Fan! Nu har det hänt igen. Två omkomna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

steen

Aktiv medlem
Är en sorgens dag här på Öland. Fyra personer på cykel blev nermejade av en bilist några kilometer hemifrån. Två vuxna och två barn, troligen turister. Kvinnan och ett av barnen dog i olyckan, de andra två lindrigt skadade. Har inga uppgifter hur det gick till, men bilföraren är misstänkt för drograttfylla. Han lär även lastas för vållande för annans död, vållande av kroppsskada och grov vårdslöshet, men vad hjälper det. Ett genuint kräk som tagit två människors liv. Be careful out there!

/steen

Så j-a onödigt och tragiskt. Betrakta ALLTID dina medtrafikanter som idioter=håll rejält avstånd och cykla aldrig på vägar i onödan, gäller speciellt om du har barnen med

Gäller även långtradare där vi inte vågade omköra ett större ekipage häromdagen på E4'an som vajade mellan nödfilen och mitten av vägbanorna. Han skärpte sig efter en del uppmärksamhet med blinkande lyktor och tutande, men satt fortfarande med telefon i hand...
Min fru var inte synnerligt impad och var nära att skicka ett par mindre vänliga handtecken.
Scum of the earth bara för att kolla på insta...

Tragiskt! Har börjat tänka allt mer på riskerna orsakade av bilister när jag är ute och cyklar.

För jävligt! Är själv yrkeschaufför inom persontransporter och får dagligen hantera konflikter med samtliga trafikant grupper och gör det på bästa sätt (hoppas jag). Värsta gruppen är utan tvekan bilister. Att ligga bakom en buss är HEMSKT, kör om till varje pris. SUCK! Fick på YKB kurs reda på att över 10.000 fordon i vårt land körs av en påverkad person! VARJE DAG!!!
Cyklar själv regelbundet till jobbet och utfarter är ett helvete. Lämna företräde, vad är det?
Hail CRITICAL MASS! See you out there! Stay Safe!

Så är sanningen.

Har en rättegång nästa månad mot en drograttfyllerist. Jag är säker på att under tiden från att han togs fast till att vi nu ska ses nästa månad, har han säkert kört bil(påverkad) under tiden.
Något som inte funkar med vår lagstiftning nej.

Rattfylla på sommarstugeområde, om uppgifterna stämmer
  • En pojke under 15 år och en kvinna i 45-årsåldern har avlidit efter olyckan som inträffade på Öland under onsdagseftermiddagen.
  • Ytterligare två personer ska ha skadats i samband med olyckan och det rör sig om en man i 50-årsåldern och en pojke under 15 år.
  • Anhöriga är underrättade, enligt polisen som nu har förhört föraren av bilen som just nu misstänks för grovt drograttfylleri bland annat.

För jävligt! Är själv yrkeschaufför inom persontransporter och får dagligen hantera konflikter med samtliga trafikant grupper och gör det på bästa sätt (hoppas jag). Värsta gruppen är utan tvekan bilister. Att ligga bakom en buss är HEMSKT, kör om till varje pris. SUCK! Fick på YKB kurs reda på att över 10.000 fordon i vårt land körs av en påverkad person! VARJE DAG!!!
Cyklar själv regelbundet till jobbet och utfarter är ett helvete. Lämna företräde, vad är det?
I ett sådant här läge och för övrigt också när cyklister omkommer borde vi bära sorgband när vi cyklar och visa vårat deltagande för att hedra de som lämnat oss...?

Alla yrkesgrupper utom polisen har anpassat sej för att kunna utföra sina uppdrag. Eftersom det har släppts utom kontroll så är det inte konstigt att det händer. Corona är det bästa som hänt för alkisar sedan destileringsaparaten uppfanns.

Gå inte in på Flashback för att läsa om händelsen. Ingen ytterligare info har läckt där, men däremot finns det några cyklisthatare som jublade över händelsen. Riktigt sjuka jävlar.
Flashback är nog det sista stället man ska besöka om man söker fakta....

Hur som helst så så det inträffade jävligt tragiskt.

