Fälgbroms till snedvinklad fälg på bakhjulet.

Jag var inne på en cykelverkstad igår och visade upp mitt hjul och frågade om de kunde sätta dit en bredare typ av fälgbroms men då sa de att det är omöjligt då hjulet saknar plan yta för bromsklossarna att verka på. Finns det verkligen inget alternativ när fälgen är snedvinklad i 45 grader utan någon plan yta?

Jag var inne på en cykelverkstad igår och visade upp mitt hjul och frågade om de kunde sätta dit en bredare typ av fälgbroms men då sa de att det är omöjligt då hjulet saknar plan yta för bromsklossarna att verka på. Finns det verkligen inget alternativ när fälgen är snedvinklad i 45 grader utan någon plan yta?
Fälg vinklad 45 grader? Kan du ta ett foto?

"Spoon brake" ( ingen aning om vad den heter på svenska) funkar på alla däck!
this-is-what-they-call-spoon-brakes-v0-whoqaffuupof1.webp

TS får nog köpa ett nytt hjul. Biltema har väl fortfarande vissa hjul i lösvikt.

Ett nytt hjul passande fälgbroms behöver inte kosta skjortan. Är det en vanlig jonne med 700C finns tex https://www.tradeinn.com/bikeinn/sv...inium-hub-on-spheres-nut-framhjul/141122132/p

Funderar lite på hur cykeln ser ut. Har den skivbromsar eller fälgbromsar?

Om den har skivbromsar och hjulet ifråga är ett hjul för skivbromsar är det väl bara att köra med existerande bromsar.

Om den har fälgbromsar, skaffa ett hjul med fälg avsett för fälgbromsar.

Funderar lite på hur cykeln ser ut. Har den skivbromsar eller fälgbromsar?

Om den har skivbromsar och hjulet ifråga är ett hjul för skivbromsar är det väl bara att köra med existerande bromsar.

Om den har fälgbromsar, skaffa ett hjul med fälg avsett för fälgbromsar.
Vi är flera som undrar men livet kom emellan för ts så vi får vänta på svar.

I sådana här fall undrar jag om inte moderatorerna skulle kunna vara behjälpliga med macadress och ip-nummer. Med lite hacker-skills skulle man då, kanske, kunna luska fram en adress eller telefonnummer.

I så fall hade det ju bara varit att ringa;

- Hej, Waikato kallas jag, användare på happyride. Du, jag tänkte bara höra hur det gick med den där fälgen.. löste sig problemet? Har du foto på den?

Senast ändrad:
I sådana här fall undrar jag om inte moderaterna skulle kunna vara behjälpliga med macadress och ip-nummer. Med lite hacker-skills skulle man då, kanske, kunna luska fram en adress eller telefonnummer.

I så fall hade det ju vara varit att ringa;

- Hej, Waikato kallas jag, användare på happyride. Du, jag tänkte bara höra hur det gick med den där fälgen.. löste sig problemet? Har du foto på den?

Moderatorer (inte Moderaterna?) är dock tyvärr inte så aktiva här.

Andra bra förslag, i fall av K&S, var att försöka att får kontakt genom nån på cykelklubben eller att knacka på dörren. Då behövs dock lite mer information.

Moderatorer (inter Moderaterna?) är dock tyvärr inte så aktiva här.

Andra bra förslag, i fall av K&S, var att försöker att får kontakt genom nån på cykelklubben eller att knacka på dörren. Då behövs dock lite mer information.
Fast jag kan tycka att moderatorerna inte behövs i det här fallet. Vi styr upp det rätt bra och håller tråden levande tills ts kommer tillbaka för att se vilka svar han har fått.

Ska säga att vinkeln inte är 45 grader snarare 70 grader. Nära däcket så är vinkel ännu mindre så där bör bromsklossar kan bromsa hjulet om de placeras vågrätt.

Bilagor

• IMG20260420210841.webp
    IMG20260420210841.webp
    151.5 KB · Besök: 141
  • IMG20260420210831.webp
    IMG20260420210831.webp
    210.5 KB · Besök: 122
Ska säga att vinkeln inte är 45 grader snarare 70 grader. Nära däcket så är vinkel ännu mindre så där bör bromsklossar kan bromsa hjulet om de placeras vågrätt.
Vilken typ av fälgbroms har du idag och varför vill du ha bredare?

Jag tror inte det är den exakta vinkeln som är avgörande.
Vad vill du ha? Finns det i verkligheten? Passar det på cykel och hjul?
Börja där.

Edit. Ser att du skriver det bör funka. Glöm vad som bör funka. Det är inget man tänker fram utifrån vinklar.

Senast ändrad:
Vilken typ av fälgbroms har du idag och varför vill du ha bredare?

Jag tror inte det är den exakta vinkeln som är avgörande.
Vad vill du ha? Finns det i verkligheten? Passar det på cykel och hjul?
Börja där.

