Får jag cykla här?

Spacekitty

Aktiv medlem
Får jag cykla här?
Om jag tar lite lugnt och inte okynnesplingar?

C. Ordningsföreskrifter enligt 7 kap 30 § miljöbalken om rätten att färdas och vistas inom reservatet samt om ordning i övrigt i reservatet
Förutom föreskrifter och förbud i andra lagar och författningar är det förbjudet att:
[…]
7. på ett störande sätt använda musik- eller ljudanläggning samt att på ett störande sätt använda eller framföra fordon eller maskiner
[…]

Får jag cykla här?
Det är rätt så självklart egentligen.

Cykel = Fordon, alltså appliceras föreskriften på den.

Det svåra blir "ett störande sätt". För vissa räcker det ju att du tänker tanken på att cykla på en viss plats så stör det dom. Dvs, du behöver inte ens yttra dig. Det finns alltid någon som stör sig på att du ens tänker.
Sen finns det dom som stör sig på väldigt få saker. Du skulle nog behöva kasta cykeln på dom för att dom skall reagera negativt.

Tolkningsfråga helt enkelt. Om du inte själv kan avgöra sådant så kan du vända dig till NaturvårdsVerket. Dom älskar att tolka saker extremt.

Får jag cykla här?
Som med allt annat i naturen så ska man inte förstöra något eller skräpa ner, med eller utan cykel. :D Och är det folk i närheten bör man visa normal hänsyn och respekt, alltså inte gapa och skrika, spela hög musik osv. Vanlig vett och etikett. Det är inte svårt med "ett störande sätt". Man måste ju få gå och leva som en normal människa, sen att vissa är mer lättstörda och lättkränkta än andra betyder ju inte att dom har lagen och regelverket på sin sida.

Får jag cykla här?
"Cyclists are pedestrians really, since they are leg-powered. They've just added a few levers and cogs to improve their own efficiency."

Beror väl på vilken tolkning man vill använda.

Får jag cykla här?
Salabaladala sa:
Ja, fast lugnt behöver du bara ta det när du är nära andra människor som du potentiellt kan störa.

7755.jpg

Får jag cykla här?
Raggamuffin sa:
"Cyclists are pedestrians really, since they are leg-powered. They've just added a few levers and cogs to improve their own efficiency."

Beror väl på vilken tolkning man vill använda.
Jag noterar att det inte nämns nåt om nån elmotor i definitionen av cyklist.

Tillbaka
Topp