Får inte loss vevlager

Ben_Dover

Medlem
Får inte loss vevlager
Har slitit som ett djur med att få loss muttern till vevlagret, vilket slutat med att jag skrotat infästningen till muttern alldeles totalt. På ena sidan lossnade den lätt, på den andra sitter den fullständigt fast. Jag vet att dessa skall dras åt motsatt håll d.v.s. Åt höger på ena sidan och vänster på den andra.. hela tiden medsols..

Nån som har bra tips hur jag får loss skiten nu när muttern är skrot?

Tack på förhand!

IMG_5358.JPG

Får inte loss vevlager
Missade du att spänna fast "hylsan" med en gammal quickrelease så att den inte släpper när du drar? Eller hade du något integrerat verktyg? Det här är drivsidan och du drog medsols? Icke driv ska dras motsols. Du tittar mot lagret på respektive sida för att det ska gälla.

Hur fan du gör nu har jag inte den blekaste om.

Får inte loss vevlager
fråga e om du har sån tur att de e skitlager så du kan sopa till lagret så due så slå ut innehållet åt icke drivsida sen e de bara fram med bågfilsblad o nöta dej ner till du e så nära gängorna de går p så spräcka den gängade hylsan

Får inte loss vevlager
Kan säga att innan det blev som det blev, har jag dragit med full kraft åt båda håll och skiten sitter bom fast...

Det jag är mest intresserad av är hur jag här vidare.. inte vad jag borde gjort annorlunda.. har lossat flera vevlager tidigare utan problem så har lite koll på hur det funkar...

Får inte loss vevlager
Förutsatt att man kan lägga ramen helt platt och hålla fast den, kanske man kan göra en tydlig markering och knacka loss med huggmejsel och hammare. Det är ju bra om man gör det åt rätt håll. Känns som det skulle kunna vara en fördel att bli av med axeln i mitten på ett eller annat vänster. Har man kommit dit men inte lyckats driva loss den kanske man kan slipa runt tills man närmar sig gängan och får ytterringen att lossna. Är ramen fin nog att engagera sig så mycket? Fyrkantstappen tyder på billig eller gammal cykel.

Får inte loss vevlager
emmer sa:
Medsols på en sida och motsols på andra.

Visst
Men vicken på vicken ?

Det får nog bli lite mer våld än nöden kräver.
Får du ut vevaxeln på andra sidan skär sönder skålen med lämplig sg, alternativt borra ett par hål o använd den o hammare - t rätt håll. Eller sista, borra skålen i smulor.
Akta gängorna....

Får inte loss vevlager
Pfaff sa:
emmer sa:
Medsols på en sida och motsols på andra.

Visst
Men vicken på vicken ?

Det får nog bli lite mer våld än nöden kräver.
Får du ut vevaxeln på andra sidan skär sönder skålen med lämplig såg, alternativt borra ett par hål o använd dorn o hammare - åt rätt håll. Eller sista, borra skålen i smulor.
Akta gängorna....

Edit, telefonjävel.

Får inte loss vevlager
Tja, det är till och med så att man ska veta på vilken sida den "lösa" hylsan sitter, den ska alltid väck först. Det verkar du fått.

Om du har dragit åt båda hållen har du uppenbarligen inte koll. Du ska dra medsols på drivsidan. Inget annat.
Dränk med 5-56, wd40, krypolja och låt dra i ett par dagar. Har du grepp nog kvar för att dra loss skiten?

Får inte loss vevlager
Dränk den i 5-56 över natten, vila kanske ta en öl och i säng tidigt så att du har krafter för att i ottan dänga till skiten med en körnare alternativt mindre huggmejsel och en stöddig hammare?

Detta är väl icke drivsida om jag tänker rätt- cykeln är väl uppåner?

edit: näh det är drivsida.

Senast ändrad:
Får inte loss vevlager
Annars kan det vara ett tecken från mekmissarnas okrönte att det är dax för en ny ram i ditt liv....

Det går fel ibland.

Får inte loss vevlager
Obefintligt grepp kvar... har dragit åt rätt håll! Iom att den på andra lossade lätt så visste jag att drivsidan skulle dras åt andra hållet men den sitter fast som helvete!

Så rekommendationen är att borra några hål och banka ut axeln? Sen såga ur hylsan med ett bågfilsblad?

Får inte loss vevlager
Ben_Dover sa:
Så rekommendationen är att borra några hål och banka ut axeln? Sen såga ur hylsan med ett bågfilsblad?

Det funkar.
Två spår mitt emot varandra. Givet ska man försöka vara rädd om gängan såklart men ingen katastrof om det går ner lite där, bara få bort eventuella vassa kanter sen.

