Fastrostad sadelstolpe

• Trådstartare Trådstartare K2
  • Start datum Start datum
Fastrostad sadelstolpe
Jag gav upp när allt våld jag hade inte räckte till och använde kaustiksoda för att få bort en sadelstolpe. Stålram. Skyddade lacken så gott jag kunde men den fick estetiska skador ändå.
Vill helst undvika kemisk krigsföring i det längsta… Finns det inte något smidigt sätt med långa blad på en tigersåg att lyckas följa kanten på ramen eller är risken då att man kapar sadelröret också? Tar ett vanligt metalblad från Bosch sig igenom stålram?

Fastrostad sadelstolpe
IMG_8909.jpeg
Med lite tålamod funkar denna metod fint.

Fastrostad sadelstolpe
Visa bilaga 672901Med lite tålamod funkar denna metod fint.
Ska ge mig an och tillverka något sådant, såg smart ut. Gjorde du ett par spår och sedan lyckades du vrida loss den eller? Funderar på vad mitt steg efter sågningen blir utifrån att jag har misshandlat den lilla bit av sadelstolps-delar som sticker upp.. Vill inte bli av med de för att inte ha något kvar att kunna ta tag och dra uppåt med?

Fastrostad sadelstolpe
En ganska kraftig och lång(ca 1 m, eller mer) rörtång, av kvalitetsmärke, är det som funkat med mig. Fick låna på en verkstad, och sedan var vi två som höll i cykeln, medan jag tog i allt vad jag orkade. Preparera så mycket som går med wd40, 5/56 eller liknande.
Skulle provat detta före soda och såga.
Tror man får mer kraft med en stor rörtång än att sätta den i ett skruvstäd. Vi provade skruvstäd först.

Fastrostad sadelstolpe
Ska ge mig an och tillverka något sådant, såg smart ut. Gjorde du ett par spår och sedan lyckades du vrida loss den eller? Funderar på vad mitt steg efter sågningen blir utifrån att jag har misshandlat den lilla bit av sadelstolps-delar som sticker upp.. Vill inte bli av med de för att inte ha något kvar att kunna ta tag och dra uppåt med?

Har för mig att jag bankade neråt för att lossa bitarna som blev. Sågandet tar en evig tid, ta det försiktigt och ladda med en bra podd :)

Fastrostad sadelstolpe
Har för mig att jag bankade neråt för att lossa bitarna som blev. Sågandet tar en evig tid, ta det försiktigt och ladda med en bra podd :)
Förstår, det här med att banka nedåt har jag varit sugen på med något tungt. Finns det inte risk att bitarna slås ner förbi ramen så de blir svåra att dra upp? Eller då kanske de borde vara så lösa att man bara kan fiska upp bitarna med tång...

Fastrostad sadelstolpe
Har inte läst alla svar här, men det är jättenoga med rengöring innan man knör i en 'stolpe. Grus och sand kilar fast den. Men det går alltid att vicka loss den, jag lovar.

Fastrostad sadelstolpe
Fastrostad sadelstolpe
Har bett mig så dumt åt känns det som nu med facit i hand så man vill ju bara grina. Att jag böjde bitarna inåt mot varann och slog på dessa i hopp om att de skulle släppa visade sig bara resultera i att de nu är böjda en bit ner i stolpen så jag inte kan få isär dom igen. Kommer ge upp det mekaniska nu för att få ett slut på tragedin och ge mig in i kemisk krigsföring. Återkommer med bild...

Tillbaka
Topp