Farliga ställen för cyklister i Sthlm

jenswe

Ny medlem
Jag cyklar dagligen i Sthlms innerstad som många andra. Det förekommer ju en hel del diskussioner här på happy kring olika incidenter, farliga ställen i stan för cyklister och hur samspelet mellan bilister/cyklister/gångtrafikanter brister i många fall.

Som jag ser det är det ofta en fråga om usel stads-/trafikplanering här i Sthlm (och lika i många angränsande kommuner). Vi kommer aldrig någon vart med att som cyklist hävda sin rätt med livet som insats eller genom att bryta mot trafikregler osv där man tycker stadsrummet är dåligt planerat.

Så varför inte försöka påverka våra politiker och tjänstemän att börja inse att vi cyklister är en stor trafikantgrupp i stan?? Det är verkligen på tiden att man i stadsplaneringen börjar tänka även på oss och avsätta åtminstone några % av vad som årligen läggs på att förbättra för bilister. Sthlm borde ju arbeta på samma sätt som t ex Köpenhamn eller Malmö för att förbättra för cyklister, inte BARA bilister. Vi vill väl ha fler cyklister och mindre privatbilister i innerstan??

Så min idé är att man i denna tråd postar bilder, idéer eller annat som t ex visar på usel planering för cyklister, farliga ställen, bilister som parkerar på cykelbanor, blockerade/trasiga cykelbanor etc. Eller berättar om egenupplevda incidenter/olyckor i Sthlm. Skulle det bli något vettigt av detta kan jag ta på mig att samla ihop det och föra det vidare till politiker/Sthlms stad etc.

MITT FÖRSTA BIDRAG:

* Korsningen Vasagatan/Olof Palmes gata
Kommer man här som cyklist på cykelbanan riskerar man att bli påkörd av högersvängande bilister (som dessutom ofta ej blinkar och än mer sällan kollar ordentligt) eller blockerad av bilar som väntar på gångtrafikanter. Ofta står dessutom bilar parkerade på Vasagatan som skymmer cyklisterna från bilisternas synvinkel. Många incidenter för min egen del här, men troligtvis för många andra också (ett exempel är ju bara det här google-maps-fotot..). Jag själv har därför övergått till att cykla i bilkörfältet här, men frågan är om det är säkrare - har ett otal ggr blivit näst intill rammad av testosteronbilister som tutar och slickar bakdäcket med kofångaren. "Kör på cykelbanan för i helvete!!!" får jag höra i princip varje dag. En dag kommer något allvarligt att hända här.

Bilagor

• Vasagatan_Norra bantorget2.jpg
    Vasagatan_Norra bantorget2.jpg
    90.2 KB · Besök: 70
På nån officiell Stockholmscykelkarta (från Sth stad) så var det markerat farliga ställen/sträckor. Så det beror inte på någon okunskap hos Trafikkontoret att det ser ut som det gör.

Visst känner Trafikkontoret till många farliga ställen för cyklister, men det går ju segt att åtgärda dessa. Delvis beroende på avsaknad av pengar för investeringar för cyklister. Sen är ju alltid sån där statistik lite farlig - det visar ju bara på inrapporterade allvarliga olyckor. Det har nog varit ett gäng incidenter innan något inträffar. Ska en cyklist behöva skadas allvarligt först innan Sthlms stad börjar funder på någon åtgärd?? Det tycker inte jag - det gäller ju att planera rätt från början och snabbt åtgärda problem.

En relativt snabb och enkel åtgärd skulle t ex vara att snabbt var på plats och bötfälla bilister som parkerat i t ex cykelfält. Själv har jag aldrig sett en sådan bil med en p-bot. Någon annan som gjort det?

http://cykla.stockholm.se/ kan man lämna synpunkter. Det är dock inte särskilt uppenbart hur man gör.

Till höger på sidan finns en liten blå kartnål som man kan dra ut till önskad plats i kartan. Man får då upp en inmatningsruta att beskriva problemet i.

