Fällbar Cykelhållare för dragkrok.

Jag har motsvarande det hos Harald fast från Jula. Tilten på mitt tyckte jag gjorde att hela stället glappade så mycket att jag stelopererat det. Dessutom föll det bara rakt ner på backen, ingen finess att det fälls utåt ordentligt som hos Thule.

När mitt ersätts ligger Easy Fold bra till.

Rattnalle sa:
Jag har motsvarande det hos Harald fast från Jula. Tilten på mitt tyckte jag gjorde att hela stället glappade så mycket att jag stelopererat det. Dessutom föll det bara rakt ner på backen, ingen finess att det fälls utåt ordentligt som hos Thule.

När mitt ersätts ligger Easy Fold bra till.

Den stora skillnaden mellan Jula och Harald är att Julas bara finns för 4 cyklar, Haralds finns i tre varianter (för 2-3-4 cyklar) i övrigt verkar de komma från samma fabrik.
Jag har erfarenhet av Julas ställ samt Haralds variant för 2 cyklar. Mitt intryck är att Haralds 2-cykelvariant är betydligt stabilare och mindre svajigt än Julas 4-cykelvariant.
Haralds 2-cykelvariant känns prisvärd och stabil, medans om jag behövde transportera 4 cyklar, skulle leta efter något mer rejält.

Jag tycker det funkar och det är inte ostadigt efter att jag drog åt skruvarna till tilten men det är verkligen inget ställ med finesser. Pyssligt att lasta I och med att armagna är fasta.

Men jag köpte mitt för dryga tusenlappen eller nåt sånt. Har för mig att det inte är särskilt prisvärt längre.

Senast ändrad:
Jag har ett Jula för 4 cyklar som jag inte använder. Jag säljer det gärna för 800 kr men det får hämtas hos mig i Malmö.

Det känns lite svajigt men jag har kört till Italien med det (med två cyklar) utan incidenter.

Jag har Thule och är läskigt nöjd! :-)

Har utan problem fraktat två downhill-riggar på det.

Nästan alltid så är det så att man får vad men betalar för så därför har jag slutat köpa annat än riktiga saker. Jo det kostar lite mer men det är samtidigt dom företagen som lägger pengar på egen R&D istället för att kopiera och tillverka billigt "kina skräp". Det sista kanske är mer av ett filosofiskt ställningstagande om att antingen är vi som konsumenter med och betalar för utveckling av bättre produkter eller så är vi det inte.....

/C

carl.josefsson sa:
Jag har Thule och är läskigt nöjd! :-)

Har utan problem fraktat två downhill-riggar på det.

Nästan alltid så är det så att man får vad men betalar för så därför har jag slutat köpa annat än riktiga saker. Jo det kostar lite mer men det är samtidigt dom företagen som lägger pengar på egen R&D istället för att kopiera och tillverka billigt "kina skräp". Det sista kanske är mer av ett filosofiskt ställningstagande om att antingen är vi som konsumenter med och betalar för utveckling av bättre produkter eller så är vi det inte.....

/C

Jag kan inte annat än hålla med. Jag är riktigt nöjd med mina thule produkter, både takmonterat och krokmonterat. Man får produkter som håller kvalitet, säkerhet, samt finns reservdelar och service om något motförmodan skulle gå sönder. Det går ofta att bygga till eller modifiera om man vill ha fler cyklar eller cyklar med udda mått.

Jag var jättenöjd med mitt Thule euroway ända till plastmekansimen som låser fast stället vid dragkroken sprack.

Delen finns inte som reservdel, Thule tycker att jag ska köpa ett helt nytt ställ istället "för designen är uppdaterad nu".

Tack men nej tack, lägger de tusenlapparna på något annat fabrikat...
Stället är bara att kasta :(

Efter sönderrostade skruvar, trasiga spännen, repiga ramar, och skrapmärken på stötfångare osv (Biltema och Ok/q8 smäck) så bytte jag till Thule för 5-6 år sedan. Grejorna ser fortfarande ut som när jag köpte dem (nästan, de har suttit på biltaket någon sommar) så kan bara rekommendera Thule

Thule velospace xt bytade jag till. Hade velocompact innan. På det var de för lite plats mellan cyklarna så de gnagde på varandra.

Det vart en Thule EuroWay G2

Skrmavbild2018-06-15kl.18.16.06.png

@carl.josefsson: är det ett euroway g2 som du fraktat downhillhojarna på eller är det nån variant med fler cyklar? Är lite orolig att jag inte ska rymma mina 2 heldämpade cyklar på ett g2.

Skriver lite om tre cyklar om någon snubblar in i samma tråd.