Misstänker att TS har monterat ett bakhjul med motor, inte till fälgbroms, på en cykel med fälgbroms. Det kommer inte att funka.

Varför man vill chansa med ett oortodoxt hemmahack för att använda fälgbromsar på en fälg som uppenbart inte är gjord för fälgbromsar är för mig svårbegripligt. Gissar att bromsverkan påverkas negativt, att livslängden på konstruktionen är dålig och att det kan göra riktigt ont när det går åt pepparn.

Senast ändrad:
Man önskar att en del frågeställare hade tänkt efter före.

TS ville ha en bredare fälgbroms, så något grundläggande bekymmer fanns inte. ...Förmodligen var det cyklistens mamma som ställde frågan här, för att slippa ungens tjat.

Man önskar att en del frågeställare hade tänkt efter före.

TS ville ha en bredare fälgbroms, så något grundläggande bekymmer fanns inte. ...Förmodligen var det cyklistens mamma som ställde frågan här, för att slippa ungens tjat.
Det gundläggande problemet är antingen att i nuläget saknas broms helt eller en fälgbroms är monterad på fälg utan lämpliga förutsättingar.

Vad tror du?

Möjligen ska frågan tolkas så att befintlig fälgbroms inte kan gapa över det nya däcket och eller fälgen. Därför efterfrågar man en bredare sådan.

Det gundläggande problemet är antingen att i nuläget saknas broms helt eller en fälgbroms är monterad på fälg utan lämpliga förutsättingar.

Vad tror du?

Möjligen ska frågan tolkas så att befintlig fälgbroms inte kan gapa över det nya däcket och eller fälgen. Därför efterfrågar man en bredare sådan.
Ja exakt så. Behövs en bredare fälgbroms för det nya bredare däcket/fälgen. Sen var frågan också om det ens går, då cykelbutiken bara skrattade åt det och sa att det var i princip omöjligt. Svårt att lite på en cykelverskstad då allt verkar svårt och omöjligt om det inte är en crescent, som de fixar på 5 min och får bra betalt.
Har svårt att se att det skulle vara omöjligt, det finns en yta nära däcket med en närmast lodrät vinkel. Där kan en bromskloss funka. Ska höra mig för vilka bredare fälgbromsar som finns.

Ja exakt så. Behövs en bredare fälgbroms för det nya bredare däcket/fälgen. Sen var frågan också om det ens går, då cykelbutiken bara skrattade åt det och sa att det var i princip omöjligt. Svårt att lite på en cykelverskstad då allt verkar svårt och omöjligt om det inte är en crescent, som de fixar på 5 min och får bra betalt.
Posta ett par bilder så man ser hela hjulet från båda sidor så får du nog bättre hjälp.

Det går inte. Enda chansen är om ramen har möjlighet för skivbroms. Annars får du byta fälg, hjul eller ram.

Oavsett om det går att få dit en fälgbroms tycker jag det känns som ett rimligt antagande att det när de tillverkar fälgar avsedda för fälgbromsar faktiskt finns ett syfte med att ha de plana dedikerade ytorna som är avsedda för kontakt med bromsgummit. Detta syfte kommer du inte att uppnå med ditt hjul.

Som jag ser det riskerar du sämre bromsverkan (potentiellt farligt), dålig hållbarhet och att du har svårt att veta när materialet i fälgen bromsats så tunt att hjulet inte är säkert att använda (farligt).

Det finns förstås en poäng i att inte köpa nytt i onödan, men detta är ett fall där jag tycker det känns som att snålheten riskerar att bedra visheten.

Senast ändrad:
Sen var frågan också om det ens går, då cykelbutiken bara skrattade åt det och sa att det var i princip omöjligt.
Jag förstår att personalen i cykelbutiken skrattade, men de kunde väntat med det tills kunden lämnat.
Det är förmodligen inte omöjligt, men både dåligt och farligt på flera sätt. Gör om gör rätt.

TS får nog bita i det sura äpplet och inse att den kombinationen av el- hjul och ram inte är möjlig. Butiken hade säkert kunnat hjälpa till om det varit möjligt - och lagligt.
Jag tycker nog att TS fått adekvata svar i tråden men saknar vilja eller förmåga att acceptera att det är ett hopplöst fall.

Det är ganska enkelt att byta till en fälg för fälgbroms. Tejpa fast nya fälgen bredvid så ventilhål är bredvid, minska spänning i alla ekrar lite och flytta en eker i taget.

Krävs dock tålamod, tid och bra instruktion första gången man spänner upp och riktar hjulet, men du kanske har någon som kan göra det billigt om allt är klart utom att rikta.

Eller köp hela fälgbytet.

Frågan är om det går att få tag i fälg som passar. Antal ekrar och ERD måste matcha.

Tillbaka
Topp