Fäste till philipslampan?

Foss

Aktiv medlem
Tjyven var framme och knöck min elcykel redan första dagen på pendlingen. Trist så klart men det allra jävligaste var att jag utrustat den med mitt enda kvarvarande exemplar av hållare för philipslampan. Lampan hade jag turligt nog tagit med mig. Finns det någon som vet hur jag får tag i ett fäste? Kanske någon har ett liggande eller kan 3d-printa ett?

Ditt glas är verkligen halvfullt!😂 Stulen elhoj men lampan är åtminstone kvar.

Ska du köpa en riktig cykel nu eller blir det elmoped igen? Jag är så fascinerad över cyklar där själva framdrivningen sköts helt automatiskt, men en liten fast lampjävel kan man inte kosta på sig. Parodi.

Ska du köpa en riktig cykel nu eller blir det elmoped igen? Jag är så fascinerad över cyklar där själva framdrivningen sköts helt automatiskt, men en liten fast lampjävel kan man inte kosta på sig. Parodi.
Fast varför ska man lägga energi, pengar och resurser på att hitta en ny lampa när man redan har en bra? Jag anar att lampan kom (långt) före. Jag kör exakt samma setup nämligen. Den tar mig från A-B, och jag ser bra på vägen.

Har tyvärr inga extra fästen men det är ju skruvat i lampan så borde rimligtvis gå att hitta något att byta ut det till.

ja på en elcykel kopplar man väl in en lampa mot drivbatteriet. gärna två. tre-fyra gånger mer ljus stycket jämfört med philipslampan.

när det gäller trådfrågan föreslår jag skruva dit ett fäste från en eller annan kasserad lampa plus fot från skräplådan. eller köp ett garminfästr med fot?

Jag har fast lampa men sen har jag kungen av pendlarlampor som jag naturligtvis vill fortsätta använda även om behovet för den här säsongen börjar avta. Men det var en god ide att försöka få dit ett garminfäste.

Fast varför ska man lägga energi, pengar och resurser på att hitta en ny lampa när man redan har en bra? Jag anar att lampan kom (långt) före. Jag kör exakt samma setup nämligen. Den tar mig från A-B, och jag ser bra på vägen.

Har tyvärr inga extra fästen men det är ju skruvat i lampan så borde rimligtvis gå att hitta något att byta ut det till.
Lampan kom nog iallafall 10 år före elcykeln. Där har du helt rätt!

Tyvärr inget fäste annat än det jag använder men man kan ju tycka att det ligger en drös hos någon av alla de som ser Philipslampan som hopplöst utdaterad?
- kom på att @HåkanC höll på att pilla med Philipslampor i tidernas morgon. Kanske han har ett komplett vrak liggande?

Senast ändrad:

Hyllar verkligen ambitionen att hålla igång lampan! Var mest en iakttagelse att elcyklar ofta har krångliga elsystem utan att uppfylla de mest grundläggande behoven såsom att ses och synas.

Hyllar verkligen ambitionen att hålla igång lampan! Var mest en iakttagelse att elcyklar ofta har krångliga elsystem utan att uppfylla de mest grundläggande behoven såsom att ses och synas.
Den funkar, så inget direkt jobb 😉

Det ingick en lampa i motorkittet jag köpte, duger som backup för att synas och se lite grann men inte för pendling vintertid.

Min har som sagt också orignalmonterade lampor som styrs med samma kontroll som motorn. Det är skapligt tryck i dom men inte att jämföra med philipslampan. Jag tycker det verkar vara rätt vanligt med inbyggd belysning på elcyklar? Så länge det är brukshojar och inte någon eMTB

Jag kan ha ett fäste liggandes, kan kolla när jag kommer hem från jobbet ikväll. Annars brukar väl cateyes fästen både anses bra och finnas tillgängliga som reservdelar.

Jag har cateye-fäste på nästan alla mina lampor, så även på min philipslampa. Jag skall se om jag hittar originalfästet någonstans.

Hittar du inget styrfäste kan du skruva av skenan på lampan och skruva dit ett annat fäste.

- kom på att @HåkanC höll på att pilla med Philipslampor i tidernas morgon. Kanske han har ett komplett vrak liggande?
Tyvärr inte
Min har som sagt också orignalmonterade lampor som styrs med samma kontroll som motorn. Det är skapligt tryck i dom men inte att jämföra med philipslampan.
Trist att det fortf efter ~15 år inte är självklart med bättre cykelljus ens på elcyklar.

Jag hittade bara delen som satt på lampan.
Jag har cateye-fäste på nästan alla mina lampor, så även på min philipslampa. Jag skall se om jag hittar originalfästet någonstans.