Flashback är nog det sista stället man ska besöka om man söker fakta....
Tvärtom, där hittar man betydligt mer info än vad media bestämmer att du ska kunna läsa, ofta med källor dessutom. Att det råder yttrandefrihet gör dock att det även finns en och annan referensidiot som uttalar sig, men för läsare som har något i huvudet så går det bra att sålla själv istället för att nån annan gör det åt dig.

Edit: Exempelvis vet jag nu tack vare flashbacktråden (med bilder) att de "50-100 meter långa bromsspåren" inte alls är bromsspår utan snarare märken av ett cykeldäck, cykelpedal eller grepp som släpats med bilen. Bilen har alltså kanske inte ens bromsat. Typiskt relevant men inget vi får reda på i svensk media där man blint litat på någon andrahandsuppgift från ett förvirrat efterhandsvittne.

Senast ändrad:
Hej.. 10´?? Jag läste siffran 16´för ganska många år sen. Misstänker att båda siffrorna är i underkant..Föraren i det här fallet får väl 4 år, sen är han ute igen.. Ni kommer väl ihåg rattfyllot utanför Umeå som körde ihjäl två personer?? 1½ år blev straffet.. Alkoholtoleransen är en svensk nationalsport. Alkoholhumorn flödar i takt med groggarna. Hähähä.. mvh borano20

Den senaste statistiken som jag hörde var att de kör påverkade i genomsnitt 900 mil innan de blir fasttagna. Men att räkna ut Xét exakt eller tom. i närheten tror jag är omöjligt.

Men I´m doing my part, fem stycken bustade hårt hos rättvisans apparat varav bara en först nu har lett till rättegång över tre års tid ungefär.
Det är klart en uppförsbacke och fast det är bra att peka ut folk i rätten så hade jag avrått folk från att ändå göra det med tanke på att buset skyddas mycket lättare i det här landet än de drabbade och det sista man vill ha är den dörrknacking från någon med krim. kopplingar.

dags för totalövervakning av bilisterna. bankid för att starta, smarta algoritmer som stänger av bilen om den körs på ett misstänkt farligt, "sportigt", sätt. exakt hur det ska fungera på ett säkert sätt löser ingenjörerna. livstids indraget körkort för farlig körning och inkomstbaserade skyhöga böter. installationskostnaden av övervakningsboxen läggs på bilisterna, perfekt läge för lite tvångskonsumtion nu när vi ska få fart på ekonomin.

vi har billig teknologi för att i princip helt utradera "olyckor" som denna, i framtiden kommer inte folk förstå hur vi lät det fortsätta. "jo det var så att vissa tyckte att det var roligt att trycka på gaspedalen och det tyckte vi var viktigare än människors liv".

vad media bestämmer att du ska kunna läsa

Bestämmer låter lite väl konspiratoriskt.

Snarare är det dåligt journalistiskt arbete. Att misslyckas att söka upp fakta som kan vara relevant att rapporterar om. Samt okunnighet och avsaknad av yrkesstolthet. I det här tragiska fallet behöver vi ju inte bedröva oss över att media skrev att det var en bil som döda två personer.

Senast ändrad:
dags för totalövervakning av bilisterna. bankid för att starta, smarta algoritmer som stänger av bilen om den körs på ett misstänkt farligt, "sportigt", sätt. exakt hur det ska fungera på ett säkert sätt löser ingenjörerna. livstids indraget körkort för farlig körning och inkomstbaserade skyhöga böter. installationskostnaden av övervakningsboxen läggs på bilisterna, perfekt läge för lite tvångskonsumtion nu när vi ska få fart på ekonomin.

vi har billig teknologi för att i princip helt utradera "olyckor" som denna, i framtiden kommer inte folk förstå hur vi lät det fortsätta. "jo det var så att vissa tyckte att det var roligt att trycka på gaspedalen och det tyckte vi var viktigare än människors liv".

Vi skulle ha samma krav på vår trafikmiljö som vi har på arbetsmiljö. Det ska alltid finnas någon som ska kunna bevisa hur den tagit ansvar och åtgärdat för att undvika allvarliga brister och risker.