Nöjd med mitt easyfold för tre cyklar. Rätt dyrt, men jag hittade det på kampanj 2300kr under rek. pris. Går bra med 3st mtbs om man tänker till hur de ska stå med vevarmar osv. En större hardtail längst in gör det hela rätt mycket lättare än en FS. Kör rätt ofta med två cyklar på taket och två bak och då är det ju smidigt oavsett vilka cyklar. Ska man ha tre bak kräver det alltid lite planering. Svårast hittills var två FS och en barncykel bak.

ante74 sa:
@carl.josefsson: är det ett euroway g2 som du fraktat downhillhojarna på eller är det nån variant med fler cyklar? Är lite orolig att jag inte ska rymma mina 2 heldämpade cyklar på ett g2.

Jo det är ett euroway G2 om jag inte minns helt fel
Hittade ingen bild md två dh-cyklar men väl en dh och en enduro typ.....
IMG_2829.JPG

Jag har ett Thule VeloCompact 925 för två cyklar och är supernöjd. Men två FS stigcyklar utan boost står ju kloss mot varandra så om jag skaffar ny hoj så blir det att uppgradera till ett för tre cyklar.
Det blir helt klart ett till Thule dock. Det är skönt att kunna lita på grejerna och det är ju så smidigt att fälla stället så att man kan komma åt grejer i bagaget.

marr sa:
ForesterGuy sa:
GorillAPA sa:

Observera att den är sjupolig, vilket är en äldre standard och därmed omodernt. ?
(Ja, det finns adaptrar...)

Hyggligt enkelt att byta kontakt med om man är bara litet händig.

Jag köpte en kontakt och monterade en liten men kraftig LED direkt i kontakten, extra backlampa.

ForesterGuy sa:
marr sa:
ForesterGuy sa:
GorillAPA sa:

Observera att den är sjupolig, vilket är en äldre standard och därmed omodernt. ?
(Ja, det finns adaptrar...)

Hyggligt enkelt att byta kontakt med om man är bara litet händig.

Jag köpte en kontakt och monterade en liten men kraftig LED direkt i kontakten, extra backlampa.

Briljant!

Jag slog nyss till på en Velocompact 3.
Men när jag ska trycka ner ”låsarmen” är det extremt trögt och jag vågar inte ta i max.
Jag väger 80 kg och hänger nästan på låsarmen, ändå går den inte ner hela vägen.

42 sekunder i denna film gör killen det lätt...

Ni som har en Velocompact, kan ni ge mig ett råd?

Sungam sa:
Jag slog nyss till på en Velocompact 3.
Men när jag ska trycka ner ”låsarmen” är det extremt trögt och jag vågar inte ta i max.
Jag väger 80 kg och hänger nästan på låsarmen, ändå går den inte ner hela vägen.

42 sekunder i denna film gör killen det lätt...

Ni som har en Velocompact, kan ni ge mig ett råd?

Justera skruven...

Medsols för mer motstånd, motsols för att minska motståndet. Justera innan du försöker fälla handaget.

Bilagor

• 20180708_190508.jpg
    20180708_190508.jpg
    542.3 KB · Besök: 113
  • Capture+_2018-07-08-19-09-33.png
    Capture+_2018-07-08-19-09-33.png
    475.9 KB · Besök: 105
Senast ändrad:
Bengt
Jag hade faktiskt provat att släppa på skruven innan jag fick ditt råd, men jag provade igen och släppte den så löst det bara går.
Och då funkade det, tack!!!

Lite märkligt kan jag tycka, men stället verkar sitta stabilt och bra?

Sungam sa:
Bengt
Jag hade faktiskt provat att släppa på skruven innan jag fick ditt råd, men jag provade igen och släppte den så löst det bara går.
Och då funkade det, tack!!!

Lite märkligt kan jag tycka, men stället verkar sitta stabilt och bra?

Skönt! En kan behöva vicka stället lite i samband med att en fäller handtaget - låser det så är det bra!

Funderar på att köpa en sådan, Atlas 3 premium. Funkar den bra?

Lite nojig att den inte ska passa till min Scott Spark med hjulbas 1210 mm när manualen säger max 1190 mm….
Jag har inte kvar det längre, men efter att ha använt det några år så tycker jag att Thules ställ är värt varenda krona, kvaliten är i en helt annan nivå.
Dock så hade jag aldrig några problem med mitt Hapro ställ, allt funkade som det skulle. Det är bara de små detaljerna som gjorde det så mycket enklare att använda thules grejer.

Jag körde med Biltemas ställ för 299kr nu när vi åkte till Gotland , tre mtb, tog av framhjulen annars blev det i mitt tycke för brett , nu blev cyklarna iallafall inte bredare än backspeglarna.
Ett par extra spännband behövdes (gummispännena skulle jag inte lita på) , monterade även dit bogseröglan och drog ett två spännband därifrån (nerifrån) oxå , nynäsvägen och vägarna på Gotland är inte de slätaste mycket gung kan det bli.
Skulle jag däremot köra cyklar ofta så skulle det bli på taket men nu satt ju takboxen där .

Tillbaka
Topp