Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mitt "knep" är att jag alltid monterar pedaler med lite 243 på gängan. Inte primärt för att hindra det från att lossa utan för att kunna få bort det en dag.Jag hade en pedal som satt fast, körde med gasolbrännare och mutterpicka tills insexen blev rund, blev ett nytt vevparti.
Absolut, dom har ju den klassiska "hammarformen". Det är bara sätta dit rätt verktyg med lång hävarm och börja banka.Jag har fått loss vevlager med hårtork.
Dessa var monterade med kopparpasta, tre fyra år av året runt Stockholmspendling tufft. Borde ta bort dom någon gång per år.Mitt "knep" är att jag alltid monterar pedaler med lite 243 på gängan. Inte primärt för att hindra det från att lossa utan för att kunna få bort det en dag.
Koppar och alu är inte så bra kombo. Men jag vet. Sopsaltning gör hemska saker med cyklar.....Dessa var monterade med kopparpasta, tre fyra år av året runt Stockholmspendling tufft. Borde ta bort dom någon gång per år.
Om pedalen skall bytas hade jag använt en rörtång, gasol på pedalaxeln funkar nog också. Eller förlängning på nyckeln men du kan nog räkna med att den riskerar sabbas om den inte är extra kraftig.
När jag lossat med värme så kör jag tills det blir rödglödgat (inte på cyklar), tänkte att ta sönder pedalen och sen glödga axeln för att inte riskera skada kromet på vevarmen eller så men det kanske inte är någon större risk? Biltema-nycklarna är kraftiga (och billiga) så jag hade nog först gått på förlängningsspåret och 5-56. Med en fin och tunn Bahco-nyckel hade jag inte gjort det.Inget större fel på pedalerna, så det bästa är om jag kan behålla dem, iaf. tills vidare. Gasol på pedalaxeln? Jag hade nog tänkt mig att värma på vevslängen. För att den ska utvidgas av värmen. Det är vanliga Biltema/Jula-nycklar, ingen Bacho-kvalitet, så jag får nog vara lite försiktig med att använda för stor kraft.
Det knepet har jag också använt mig av några gånger (men bara med billiga blocknycklar) :)Jag fick faktiskt loss pedalerna utan att värma. Det behövdes bara 5-56 och tillräcklig kraft med den fasta 15 mm-nyckeln (Kamasa Tools). Det senare uppnådde jag genom att ta på mig träskorna och använda benkraft för att skruva av pedalaxeln från vevslängen.
Jag ställde mig på pedalen med ena foten och tryckte ned med hälen eller andra foten på den fasta nyckeln.
Morsan har rätt: Träskon är fan världens bästa sko.Jag fick faktiskt loss pedalerna utan att värma. Det behövdes bara 5-56 och tillräcklig kraft med den fasta 15 mm-nyckeln (Kamasa Tools). Det senare uppnådde jag genom att ta på mig träskorna och använda benkraft för att skruva av pedalaxeln från vevslängen.
Jag ställde mig på pedalen med ena foten och tryckte ned med hälen eller andra foten på den fasta nyckeln. Jag använde också en träsko som mothåll i vissa vinklar. Den vänstra pedalen hade jag även bankat på lite innan, med hjälp av en slägga och ett dorn, i axelns riktning, för att få det att släppa/röra sig. Jag tackar och bockar för alla hjälpsamma tips!
Visa bilaga 692485
Visa bilaga 692486