Får jag, nybörjare, ta rygg på någon i Hellas?

Alzheim

Medlem
Kan du tänka dig att låta mig, en nybörjare på hardtail, ta rygg på dig när du cyklar på stigar i Hellas?
Jag är intresserad av blåa eller ej supertekniska röda spår. Jag har märkligt svårt att själv hitta stigar som
passar mig. Sträckor från 10 till 30 km intressanta.

Jag är helt ok med att bli lämnad på efterkälken om jag inte alls hänger med i tempot eller om jag får punka eller liknande.
Å andra sidan vill jag inte haka på dig om du går in för att köra skiten ur mig eller om du skall slå PB just den dagen.

Mitt mål med cyklingen är att bromsa förrutnelseprocessen lite nu när jag pga skador inte kan löpträna. Helst hade jag cyklat i
Gömmaren med omnejd, eftersom jag bor i Älvsjö, men jag förstår att det är förbjudet (?).
Helst vill jag fara fram där inga vandrare eller hundägare ger mig onda ögat.

Jag provade Tisdagsraiden för något år sedan, när jag senast fick en skada som hindrade löpning. Det var inget för mig.
Kände mig som ett drivankare när jag försökte hänga med gänget som for fram på heldämpade cyklar på, för mig, alltför
tekniska röda stigar. Jag hade varken kondisen, tekniken eller cykeln för det.

Alternativt, har någon ett superbra tips på spår som jag bara inte kan misslyckas navigera mig fram på (utan GPS)?

Jag har provat men stigarna kommer så tätt så jag får stanna hela tiden. Det blir mycket snurrande och lite flyt. Jag vill inte ha min telefon på styret. Är det värt att investera i fast GPS ( i så fall vad)?

det låter som du borde ha glädje åtminstone ett tag framåt att botanisera på ett ställe med mindre drops och stök än hellas. arons bok om stigar i stockholmsområdet borde kunna ge tips och inspiration.

Precis, mängden blå spår i Hellas är begränsade. Låt dig inte luras av färgen på blå eller gröna ut till Solsidan heller. I Gömmaren har jag bara cyklat svartvita, och den är ju teknisk så det förslår. Förbjudet men ändå reko att cykla om man visar hänsyn skulle jag säga, men det får ju stå för var och en.

Alltså. Telefon på styret med trailforks uppe med record ride och follow igång är världens grej för att lära sig hitta.
Bättre än att följa med andra eftersom man enklare kan stanna o se sig om precis där just man själv har svårt att hitta.

Hacking said that så är att följa trailforksstigar inget självändamål, det kan vara bra för att inte cykla i cirklar, men det finns verkligen massor av stigar i Nackareservatet att cykla runt på ändå, leta dig in på en stig, korsar den en annan så ta vilken du vill, gör likadant vid nästa och nästa. Visst kan man råka in på nåt jäkligt svårt eller jobbigt, men då får man väl lära sig av det misstaget, om man nu hellre gör det än har telefonen på styret.

Om du vill köra i hellas så skulle jag rekommendera en tur mot nackamasterna.

Du utgår där tisdagsriden startar. Sen cyklar du genom skogen mot kyrkogården längs Ältavägen. Väl framme där tar du dig över Ältavägen på övergångsstället, cyklar upp för grusbacken och kör sedan mot badplatsen på andra sidan sjön sätt från hellasgården. Vid badplatsen tar du en asfaltsbacke upp till vänster. Sedan ner för den på motsatt sida (grusväg). Kort därefter går en stig in till höger, sikta då mot nackamasterna men håll dig på den vänstra sidan nära ett rött hus. Följ stigen tills du ser en uppförsbacke (svår) ta dig upp, många går här. Fortsätt mot masterna.

Väl framme vid masterna kan du med fördel cykla rakt fram där det är uppenbart att det är stig. Står en skylt som pekar mot saltsjöbaden vill jag minnas. Följ den tills du kommer till ett stort stenröse (grön markering). Där tar du vänster in på vita spåret. Cykla hela vita, tills du kommer på en stor grusväg som går parallellt med bilvägen mot saltsjöbaden. Du möts av en uppförsbacke till höger. Ta upp där in på spåret Vilse som är en flowig singeltrack.

Efter vilse kommer du tillbaka på en annan del av gröna. Det börjar nu kanske bli dags att avrunda turen. Cykla gröna mot sågverket. Du kommer ut på en jord/grusväg. Vid korsningen sågverket/ältavägen kan du välja att antingen dra upp för sandbranten eller cykla asfalt hem!

Det bästa är om du försöker skapa dig en bild av rutten på trailforks.

Ok, ok...
Spåret från Nackamasterna lät intressant. Jag har hittills parkerat på Saltsjöbadssidan (Nacka vattenskidklubb?) och tagit en grusuppförsbacke som gått under Saltsjöbadsleden till en höjd varifrån jag provat de spår som utgår därifrån. En gång hamnade jag i Erstavik. En annan gång åkte jag på milbanan, vilket jag inte ville. Får sätta fast nån gammal mobil med gaffa på styret.