//j

@jesperC
Ja, har faktiskt lämnat synpunkter via den där funktionen en gång för typ en månad sen. Ingen respons än...

???
Varför just N:a Bantorget är du inte sosse eller?
Allvarligt, någon får väl lägga in en lista på samtliga korsningar i Sthlm då det alltid är högersvängande bilar som är till fara för cyklisterna! Således, gå alltid ut bland bilarna i liknande korsningar!

@staine
Norra bantorget blev det nog bara för att jag cyklar där varje dag. (Kom på en sjuk grej, att i den norrorts-kommun jag växte upp var just "sosse" ett skällsord som man använde på samma sätt som idiot eller pucko. Vidareutvecklades till "jävla gråsosse" så småningom. Hur sjukt är inte det? Att man som 7-åring använde detta utan att ha en susning om innebörden...)

Håller med dig om att de flesta liknande korsningar är farliga, men vissa värre än andra. Men med ditt resonemang skulle man då skita i cykelbanor på i princip alla innerstadsgator eftersom man ändå skall köra bland bilarna? Kan vara en idé faktiskt, men jag tror att det skulle minska cyklandet.

Så sant så sant, allt av ovanst hehe.
Men det stämmer, man får tänka till själv var man ska köra och det är inte lätt om man är ovan cyklist i storstan, det gäller nog alla stora städer... Planskilda korsningar kanske? ;)

Är det nån som kan förklara varför enkelriktade gator inte kan tillåtas i båda riktningar för cyklister. Kommer man söderifrån och ska exempelvis till Luntmakargatan är det nästa omöjligt att inte ta Sveavägen, och den är ju den mest olycksdrabbae enligt DN-kartan ovan. Det verkar mycket tryggare att låta cyklister åka de mindre trafikerade gatorna. Det vore en billig åtgärd också.

Det är flest olyckor på de gator som trafikeras mest. Det är också fler olyckor på en lång gata än på en kort gata med samma trafikintensitet. Den där DN-"statistiken" kan nog användas till det mesta.

Å andra sidan känns Ringvägen mindre cykelovänlig än Götgatan & Ringvägen, och har färre olyckor trots sin längd, men det är kanske färre som cyklar där.

Jag måste nog säga att det i regel är medelålders gubbar på Nishikis som orsakar de allra flesta farliga situationerna i trafiken, mångfaldigt mer än någon buss, taxi, turist eller uppretad alternativt ovaksam bilist. Detta har jag bevittnat i första hand vid tusentals tillfällen under de gångna åren, och just Nishiki + reflexväst + billig hjälm + loafers är något av det absolut farligaste receptet i en trång trafiksituation.

Så visst borde man förbättra gatornas upplägg, men nog fan borde man införa något slags körkort på cykel i första hand - man behöver inte ligga bakom en reflexväst-loafers-nishiki många hundra meter för att klura ut hur mycket fanskap dom ställer till med när dom dräller, snarare en cyklar, fram längs gatorna i city helt omedvetna om att rödljus även gäller cyklar, att bromssträckan står helt i relation till skicket på cykeln, att dom faktiskt inte har beviljats automatiskt förträde bara för att det teoretiskt finns plats att smita imellan, osv.

Visst har jag sett fakengers blåsa många rödljus, och visst har jag sett många öppna passagerardörren på sveavägen utan en titt på cykelbanan. Men allt det där andra sammanlagt är inte i närheten av vad gubbarna på cykel sysslar med. Där ligger nog stadens största problem.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste nog säga att det i regel är
> medelålders gubbar på Nishikis som orsakar de
> allra flesta farliga situationerna i trafiken,
> mångfaldigt mer än någon buss, taxi, turist
> eller uppretad alternativt ovaksam bilist. Detta
> har jag bevittnat i första hand vid tusentals
> tillfällen under de gångna åren, och just
> Nishiki + reflexväst + billig hjälm + loafers
> är något av det absolut farligaste receptet i en
> trång trafiksituation.
>