Senast ändrad:
Får inte loss vevlager
Klassiker! :)
För att lossa medsols på drevsidan (mot hjulens färdriktning) och motsols på andra sidan dvs som vanligt.
När det ser ut så där får du värma (värmepistol!) försiktigt på ramen och knacka på lagret.
Sista alternativet är att spräcka lagret och använda en dremel.
Du har väl dragit in M8 bulten mot avdagaren?
Drivsidan brukar vara värst och gängen har skurit, när man monterar ska man inte dra mer än 35-40nm och rikligt med fett.

Får inte loss vevlager
konscious sa:
För att lossa medsols på drevsidan (mot hjulens färdriktning) och motsols på andra sidan dvs som vanligt.
När det ser ut så där får du värma (värmepistol!) försiktigt på ramen och knacka på lagret.
Drivsidan brukar vara värst och gängen har skurit, när man monterar ska man inte dra mer än 35-40nm och rikligt med fett.

Vad menar du med dragit in M8 bulten mot avdragaren??

Får inte loss vevlager
Ben_Dover sa:
konscious sa:

Vad menar du med dragit in M8 bulten mot avdragaren??

(Menar med färdriktningen, sorry :)

Bilagor

• Skärmavbild 2016-10-15 kl. 23.58.00.png
    Skärmavbild 2016-10-15 kl. 23.58.00.png
    198.4 KB · Besök: 149
Får inte loss vevlager
Har nyligen dragit loss ett vevlager som satt halvfast på drivsidan, dvs. det gick inte på det första snälla försöket som gav mig ett par jack i knogarna efter möte med kedja och framväxel.
Jag dränkte skarven i 5-56 och lät det dra en månad medan jag fixade gängstång +annat att dra fast splines-hylsan med och en halvmeterlång 24 mm blocknyckel. (Cykeln rullade under tiden med glappande slutkört lager.)

En plan B jag hade, om inte blocknyckeln skulle räcka, var att spänna fast splines-hylsan i ett skruvstäd och vrida hela ramen runt det. Kanske kan du göra något liknande genom att såga eller slipa ned muttern/hylsan (som sitter fast) på motstående sidor, så att du kan spänna fast den i ett skruvstäd. Men kanske är klacken på 2 mm för låg för det.
Sa jag att du skulle dränka skarven vid gängorna i 5-56? ;)

Edit: En bra tumregel är ju att man ska dra loss vevlagret åt samma håll som man drar vevarna när man trampar.
Någon minnesregel för att dra fast det behövs knappast, dels för att man kan prova sig fram, dels för att man som regel är full av erfarenhet av dragriktning när det är dags för den biten. :D

Senast ändrad:
Får inte loss vevlager
Det är en god idé att alltid dra fast splines-hylsan i vevlagret på något sätt, så att den inte slinter ur när man drar.
Jag har hollowtech I och fick spänna fast den med en genomgående gängstång, brickor och muttrar, men det ser ju ut här som om fyrkantsbulten här är gängad på insidan.

Är det någon som vet varför både splinesen på och själva hylsan är så långa, när man ändå bara kan tryckan in dem ett par millimeter i det gängade fästet? Det är ju just den längden som gör att man slinter.

Får inte loss vevlager
Ett tips för framtiden när allt skiter sig på likande sätt. Svetsa fast ett lååångt rör i lagret och använd det istället för nyckel. Funkar även på gamla Fauber koppar som suttit och rostat fast i 60 år. När det har släppt kapar man röret (annars tar det som regel i baktriangeln) och jobbar vidare på valfritt sätt.

Skönt att du fick loss det! Alltid skönt att vinna en sån fight. Min minnesregel är att pedaler lossas bakåt och vevlager framåt (tror någon annan var inne på samma spår) Sen funkar det inte på alla standarder men på de som har störst spridning.

Grattis än en gång och trevlig kväll!

Får inte loss vevlager
Värma lite på skiten är med en lösning.. Dränk med 5-56 eller liknande, låt stå minst över natten.

Rekomenderar starkt att du gör som koncusious visar på bilden, har gjort så då det sitter svinhårt.. Det går att ta i utan att hylsan slinter från sitt grepp då man skruvat fast den med en M8... Förutsatt då att du kan få väck lagret med axel..

I värsta fall får du kanske svetsa fast en mutterskalle på hylsan.. Lycka till!

Fick lära mig en tumregel angående gängan på vevlager "Right is Right".. Har inte testat det i praktiken ännu, men killen som köpte en ram av mig verkade veta vad han snacka om!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp