Får inte däcket tät mot fälg vid montering av tubless!

Kanglou

Ny medlem
Tjena!Jag har säkert kollat på 20 filmer hur man ska montera tubless.Men så klart ska det strula för mig jag har Dr swiss spline 2 fälgar och ska nu köra nya Raching Ralph snake skin däck som ska vara gjorda för tubless.Nu har jag satt fälgtejp och en speciell ventil dom följer med orange seal kitet och har monterat den stora O ringen mot fälgen inne i däcket och den lilla mot fälgen utvändigt enligt beskrivning.Nu till problemet enligt alla filmer så ska det ju bara att koppla på pumpen och pumpa upp däcket och sedan släppa ur luften och sedan i med smeten och pumpa upp igen.Men jag får inget luft i däcket jag har försökt att få däcket att ligga imot fälgen men det blir inte så hela varvet runt och det läcker ut luft så klart hur ska man göra?Har köpt samma dimension på dom nya däcken som det är på dom gamla tror till och med att dom nya va 2.25 breda och dom gamla är 2.2 men det kanske är samma sak?Men hur gör jag har nog fan pumpat i 1 timme nu och ryggen är som en ostbåge!

Kompressor är nog knepet. Iaf på säckkärran som jag kör tubeless. Cyklar har slang.... ?

I med slang och pumpa upp till något högt tryck och låt sitta några dagar så det mjukar upp sig lite och repetera sedan tubelessmonteringen. Funkade för mig med helt nytt däck som bråkade med fotpumpen.

Lägg upp däcket på fälgkanten mha däckjärn så långt det går. Sen pumpar du tills det poppar.

Kolla hur de gör här:

Så ska du använda såpa vatten som du smörjer in hela däck kanten med, så ploppar den lätt på plats. Och du ser också senare var det läcker.

Om det krånglar sätt i slang och pumpa upp, ta ut slangen så däcket hålls på ena kanten.

Det du fastnat på är det vanligaste problemet: Att få däcket att "poppa". Det har skrivits otaliga hyllmeter instruktioner om hur man löser det.

Lösningen är att få in MYCKET luft PLÖTSLIGT. Och det finns olika sätt att göra det på. Du MÅSTE ta ut ventilkärnan INNAN du börjar pumpa för den hindrar flödet.

Sedan så finns det några sätt:
Har du en golvpump som är gjord för mtb med stor luftkammare och du pumpar riktigt hårt och snabbt så är det möjligt att du får däcket att poppa.
Annars är en enkel lösning att använda en CO2-patron (en helt vanlig en som används för att pumpa cykleldäck).
En kompressor är en annan lösning men då krävs åter igen en kompressor med bra flöde. Valfri kompressor kommer inte fungera.

Senast ändrad:
LHelge sa:
Fulkinesen sa:
...
En kompressor är en annan lösning men då krävs åter igen en kompressor med bra flöde. Valfri kompressor kommer inte fungera.

Jag har lyckats på första försöket varje gång med en sån här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200057/

Mycket mindre kompressor går knappast hitta.

Jag misslyckades med en kompressor som vi hade liggandes hemma. Den hade sämre (simultan-)tryck än min vanliga golvpump för mtb. Det är kanske så att du har väldigt snälla fälgar och däck som är lätta att poppa. Det skiljer mycket mellan olika däck i fälgar. Eller så är det där en grym kompressor! :)

Problemet är att jag som sagt inte får däcket att täta mot fälgen men har skickat i slang nu och pumpat upp till 4bar så i kväll kanske dom har format sig lite och ska testa då igen och ska nog göra den där ghetto thubless "pumpen".

Jag har tagit med hjulet till macken. Hängt ventilen på ovansidan av bilpumpens munstycke och duttat med plusknappen. Popp, popp.

Stumpy sa:
Jag har tagit med hjulet till macken. Hängt ventilen på ovansidan av bilpumpens munstycke och duttat med plusknappen. Popp, popp.

Men hur hade du ditt däck då innan du körde i luft?Va däcket som mitt alltså inte imot fälgen utan den tätade till när du körde i luften? Man kanske ska ta med smeten och göra det vid en mack då?

Har någon testat däckmonteringspasta? Det är ju lite tjockare än såpvatten och halkigt som tusan.

Kanglou sa:
Stumpy sa:

Men hur hade du ditt däck då innan du körde i luft?Va däcket som mitt alltså inte imot fälgen utan den tätade till när du körde i luften? Man kanske ska ta med smeten och göra det vid en mack då?

När man väl har poppat upp däcket på fälgkanterna på macken, så kan man åka hem och fylla guckan genom ventilen och sedan montera käglan.

Stumpy sa:
Kanglou sa:
Stumpy sa:

När man väl har poppat upp däcket på fälgkanterna på macken, så kan man åka hem och fylla guckan genom ventilen och sedan montera käglan.

Aha grymt det ska jag testa tack för tipset?Behöver man någon speciell nippel eller passar munstycket på macken på ventilen till fälgen?