Ok, ok...
Spåret från Nackamasterna lät intressant. Jag har hittills parkerat på Saltsjöbadssidan (Nacka vattenskidklubb?) och tagit en grusuppförsbacke som gått under Saltsjöbadsleden till en höjd varifrån jag provat de spår som utgår därifrån. En gång hamnade jag i Erstavik. En annan gång åkte jag på milbanan, vilket jag inte ville. Får sätta fast nån gammal mobil med gaffa på styret.
Från den höjden du menar så börjar stigen "Vilse" som inte är så svår. Däremot kanske det är svårt att hitta ingången till den om man inte vet var den är, men i princip in till höger några enstaka meter innan högsta punkten på gruset. Alltså inte den stora vitmarkerade stigen, utan en mycket mindre.

Jag cyklar massor där i krokarna, var och varannan dag, och du får gärna haka på. Nu i helgen ser väl vädret inte helt lattjo ut kanske, men man vet aldrig. ?

Köra med mobil och Komoot med turn by turn och ljud. Väljer du ett inte alltför knepigt spår så borde du u hitta rätt med ”sväng höger nu”

Från den höjden du menar så börjar stigen "Vilse" som inte är så svår. Däremot kanske det är svårt att hitta ingången till den om man inte vet var den är, men i princip in till höger några enstaka meter innan högsta punkten på gruset. Alltså inte den stora vitmarkerade stigen, utan en mycket mindre.

Jag cyklar massor där i krokarna, var och varannan dag, och du får gärna haka på. Nu i helgen ser väl vädret inte helt lattjo ut kanske, men man vet aldrig. ?
Om du ser någon som ser vilsen ut i stilvidriga shorts och t-shirt på en svartblå Focus Raven där i krokarna så får du gärna förbarma dig över mig. I helgen såg det blött ut, så då åker jag nog inte. Provade förra helgen och det var halt(TM) på bergen. Förlorade ett liv i ett stenparti. Vet inte hur många jag har kvar...

Nice Makten, i 13e inlägget kom första svaret på ts fråga ?

M

Om du ser någon som ser vilsen ut i stilvidriga shorts och t-shirt på en svartblå Focus Raven där i krokarna så får du gärna förbarma dig över mig. I helgen såg det blött ut, så då åker jag nog inte. Provade förra helgen och det var halt(TM) på bergen. Förlorade ett liv i ett stenparti. Vet inte hur många jag har kvar...
Langa iväg ett PM nästa gång du tänker hoja så får vi se! På vardagarna brukar jag försöka komma ut vid 17-snåret för att (än så länge) slippa lampa. Startar oftast vid masterna, men vattenskidklubben funkar ju bra också.

Jag vet ju inte nåt om tempot, men jag kan ta helstel singlespeed för att handikappa mig själv lite om det skulle behövas. Den har jag roligt på även i mycket makligt tempo. ?

Kan du tänka dig att låta mig, en nybörjare på hardtail, ta rygg på dig när du cyklar på stigar i Hellas?
Jag är intresserad av blåa eller ej supertekniska röda spår. Jag har märkligt svårt att själv hitta stigar som
passar mig. Sträckor från 10 till 30 km intressanta.

Jag är helt ok med att bli lämnad på efterkälken om jag inte alls hänger med i tempot eller om jag får punka eller liknande.
Å andra sidan vill jag inte haka på dig om du går in för att köra skiten ur mig eller om du skall slå PB just den dagen.

Mitt mål med cyklingen är att bromsa förrutnelseprocessen lite nu när jag pga skador inte kan löpträna. Helst hade jag cyklat i
Gömmaren med omnejd, eftersom jag bor i Älvsjö, men jag förstår att det är förbjudet (?).
Helst vill jag fara fram där inga vandrare eller hundägare ger mig onda ögat.

Jag provade Tisdagsraiden för något år sedan, när jag senast fick en skada som hindrade löpning. Det var inget för mig.
Kände mig som ett drivankare när jag försökte hänga med gänget som for fram på heldämpade cyklar på, för mig, alltför
tekniska röda stigar. Jag hade varken kondisen, tekniken eller cykeln för det.

Alternativt, har någon ett superbra tips på spår som jag bara inte kan misslyckas navigera mig fram på (utan GPS)?
Jag cyklar en hel del i Gömmaren, det har aldrig varit något problem. Det är oerhört glest med folk normalt sett, och jag skulle säga att onda ögat får du snarare i Hellas. Faktum är att jag aldrig mött någon i Gömmaren som på något sätt fått mig att känna mig på fel plats.

Däremot är det inte helt lätt att hitta lättcyklade stigar där, men det finns faktiskt. Tyvärr är det svårt att sätta ihop en runda som enbart innehåller enklare terräng.

