Jag har precis lärt mig konsten att få på tubelessdäck utan kompressor eller sån specialpump.
Såhär gick jag personligen tillväga:
1. Satte i en vanlig slang och pumpade upp däcket med ordentligt tryck, typ 40 psi, och väntade sedan några dagar. Säg 48 timmar. Det du vill ska hända är att däcksidorna ska tryckas fast ordentligt, i princip klistras fast, mot fälgkanten.
2. Släppte försiktigt ut luften. Allt behöver inte ur, men tillräckligt för att du ska få ut slangen. Bättre lämna för mycket och sen släppa ut mer om det behövs. Långsamt för att däcket inte ska släppa.
3. Med hjälp av däckjärn började jag försiktigt lossa däcket på ena sidan för att sakta men säkert dra av det på hela sidan. Av avgörande betydelse - i alla fall för mig, eftersom jag misslyckades en gång här - var att däcket verkligen satt helt fastklistrat på andra sidan. Om det inte gör det har du väntat för kort tid eller pumpat för snålt på steg 1. Då är det bara göra om (med denna metod i alla fall).
4. Tog ur slangen och satte i tubelessventil. Återigen, var försiktig så att du inte drar av däcket på andra sidan.
5. Bände på andra sidan av däcket helt med däckjärn.
6. Drog med en vanlig disksvamp som jag blött och sedan haft diskmedel på längsmed däcks- och fälgkanten, inklusive på insidan av fälgkanten. En gång gick inte ens det, och då körde jag diskmedel rakt upp och ner. "Såpavatten" säger folk men det känns som en taskig direktöversättning.
7. Började pumpa upp däcket som vanligt, men med så mycket kraft och fart det gick med min fotpump. Ju snabbare desto bättre. Det är här en kompressor eller reservoarpump löser jobbet på ett kick.
8. På två av tre däck gick det vägen genom att bara pumpa som vanligt. På det fjärde fick jag först dra på rent diskmedel, och när det inte funkade så tryckte jag däcket mot fälgen där jag märkte att det läckte. Då gick det till slut. Tungt att pumpa med en hand bara :) Du märker att när du trycker däcket mot fälgen så kläms däckssidan automatiskt lite mot fälgkanten, i mitt fall tillräckligt mycket.
9. När däcket var på så pumpade jag upp ordentligt, runt 40 psi, och lät däcket vara i några timmar för att det verkligen skulle sätta sig mot fälgkanten.
10. Tömde försiktigt däcket på det vanliga viset tills det nästan var tomt, och då skruvade jag av ventilkärnan. Även på detta steg misslyckades jag först eftersom jag släppte ur all luft snabbt och då lossnade sidan igen.
11. Fyllde på med vätska, drog på ventilkärnan och pumpade upp till 40 psi igen. Nu går det ju egentligen såklart att bara sticka ut men jag tänkte att ordentligt med tryck ett tag till knappast skadar om man inte har bråttom.
Det blev en del trial and error, särskilt på stegen 8 och 10. Det jag kände var att om det inte funkade att bara stå och pumpa i en minut, då funkar det inte att pumpa på samma sätt i en timme heller. På med diskmedel och tryck till däcket där det läcker, vilket du ser om du kör med svampen på sidan (luftbubblor).
Angående macken och bilventil - kanske funkar, ingen aning :) Men ovan funkade i alla fall för mig!