+1

Personligen tycker jag det är värre med tanter (och även några gubbar) som inte kan hålla balansen och vinglar höger och vänster på cykelbanan istället för att köra rakt. Jag körde om en tant nyligen som vinglade in i mig och krockade sitt styre mot mitt vilket tvingade mig att slänga mig av trottoarcykelbanan och ut i körbanan där jag missade en buss med nån mirakelmillimeter. Innan omkörningen bromsade jag ner ordentligt och plingade för att göra henne uppmärksam på att jag skulle köra om ifall nån får för sig att det var en vårdslös omkörning. Kanske skulle hjälpa med lite bredare cykelbanor, men jag är också emot att ta för mycket från biltrafiken då jag ibland åker bil ;)

Jag har hittills klarat mig genom stan utan några större bekymmer, men de få saker som har hänt har till 99% berott på andra cyklister. Sådär, nu blir jag väl påkörd av en SL-buss på måndag...

För att bidra till trådens ursprungliga och goda syfte:
Cykelbanan på Långholmsgatan från Liljeholmsbron till Västerbron som korsar nedfarten till Söder Mälarstrand precis efter en busshållplats är oerhört obehaglig tycker jag. Likaså korsningarna Fridhemsplan och S:t Eriksplan.

Jag håller med om synpunkten att tillåta cykling mot färdriktningen på vissa enkelriktade gator som är breda nog att tillåta det. Jag brukade förr gena genom en sådan lågtrafikerad gata för att slippa en trång högtrafikerad gata, men har slutat med det sedan en kärring försökte köra över mig för att jag gjorde det. Hon styrde rakt mot mig, tutade och blinkade och tog sedan ny sats när jag svängde över på andra sidan gatan. Min nya fina cykel fick några repor av vurpan när hon trängde in mig till trottoaren. Borde ju polisanmält henne, men jag blev lite skakis och tog inte reg.nr.

Fikasvettot skrev:
> Å andra sidan känns Ringvägen mindre
> cykelovänlig än Götgatan & Ringvägen,

Say what?

ja, den mesta biltrafiken går ju på "stora" Ringvägen, så kan man cykla hyfsat ostört på gatan närmast husen. Hellre det än Golgatans smala cykelbanor eller Hornsgatans parkeringspl..Cykelfält.

Om vi skulle återvända till det ursprungliga ämnet så vill jag framföra Birger Jarlsgatan där man gjort cykelbanan så otroligt korkat att man undrar om dom vill mörda några cyklister... Där går cykelbanan långt uppe på trottoaren bland gångtrafikanter vilket i sig är misslyckat eftersom dessa gärna går, helt omedvetna om något annat än sig själva och gärna flera i bredd, på just cykelbanan. Detta hade jag kunnat leva med OM det inte var så att gatuverket, eller vem det nu är som är ansvarig för dragningen av cykelbanan gjort monumentalmisstaget att avsluta cykelbanan i varje kvarter ned på vägen igen!!! Se bif bild:

Birgerjarlsgatan.jpg ht=480

Cykelbanan dyker upp för bilarna precis framför den svarta Mercedesen vid containern. Ofta kommer man i rätt hög fart där och dyker upp i bilförarens medvetande precis där han/hon minst behöver det. Han/hon ska ju samtidigt svänga höger, SMS'a/prata telefon, tävla med bilen brevid, och dricka sitt morgonkaffe. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått tvärbromsa för att väja för någon bil som inte har en aning om att det kan komma cyklar från höger.... Denn som kom på denna idiotiska dragning borde tvingas cykla upp och ned för gatan i rusningstid i 100 år!

Alla ställen där man bygger. Hälften av alla byggen verkar ske utan TA-plan och resten antingen skiter i den eller har fått den godkännd av någon på trafikkontoret som hatar cyklister.

Enda undantaget är norra länken vid stallmästargården där det bara blivit sämre, inte farligare.