Langa iväg ett PM nästa gång du tänker hoja så får vi se! På vardagarna brukar jag försöka komma ut vid 17-snåret för att (än så länge) slippa lampa. Startar oftast vid masterna, men vattenskidklubben funkar ju bra också.

Jag vet ju inte nåt om tempot, men jag kan ta helstel singlespeed för att handikappa mig själv lite om det skulle behövas. Den har jag roligt på även i mycket makligt tempo. ?

Ok. Vi behöver inte göra det krångligt. Jag kan PM:a nästa gång jag har planer. Säg en timma innan jag tror mig vara någonstans på "Vilse". Antingen möts vi eller så gör vi inte det. Om mitt nybörjartempo är olidligt så tar jag inte illa upp om du drar iväg. När jag väl har hittat några spår i Hellas så cyklar jag helst ensam. Är liksom någon skrev ovan också asocial. Hatar de flesta...

Jag cyklar en hel del i Gömmaren, det har aldrig varit något problem. Det är oerhört glest med folk normalt sett, och jag skulle säga att onda ögat får du snarare i Hellas. Faktum är att jag aldrig mött någon i Gömmaren som på något sätt fått mig att känna mig på fel plats.

Däremot är det inte helt lätt att hitta lättcyklade stigar där, men det finns faktiskt. Tyvärr är det svårt att sätta ihop en runda som enbart innehåller enklare terräng.

Ok, jag trodde att det var helt förbjudet. Har ändå smugit mig dit i skymningen och cyklat runt, runt på de stigar jag funnit som utgår från Tjädervägen och Ålyckevägen. Har inte vågat mig söder om gränsen som utgörs av Gömmarens svartvita 15 km, så ganska begränsat område. Det mesta var väldigt lätta stigar utom någon stig kring en begknalle i höjd med Trastvägen. Undvek stigar där jag anade hästar.

Köra med mobil och Komoot med turn by turn och ljud. Väljer du ett inte alltför knepigt spår så borde du u hitta rätt med ”sväng höger nu”

Testade uppläsning på mobilen en gång. Det gick uselt. Dels kände jag mig jättefånig när jag mötte några stigcyklister och telefonen skrålade. Dels så var det på tok för grovnavigerat. Skulle i så fall vilja sätta mina waypoints själv, där det ser ut som att jag kommer att missa i en korsning. och bara få ett enkelt och diskret pip för att ta vänster och annat pip för höger. Jag har en Garmin löparklocka. Kanske, kanske finns det nån app för den. Tack för tipset iaf.

Testade uppläsning på mobilen en gång. Det gick uselt. Dels kände jag mig jättefånig när jag mötte några stigcyklister och telefonen skrålade. Dels så var det på tok för grovnavigerat. Skulle i så fall vilja sätta mina waypoints själv, där det ser ut som att jag kommer att missa i en korsning. och bara få ett enkelt och diskret pip för att ta vänster och annat pip för höger. Jag har en Garmin löparklocka. Kanske, kanske finns det nån app för den. Tack för tipset iaf.
komoot finns för garmin enl deras hemsida.
sen är det bara ut och cykla så börjar du hitta snart. Håller du dig kring masterna/vilse så är det inringat av vatten och grusvägar så når du väg eller vatten så vänder du så kommer du aldrig landa i erstavik eller älta.

Telefonen med karta på styret är ovärderligt när man ska lära sig hitta någonstans, vilket ju är viktigt om man primärt åker själv. Finns jättebra hållare, vattentäta också. Finns ett otal trådar här om detta. Sen är det bra att logga turen med en Garmin eller liknande och ladda upp turen i något liknande Garmin Basecamp. Då kan man med telefonen på styret se var man är och på datorn hemma se var man har varit. Efter ett tag knyter man ihop olika områden och börjar bli hemma där.

Sen avseende Gömmaren / Hellas så är väl rätten att cykla ungefär samma-lika på båda ställena. Gör det snyggt så möter du mest leenden. Att cykla på hemmaplan är ju avsevärt enklare...

Ok, jag trodde att det var helt förbjudet.
Det är förbjudet att gå med hund utan koppel i Gömmaren också, men jag tror aldrig jag sett en kopplad hund där...
Har ändå smugit mig dit i skymningen och cyklat runt, runt på de stigar jag funnit som utgår från Tjädervägen och Ålyckevägen. Har inte vågat mig söder om gränsen som utgörs av Gömmarens svartvita 15 km, så ganska begränsat område. Det mesta var väldigt lätta stigar utom någon stig kring en begknalle i höjd med Trastvägen. Undvek stigar där jag anade hästar.
Vad som finns där norr om parkeringen (Tjädervägen) har jag ingen koll på alls tyvärr. Det mesta som är lättcyklat finns i södra delen, mot Masmo. En del av det ligger dessutom utanför naturreservatet, så där bör det vara fritt fram oavsett.

Tillbaka
Topp