fästen för cantileverbromsar?

Nolan

Medlem
Hej

Jag vill skaffa fästen för cantileverbromsar till en gammal stålram. Är det nån som vet någon som har fästen och kan löda i Stockholm?

Mvh, Tobias

boss.gif ht=72

Det ska väl vara samma fästen för V-broms som Cantilever? Åtminstone så bytte jag bromsar på min första mtb, som hade canti, till v-broms, utan att ändra på fästena. Du ska nog vända dig till en mindre mekanisk verkstad, om inte cykelverkstäderna kan hjälpa dig med lödning/svetsning av fästena(som du nog kan såga av från någon skrotad ram).

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Att nästa dit några bromsfästen med svets skulle nog gå att göra vart som helst där det finns en elsvets. Jag tror att elsvets är att föredra före lödning.

Nä Jomper, VET gör jag inte. Men jag vet att lödningen ställer lite högre krav på att det är bra passning jämfört med att svetsa fast eländet. Sen blir ju värmespridningen i ramen mindre med svets jämfört med lödning och det borde ju vara bra? Jag spånade alltså lite fritt och TROR det är bättre att svetsa.
Nån här på happy borde ju kunna säga hur det egentligen förhåller sig?

Jag tänkte mest att det löds ju en hel del riktigt fina ramar så att svetsa kan ju inte vara enda alternativet för lite hobbymek.

visst fixar en duktig tig svetsare det där, men om det är bättre än att löda tror jag inte. Tig svetsa är inte helt lätt om man inte gjort det förut. Ska du försöka dig på det själv är der bra mycket enklare att löda (om du inte har någon tidigare erfarenhet av tig-svetsning)

Boe har väl t.o.m mig svetsat skivbromsfäste på framgaffel, beroende på vad det är för ram skulle det kunna funka, om du inte har några krav på utseendet.

Se till och få dem på rätt plats bara

Köpa i sverige blir nog svårt, gör som Calle F och transplantera från någon skrotcykel.

Nolan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Jag vill skaffa fästen för cantileverbromsar
> till en gammal stålram. Är det nån som vet
> någon som har fästen och kan löda i Stockholm?
>
>
> Mvh, Tobias
>
>

Varför?

Jag har hört folk som påstår sig använt(ej provat själv!) BMX-tillbehör, adapters etc för att lösa liknande problem, lycka till.

Tillbaka
Topp