Kanglou sa:
Stumpy sa:
Kanglou sa:
Stumpy sa:

Aha grymt det ska jag testa tack för tipset?Behöver man någon speciell nippel eller passar munstycket på macken på ventilen till fälgen?

Utrustar du dig med en sånhär http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Ventiladaptrar-2000020994/ sså lär det funka oavsett ventil & pump =)

Kanglou sa:
Stumpy sa:
Kanglou sa:
Stumpy sa:

Det behövs ingen adapter och munstycket passar inte på ventilen, men det gör inget. Det räcker med blåset från munstycket för att poppa.

När jag fick mina Schwalbe pro one som är extremt svåra att poppa då dom är så trånga att dom åker ner mot mitten av fälgen när man släpper trycket kom jag på tricket .
Har monterat bort metallröret ur blåsmunstycket till tryckluften.
Nu passar hålet i plasthandtaget perfekt över ventil MED kägla och lufttrycket blir kvar i däcket när man tar bort handtaget .

Alltid bara ett försök , fylla i latex genom ventilen neråt , skruva i käglan, ventilen uppåt , pumpa , klart .

M

Nu så är allt fixat!Fick offra en kolsyrepatron och båda däcken poffade upp på fälgen!Har kört 2 Pass nu och det håller samma luft så allt verkar funka bra .Känns jäkligt bra och mera pålitligt än slang som kan gå sönder närsomhelst.Blir tubless bara nu:)

Monterade precis Schwalbe One Pro på mina Campa Shamal.. extremt enkelt, att direkt jämföra med montering av kanttråd, poppade direkt med vanlig pump.
Manurhin2 sa:
När jag fick mina Schwalbe pro one som är extremt svåra att poppa då dom är så trånga att dom åker ner mot mitten av fälgen när man släpper trycket kom jag på tricket .
Har monterat bort metallröret ur blåsmunstycket till tryckluften.
Nu passar hålet i plasthandtaget perfekt över ventil MED kägla och lufttrycket blir kvar i däcket när man tar bort handtaget .

Alltid bara ett försök , fylla i latex genom ventilen neråt , skruva i käglan, ventilen uppåt , pumpa , klart .

M

Jag har försökt göra som honom:

Men mitt däck sitter så löst så det är inget motstånd när jag gör så. Jag kan liksom göra det över hela däcket utan att något händer. Kan t.ex ta av däcket med ena handen hur lätt som helst för det sitter väldigt löst på fälgen så det känns omöjligt att pumpa upp. Några idéer?

Om jag skulle dra ner till macken, ska jag då skruva ur sjävla schrader valven för att det ska funka ihop med bilventil?

Jag har precis lärt mig konsten att få på tubelessdäck utan kompressor eller sån specialpump.

Såhär gick jag personligen tillväga:
1. Satte i en vanlig slang och pumpade upp däcket med ordentligt tryck, typ 40 psi, och väntade sedan några dagar. Säg 48 timmar. Det du vill ska hända är att däcksidorna ska tryckas fast ordentligt, i princip klistras fast, mot fälgkanten.
2. Släppte försiktigt ut luften. Allt behöver inte ur, men tillräckligt för att du ska få ut slangen. Bättre lämna för mycket och sen släppa ut mer om det behövs. Långsamt för att däcket inte ska släppa.
3. Med hjälp av däckjärn började jag försiktigt lossa däcket på ena sidan för att sakta men säkert dra av det på hela sidan. Av avgörande betydelse - i alla fall för mig, eftersom jag misslyckades en gång här - var att däcket verkligen satt helt fastklistrat på andra sidan. Om det inte gör det har du väntat för kort tid eller pumpat för snålt på steg 1. Då är det bara göra om (med denna metod i alla fall).
4. Tog ur slangen och satte i tubelessventil. Återigen, var försiktig så att du inte drar av däcket på andra sidan.
5. Bände på andra sidan av däcket helt med däckjärn.
6. Drog med en vanlig disksvamp som jag blött och sedan haft diskmedel på längsmed däcks- och fälgkanten, inklusive på insidan av fälgkanten. En gång gick inte ens det, och då körde jag diskmedel rakt upp och ner. "Såpavatten" säger folk men det känns som en taskig direktöversättning.
7. Började pumpa upp däcket som vanligt, men med så mycket kraft och fart det gick med min fotpump. Ju snabbare desto bättre. Det är här en kompressor eller reservoarpump löser jobbet på ett kick.
8. På två av tre däck gick det vägen genom att bara pumpa som vanligt. På det fjärde fick jag först dra på rent diskmedel, och när det inte funkade så tryckte jag däcket mot fälgen där jag märkte att det läckte. Då gick det till slut. Tungt att pumpa med en hand bara :) Du märker att när du trycker däcket mot fälgen så kläms däckssidan automatiskt lite mot fälgkanten, i mitt fall tillräckligt mycket.
9. När däcket var på så pumpade jag upp ordentligt, runt 40 psi, och lät däcket vara i några timmar för att det verkligen skulle sätta sig mot fälgkanten.
10. Tömde försiktigt däcket på det vanliga viset tills det nästan var tomt, och då skruvade jag av ventilkärnan. Även på detta steg misslyckades jag först eftersom jag släppte ur all luft snabbt och då lossnade sidan igen.
11. Fyllde på med vätska, drog på ventilkärnan och pumpade upp till 40 psi igen. Nu går det ju egentligen såklart att bara sticka ut men jag tänkte att ordentligt med tryck ett tag till knappast skadar om man inte har bråttom.

