Fästa stänkskärm i snabbfästet

Sempre105

Ny medlem
Tjo!

Har en liten fråga... håller på att montera stänkskärmar på min cross och så drog jag av en skruv vid skärmfästet bak så den sitter kvar och går inte få bort...

Men då testade jag att fästa skärmen runt snabbfästet istället. Rätt eller fel eller vad kan hända? Kanske rent utav farligt? Fram är jag sugen på samma lösning.

Vad tycker ni?

Bilagor

• fäste.JPG
    fäste.JPG
    56.2 KB · Besök: 21
Är det någon som lyckats borra ur en stålskruv ur en aluram utan pelarborr? Hur gjorde ni då?

Hej!

Ja, om man får punka blir det ju lite stökigt...

Får nog ta och testa de där gummiklämmorna, känns bättre så... men har en cannondale så ramer är rätt tjock på sina ställen, hoppas de räcker till!

Annars får man la ta till buntband eller så..

Tack för hjälpen!

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som lyckats borra ur en stålskruv
> ur en aluram utan pelarborr? Hur gjorde ni då?

Även om svaret är nej så känns det lite lättare om det är hål rätt igenom. Han behöver ju "bara" skruva skruven vidare.

Som svar på originalfrågan kan man få kolla lite extra att fästet är spänt och har man skivbroms är det extra risk att hjulet halkar snett. Jag har gjort sådana fulhack tidigare och snabbfästet tenderar att lossa med tiden.

Hmmmmmm Nej. Jag kan inte påstå att jag borrat ur en skruv ur just en aluram. Det är ffa stål jag haft anledning att borra i.

Gissar då att det måste vara extra besvärligt med just alu.

;~}

Liten borr och en 'grispitt' funkar nog om du är försiktig. slå ett körnslag i skruven först så borren inte glider av ner i aluminiumet.

Att jag frågar beror på att jag ser att flera föreslår att man ska hantera avbrutna skruvar så. Utan pelarborr skulle jag säga att det är en av de svåraste sätten att få ut den på. Har skruvet varit obelastad så skulle jag först föreslå att dra ut den med lite lätt friktion (gärna efter att ha värmt lite) och som två att dra ett jack i skruven och försöka få ut den med en vanlig mejsel.

Jag har ungefär samma problem. Enda skillnaden är att skruvarna inte är avbrutna. Jag vill uppgradera bakskärmen från biltema till chromoplastics på en aluminiumram. Men efter några års pendling sitter skruvarna vid navet fast och försök att dra loss dem med kryssmejsel resulterar bara i runddragning.

Vad innebär "modest temperatur"? <100?

Hålet är väl genomgående? Prova med en liten borr, med lite tur så får borren tag i skruven och den gängar ut sig och ramlar ut på andra sidan. Så bra gick det för mig när jag laddat upp med grispittar och gängtappar när en skruv gått av i länkaget för min bakdämpare. Behövde inte någon pelarborr men ett skruvstäd som stöd/mothåll.

Som tidigare svarat. Värm innan och slå ett körnslag i skruven innan du borrar.

Lycka till! :)

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Göra som Sempre105 gör eller så gör man det enklare. Tejp runt ramen som skydd och så en fet stripes och dra fast skärmen med, fungerar fint

Tillbaka
Topp