Hittar du inget styrfäste kan du skruva av skenan på lampan och skruva dit ett annat fäste.
Jag hittade bara skenan som satt på lampan. Tyvärr inget fäste. Men jag har en helsikes massa fästen, gummimellanlägg och annat i bra-att-ha-lådan. Jag skall nog rensa ut rejält där snart.

Jag har som sagt var bytt fästen på många av mina lampor till cateye. Jag fick tag på många fästplattor och styrfästen för ett antal år sedan. Riktigt stabilt och bra fäste samt att går att vrida lampan lite i sidled.
1739534322053.webp

Den typen av fäste på styret.

Fästplattan hittar jag tyvärr ingen bild på men känslan är att den inte längre är i produktion.

Haha, ja! Funderade en sväng imorse på att det finns/fanns en användare som hade något i stil med "mycket trevligare i verkligheten" som signatur, vilket jag funderar på att adoptera.😛

Ilskan väcktes av ett gäng elcyklar utan belysning i förrgår morse när jag cyklade mot pendelströmmen på morgonen, därav det lite taggade inlägget. Sen tycker jag ju också att det är ett förfall att det finns så mycket elcyklar, det kan jag inte sticka under stol med. Det säger jag både i verkligheten och på happy.

Lycka till med lampan TS!😊 Och jag tycker du och din kropp gott förtjänar en fin vanlig cykel istället för en elcykel.😇

Haha, ja! Funderade en sväng imorse på att det finns/fanns en användare som hade något i stil med "mycket trevligare i verkligheten" som signatur, vilket jag funderar på att adoptera.😛

Ilskan väcktes av ett gäng elcyklar utan belysning i förrgår morse när jag cyklade mot pendelströmmen på morgonen, därav det lite taggade inlägget. Sen tycker jag ju också att det är ett förfall att det finns så mycket elcyklar, det kan jag inte sticka under stol med. Det säger jag både i verkligheten och på happy.

Lycka till med lampan TS!😊 Och jag tycker du och din kropp gott förtjänar en fin vanlig cykel istället för en elcykel.😇
Det verkar vara ett slående gäng som inte fattar att de har lampor på sina cyklar - eller inte hittat knappen för att tända dem. Samma människor som kör runt med släckta lysen på bilen (utom DRL fram) på kvällarna tror jag, också ett överraskande vanligt beteende.

Jag tycker ju nånstans innerst inne även efter köpet av elcykel att det är fusk, men jag ser det inte riktigt som cykling heller. Jag vill bara ta mig ToR jobbet enklast och snabbast möjligt. Elcykeln är svårslagen.

Att den dessutom får en massa människor som aldrig hade tänkt tanken att cykla annars att göra det är en stor vinst för samhället. Att en massa random människor plötsligt cyklar i 25 istället för 12 km/h hjälper också till att ställa högra krav på infrastrukturen. Förut ansågs man ju vara en fartdåre som cyklade så fort om man klagade på att det var byggt för gångfart, det var länge sen jag hörde nu.

Ingen fara, jag har vanliga cyklar också så klart. Jag alternerar men nu är det lite nyhetens behag med elcykeln. Elcykeln är lite som att köra en tanks och känslan är inte så cyklig. Bosch motor med 75Nm är verkligen rapp dock ligger jag över 25 långa partier men det är en konstig känsla, som att cykla på en motionscykel av billigare märke med magnetbroms.

Tack för tipset! Men om jag köper fäste får jag väl bara med den ena delen så snabbfästet uteblir antar jag?

Sorry för svar. Har inget på ditt problem orka bara inte citera.

Jag gillar el cyklar dom har lysen. Kanske inte potena som vi som vet med tysk standard. Men de ger negativt svar, ergo de bländar.

Jag gillar att fler har lysen. Men varför inte av Bländande. Deras lysen är rakt i synsynfältet. 99% det pekar framåt ergo Bländande som +++. Gäller de flesta lysen nu för tiden. Jag tycker det bra med fler kör med lysen.

Det ingen verkar förstå . Det kan blända rejält.

Så kommer en bakom man ser inte.

Nu kan jag också gnälla på mtb cyklister med head Light i stad. Anv mtb själv. Stänger av headlamp i stadsmiljö.
hänsyn.

Blinkar bilar med helljuset så borde man fatta att det bländar på landsväg. Borde inte vara svårt. Anpassa sig. Vad då i stad på lägsta, kan det vara ett problem? Bortsett från att är inte ok lagligt.

