Fastrostad pedal från helvetet

Jag hade en pedal som satt fast, körde med gasolbrännare och mutterpicka tills insexen blev rund, blev ett nytt vevparti.

Jag hade en pedal som satt fast, körde med gasolbrännare och mutterpicka tills insexen blev rund, blev ett nytt vevparti.
Mitt "knep" är att jag alltid monterar pedaler med lite 243 på gängan. Inte primärt för att hindra det från att lossa utan för att kunna få bort det en dag.

Mitt "knep" är att jag alltid monterar pedaler med lite 243 på gängan. Inte primärt för att hindra det från att lossa utan för att kunna få bort det en dag.
Dessa var monterade med kopparpasta, tre fyra år av året runt Stockholmspendling tufft. Borde ta bort dom någon gång per år.

Jag har liknande problem här. Ett gammalt Fauber special vevparti med helsmidd vev, där pedalerna rostat fast. Allt i stål/järn förmodar jag. Har haft på rikligt med 5-56 över natten, sedan ytterligare för ett par timmar sedan. Har försökt att dra av pedalen med fast nyckel för hand, men även testat att slå på nyckeln lite lätt med slägga för att få loss skiten. Törs dock inte ta i för mycket av rädsla för att förstöra nyckeln eller gängen.

Planen nu är att fortsätta dränka pedalaxeln med 5-56 med jämna mellanrum och se om det släpper senare. Nästa steg är kanske att försöka hitta något rör med lämplig innerdiameter som jag kan använda som förlängningsskaft till nyckeln. Det sista jag har att ta till är väl varmluftpistol/gasolbrännare. Låter det som en lämplig eskalering? Eller ska man gå på med gasolbrännaren direkt? Och ja, jag försöker skruva av pedalen medurs efter att ha kollat gängen på andra pedalaxlar.

IMG_3012.JPG

Om pedalen skall bytas hade jag använt en rörtång, gasol på pedalaxeln funkar nog också. Eller förlängning på nyckeln men du kan nog räkna med att den riskerar sabbas om den inte är extra kraftig.

Om pedalen skall bytas hade jag använt en rörtång, gasol på pedalaxeln funkar nog också. Eller förlängning på nyckeln men du kan nog räkna med att den riskerar sabbas om den inte är extra kraftig.

Inget större fel på pedalerna, så det bästa är om jag kan behålla dem, iaf. tills vidare. Gasol på pedalaxeln? Jag hade nog tänkt mig att värma på vevslängen. För att den ska utvidgas av värmen. Det är vanliga Biltema/Jula-nycklar, ingen Bacho-kvalitet, så jag får nog vara lite försiktig med att använda för stor kraft.

Jag hade värmt axel och vev från insidan. Kan man på nåt sätt lägga den mot en fast punkt så är även en fet smäll på axeln i axelns riktning att rekommendera. Det spelar ingen roll vad som blir större. Bara det blir rörelse.

Inget större fel på pedalerna, så det bästa är om jag kan behålla dem, iaf. tills vidare. Gasol på pedalaxeln? Jag hade nog tänkt mig att värma på vevslängen. För att den ska utvidgas av värmen. Det är vanliga Biltema/Jula-nycklar, ingen Bacho-kvalitet, så jag får nog vara lite försiktig med att använda för stor kraft.
När jag lossat med värme så kör jag tills det blir rödglödgat (inte på cyklar), tänkte att ta sönder pedalen och sen glödga axeln för att inte riskera skada kromet på vevarmen eller så men det kanske inte är någon större risk? Biltema-nycklarna är kraftiga (och billiga) så jag hade nog först gått på förlängningsspåret och 5-56. Med en fin och tunn Bahco-nyckel hade jag inte gjort det.

Jag fick faktiskt loss pedalerna utan att värma. Det behövdes bara 5-56 och tillräcklig kraft med den fasta 15 mm-nyckeln (Kamasa Tools). Det senare uppnådde jag genom att ta på mig träskorna och använda benkraft för att skruva av pedalaxeln från vevslängen.

Jag ställde mig på pedalen med ena foten och tryckte ned med hälen eller andra foten på den fasta nyckeln. Jag använde också en träsko som mothåll i vissa vinklar. Den vänstra pedalen hade jag även bankat på lite innan, med hjälp av en slägga och ett dorn, i axelns riktning, för att få det att släppa/röra sig. Jag tackar och bockar för alla hjälpsamma tips!

IMG_3013.JPG

IMG_3014.JPG

Jag fick faktiskt loss pedalerna utan att värma. Det behövdes bara 5-56 och tillräcklig kraft med den fasta 15 mm-nyckeln (Kamasa Tools). Det senare uppnådde jag genom att ta på mig träskorna och använda benkraft för att skruva av pedalaxeln från vevslängen.

Jag ställde mig på pedalen med ena foten och tryckte ned med hälen eller andra foten på den fasta nyckeln.
Det knepet har jag också använt mig av några gånger (men bara med billiga blocknycklar) :)

Jag ställde mig på pedalen med ena foten och tryckte ned med hälen eller andra foten på den fasta nyckeln. Jag använde också en träsko som mothåll i vissa vinklar. Den vänstra pedalen hade jag även bankat på lite innan, med hjälp av en slägga och ett dorn, i axelns riktning, för att få det att släppa/röra sig. Jag tackar och bockar för alla hjälpsamma tips!

Visa bilaga 692485

Visa bilaga 692486
Morsan har rätt: Träskon är fan världens bästa sko.

Tillbaka
Topp