Bestämmer låter lite väl konspiratoriskt.
Hur menar du då? Statlig public service får 9 miljarder om året. De enda reella anledningarna till att utelämna något alls är journalisters åsikter samt att de får lön oavsett hur uselt jobb de gör. I praktiken bestämmer de vad folk får läsa, för du ser även i den här tråden hur rädd man kan vara för alternativa källor. Läskigt att läsa sånt som inte filtreras liksom.

Hette inte filmen Minority Report?

Hur menar du då? Statlig public service får 9 miljarder om året. De enda reella anledningarna till att utelämna något alls är journalisters åsikter samt att de får lön oavsett hur uselt jobb de gör. I praktiken bestämmer de vad folk får läsa, för du ser även i den här tråden hur rädd man kan vara för alternativa källor. Läskigt att läsa sånt som inte filtreras liksom.
Var läste du det där om bromsspåren?
De nyhetsmedier jag läst (DN och Omni) har bara nämnt saker som olycka och att de blivit påkörda av en bilist samt att denne misstänks för en rad brott, däribland grov drograttfylleri.

Det är en hemsk sak som skett men all skuld läggs med rätta på bilisten.

De nyhetsmedier jag läst (DN och Omni) har bara nämnt saker som olycka och att de blivit påkörda av en bilist samt att denne misstänks för en rad brott, däribland grov drograttfylleri.

Fast då är ju frågan varför är bilisten satt på frifot?och inte häktad?

Det minns jag faktiskt inte efter att ha klickat på fjörton länkar, men det finns bilder på "bromsspåren" som helt klart inte är bromsspår.

Det där med drograttfylla var det nån som resonerade kring, att man ibland använder som misstanke bara för att kunna ta blodprover direkt istället för att det är nåt man i efterhand inser är för sent. Oavsett om bilisten verkat påverkad eller ej. Vet inte om det stämmer men det låter ganska rimligt och då behöver han (?) ju inte nödvändigtvis ha varit full/påverkad.

Edit: Han är ju dessutom redan släppt, vilket jag antar inte är fallet om man är påverkad.

Fast då är ju frågan varför är bilisten satt på frifot?och inte häktad?
Ja, det är lite underligt, men vi har nog inte all info. Det kan ju vara så att proverna inte visade något, och att föraren istället drabbats av nåt sjukdomstillstånd eller att det var en ren olycka. Tragiskt oavsett, men att döma så snabbt som vissa gör skulle jag avvakta med.

• Gilla
Reactions: IM
Vad var det om det inte var bromsspår? Burn-out spår?

Häktad har inget med skuld att göra, man kan bli frisläppt på fri fot även om man fortfarande är på sannolika själ misstänkt för ett grovt brott. Det har att göra med om man kommer påverka utredningen, fly eller fortsätter begå brott att göra... Och det är klart som fan att det är oklart om personen varit full/påverkad, det finns en misstanke men det har inte varit en rättegång än eller hur?

Det minns jag faktiskt inte efter att ha klickat på fjörton länkar, men det finns bilder på "bromsspåren" som helt klart inte är bromsspår.

Det där med drograttfylla var det nån som resonerade kring, att man ibland använder som misstanke bara för att kunna ta blodprover direkt istället för att det är nåt man i efterhand inser är för sent. Oavsett om bilisten verkat påverkad eller ej. Vet inte om det stämmer men det låter ganska rimligt och då behöver han (?) ju inte nödvändigtvis ha varit full/påverkad.
Det var nåt vittne som sagt 50-100 meter bromsspår till Barometern (lokaltidning).
Jag har också läst att misstanke om (drog)rattfylla lägger man till för att kunna ta blodprov, tror det var nån polis som sagt det till nån media.

Skärmavbild 2020-07-23 kl. 13.50.27.png

Fast bromsspåret ser konstigt ut.

• Gilla
Reactions: H.
Kan vara två cykeldäck som orsakat de svaga yttre spåren och en pedal i mitten?