Senast ändrad:
Vilket århundrade kommer cyklar med lyse o elsystem från fabrik?
Visa bilaga 752307
De cyklar som Malmö stad så vänligt ställer till förfogande för allmänheten drivs eventuellt med elektricitet - därom vet jag inget. Men de har nån sorts lyse inbyggd; starkt, fixerat och väldigt synligt. Samt riktat rakt upp i fejset på mötande cyklister.
Antar de kommer på det viset direkt från fabrik.

De cyklar som Malmö stad så vänligt ställer till förfogande för allmänheten drivs eventuellt med elektricitet - därom vet jag inget. Men de har nån sorts lyse inbyggd; starkt, fixerat och väldigt synligt. Samt riktat rakt upp i fejset på mötande cyklister.
Antar de kommer på det viset direkt från fabrik.
Som sagt det är jätte bra med att folk har lysen. mindre bra när en bländar en och strax efter så kommer en med mindre lux på lampan. Jag såg inte hen pga lampan på den som kom först.

Jag inser att det är ironiskt. Vi ha klagat på att svarta ninjor. Vet inte ifall det här är bättre. Något nytt att klaga på. Samt stwo borde vi ha här. Lobba politiker...

det finns ett betryggande gäng lampor av bländfri modell avsedda för (host) el*ykel. man väljer eller köper till specifikt kablage för anslutning till deras vanligen 36 volt elsystem. ljusstyrkan är gärna tre gånger det philipslampan förmår.

själv kör jag sådan lampa kopplad till batteripack på vanlig cykel. plus en lika stark lampa till. avbländade förstås.

för övrigt har jag extremt svårt stämma in i kören av naysayers till el*yklar. detta fast jag väljer att trampa själv. de trimmade varianterna ser man knappast längre, och övriga lagliga är lagom benchmarks för den egentrampade farten, och de är faktiskt perfekta locka ut många fler till osvettig och effektiv cykelpendling när sträckorna börjar översträcka gränsen för gemene man, över säg en mil. möter horder av dem när jag pendlar mot strömmen i stockholm. de är våra vänner i vår oas där övriga väljer pendlingskaos med bil eller kommunalt.

bländning..? definitivt inte mer än andra cyklar. och problemet som jag ser det under kraftig minskning, folk tycks efterhand haft vett att undvika skogslampor. kvarstår felinställda men i grunden bländfria lampor nere på ena gaffelbenet. men med sina 3 watt är de ju inget större problem. om man inte har smutsiga glasögon eller möjligen starr.

Senast ändrad:
det finns ett betryggande gäng lampor av bländfri modell avsedda för (host) el*ykel. man väljer eller köper till specifikt kablage för anslutning till deras vanligen 36 volt elsystem. ljusstyrkan är gärna tre gånger det philipslampan förmår.
Vika är det som lämnar minst 270 Lux (philipslampan är ju uppmätt till 90 Lux) och vad kostar de?
För du skrev ju ljusstyrka (Lux) inte ljusmängd (lumen)

Sedan är det faktiskt så att även philipslampan såldes i en version för el-cyklar
men det var i en version med den lilla reflektorn och lamphuset.
Dvs samma reflektor och lamphus som dynamolampan (om jag kommer ihåg rätt)
och då tyvärr även sämre ljus än det från den stora batteridrivna lampan

så sant håkan, slarvigt av mig, ljusmängd skall det vara.

styrfästet på min egen philipslampa förresten trasigt. spröd plast där. att gå över till alternativt infästningssystem är nog en välgärning.

max ljusstyrka är högst intressant, men minst lika intressant är hur stort ffa hur brett område framför cykeln detta värde upprätthålls.

vi har diskuterat detta åren igenom:)

nu när våren bara är några veckor bort och ljuset återvänder kan jag konstigt nog komma att sakna mörkercyklingen både vid pendling och i skog. det är en skön känsla av oberoende att ha god egen belysning med sig, och en viss mysfaktor inte heller att förringa:)
.

max ljusstyrka är högst intressant, men minst lika intressant är hur stort ffa hur brett område framför cykeln detta värde upprätthålls.

vi har diskuterat detta åren igenom:)

nu när våren bara är några veckor bort och ljuset återvänder kan jag konstigt nog komma att sakna mörkercyklingen både vid pendling och i skog. det är en skön känsla av oberoende att ha god egen belysning med sig, och en viss mysfaktor inte heller att förringa:)
.
Så är det inte på Gotland. Utan blända på. Ergo kan vara regionalt. Som sagt uppskattar att folk har lysen. Hänsyn.

Tillbaka
Topp