Det blev en del trial and error, särskilt på stegen 8 och 10. Det jag kände var att om det inte funkade att bara stå och pumpa i en minut, då funkar det inte att pumpa på samma sätt i en timme heller. På med diskmedel och tryck till däcket där det läcker, vilket du ser om du kör med svampen på sidan (luftbubblor).

Angående macken och bilventil - kanske funkar, ingen aning :) Men ovan funkade i alla fall för mig!

Senast ändrad:
Skönt att det funkade på macken! Det är faktiskt riktigt bra att veta med tanke på att min metod ovan tar rätt lång tid. Du skruvade bara ur ventilkärnan och fick det att passa? Alltså med prestaventil?

itisasitis sa:
Skönt att det funkade på macken! Det är faktiskt riktigt bra att veta med tanke på att min metod ovan tar rätt lång tid. Du skruvade bara ur ventilkärnan och fick det att passa? Alltså med prestaventil?

Jättefint svar, det lär många nybörjare ta nytta av. Precis, jag skruvade ur prestaventilen och sedan satte jag deras bilpump rakt på och pumpade, det gick väldigt fort. Jag pumpade max 15 psi sedan drog jag hem och pumpade resten hemma. Eftersom ventilen inte passar rakt på cykeldäcket så gick det inte att läsa lufttrycket på deras bilpump så jag vågade inte pumpa för mycket ^^

OK, grymt, det ska jag prova nästa gång om jag känner att jag har mer bråttom. Och ta med fotpumpen samt tryckmätare till macken för att pumpa där istället för hemma :)

itisasitis sa:
OK, grymt, det ska jag prova nästa gång om jag känner att jag har mer bråttom. Och ta med fotpumpen samt tryckmätare till macken för att pumpa där istället för hemma :)

Gör så :) Ja det är nog det bästa sättet, men är man billös får man hitta på sina knep ;)

Enkelhet är det mest sofistikerade som används, använd silikonspray på däcket. Då glider det in i mååål..

Jag köpte en airshot efter att ha hållit på med bara pump ett par år. Lätt värt det. Iaf om man som jag inte har plats för en kompressor.

Rattnalle sa:
Jag köpte en airshot efter att ha hållit på med bara pump ett par år. Lätt värt det. Iaf om man som jag inte har plats för en kompressor.

+1. Fast för mig efter att ha hållit på med ghetto-airshot ett par år
Och för 99 av 100 är det Golvpump, inte fotpump!

För övrigt är bästa knepet att köpa Maxxis-däck. Jag är tillräckligt rutinerad/dum för att även hålla på med Schwalbe o Continental, men ffa Schwalbe är klart jobbigare.

En pump som står på golvet som jag pumpar med foten. Fotgolvpump; golvfotpump.

Det gick lättare på bredare (i30) än smalare (i23) fälgar men n = 3 :)

Kom ihåg att smörja däckkanyen med såpavatten vid montage. Utan är friktionen mellan gummit och fälgtejpen för stor och det kan vara stört omöjligt att montera vissa däck/fälg kombinationer.
Annat knep är att montera med slang först så att ena kanten är proppad sen slangen tagits bort och ventilen monterats.

Jag vet inte hur ni andra resonerar men jag vill inte ha massa såpavatten eller silikonspray i däcket. Är det torrt fuktar jag lite med tubelessvätska. Det funkar och den ska ändå vara där.

Skruva ur ventilkärnan + kompressor. Snurra runt tätvätskan ordentligt innan. Tryck med handen mot däcket där det verkar läcka mest.

Lycka till!

Hur svårt ska det vara att montera ett däck?
Monteringsvätska från Schwalbe, går lika bra med lite silikon.

Skrmavbild2019-10-13kl.09.10.37.png

Der Kaiser sa:
Rattnalle sa:

+1. Fast för mig efter att ha hållit på med ghetto-airshot ett par år
Och för 99 av 100 är det Golvpump, inte fotpump!

För övrigt är bästa knepet att köpa Maxxis-däck. Jag är tillräckligt rutinerad/dum för att även hålla på med Schwalbe o Continental, men ffa Schwalbe är klart jobbigare.
Tyvärr är kombon Hasse/MM för bra att ignorera sen Hasse gjordes om för ett par år sen å addix gummit införts.
Rullar klart bättre än motsvarande maxxis kombo.
Det gör lite skillnad även i skogen.

För mig blev det en flashcharger. Den fanns i butik.

Tillbaka
Topp