Det här är inget farligt ställe, men ett bra exempel på hur ogenomtänkta cykelvägar är jämfört med bilvägar:
1.JPG ht=516

Stadsgårdskajen. Den röda linjen är var fotgängare ska vara. Först på vänster sida, och sen magiskt förflytta sig till höger sida utan övergångsställe eller dylikt. Klart det uppstår konfrontationer. 1 km senare händer samma sak igen 2 ggr innan tunneln - men det gick inte att fånga i street view.

Senast redigerad av en moderator:
Ett annat ställe i Stockholm.

När man kommer på Torsgatan, från Solna, så kommer man till korsningen med Sankt Eriksgatan. Då ska man som cyklist bete sig enligt den röda linjen. Bilisterna ska bete sig enligt den gula linjen.

Lätt hänt att en högersvängande bilist kan missa cyklisterna.
torsgatan.gif ht=562

Samma typ av problem finns på Vasagatan när man passerar T-centralen. Man ska svänga ut mitt mellan de båda körfälten om man ska vidare söderut.

Selast skrev:

>
> Cykelbanan dyker upp för bilarna precis framför
> den svarta Mercedesen vid containern. Ofta kommer
> man i rätt hög fart där och dyker upp i
> bilförarens medvetande precis där han/hon minst
> behöver det. Han/hon ska ju samtidigt svänga
> höger, SMS'a/prata telefon, tävla med bilen
> brevid, och dricka sitt morgonkaffe. Jag har
> tappat räkningen på hur många gånger jag fått
> tvärbromsa för att väja för någon bil som
> inte har en aning om att det kan komma cyklar
> från höger.... Denn som kom på denna idiotiska
> dragning borde tvingas cykla upp och ned för
> gatan i rusningstid i 100 år!

Just på det här stället går jag alltid ut i körbanan. Alltid. Om man ska ta cykelbanan måste man preventift i princip stanna. Inget ont egentligen om bilisterna i den här situationen. Det är omöjligt att se en cyklist bakom parkerad bilar, träd och annat.

Totteman skrev:
> Ett annat ställe i Stockholm.
>
> När man kommer på Torsgatan, från Solna, så
> kommer man till korsningen med Sankt Eriksgatan.
> Då ska man som cyklist bete sig enligt den röda
> linjen. Bilisterna ska bete sig enligt den gula
> linjen.
>
> Lätt hänt att en högersvängande bilist kan
> missa cyklisterna.
>
>
>
> Samma typ av problem finns på Vasagatan när man
> passerar T-centralen. Man ska svänga ut mitt
> mellan de båda körfälten om man ska vidare
> söderut.

Här brukar jag köra i bilfilen, annars är det som sagt stor risk för en olycka.

Jag upplever att det stora problemet är att cykelbanor inte är anpassade för cykling från början. Det är nästan omöjligt att cykla i stan utan att på förhand veta exact hur cykelbanorna är dragna. Jag tycker att hela ideén med cykelbanor i staden ska skrotas. Det en attetydförändring som måste till. Samma regler vid rödljus och korsningar gäller för cyklar och bilar.

Det är ju tyvärr så att nishiki gubbarna också kör bil och går ibland, det är förmodligen samma klientel som parkerar på cykelbanan eller bara kliver rakt ut i den samma utan att se sig för. Jag cyklar iofs inte ofta i innerstaden men bil kör jag. Jag upplever helt klart att det är svårare som bilist att ha koll på cyklister som befinner sig på sk cykelbanor en de som cyklar med trafiken. Detta beror oftast på att cyklister tvingas ut från cykelbanan pga någon dubbelparkering eller liknande. det är inte heller alltid så lätt att se var cykelbanorna är. Man sitter lågt i en personbil och sikten är klart begränsad jämfört med vad cyklister och gående ser. Vet man inte var cykelbanorna är kan de dyka upp som en överraskning.