Edit: Hade jag bara sett bilden utan sammanhang hade jag sagt att det var skuggor från telefontråden (eller vad det nu är) som uppenbart går till vänster i bild, längre bort.
Skärmavbild 2020-07-23 kl. 13.54.08.png

En fullständigt korrekt beskrivning av verkligheten.

Tillägg: Jag kan förstås inte veta vad framtidens människor kommer att tycka. Resten stämmer däremot.

Senast ändrad:
Det är inte bromsspår och 100 meter bromsspår då kommer man rätt fort i en bil utan ABS.
Ett spår tyder nog snarare på en bil utan diffbroms vara ägare tyckte han hade för mycket gummi. Eller om cykeln blivit dragen under bilen.

På Flashback fortsätter hatet mot ”spandex-maffian” trots att det verkar ha varit en svennebanan-alkis som mejat en barnfamilj. Suck.

• Gilla
Reactions: LWB
På Flashback fortsätter hatet mot ”spandex-maffian” trots att det verkar ha varit en svennebanan-alkis som mejat en barnfamilj. Suck.
Cyklisthatarna verkar vara i minoritet där ändå, tack och lov, men det är skrämmande att man behöver vistas i trafiken med många av de som skriver där och att det finns många som delar deras inställning mot cyklister. (*host*DN*host*)

Om jag otb:ar så kanske det inte är för att jag bestämt mig för det utan för att jag är kass på att cykla. Du tror att det är för att media "bestämt" och jag tror att det beror på dålig journalistik. Det kan finnas många andra anledningar.

• Gilla
Reactions: H.
Om jag otb:ar så kanske det inte är för att jag bestämt mig för det utan för att jag är kass på att cykla. Du tror att det är för att media "bestämt" och jag tror att det beror på dålig journalistik. Det kan finnas många andra anledningar.

Ferdinand, du vet mkt väl att gammalmedia skriver det som passar i DERAS värld.

Senast ändrad:
Det är inte bromsspår och 100 meter bromsspår då kommer man rätt fort i en bil utan ABS.
Ett spår tyder nog snarare på en bil utan diffbroms vara ägare tyckte han hade för mycket gummi. Eller om cykeln blivit dragen under bilen.
Det kan även vara så att fotografen ville visa på hastighetsbegränsningen, som i det här fallet är angivet på asfalten.
Någon på redaktionen tycker att det ser ut som långa bromsspår och skriver in det i bildtexten. Sedan så är det bara skuggor från luftledningen?

Edit: Han är ju dessutom redan släppt, vilket jag antar inte är fallet om man är påverkad.
Du minns inte, nån som resonerade kring, vet inte om det stämmer, låter rimligt, osv. Då kanske man ska vara försiktig med att uttala sig om vad som hänt. Rubriker, ingresser och bildtexter skrivs långt ifrån alltid av artikelförfattaren. Att det skulle röra sig om en konspiratorisk mörkläggning lockar fram foliehattvarningar.

Det kan även vara så att fotografen ville visa på hastighetsbegränsningen, som i det här fallet är angivet på asfalten.
Någon på redaktionen tycker att det ser ut som långa bromsspår och skriver in det i bildtexten. Sedan så är det bara skuggor från luftledningen?
Där slog du nog huvudet på spiken gällande "spåren".

Hej moderatorer nu är vi där igen. Jag skulle kunna svara på samma sätt med ett politiskt laddat värdeord. Jag hade hellre sett att de diskussionerna inte borde hållas i var och varannan tråd utan att ni moderatorer tar bort sådana inlägg, eller stänger av användare som inte fattar forumreglerna.

Börjar spåra ut lite tycker jag.
Är vi inte ganska överens om att det är bilisten som är de orsakade här?
Han är släppt, men misstankegraden kvarstår enl polisen.

Hej moderatorer nu är vi där igen. Jag skulle kunna svara på samma sätt med ett politiskt laddat värdeord. Jag hade hellre sett att de diskussionerna inte borde hållas i var och varannan tråd utan att ni moderatorer tar bort sådana inlägg, eller stänger av användare som inte fattar forumreglerna.

Jag erkänner att det var fel valt ord.
Men DU vet vad jag menar.
Redigerat förra inlägget lite.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp