Fäste för mobilen.

Repaterion

Ny medlem
Fäste för mobilen.
Du eller ni som använder er smartphone som cykeldator, vilka fästen använder ni?

Kör man i skogen så är det ju bra om skiten tål lite vibrationer så att säga.

//Hannes

Fäste för mobilen.
Har ett från Classe, men mest på lvg-hojjen och på gamla moppen. har fungerat på XC-n när jag kört men då har det varit ganska obrötigt då jag haft ungen i kärra bak. bara tappat en gång då hade den inte hakat i riktigt i fästen på styret så det var mitt fel.

Fäste för mobilen.
Kör Topeak DryBag med styrlagerlocksfästet. Sitter tillräckligt bra för att inte skaka av, men samtidigt tillräckligt mjukt för att lossna och rädda telefonen vid en krash.

Fäste för mobilen.
(Inte skogskörning, men ändå)
Gilles Berthoud-väska med telefonen i kartfacket i väskans lock. Perfekt stöt- och vibrationsdämpning.

Fäste för mobilen.
Den på Kjell&Co är stabil för stötar och vattentät men tyvärr så är infästningen dålig.
Behållaren man lägger telefonen i sitter fast med fästet på styret med en bajonettinfattning och den vibrerar loss i skogen. Går säkert att limma men då måste man ju skruva loss hela styrfästet varje gång man inte vill ha telefonen på styret.

Fäste för mobilen.
Nån som vet om det finns nån lösning för att kunna använda garminfästen (typ K-Edge) ihop med mobilen? Typ nåt dubbelhäftande fäste att sätt bak på telefonen t ex. Skulle helst inte vilja ha ett skal..

Fäste för mobilen.
Jag gjorde som följer.
Köpte ett cykelfäste till garmin forerunner 310xt (150 kr) och ett formanpassat silikonskal till mobilen (100 kr) sedan superlimmar jag den delen som klockan ska fästas vid på baksidan av silikonskalet. Klart, modellanpassad mobilhållare till cykeln.

Jag är inne på tredje mobilen, köper bara nytt skal och limmar dit fästet igen. Har aldrig lossnat från cykeln, trots ordentligt stökigt terräng (billingeracet).

Fäste för mobilen.
Att det finns fästen är väl en sak men hur vibrationssäkra är mobilerna egentligen? Nu har min visserligen överlevd ganska många fall i golvet utan att dö men det går ju att få ganska intressanta fel av att utsätta dem för stötar om man har otur.

Fäste för mobilen.
Säljs inte i Sverige och den har inte fått särskilt bra recensioner; fästet tål inte mycket och både MTB och LVG cyklister har klagat på detta.

Fäste för mobilen.
Har quadlock till min z1 på landsväg. Har kört ner i potthål så att flaskor katapultats och kroppen nästan slitits i delar men telefonen sitter kvar, så det verkar rätt pålitligt.

Fäste för mobilen.
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör Topeak DryBag med styrlagerlocksfästet.
> Sitter tillräckligt bra för att inte skaka av,
> men samtidigt tillräckligt mjukt för att lossna
> och rädda telefonen vid en krash.

Kör samma på racern men med medföljande bandet runt styrstammen ist. Känns stabil och vädersäker.

Fäste för mobilen.
matz 1 skrev:
> Varför måste man ha en mobil på styret?

Det måste man inte.

Men smidigt om man skall följa ett annat gpx spår o har mobilen som navigation på främmande mark.

Fäste för mobilen.
matz 1 skrev:
> Varför måste man ha en mobil på styret?

Därför att man kan ha jour och ändå vilja vara ute en sväng. ;)

Fäste för mobilen.
Pfaff skrev:
> matz 1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför måste man ha en mobil på styret?
>
> Därför att man kan ha jour och ändå vilja vara
> ute en sväng. ;)

Låter som ett utmärkt sätt att slippa jouren för att telefonen är paj ;)

Tillbaka
Topp