I förorterna är det liknande problem. För det första så finns det knappt några "cykelbanor". Det är gångbanor där man får cykla. För det andra så respekteras inte cykelbanor av yrkestrafik eller hantverkare. Av någon anledning används de som uppställningsplats av diverse allt möjligt och även som parkeringsplats. Detta orsakar i sin tur att man som cyklist tvingas ut i trafiken oavsett om man vill eller inte, självklart blir bilister överraskade när en cyklist kommer farande över refuger ut i körbanan från ingenstans. Det är också mycket vanligt att dessa sk cykelbanor upphör utan förvarning, ibland rakt ut i trafiken ibland ut i ingenting (i spenaten).

Vid Midsommarkransen har nån verkligen tänkt till för att hålla cyklister och gående separerade. Och att designen på cykelöverfarten innebär en trottoarkant är väl bara för att få ned hastigheten på cyklistbuset.

kransen.jpg ht=544

Övergångsstället matchar skylten.

Med anledning av Fikasvettots informativa inlägg ovan vill jag passa på att RASA (à la Aftonbladet) mot den där typen av design av "trottoarkant" som inte ens är någon kant. Det är ju inte ens någon nivåskillnad! Det verkar som om gatuplanerare tycker att det är "stiligt" att lägga in en massa obefogade enkelrader av kullersten t.ex där en cykelbana möter en korsande väg. I Uppsala finns det exempel ÖVERALLT, bland annat på Norbyvägen där alla övergångar cykelbana/korsande väg har markerats med en enerverande rad gatsten som ligger centimetern högre än asfalten bredvid. Det kan tyckas vara ett obetydligt problem, jag tycker bara det känns så j-vla onödigt när man istället bara hade kunnat göra kanten så jämn som möjligt för allas trevnad. Får sluta pendla på 23mm-are.. :)

Cykelöverfarten/övergångsstället är nog inte riktigt färdigt. Tror inte det blir perfekt men det kan knappast bli sämre än innan.

Götgatans cykelfält i rusningstid är en sann koncentration- och uppmärksamhetsövning med den täta cykeltrafiken, det faktum att den går mellan parkerade bilar och trottoaren samt de krokar som är vid varje gaturkorsning där det alltid kan vara någon som ska gå över gatan som ställer sig ute i cykelfältet. Extra spännande blir det då någon får för sig att cykla i motsatt riktning mot vad 99,9% av övriga cyklister gör!

Olof E skrev:
> Cykelöverfarten/övergångsstället är nog inte
> riktigt färdigt. Tror inte det blir perfekt men
> det kan knappast bli sämre än innan.

Nej, det skall tydligen målas linjer på asfalten så det blir tydligt vem som skall vara varnånstans.De cylister som passerade när jag gick förbi där cyklade såklart där det inte var nån trottorkant. Men det är kanske halvmetern till vänster om strecken som skall bli gångbana?

@GoranS: Jag förstår vad du menar, men så länge ni inte är mer än 999 cyklister på väg i rätt riktning är det ju isf 0 cyklister som kommer på möte ;-)

Den där typen av kantsten och vita plattor är till för synskadade - de som har lite syn i behåll kan dra nytta av att det blir en avvikande färg helt plötsligt‚ och plattorna brukar dessutom ha knottrig yta för att man ska känna att "här kommer det nåt".

Men kanten är förstås mycket enerverande för cyklister, speciellt om det ligger så dumt som på bilden.

NLC skrev:
> @GoranS: Jag förstår vad du menar, men så
> länge ni inte är mer än 999 cyklister på väg
> i rätt riktning är det ju isf 0 cyklister som
> kommer på möte ;-)

Desto mer överraskande när den där tusende cyklisten cyker upp ... ;-)

Kupa skrev:
> Den där typen av kantsten och vita plattor är
> till för synskadade - de som har lite syn i
> behåll kan dra nytta av att det blir en avvikande
> färg helt plötsligt‚ och plattorna brukar
> dessutom ha knottrig yta för att man ska känna
> att "här kommer det nåt".
>
> Men kanten är förstås mycket enerverande för
> cyklister, speciellt om det ligger så dumt som
> på bilden.

