick plats med max 2 mm marginal. Tänkte att det blir nog lite mer marginal med mina klena 317 fälgar. Det blev en massa fler mm i marginal ! Däcket såg mycket sjystare ut på den breda fälgen. På mina 317:on ser det inte alls lika grymt ut. Nu vill jag åxå ha breda fälgar !

-Vad har ni för bredd på fälgarna ? (vilket märke och modell)

-Har fått för mig att om man har en bredare fälg så är risken för att däcket "viker" sig i en kurva minde än med smala fälgar. Att man därför skulle kunna köra med lägre tryck om man har bredare fälgar. Stämmer det ?

-Finns det några sjyssta lite bredare fälgar som inte är DH tunga? De får gärna vara lika lätta starka/svaga som 317 men bredare.

Fälgbredd
F219/XM321 förstås. Den har 21mm i innermått och väger inte jättemycket. Starkare än 317 och lite tyngre men inte jättetung. Billig dessutom.

Fälgbredd
Att de är bredare än X717 är en anledning till att vi har byggd 2 av democyklarna med Mavic X 3.1 UST fälg. <Reklam>WTB har också bra fälg och ganska prisvärda färdigbyggda hjul,</Reklam> men de har inga för UST och jag ville ha möjligheten att köra med UST däck på <Reklam>Moots Smoothie Blend och Maverick ML-7 democyklarna</Reklam>.

:)

Fälgbredd
Med tanke på att 321:an är nästan 50% tyngre (570g vs 395g) så känns det litegran som om man jämför äpplen och päron. 717 har dessutom en lite elegantare konstruktion som nog gör den starkare per gram*.

Kör man med däck som är mindre än ~2.3 tum och inte är intresserad av UST så skulle min personliga rekomendation vara 717. För typisk "happyåkning" tror jag bägge fälgarna håller för ungefär lika mycket om allt annat är lika.

Personligen så tänker jag satsa på 717 till mitt lilla vinterprojekt. Kodnamnet är "The Mutant Raider" vilket iofs indikerar att jag tänkt satsa på en lite udda mix av komponenter....

/rikard

*Min ingenjörsmässiga gissning, jag har inte sett några mätdata...

Fälgbredd
Ojdå, ska man gå efter den tabellen får man ta och och bredda rejält. XM321 varkar ju vara rätt populär och billig. Skulle kunna tänka mig något lite bredare men det blir det väll DH fälgar eller finns det nån lättare FR fälg ?

Fälgbredd
Jag kan rekommendera Alex DM24 om du inte vill lägga ut en massa pengar. Är billig (ca 185:-), ser grym ut och lär fungera helt ok. Har dessa själv på min Heckler, men har bara kört några månader än så jag kan inte säga så mycket om hållbarhet. De är dock raka och fina än så länge. Jag kör med mina Continental Diesel 2,5 men satte på ett par twister 1,9 till Långa Lugnet och det gick hur bra som helst. T o m 1,9orna såg feta ut!

Produktbeskrivning
* Alex DM24 (24x1.75'') fälg
* Hål: 36
* Färg: Silver
* ERD: 495mm
* Bredd: 31.4mm
* Vikt: 495g

Finns på cc

Fälgbredd
Låter ju bra men jag har inte några planer på att köra med 24" fälgar. Vet du om de har nån motsvarighet i 26" fälg ? Hittar inget som heter DM26 ;)

Fälgbredd
dual-duty_30x11.3.jpg

30mm outside width, 570 g, 450:-

http://www.wtb.com/dualduty-FR_rim.html

Fälgbredd
Mavic 321 (den gammla, heter nu ex329 tror jag) är Mavics DH fälg, men relativt lätt och stark.
Sun DoubleTrack, lite tyngre men 40mm bred, min personliga favorit. Har relativ tjocka fälghorn (sidoväggar) och skyddar bra mot snakebites. En Fat Albert är riktig fet på dessa fälgar.
Även F219 (eller Sun SinglrTrack) är en bra och ganska lätt fälg, men för min smak går där gränsen för 2.3 däck.
Gillar helt allmän bättre Sun fälgar än Mavic, tycker de är lite mindre känslig för snakebites när man kör med låg däcktryck.
Rekommendera även latex slang, monterad med mycket talkum när man kör med låg tryck i däcken.

Fälgbredd
Skrattade gott iaf.! Kastade mig på ventilen och pyste ur lite luft ur boaormen innan bilden togs. Bara att släppa ur den mesta luften och klämma allt på plats igen. Problemet tycks ha varit en engångsförteelse *peppar-peppar*

Fälgbredd
Jag funderar på nya hjul och vill lyfta en av trådens ursprungsfrågor:

Peter E Skrev:
-------------------------------------------------------
> -Har fått för mig att om man har en bredare fälg
> så är risken för att däcket "viker" sig i en kurva
> minde än med smala fälgar. Att man därför skulle
> kunna köra med lägre tryck om man har bredare
> fälgar. Stämmer det ?

Fälgbredd
Vet inte riktigt om det stämmer. Jag kör med lite enklare Rigida Zac2000 med 19mm som innermått (Smalt enligt mig). På dessa har jag Maxxis High Roller 2.5" Har aldrig vart med om att däcken rört sig i sidled i alla fall. Fast det kanske beror mer på däcken. =)

Fälgbredd
rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket tryck kör du med när du har 2.5:or på en
> 19mmfälg? Förmodligen lite högre än optimalt?

Det funkar nog. De flesta har väl sett hur högt tryck jonas brukar ha i sina
2,4:or på 19mm fälgar. Inte så jättehögt och han har mig veterligen aldrig
lyckats kränga av ett däck. Å karln e väl inte fjäderlätt om jag minns rätt. :)

Men nog borde det gå att ha betydligt lägre tryck i fetdäcken med lite bredare
fälgar.

Fälgbredd
En omgång Fat Albert, 2.35", rullade lite obehagligt på ett par Bontrager Selecthjul. Har inga sådana sensationer på ett par XM321, så visst funkar det med smala fälgar, rullade aldrig av däcket, men nu känns det riktigt stabilt. =)

Fälgbredd
Grejjen är också att påfrestnignen på fälgen blir högre vid samma tryck med ett större däck. Och genomslagsrisken är större med en smalare fälg. Men funkar det så funkar det.

/rikard -som väntar på att nån skall länka in bilden på när tobbes däck kränger av sig självt i skogen-

Fälgbredd
Airline VXC 2.2 (fråga inte) med impac semislicks eller crescenthandlarnas kevlardäck. Dom där fälgarna är helt odödliga fast förbannat fula.

Fälgbredd
Jag har faktiskt lyckats få ett Tioga Factory Extreme XC 1,9 däcket att vika sig i en väldigt skarp asfaltskurva (45 grader)på en Mavic 317 fälg! Däcket krängde inte av fälgen, men däcket vek sig på grund av det låga däckstrycket så mycket att jag gled omkull. Fick en hel del fina ärr efter den vurpan. Det var ingen vanlig sväng jag gjorde, utan jag hoppade. Har gjort det i flera år och med samma däck förut, men just den gången hade jag lite lägre tryck för att jag skulle ut i skogen på en enmans "happyrunda".

Att lyckas få ett däck att kränga av en fälg låter lite smått otroligt, tycker jag. Däremot skall man ha rätt lufttryck för hur och vart man cyklar och med vad för fälg man har.

Fetare däck=fetare fälg:) Dock inte ett måste!

Tillbaka
Topp