Det blir inget bra plogat på vintern med sådana små kanter, plogen jämnar bara ut snön/isen på det mest förädiska sätt... :-/ T

Om man tittar på DN's karta är det lite konstigt att det är så många olyckor på skeppsbron, strandvägen och framförallt på västerbron! Västerbron har inga parkerade bilar, enkelriktad cykling, extremt bra sikt och ganska lite gångare och cyklister. På strandvägen och skeppsbron delar man ju inte heller plats med bilar. Kan det vara så att vi cyklister krockar mest med varandra?

Högersvängande bilars hastighet kan dämpas ganska mycket genom att cykelvägen är upphöjd och att kantstenen INTE är fasad för mycket. Bilister är rädda om sina fälgar...

Raketform skrev:
> Om man tittar på DN's karta är det lite konstigt
> att det är så många olyckor på skeppsbron,
> strandvägen och framförallt på västerbron!
> Västerbron har inga parkerade bilar, enkelriktad
> cykling, extremt bra sikt och ganska lite gångare
> och cyklister. På strandvägen och skeppsbron
> delar man ju inte heller plats med bilar. Kan det
> vara så att vi cyklister krockar mest med
> varandra?

Kombinationen mötande cyklister i nedför/uppförsbacke med fotgängare slutar sällan lyckligt... :-/ T

Om hantverkarbilen (varför är det alltid dessa?) väljer att varken blinka eller titta i backspelen kan det leda till incidenter även på de minst farliga platserna i Stockholm.

Incident.jpg ht=319

mr Lindwall skrev:
> Jag upplever att det stora problemet är att
> cykelbanor inte är anpassade för cykling från
> början. Det är nästan omöjligt att cykla i
> stan utan att på förhand veta exact hur
> cykelbanorna är dragna.
+1
Skulle visa en kollega hur hon skulle cykla. Tog fram sthlm cykelkartan o la märke att det är knappt fanns någon sammanhängande cykelbanor genom stan. Jag skulle inte våga skicka ut barn på cykel i stan. Nä stan är gjord för Östermalms suvar.
Det är 3 sträcker som jag brukar ha hjärtat i halsgropen. Ena är Hornstull till Västerbron. Och den andra är Odengatan ifrån ST Eriksplan till KTH. O sen Fleminggatan.

Black planet skrev:
> mr Lindwall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag upplever att det stora problemet är att
> > cykelbanor inte är anpassade för cykling
> från
> > början. Det är nästan omöjligt att cykla i
> > stan utan att på förhand veta exact hur
> > cykelbanorna är dragna.
> +1
> Skulle visa en kollega hur hon skulle cykla. Tog
> fram sthlm cykelkartan o la märke att det är
> knappt fanns någon sammanhängande cykelbanor
> genom stan. Jag skulle inte våga skicka ut barn
> på cykel i stan. Nä stan är gjord för
> Östermalms suvar.
> Det är 3 sträcker som jag brukar ha hjärtat i
> halsgropen. Ena är Hornstull till Västerbron.
> Och den andra är Odengatan ifrån ST Eriksplan
> till KTH. O sen Fleminggatan.

Hornstull-Västerbron är som ett gatlopp i rusningstrafik :-( T

Ang stenmarkering vid övergångsställen så kollade jag med grannen som jobbar åt trafikverket och enl honom så är det handikapp org som vill ha en någon form av markering utöver "målning" i marken för att tydliggöra. Detta görs på många ställen just nu håller man på i sumpan. Naturligtvis skall det vara vid gångöverfarten och inte på cykelbanan så bilden som fikasvetto visar tidigare i tråden har något gått snett.

På tal om Flemingatan. Så svor jag mycket förut över att det var så jäkligt att svänga vänster ifrån systembolags hållet in på ST Eriksgatan. Men en dag kollade jag trafik skyltarna.. Suck förbjudet att svänga vänster....

<På väg hem från dagens brevet stötte jag på ett övergångsställe i Huddinge som hade samma upplägg. Zebra-markering och matchande trafiksignaler på den del där cyklister helst cyklar (utan kant).

Tillbaka
Topp